Gå til innhold

Flykapringen


Daniel Skjeldam

Anbefalte innlegg

Så på nyhetene i morges at 4 stykker av besetningen på Ariana-flyet(727-200adv) som står kapret på Stanstead, har rømt. Dette er bekreftet på en pressekonferanse fra Essex-politiet så man må gå ut fra at det stemmer.

Jeg synes det er stusselig av kapteinen å forlate flyet sitt. Det er som om kapteinen på en båt stikker av med den ene livbåten når båten er i en emergency.

Kan ikke huske å ha sett eksempler på at crewet har stukket av fra et kapret fly før, og latt passasjerene bli igjen.

DANIEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

vel ikke akkurat noe sjakk trekk å fly til england. der har de nemlig en av verdens beste medisiner mot flykaprere og terrorister. Den medisinen heter SAS. Håper den medisinen blir foreskrevet av det britiske forsvars departementet snart så denne saken får en løsning. Er bare en måte å behandle terrorister : raskt og brutalt.

 

forøvrig er det live webcam sending fra stanstead med fokus på b727 flyet her: http://212.187.205.68:100/stansted.asx"'>http://212.187.205.68:100/stansted.asx" TARGET=_blank>http://212.187.205.68:100/stansted.asx

Jan Roar Rød

 

[This message has been edited by Jan Roar Rød (edited 09-02-2000).]

[This message has been edited by Jan Roar Rød (edited 09-02-2000).]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei Lundarvollen...jeg har en følelse av at ditt intellekt er på et meget lavt nivå, siden du har evne til å se humor i dette.

Blir direkte provosert av slikt når jeg tenker på den lidelse og redsel voksne og barn må gjennom i dette flyet.

Ellers mener jeg det var totalt ansvarsløst av flykapteinen å rømme flyet sitt uten tanke for passasjerene. Det kunne ha ført til at flere gisler ble skutt.

BBC sier at situasjonen er blitt mye verre etter dette fordi kaprerne ikke lenger vil forhandle men planlegger å sprenge flyet i lufta.

Helge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg Helge.

Dette er absolutt ingenting å spøke med, Tarjei.

Og jeg syntes det er utrolig at kapteinen har valgt å dra fra sitt eget kaprede fly.

Tror nok ikke kaprerne letter fra Stansted igjen.

Engelskmennene er nok forberedt på å storme flyet hvis det skulle bli nødvendig.

------------------

christopher eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg mener det nevnte innlegget er usmakelig og upassende tror jeg er ganske naturlig i denne sammenhengen.

Kenneth...kommentar til ditt innlegg er overflødig, det avslører hvem som er dust her.

Tviler på du hadde vært like bråkjekk om du var i en lignende situasjon.

Helge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydlig noen er hårsåre her, men jeg er vant til det, så fort jeg åpner kjeften er en eller annen klar med en kommentar igjen.

Dere har rett til og si hva dere vil selvfølgelig, men har ikke jeg også like mye rett til det ?

At man ikke kan se humor i noe tror jeg ikke er særlig lurt, selvfølgelig er det ikke morsomt for dem det gjelder men det er neimen ikke mye som er morsomt for alle her i verden, og jeg synes vi må se det humoristiske i de fleste situasjoner, jeg tullet jo ikke direkte med enten passasjerene eller noen berørte, gjorde jeg vel ?

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg ser det er flere som mener at crewet skulle blitt værende ombord. Jeg lurer litt på hva dere mener at de eventuellt skulle gjort der?

Greit nok, er det snakk om én kaprer, da er det en viss mulighet for å overmanne vedkommende. Men når det, som i dette tilfellet, er snakk om 8-10 personer - da mener jeg det vil være direkte ansvarsløst av crewet å prøve å overmanne kaprerne med makt. En slik besluttning og utførelse mener jeg må foretas av profesjonelle mennesker, eksempelvis forhandlerne og SAS (som ble nevnt tidligere).

Det at et kapret fly blir på bakken mener jeg er veldig viktig. Det finnes flere eksempler på hvordan det kan, og har gått gale når du har kombinasjonen fly i luften, desperate kaprere, og eksplosiver og våpen. Jeg kan nevne Ethiopian Airlines flyet der kaprerne tvang kapteinen til å ta av og sette kursen mot Australia selv om kapteinen informerte kaprerne om at flyet ikke hadde nok bensin til en slik tur. Flyet gikk tilslutt tom for bensin og måtte nødlandet på havet. 120 av 175 mennesker ombord omkom. Det finnes flere slike eksempler.

------------------

Med vennlig hilsen,

Espen Øijordsbakken

http://home.c2i.net/fokker50" TARGET=_blank>Fokker 50 Panel Project

http://www.flightsimmers.net/fpda/" TARGET=_blank>Freeware Panel Designer Association

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapteinen burde definitivt blitt ombord og latt forhandlerne deale med kaprerne. Som tidligere nevnt av andre kan kaprerne bare true med å skyte et par stykker for å få crewet ombord igjen. At de ikke har gjort det synes jeg er overaskende og tyder på at det kanskje går mot slutten på dramaet.

Virker som om kaprerne ikke har den store kontrollen på fly, når de lar cockpit være ubevoktet. I en ulykke er jo en av rømingsveiene til cocktpitcrewet ut gjennom sidevinduene. Det er til og med tau festet der.

DANIEL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Tarjei Lundarvollen:

Tydlig noen er hårsåre her, men jeg er vant til det, så fort jeg åpner kjeften er en eller annen klar med en kommentar igjen.

..

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Ja Lundarvollen, har du gjort deg opp en mening om hvorfor det skjer? [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Jan Roar: Prøvde å hente fram den livesendingen du har link til, men jeg hadde visst ikke viewer'en. Vet du hvilket program/plug-in som trengs?

Meiner forøvrig å huske at kapteinen har rømt fra kapring før, tenker på Souhaila Andrawes- kapringen. Tror han krabbet ut vinduet og slo seg halvt i hel i møtet med Moder Jord.

------------------

---

Håvard Sande

havarsa@online.no

[This message has been edited by Håvard Sande (edited 09-02-2000).]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i humoren....

Jeg er også enig med Johnny her... Det finnes kun en måte å takle flykaprere: Ta dem, og gjør det på en måte som virker avskrekkende på andre med sånne tanker... Dette er noe SAS er veldig flinke til.

I USA har man SEAL og SWAT som er veldig effektive i slike situasjoner...

Frankrike har også en effektiv gruppe til slikt..

Hvis kaprerene hadde vært lure, så hadde de kommet til Norge... Vi har ingenting som kan sammenlignes med de overnevnte grupper (med unntak av Marinejegerene, men de hadde neppe blitt satt inn i en slik situasjon)...

Nok om det... Skyt svina, og vis verden at flykapring IKKE er en akseptabel måte å fremme krav på!!

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

Simmer, Modellflyger, og Stuer/ De-Icer ved WF Torp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--

Jeg kan nevne Ethiopian Airlines flyet der kaprerne tvang kapteinen til å ta av og sette kursen mot Australia selv om kapteinen informerte kaprerne om at flyet ikke hadde nok bensin til en slik tur. Flyet gikk tilslutt tom for bensin og måtte nødlandet på havet. 120 av 175 mennesker ombord omkom.

--

Det husker jeg meget godt. Men 120 av 175 drept?? Meget tvilsomt.. Syntes det var omtrent 5 som ble drept. De landa på veldig grunt vann at de kunne nesten bare gå rett ut i vannet etterpå..??

JimV

LN-JVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny:

HELT enig, håper dem skyter dem til døde alle sammen, dem fortjener det etter og ha gjort noe sånt. Jeg synes fortsatt Sheila Andrawes (eller hvordan det skrives) har fått aldeles for mild straff med tanke på hva hun gjorde, dødsstraff er en fæl ting, men er ikke så helt sikker på om det hadde vært for hardt her.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Håvard Sande:

Jan Roar: Prøvde å hente fram den livesendingen du har link til, men jeg hadde visst ikke viewer'en. Vet du hvilket program/plug-in som trengs?

 

Hei jeg bruker windows mediaplayer. er med windows den , men du må sørge for at du har oppdatert den. ny versjon vil du finne på windows update siden.

Jan Roar Rød

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei!

Helt enig med deg angående Sohaila Andrawes. Bare så synd at så mange venstrevridde politikere trykker den slags terrorrister til sitt bryst.

Min favorittfilm er Raidet på Entebbe. Der ligger terrorristene døde tilbake side om side med ullteppe over seg når de andre reiser til friheten. En fin demonstrasjon på hva andre terrorrister kan vente seg.

Mvh.

Johnny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at Andrawes slapp BILLIG, og den sutringa hun presterte på TV er noe av det mest patetiske jeg har sett! Plutselig gikk dama på krykker og hadde det så ille, stakkar... Tror ikke det var mange som tenkte på de virkelige ofrene, kanskje var det blitt for lenge siden?

Men Tarjei; dødsstraff? "Skyt svina?" OK, vi har ytringsfrihet, men jeg tror ikke du får mye gehør for slike "barbariske" holdninger.. Utrolig at USA fremdeles praktiserer slikt, men jeg har inntrykk av at de amerikanske myndighetene heller i retning av å avvikle dødsstraffen.

------------------

---

Håvard Sande

havarsa@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Håvard Sande:

Er enig i at Andrawes slapp BILLIG, og den sutringa hun presterte på TV er noe av det mest patetiske jeg har sett! Plutselig gikk dama på krykker og hadde det så ille, stakkar... Tror ikke det var mange som tenkte på de virkelige ofrene, kanskje var det blitt for lenge siden?

Men Tarjei; dødsstraff? "Skyt svina?" OK, vi har ytringsfrihet, men jeg tror ikke du får mye gehør for slike "barbariske" holdninger.. Utrolig at USA fremdeles praktiserer slikt, men jeg har inntrykk av at de amerikanske myndighetene heller i retning av å avvikle dødsstraffen.


hei, kan ikke nøyaktig finne igjen hvor jeg skrev "Skyt svina?", kan du klarlegge det litt mere ?

Og jeg mener at folk som har drept andre folk med overlegg (altså dem ville ha dem døde) fortjener det samme i retur.

Når det gjelder kapringen som pågår for tiden så er jeg ikke for dødsstraff av kaprerene der enda siden dem ikke har drept noen, men skulle dem prestere og gjøre det er jeg for at militæret går inn og rydder dem av veien ummidelbart, sånne folk fortjener ikke livet, mener JEG.

Saken stiller seg annerledes om en uheldig billist skulle komme til og drepe noe (noe som skjer flere ganger daglig), jeg mener seff ikke at folk som kommer i skade for å drepe andre ved et uhell skal ha dødsstraff (faktisk jeg i tvil om vedkommende skal straffes i det hele tatt da).

 

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helt enig!

Dødsstraff er noe av det mest selvmotsigende som finnes. I straffeloven står det kort fortalt at den som medvirker direkte eller indirekte til død med eller uten overlegg eller forsett, skal dømmes.

Hva gjør man når man når man dømmer noen til døden? Jo, man bryter denne loven!

Og det hjelper ingenting om det er myndighetene som dreper eller privatpersoner, for hva er vel den loven verdt hvis loven blir brutt for å håndheve den?

Det er det de ikke skjønner dem som går god for slik rettspraksis.

Presonlig ville jeg foretrekke dødsstraff foran 21 år eller livstidsfengsel, så der har du allerede et faremoment!

jaja.......litt off the subject men ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At kapteinen flyktet synes jeg var et meget klokt valg fordi han da kan f.eks. skaffe opplysninger om tilstanden ombord, for ikke å snakke om å redde sitt eget liv.

Jeg synes kaprerne burde blitt skutt dersom det kun hadde vært nødvendig.

Det med at kaprerne burde ha fått dødsstraff synes jeg ikke enten de har drept eller ikke. Synes heller dem burde fått livsstid. Setter du deg inn i situasjonen er det nok mye verre med livstid.

------------------

Vennlig hilsen

Erik Olstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos Ethiopian-kapringen.

Første gangen bildene fra nødlandingen/ krashet ble sendt på NRK, kommenterte en pilot bildene. Han sa at det var uforståelig at flyet ikke landet bedre. Når man landet i sjøen var første bud å holde vingene unna vannet. Som dere husker landet flyet skjevt, venstre vinge tok nedi og flyet falt fra hverandre. Er det noen som har hørt en førklaring på det som skjedde?

------------------

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Arne Olav Øvstebø:

Helt enig!

Dødsstraff er noe av det mest selvmotsigende som finnes. I straffeloven står det kort fortalt at den som medvirker direkte eller indirekte til død med eller uten overlegg eller forsett, skal dømmes.

Hva gjør man når man når man dømmer noen til døden? Jo, man bryter denne loven!

Og det hjelper ingenting om det er myndighetene som dreper eller privatpersoner, for hva er vel den loven verdt hvis loven blir brutt for å håndheve den?

Det er det de ikke skjønner dem som går god for slik rettspraksis.

Presonlig ville jeg foretrekke dødsstraff foran 21 år eller livstidsfengsel, så der har du allerede et faremoment!

jaja.......litt off the subject men ok!

Med extrem frykt for å trøkke noen på tærne eller noe sånt vil jeg bare si:

At jeg tror at straffeloven i de andre som praktiserer dødstraff er litt annerledes formulert enn den her hjemme i Norge [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Synes også at slik som denne diskusjonen har utartet seg IKKE har noe som HELST å gjøre med flyvning eller FS å gjøre

Men det er nu min mening det da [image]http://flightsim.online.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image]

Mvh

Lars Chr

------------------

Lars Christian Hansen

lars.christian.hansen@c2i.net

members.tripod.com/~LCH78

www.geocities.com/annoeien/LCH78.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Daniel,

Det at kapteinen og FO'en stikker av tror jeg er noe av det lureste man kan gjøre. Da tar man nemlig fra kaprerne et ganske viktig kort; nå sitter de bom fast på Stansted, ettersom det nå ikke er noen ombord som kan fly flyet. Sammenligningen med kaptein på båt blir litt feil.

Mener å ha lest ett eller annet sted at flere flyselskaper har det som offisiell prosedyre under kapring at crewet skal stikke av hvis de får muligheten. Noen som vet mer om dette?

------------------

Med vennlig hilsen,

Espen Øijordsbakken

http://home.c2i.net/fokker50" TARGET=_blank>Fokker 50 Panel Project

http://www.flightsimmers.net/fpda/" TARGET=_blank>Freeware Panel Designer Association

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig huske fra en exphil-forelesning at den godeste Immanuel Kant (tror jeg det var) i sin tid gjorde det hele veldig enkelt ved å påstå at når man har drept et menneske, er man ikke menneske lengre. Dødsstraff medfører dermed ikke problemer for hverken bøddelen eller samfunnet generelt, som bare har avlivet et "skadedyr".

Jeg tror forøvrig at det er bedre å låse folk inne og "kaste nøkkelen", og som Lars Chr. påpeker, dette har ingenting med FS å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...