Jump to content

Frode Mæland Strand

Members
  • Content Count

    156
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral
  1. Hei! Runway 11 på Sola har både vanlig ILS+DME og Copter ILS-DME approach. Runway 29 har bare VOR-DME approach. Forskjellen på Copter ILS og vanlig er mest lengden på approachen og høyde for intercept. Et helikopter flyr mye lavere og saktere, og intercepter derfor ILS mye lengre inn mot flyplassen. En generell vanlig ILS GS intercept fra 3000 fot skjer ved ca. 9,6 NM fra rullebanen, mens man med Copter ILS vanligvis kommer i 2000 fot og intercepter GS ca 6 NM ute. For ILS 11 på ENZV er høydene noe lavere (man kommer inn fra havet - få hindringer, lite støyproblemer): ILS 11 (vanlig) 2000 fot, ca 6 NM Copter ILS 1500/1000 fot, 6-3 NM Det finnes også Copter VOR-DME approacher som er bygget opp etter samme prinsipp som Copter ILS. -Frode
  2. Hei! Til de av dere som fremdeles husker meg: Takk for sist! Som permittert Event Coordinator i VACCN har jeg vært aktiv i miljøet i noen år (både som pilot i SVA og controller), og har sett frekvensen på online-flyging og kontrollering svinge sterkt. Som Eirik nevner, er sommeren generelt en dårlig tid for flyging online. Konkurrerende fritidssysler blir mer forlokkende enn en kveld i cockpit eller bak radarskjermen. Erfaring viser imidlertid at når regnværet slår til i juli (i hvertfall her på vestlandet [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] ) kommer flere og flere tilbake. VACCN har etterhvert fått en stor og MEGET kvalifisert medlemsmasse. Norske kontrollere holder et høyt nivå, og stadig flere tar også oppgraderinger til C1/S3. Da jeg begynte å fly online, følte jeg at det det generelt var god dekning i Norge. Det var som oftest et par CTR på samtidig om kveldene. Online trafikken var også høy, og var for en stor del innenriks. I den senere tiden virker det for meg som om flere og flere av våre norske svært dyktige piloter har tatt steget ut i den store verden. Dette synes jeg er en flott utvikling, da jeg selv liker veldig godt å fly ut i den store verden, måtte lete frem nye kart og gjøre nye bekjennskaper i FS-miljøet. Denne internasjonaliserings-trenden er en naturlig utvikling - etter at man har blitt godt kjent med asfalten på 01L får man lyst til å se litt mer av verden. Når norske piloter drar ut i verden, blir det ofte de sentrale flyplassene i Europa (EGLL, EDFF, EHAM, osv) som blir destinasjonen, foruten våre kjære naboland. "Problemet" for norske kontrollere er at Norge og vår største hub ENGM ikke kan sies å ha samme tiltrekningskraften på utenlandske piloter som f.eks. EGLL (Heathrow). Derfor blir Norge lett en nettoeksportør av internasjonale flyginger. Dette er beklagelig for norske kontrollere som får mindre trafikk (og som derfor kanskje er mindre online), som igjen medfører mindre ATC for de av de norske pilotene som velger å fly innenlands. Dette er ingens feil - men det er et konkret faktum som vi kan arbeide videre med. To viktige spørsmål blir da: -Hvordan kan vi gjøre det mer attraktivt å fly online i Norge for utenlandske piloter? -Hvordan kan vi best promotere (reklamere for) flyging i Norge? På disse problemstillingene ønsker jeg å spille ballen over til alle mine gode kolleger i FS-miljøet. Alle forslag mottas med takk, enten her eller privat på email (frode@maeland.com). Forøvrig er undertegnede et godt eksempel på en inaktiv controller. Jeg har dette halvåret bodd et annet sted enn ISDN-linjen min, og har derfor knapt vært å se på nettet. Til høsten er jeg tilbake igjen, og fra august (eller før) bør dere se opp for LN-FMS / SAS117 / ENSV_V_CTR [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] -Frode
  3. Hei! Tenker du på 18 wheeler: American Pro Trucker ? http://gamespot.com/gamespot/stories/previews/0,10869,2664551,00.html"'>http://gamespot.com/gamespot/stories/previews/0,10869,2664551,00.html" TARGET=_blank>http://gamespot.com/gamespot/stories/previews/0,10869,2664551,00.html -Frode
  4. Hei! Dessverre må group flighten til Roma utsettes en uke, dvs søndag 05.11. Undertegnede ble plutselig opptatt på annet hold, og har ikke fått utført de nødvendige forberedelser de siste dagene. Info vil bli lagt ut på events-sidene snart. Jeg beklager nok en gang det inntrufne. -Frode ------------------ VACCNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
  5. Hei! Jeg må dessverre reise bort i helgen, så denne lørdagen får dere kose dere uten meg. Lykke til med møtet! -Frode
  6. Hei! Godt forslag! Skal høre med dem om vi kan reservere noen bord med fin utsikt :-) For dem som ikke er så kjent på Flesland: Gå opp rulletrappen, 180 til venstre, opp en trapp til og du er der.... Hvor mange bord trenger vi (=hvor mange tror de kan komme på lørdag) ? Ser frem til litt uformell flightsim-chatting Med Flesland-hilsen -Frode
  7. Da ser det ut til at den svenske serveren funker igjen. -Frode ------------------ VACCNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
  8. The following information was posted by the Swedish VACC Voice Coordinator on the SVA Forum: quote: As per 1545Z, 23 Oct, the Swedish RW server (rw.tt.luth.se) is unavailable due to host institution network problems. No estimate for correction exists. /Sven-Urban Fjellner, Voice Coordinator, Sweden VACC Som nevnt i tidligere post av Roar Sandøy, kan SATUKs voice server 193.130.4.110 brukes som backup mens den svenske serveren er nede. -Frode ------------------ VACCNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway [Endret av Frode Mæland Strand 23-10-2000.]
  9. Hei! Nå ser jeg at det skal holdes flightsimmøte i Oslo igjen. Der borte i Gardermoenland har de visst klart å lage en tradisjon med disse møtene. Som alle vet, kan vi som bor i Bergen ikke være noe dårligere, så vi burde kanskje prøve å samles? Forslag til møteplass og tidspunkt mottas med takk. Selv er jeg ikke så overbegeistret for røyking, så jeg håper vi kan finne et sted uten nikotinforbrenning. Flesland rules -Frode ------------------ VACCNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
  10. Hei! Har hatt omtrent samme problemer tidligere. Da var det ikke SB, men derimot joystick-kalibreringen som var helt ute og kjøre. Jeg måtte laste ned og kjøre et spesielt joystick-registry-kill-program (som fjernet joysticken HELT fra registry) før jeg kunne reinstallere og kalibrere på nytt. Selv har jeg Logitech Wingman, men har hørt om samme problem med andre joysticker. Lykke til! -Frode
  11. Hei! Etter gjensynet med Fornebu er det nå klart for flyin på vår nye hovedflyplass Gardermoen. Vi håper at så mange som mulig kan stille opp, både som kontrollere og piloter. Registrering for kontrollere er nå forenklet slik at man bare legger seg inn på ønsket posisjon på ATC Booking (link fra hovedmeny VACC Norway). Flyinet starter 19 UTC (21 lokal tid) og fortsetter utover kvelden. Velkommen til Gardermoen! -Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
  12. Hei! Endelig litt tilbakemelding ang. Fornebu... Først av alt takk til alle som stilte opp!!!!!! Dette ble et flott arrangement, med mye trafikk hele tiden. Dessverre var det litt få kontrollere, men de som var der gjorde en utmerket jobb!!! Det var i perioder lang kø inn til Fornebu, og vi hadde i overkant av 50 landinger i løpet av 4 timer. I løpet av samme tid var det ca. 20 departures. Det pågikk også en del aktivitet på Gardermoen, som for anledningen bare hadde en rullebane operativ, og kjørte med spesielle prosedyrer. Det var generelt lite lag-problemer denne kvelden. De som brukte NE-USA hadde litt problemer, mens de som brukte europeiske servere (SATUK, C-Europe) stort sett slapp unna de fleste problemene. Så til voice. Selv opplevde jeg INGEN problemer med voice dette flyinet, og hadde god kvalitet på lyden nesten uten unntak. Dette er en ny erfaring i flyin-sammenheng, og er forhåpentligvis en indikator på at RW fungerer mye bedre i flyin-situasjoner. Personlig synes jeg det var en nytelse å kunne kontrollere på voice hele kvelden uten noe trøbbel. Er takknemlig for tilbakemelding på voice denne kvelden. Nå som sementblokkene igjen er tilbake og den siste vaffelen fra vaffelhuset på Fornebu er spist, er det et helt år til neste gang flyene igjen gjør 06/24 utrygg for gravemaskinene. Velkommen tilbake da... Inntil den tid får vi kose oss med de andre flyplassene i Norge. Allerede førstkommende søndag (151000) er det Gardermoen Flyin (der Vaffelhuset også har avdeling....), og jeg håper riktig mange tar turen innom denne kvelden. Jeg vil trenge en god del kontrollere denne kvelden, dere kan melde dere på via ATC Booking på VACC Norway sine sider (link i signatur). So long, Fornebu! -Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
  13. Hei, Tarjei! ASIR og IAL kart er tilgjengelig for download på flyin-hjemmesiden (VACCN - events - Fornebu....). Der finner du koord for FBU VOR samt stands m.m. Mulig du også klarer å finne koord for 06/24 og 01/19. -Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
  14. Hei, navnebror [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Som deg, savner jeg Fornebu. Imidlertid er det Fornebu flyin allerede i morgen (ehh idag) kl. 19-22 UTC (21-24 lokal tid). Benytt sjansen til å fly lowpass med SK333 du også..... -Frode
  15. Hei! Fornebu-posisjonene for torsdagens Fornebu Memorial Flyin er nå fordelt: ENFB_DEP 119.65 Stian Storengen Olsen ENFB_APP 119.97 Frode Mæland Strand ENFB_TWR 118.10 Tore Stabell Kulø ENFB_GND 121.70 Christian Håkonsen Forøvrig er det INGEN som har lagt seg inn til noen andre posisjoner på ATC Booking. Jeg trenger minst ENOS_CTR og ENGM_APP (hint hint). Sektorfil for flyinet er nå lagt ut for download. Roar har laget en spesialversjon av AMDT33 (Takk, Roar!!). I denne er FBU VOR, 4 NDB og FBU RWs lagt inn. I Norway 98 finnes imidlertid bare ILS til 06 og 24 (ikke FBU VOR). Et ENFB TMA er opprettet. Dette "stjeler" mye av den sørlige delen av det nåværende ENGM_TMA. Pga. dette vil det sannsynligvis bli active runway 19 (den nåværende 19R) på ENGM, med spesiell SID hdg 120 fra 300 AGL til 7000, deretter videre ruting. RW er nå gjeldende voice-program i Norge, og vil også bli brukt under morgendagens flyin. Dette blir den første testen med litt belastning på serveren - satser på at det går fint. Mer info, inkludert kart og ny sektorfil finnes på eventsidene. Velkommen til flyin i morgen! -Frode ------------------ SATNOR3 Event Coordinator http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway
×
×
  • Create New...