Gå til innhold

Flydør åpnet seg


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Det som virker merkelig er jo at de sier at folk ble sugd ut. Hvordan er det mulig? De åpner da lasterommene på andre transportfly for f.eks fallskjermdropp i langt høyere høyder enn 7000 fot, og der blir man jo ikke sugd ut..

 

Hadde det vært 7000 meter med trykksatt kabin så ville det nok blitt noe annerledesMen selv da er jo ikke trykket allverden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om venturi effekten og forholdet mellom statisk og dynamisk trykk ?

 

Som du vet er det som oftest litt lavere trykk inni de fleste fly uten trykkabin sammenlignet med luften utenfor. Dette merker man dersom man slår over på alternativt statisk inntak, da får man et lite hopp på trykkinstrumentene, pga at de får litt lavere trykk tilført. Dog trodde jeg ikke effekten var så stor at den lagde et forferdelig dragsug, men det kan jo se slik ut. Det er jo selvfølgelig også mulig at flyet gikk veldig fort, og da er selvfølgelig denne effekten større.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme mann fra Luftforsvaret som jeg nevnte over her, antydet at det måtte ha ha vært ei åpen dør lenger foran også for å få til denne "utsugings-effekten". Men jeg vet ikke jeg. Vi må nok vente på hva en evt. havarikommisjon kommer til - i den grad man har noen grundige granskninger av flyulykker i Congo. En eller annen minister forsøkte jo å dysse det hele ned og si at det bare hadde vært et uhell og at ingen omkom. Vi får se...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Jeg synes at det kan være vel mye røyk etter enkelte fly. Men kjører noen av dem med gammel teknologi når det gjelder motorene, er det vel ikke så rart. Takk for opplysningen. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt om venturi effekten og forholdet mellom statisk og dynamisk trykk ?

 

Som du vet er det som oftest litt lavere trykk inni de fleste fly uten trykkabin sammenlignet med luften utenfor. Dette merker man dersom man slår over på alternativt statisk inntak, da får man et lite hopp på trykkinstrumentene, pga at de får litt lavere trykk tilført. Dog trodde jeg ikke effekten var så stor at den lagde et forferdelig dragsug, men det kan jo se slik ut. Det er jo selvfølgelig også mulig at flyet gikk veldig fort, og da er selvfølgelig denne effekten større.

 

 

Hei.

 

Dette er vel litt feil? Det er riktig at det blir et lavere trykk innvendig av skroget, men da vil vel ingenting bli sugd ut, Tarjei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel. Om du noen gang har opplevd at døra går opp under flyging så skjønner du hva jeg mener. Det er helt umulig å lukke den så lenge farta er der. Når du nærmer deg 0 i IAS er det igjen mulig å lukke døra.

 

Tenk litt annerledes på det. Siden det blir lavere trykk inni flyet så betyr vel det at noen av luftmolekylene må ha blitt borte på en eller annen måte. Dem har vel faktisk blitt sugd ut ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel. Om du noen gang har opplevd at døra går opp under flyging så skjønner du hva jeg mener. Det er helt umulig å lukke den så lenge farta er der. Når du nærmer deg 0 i IAS er det igjen mulig å lukke døra.

 

Tenk litt annerledes på det. Siden det blir lavere trykk inni flyet så betyr vel det at noen av luftmolekylene må ha blitt borte på en eller annen måte. Dem har vel faktisk blitt sugd ut ?

 

 

Eller "beholderen" av disse luftmolekylene (les: flyet) har flyttet seg til et sted med høyere trykk eller tetthet av luftmolekyler på utsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan vel ikke forklare det her på stedet, gi meg litt id så skal jeg se hva jeg får til "". Men nå er nok ikke denne beholderen så tett. Men det som er litt artig å tenke på er at et småfly i relativt lav høyde med en dør som åpner seg vil sannsynligvis ikke få lukket døren før de lander. Men hva gjør de i disse flyene med fallskjermhoppere da? Der lukker de døren etter dem! Men de har vel teknikken inne, svinger på flyet og døren smeller igjen ved hjelp av gravitasjonskraften og noe slikt. Eller der dette helt på viddene? (Tror da at tanken er god "")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok heller dørkonstruksjonen som gjør underverket der.

 

Men om man tenker bernoulli's (med forbehold om skrivefeil) lov som sier at i en og samme luftstrøm er summen av trykket tilnærmet konstant, så er dette forholdsvis grei skuring. Når lufta utenfor har hastighet faller trykket, og det trykket henter den inne i flyet og "drar" ut luft.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei, om det er mindre lufttrykk inni flyet enn utenfor, hvordan kan det da være vanskelig å få igjen døra?

 

Tenk fluidmekanikk, Bernoulli. Flyet beveger seg, alså er det en luftstrøm som beveger seg relativt til flyet utenfor døra. På innsiden er lufta i ro, dvs den står stille relativt til flyet. Høyere fart på luftmolekylene gir lavere tetthet, dvs det dannes et undertrykk på utsiden av døra. Dette er akkurat det samme prinsippet som gjør at vingen skaper løft.

 

Et forsøk for de som tviler: Hold en papirbit i vindusåpningen når du kjører bil, og slipp den. Forsvinner den ut er det lavere trykk utenfor bilen, kommer den inn i bilen er det lavere trykk inne i bilen. Om da ikke luftstrømmen står rett inn ruta.. ""

 

Edit: sånn går det når man driver med andre ting, og bruker 20 min fra man starter på et innlegg til man poster det.. to innlegg kom til etter jeg begynte med mitt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bernoullis ligning er energibalanseligning: Energi verken kommer eller forsviner av seg selv. Dersom luftmassen får mer kinetisk energi, så må den ha mindre trykkenergi.

 

Luften rett utenfor flyet har lavere trykk enn luften inne. Trykkdifferansen ”suger” luften fra innsiden (med døren). Uten tiførsel av ny luft faller trykket i kabinen inntil trykkforskjellen tilnærmer null. Litt lengre vekk er lufttrykket større enn langs flykroppen og dermed også større enn trykket i kabinen.

Med stor nok åpning oppnås ikke trykkbalanse. Man får heller vibrasjoner.

 

For å skape kraftig nok vind for å tømme flyet må man ha gjennomtrekk. Gravitasjon som forklaring høres dermed mer overbevisende enn sugekraft. Flyet var kanskje på veien opp før ulykken, eller pilotene har misforstått situasjonen og trakk på yoken – Det kreves ikke mye helning før usikrede objekter begynner å rulle ned og ta med seg andre som står på veien.

Flyet var ellers lastet med kjøretøy. På lastedøren var det bedre plass for passasjerene enn i midten av flyet.

 

Et eksempel til, hvor man har valgt å strekke sikkerhetsmarginene – Det gikk ikke bra denne gangen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild: hvordan forklarer du det da ?

 

 

vel la meg her ta til med eit døme som står i mi teoribok for dykking.

 

Dersom du tar ein ballong med luft, og har den på overflata, så er den i "normal" størrelse. Drar du så denne balomngen ned på 10 meters djupne, så vert ballongen mindre. Trykket aukar bittelitt i ballongen, og trykket doblar seg på utsida. Med andre ord. Luftmolekyla i ballongen er der fortsatt i akkurat same antal, enn noko meir komprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men trykket inni fly uten trykkabin ER mindre enn utenfor. Det er bare slik det er, og man ser det enkelt om man skifter til alternativt statisk inntak, da gjør trykkinstrumentene et lite hopp, og høydemåleren viser litt mere, pga litt lavere trykk. For de som tviler er det bare å forsøke, mener bestemt at dette er simulert i FS også.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...