Gå til innhold

Daniel Skjeldam

Members
  • Innholdsteller

    39
  • Ble med

  • Siste besøk

Daniel Skjeldam's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Var på Kjevik i helgen jeg. Landet rett forann russeren på fredag, klappsete på fokkeren fra Bergen. Hørte han på radioen, og så han på TCAS'n. Hørte at han egentlig hadde spurt om å få lande på grus-stripen på Valle, som sikkert er dekt av snø, men luftfartsverket ville ikke la han. Ut fra landingshastigheten og rullebanen den brukte når den landet på Kjevik, lander nok denne på meget korte rullebaner. DANIEL
  2. Øystein! LN-TUX har airstairs. Det er bare det at selve trappen er tatt ut. Alt utstyret er der og kan brukes bare trappen settes på plass igjen. Den er fjernet for å spare vedlikehold. Daniel
  3. Hei! En annen festlig ting med TUX'en er at så vidt jeg husker har den airstairs. Og det har faktisk litt å si for overbookingstallet at det er TUX'en som kommer, fordi operations setter flyveplanen ofte først etter at booking har tatt bestillinger, spesiellt med tanke på hvilken 500-maskin som kommer. Når gatamanager så har glemt at det bare er 117 seter i motsetning til 120 så kan det lett bli 3 for mange ombord. DANIEL
  4. Studerer på Handelshøyskolen i Bergen for øyeblikket, skal skrive siviløkonomutredningen min om luftfart. Driver å leter etter alternative oppgaver nå. Jobber ellers på Braathens trafikkavdeling på Flesland, hvilket gir meg nærkontakt med fly og cockpit hver gang jeg er på jobb. Artig. Har ellers også jobbet som instruktør på Luftforsvarets Befalsskole på Kjevik, som gav meg nærkontakt med mange morsomme militære fly og helikopter. Fest! Daniel
  5. Continental er et av de bedre selskapene i USA. Ligger langt oppe på statistikkene. Var skikkelig rævva for noen få år tilbake, men Gordon Bethune, toppsjefen, har snudd selskapet fra bånn til topp på få år. Han flyr forresten selv, men husker ikke hva han hadde rating på, tror faktisk det var 757. Daniel Skjeldam
  6. Har registrert at NAS bruker en KLM Cityhopper F50 på sine ruter nå. Sist observert under landing som bu4362 (tror jeg) på Kjevik i går. Antar at de har leid det inn midlertidig som erstatning for et fly på service men har ikke greid å finne ut dette sikkert ennå. Litt morsomt å se/høre en KLM maskin med BU rutenummer. DANIEL
  7. Jeg var inne i den aktuelle NOMADS 727'en når den var på Flesland i fjor sommer. Den tilhører en reiseklubb i USA, og flyr medlemmene rundt omkring. Var inne i cockpit på den også, og man kunne jo lett se at det var et gammelt fly. Ikke noe EFIS der nei, men den så relativt velholdt ut. DANIEL SKJELDAM
  8. Det har skjedd at det har vært 2 på klappsete i cockpit. Men svært, svært sjelden, og gjøres bare unntaksvis. En fordel om disse 2 kjenner hverandre godt da man sitter praktisk talt oppå hverandre. DANIEL
  9. Det er langt mellom godbitene på Flesland, men på onsdag lander det en Corsair 747 i Bergen. Sannsynligvis er det en 747-300 som kommer, og oppdraget er å hente mannskapet fra et cruiseskip som er i byen. Selvsagt er jeg dratt fra byen da...typisk. Den er forøvrig ventet inn litt ut på ettermiddagen. Håper iallefall noen får sett dette uvanlige synet på Flesland, dersom da ikke tåka stenger hele flyplassen, som det har gjort store deler av denne dagen.
  10. Har vært festvær på vestlandet idag. Sterk sidevind på Flesland har gjort landingene på 17 til en ubehagelig opplevelse for passasjerer med flyskrekk. Skulle en liten tur opp og ned til SVG i ettermiddag og satt i cockpit på veien nedover. Under landingen på turen fra TRD til BGO hadde det vært sidevind (260grader) på 41 knop, gusting opp mot 60 og windshear. Et par passasjerer hadde spydd underveis. Under landingen på SVG hadde vi en vindretning på 241 grader med vind på mellom 27 og 40 knop ned til finalen. Ristet endel, men alt synes og føles mye mindre fremme i cockpit enn det gjøre bak i kabinen, dessuten er SVG mindre utsatt for kastevind enn BGO, siden landskapet er mye flatere. Morsom tur. DANIEL http://euro.nhh.no/stud/s961362/"'>http://euro.nhh.no/stud/s961362/" TARGET=_blank>http://euro.nhh.no/stud/s961362/
  11. Sikkerhetsinnstruksen er stort sett ikke på kassett på Boeingen til Braathens. Grunnen til at den er det på Fokker 50'en er selvsagt at det er bare en CA på denne maskinen og at CA'en ikke kan demonstrere sikkerhetsprosedyrene samtidig som hun snakker. I Boeingen er det stort sett tre CA'er (regel 1 CA pr 50 pax). En leser og to viser. DANIEL
  12. Jeg har sett 737'en slite med å komme seg opp på Kjevik. Skulle vært spenstig å se en 767 ta av der. Dessuten husker jeg bildene fra VG/Dagbladet da en md fra et spansk charter-selskap, feillastet riktignok, sliter seg over lysene i enden på 22. DANIEL
  13. Sist jeg så SAS 767 på Flesland var fordi de hadde streik hos catering i CPH. Da mellomlandet 767 på vei fra CPH til Chicago for å etterfylle mat. Men siden jeg jobber på Flesland har jeg forhørt meg litt og hører at det slettes ikke er uvanlig med 767-besøk fra SAS. Stort sett transatlantiske rutene som smetter nedenom for å etterfylle drivstoff ved uregelmessigheter eller cargo etc. DANIEL
  14. Er fra Byåsen i Trondheim, men siden jeg er student på Norges Handelshøyskole må jeg bo i Bergen, nærmere bestemt i Sandviken. De siste tre somrene, i tillegg til sommeren som kommer har jeg bodd og skal bo 100 meter fra rullebanen på Kjevik, med svært god utsikt over all flytrafikk. DANIEL
  15. På Boeing 737 opererer man iallefall med følgende: røde anti-collision lights (red strobe light) under og over flykroppen. Det er den bakkemannskap bruker for å se når motorene starter og stopper. I tillegg har man hvite strobe-lights ytterst på vingetippen, og bakerst på haleroret. Utover det har flyet av markeringslys røde og hvite position lights på venstre vinge, og grønne og hvite position lights på høyre vinge. Siden vi først er igang kan vi ta landingslysene også: inboard og outboard landing lights, ialt 4stk. Taxi light fremme i nesehjulet, i tillegg til runway turnofflights på begge sider. Utover det har man lys til å inspisere vingene og lys til logoen på haleroret. Alle disse er hvite. HILSEN DANIEL
×
×
  • Opprett ny...