Gå til innhold

Flydør åpnet seg


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Høyden var sannsynligvis 7000 fot, men det gjør jo ingen særlig forskjell. Men hvordan kan man åpne lasteluka "ved et uhell" tro? Jeg ville kanskje trodd at man ikke uten videre kan operere slike luker i lufta, altså at det er en slags sikring mot uhell. Ei forferdelig ulykke i alle fall.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff uff..stygg sak det der.For jævlig at sånn skal kunne skje. ""

 

Det er det jeg kaller russisk fly.

Ufattelig meningsløs tragedie !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De russiske flyene vil jeg påstå (jeg har ingen bevis, da dette er umulig å bevise med mindre man er veldg rik) er ca. like gode og trygge som de fra vestlig land.

 

Men derimot vedlikeholdet hoss selskaper dårligere i et typisk "russer-fly selskap". Det er jo godt kjent at de lapper hull i vinger og skrog med litt teip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men nå må vi jo huske på vi har jo tross alt hatt endel flyulykker og for ikke å snakke om nesten-ulykker her i den vestlige verden også. Jeg har jo stått å sett på skandinaviske fly som tar av fra Sola, med den beksvarte røyken etter seg. Å er det ikke ofte at slike tegn kan bety et slett vedlikehold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg ikke vi skal kritisere de russiske flyene pga den ulykken.Det kunne også vært typen Boeing,Airbus osv..ja hva som helst.De finner vel ut konkret hvorfor døren åpnet seg.

På de fleste fly med trykk-kabin er dørene av "plugg" type slik at det er umulig å åpne døren så lenge det er overtrykk i kabinen. Iljusjin-76 har et annet prinsipp på cargodøren bak i flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utruleg trist ulykke......

Berre tanken på å falle 7000 meter er nok til at det vrenger seg i halsen på meg. Eg vil og sei det at det nok er vedlikehaldet som sviktar. Det er jo faktisk ein del vestige selskap (kan ikkje akkurat her og no ramse opp nokon) som flyr med russiske fly og desse har etter det eg har fått med meg ikkje ramla ut av det 3. element enda. Men eg for min del vil la den diskusjonen ligge for me kjem aldri fram til noko endelig allikavell hehe...

 

Men mine tankar går til dei omokomne og deira pårørande.... Rest in peace 6 feet below.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det visst 7000 fot som var korrekt, og det går greit å puste opp til en 10 000. Visst man mister cabintrykket eller noe over denne høyden må man fort ned for at passasjerene skal få luft. Men visst jeg hadde blitt sugd ut av et fly tror jeg ikke jeg hadde ofret en eneste tanke på oksygenmangel. Men når vi er inne på det så ville nok de fleste som detter ut av et fly komme ned på "trygg" høyde så pass raskt at det ikke er fare.

 

Jeg håper egentlig bare at de fleste som ble sugd ut slo seg i hodet eller noe på veien ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en kvinne fra Jugoslavia som overlevde et fall fra 10.160 m høyde uten fallskjerm da DC-9-flyet hun arbeidet i eksploderte.

Dette er verdens langste fall uten fallskjerm, i følge Guinness Rekordbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fra Luftforsvaret kommenterte ulykken i Dagsrevyen i går kveld. Han antydet at flyet fløy så lavt (altså ca. 7000 fot) fordi det muligens var noe galt med anlegget som sørger for trykk i kabinen. Flyet var jo ute på langtur, og med den flytypen regner jeg med at man holder seg i atskillig høyere luftlag. Det er kanskje også mulig at lasteluka ikke er så godt sikret når kabinen ikke står under trykk, men uansett skulle man jo ha et rødt varsellys i cockpit som fortalte at luka ikke var låst.

Men dette blir selvsagt spekulasjoner på linje med andre teorier som lanseres.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit og puste også over 10000 fot. Jeg har selv fløyet i 12500 fot med småfly uten oksygen eller trykkabin. Man har lov til å fly mellom 10 og 13.000 fot uten oksygen i inntil 30 minutter. Etter den tid skal mannskapet ha oksygen (står ingenting om passasjerer) for å fortsatt kunne fly over 10.000 fot.

 

Andre tall: dersom man oppholder seg i 18000 fot vil man kunne gjøre noe fornuftig i ca 30 minutter før man er så omtåka at man ikke lengre kan gjøre noe fornuftig. Er man i 30.000 fot er tiden redusert til ca 30-45 sekunder avhengig av om man sitter stille eller er i aktivitet. Blir man utsatt for et trykk tilsvarende 45000 fot er det bare 12 sekunder å gjøre på før man er ute av stand til å gjøre noe fornuftig.

 

Det er derfor det første man skal gjøre dersom man opplever trykkfall i kabinen er å ta på seg selv oksygenmasken. Kanskje strever du for å hjelpe sidemannen først, og klarer akuratt det før du er helt tullete i hodet og dermed ikke klarer å hjelpe deg selv. Sørger du først for å få på deg selv masken kan du hjelpe andre etterpå, og alle overlever.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...