Gå til innhold

Hei alle sammen. Rustent medlem søker tips


Bjørn Olav Henjum

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er noen som husker meg. Jeg kjenner ikke igjen så mange av de umiddelbare brukerne her. Jeg var rimelig aktiv her på forumet 'før i tiden', men har ikke postet et innlegg på over to år, så vidt jeg kunne se.

 

Jeg har hatt liten tid til å både fly og holde meg oppdatert her på forumet, og dessuten hadde jeg en PC som det ikke lenger var gøy å fly med (P3 600). Nå har jeg fått meg både nytt bosted, ny jobb og ny PC og ikke minst bedre tid, og jeg har i det siste tatt meg et par oppfriskende turer i FS2002. Det bragte minner!

 

Det er så hyggelig å se at FlightSim.no og forumet fremdeles i høyeste grad er aktive, og jeg håper å igjen kunne bidra med å svare på spørsmål som i gamle dager. All ære til Dag Johansen som legger så mye sjel og arbeid i denne siden, og har gjort det 'så lenge jeg kan huske', og til alle de andre som bidrar selvfølgelig.

 

Jeg ser forresten at jeg fremdeles er moderator for Flight Unlimited forumet, så beklager til de som ikke har fått svar der de siste to årene. Det er jo likevel ikke av de mest aktive forumene da, men det er hyggelig å se at det fremdeles er åpent. Synd at Looking Glass trakk inn årene...

 

Men jeg skal slutte å kjede dere:

 

Jeg har som sagt nettopp installert FS2002, og sist gang jeg brukte dette var det rimelig nytt. Jeg har lastet ned noen få add-ons, og jeg bruker FS Meteo, og så har jeg selvfølgelig installert siste versjon av Norske Flyplasser. Jeg bruker også et payware add-on - Greatest Airliners B737 - som jeg synes er helt fantastisk.

 

Nå lurer jeg litt på om det er andre ting og tang som dere veteraner mener jeg 'må' ha? Helst freeware, men hvis det er veldig gode payware saker takker jeg for tips om disse også.

 

På forhånd takk for alle tips!

 

Bjørn Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei Bjørn Olav!

Jeg har også tatt opp FS2002 igjen, mye p.g.a Dreamfleet 737'en som du også har. En (payware) addon som jeg ikke kan få skamrost nok, er Lago's mesh for N/S skandinavia.....koster ikke stort, men gir et vannvittig fint terreng!! Vanskelig å si ellers hva som kan være greit å ha, det avhenger jo mye av hva du liker å gjøre i FS2002.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang prøvd online flyvning? Det er utrolig artig. Visst du kan litt om navigasjon og slikt så er det tingen for deg. Da er man medlem i en orgranisasjon for online flyvning, organisasjonen har en del servere på nettet man kobler seg opp til, og på disse serverene samles det piloter og ATC. ATC får opp pilotene som er på serveren på et slags radarbilde og gir vectors og annen service til pilotene. mye, MYE, MYE MYE mer ralistisk enn ATCen som er med i FS, men det skader ikke å ha litt kjennskap til denne heller. www.vaccn.org er ett fint sted å starte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn Olav, morsomt å se at noen av de gamle brukerne viser seg igjen. Nå har det nok foregått et aldri så lite generasjonsskifte iblant brukerne av Flightsim. Merkes først og fremst i diskusjonene på forumene :-) - Det er bra at vi får inn noen, skal vi si Veteraner igjen. ""

 

FSmeteo som du har, er nødvendig for oss flightsimmere i norsk klima, den føler jeg er like viktig som FS2002 selv. Som Sander nevner, er LAGO's Terramesh South- og North Scandinavia billige og svært bra oppgradering av selve detaljrikheten og utformingen av terrenget i Norge, skaff deg de.

 

Freeware som jeg kan anbefale deg er DASH-8-300 -pakken til Oleksiy Frolov, bedre enn PSS' Payware DASH-8-300 -pakke når det gjelder systemsimulering, flygeegenskaper, panel og lyder. Den visuelle modellen er ikke så bra, men det jobbes med en helt ny DASH 8-300 modell her også. Pakken til Frolov er under konstant utvikling, og det neste som vil bli oppdatert er en fullverdig FMC. Pakken kan hentes her... http://hangar.fsbaltic.net/dash8/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for det folkens. Hyggelig å se at det fremdeles er noen av de gode, 'gamle' igjen, samtidig som det ser ut til å være noen gode 'nye' også! ""

 

Sander, jeg ser du har samme slagord i signaturen fremdeles... "" Takk for tipset med LAGO sitt mesh. Det ser jo veldig bra ut, og billig var det også. Det må jeg vel nesten ha.

 

Arild - tusen takk for tipset. Jeg fløy en del online når det var nytt, og man kun kunne bruke tekst. Da var det Squawk Box og Pro Controller som gjaldt. Er det disse det går i fremdeles? Jeg har som sagt nylig flyttet, og måtte nedgradere fra ADSL til ISDN, så jeg tror ikke det blir så mye online flyging på meg foreløpig. I alle fall ikke med voice. Navigasjon går helt bra. Jeg abonnerer faktisk fremdeles på AIP'en. Den har ikke blitt oppdatert på noen år, men... 'Før i tiden' laget jeg tekst-versjoner av Approach-kartene for norske flyplasser slik at andre kunne fly korrekte innflyginger selv om de ikke hadde kart. Jøje meg... "" Dette var når kart ikke var lovlige å laste ned (eller er det kanskje fremdeles ulovlig?).

 

Kjell Arild - still going strong! "" Jeg må prøve denne DASH-8 saken. Tror ikke jeg har prøvd å fly så mange turboprops i FS2002, men jeg fløy mye på kortbaneflyplassene i nord på FS98(!) med Norway 98. Etter å ha flydd Oslo-Stavanger frem og tilbake x ganger med B737 hørtes det fristene ut å prøve det igjen. Det visuelle på flyet er ikke så viktig for meg, bare flyegenskapene og funksjonene er bra.

 

Jørgen - tusen takk for tips. Mine nye komponenter er en P4 2.53GHz og 1 GB DDR-RAM (og Asus P4PE hovedkort), og 'vanlig' FS2002 er utrolig flytende og bra - til og med med alle innstillingene satt til max. Jeg satser på at maskinen takler dette meshet også. Jeg har likevel en liten flaskehals i skjermkortet, tror jeg. Et billig Geforce4 MX440 med 64MB. Jeg skal oppgradere det snart.

 

Jeg liker veldig godt å fly småfly. Jeg begynte såvidt på flysertifikatet ved Sola Flyklubb for et par år siden, men måtte avbryte. Jeg studerte/jobbet da, og hadde smått både med tid og penger. Jeg håper å kunne gjenoppta dette snart. Jeg er ofte ute å flyr med svogeren min, og får lov til å fly mer enn han setter pris på, tror jeg... ""

 

Jeg husker en glimrende C172 for FS2000, og kunne mest tenkt meg det til FS2002 også, siden dette er skoleflyet. Jeg synes faktisk ikke C172-en som følger med FS2002 er så helt bak mål, men jeg satser på at det finnes bedre versjoner. Noe av det mest irriterende med FS2002 er at throttle har så treg responstid i forhold til virkelige fly, men det går det visst ikke an å gjøre noe med, har jeg hørt. Får håpe dette blir rettet opp i FS2004 (sammen med overskytningene ved LOC og GS intercept).

 

Disse fotorealistiske sceneryene til Torgeir Opland, er de kompatible med norske flyplasser og meshet til LAGO? Det finner jeg vel forresten ut når jeg leser dokumentasjonen. Takk for tips.

 

Jeg har allerede Flight Sim Yoke USB og Pro Pedals fra CH. Det viser seg at pedalene ikke lenger fungerer... "" Jeg fikk begge like før jeg tok 'pausen' min for et par år siden, og har nesten ikke brukt dem. Jeg har en mistanke om at det er brudd i kabelen, for jeg får feilmelding med en gang jeg plugger dem i USB-porten. Håper det er en smal sak å fikse. Foreløpig bruker jeg bare Sidewinder stikka. Jeg kan ikke fly med autorudder...

 

Takk igjen, folkens. Er det forresten andre 'travere' igjen her? Ole-Jørgen Søberg, Åge Olsen, Morten Nesvik, Olav M. Rønningen, Jan Roar Rød osv...?

 

Jøje meg... "" Jeg oppdaget nettopp at disse 'tekst-kartene' jeg nevnte fremdeles ligger på http://www.vaccn.org/ ! Under 'Training' og 'Airports'. Jeg kalte dem Landing Aid Sheets. Nei så koselig. Er det noen som bruker dem da, tro?

 

Denne siden var forresten blitt meget bra. Veldig informativ. Bra jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Bjørn Olav.

 

Ja, som sagt så har ASRC erstattet PC, og snart kommer det en ny versjon av SB, SB3.

 

Kart for Norge er dessverre fortsatt ulovlig å publisere, men det går vel an å lage sine egne? (Jeg har vært inne på tanken).

 

De fotorealistioske sceneryene er vel fullt kompitabelt med alle andre scenery, da dette bare er texturer, altså "malingen" på bakken.

 

Ole-Jørgen Søberg høres for meg ut som et kjent navn, jeg tror han er inne her en gang i balnt, Åge Olsen og Morten Nesvik er jeg ikke helt sikker på, men Olav M. Rønningen og Jan Roar Rød er i vertfall med fortsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge!

 

Selvfølgelig husker jeg deg... "" Jeg burde vel egentlig ikke skrevet noen navn, for nå får jeg vel en flokk med fornærmede veteraner på nakken. ""

 

Jeg får ikke inn TV Vest her. Jeg bor ikke i selve Hjelmeland engang (da hadde jeg fremdeles hatt bredbånd), men ca. en mil fra, på et lite sted som heter Fister. Jeg har NRK1 og TV2. Ikke NRK2 engang. Burde betalt halv TV-lisens... Hva het nå den koselige karen fra NRK forresten? John...? Er han fremdeles med? Vel jeg finner jo ut det etterhvert.

 

Men jeg husker at jeg traff Morten Nesvik på Sola en gang det var stevne. Han hadde med seg en fotograf, og skulle til å entre Antonoven i fullt fallskjermutstyr. Han var ikke til å snakke med "" jeg tror ikke jeg fikk sett en eventuell reportasje...

 

Det var jo bra gjort å huske meg fra 2 år gamle innlegg, Jørgen. Jeg føler meg smigret... Eller kanskje du husker meg for idiotiske innlegg? ""

 

Nei, nå må jeg prøve noe av dette dere har tipset om. Takk igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerer faktisk fremdeles på AIP'en. Den har ikke blitt oppdatert på noen år, men...

Da har du litt av en jobb med oppdatering ""

AIP finnes nå på CD-Rom, men den informasjonen har du vel fått siden du abonnerer...(?) Uansett: Koster samme som oppdateringene på papir, men du verden så mye enklere. Utrolig deilig å slippe de store bunkene med oppdateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen, folkens. Er det forresten andre 'travere' igjen her? Ole-Jørgen Søberg, Åge Olsen, Morten Nesvik, Olav M. Rønningen, Jan Roar Rød osv...?

 

Gamle ørn "" Velkommen tilbake. Artig å "se" gamle kompiser igjen. Joda, vi sitter da her og støver ned...

 

Har fortsatt mitt fossil av en PC og kan dermed ikke komme med så mange tips om addons da jeg av forståelige grunner ikke har lastet ned så mange. Vi får ta oss en mimrestund en av dagene "". Har mistet noe av kontakten med miljøet i PGA. Du vet vel at sjefinnen har giftet seg med en av pilotene?

 

Nei du verden det var moro å se at du fortsatt var i live.

 

Ole-Jørgen.

P.S. John har jeg ikke sett i forumet på lenge. Møtte han en gang på et Oslo-treff. Hyggelig kar. Du kan sikkert maile han på john.andreassen@nrk.no om du vil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein Tore, og hei Ole-Jørgen - gamle ørn! ""

 

Angående aldersgrense på forumet. Jeg må si jeg er litt overasket over mange av innleggene som postes her nå for tiden, men det er vel nettopp kanskje på grunn av at det er en del unge mennesker her nå. Det er jo hyggelig det. Tidlig krøkes... De lærer nok skikk og bruk etterhvert skal du se. Vi får bare holde oss utenfor disse diskusjonene...

 

Jeg var inne på siden til PGA, og ser at det var noe amputert, ja. The Boss giftet seg omtrent når jeg 'sa opp', husker jeg, og jeg ser at de har fått barn også nå. Travle tider, og jeg ser at det er en del som dessverre melder sin avskjed pga. manglende oppdatering av sidene.

 

Nei nå skal vi ikke kjede utenforstående med dette her. Det var hyggelig å høre fra dere!

 

Forresten Ole-Jørgen, det er veldig billig å oppgradere PC-ting for tiden. Forholdsvis, i alle fall. Det koster jo tross alt litt. Man får en P4 2.53 MHz for rundt 1500,-, og 512MB DDR-ram koster rundt 500-lappen. Trenger jo antageligvis nytt hovedkort også hvis det er lenge siden sist oppgradering, men jeg kan love deg at det er stor forskjell på en P3 600 og den nye! ""

 

Nei, jeg får komme meg hjem fra jobb før rumlingen i magen skremmer vekk alle fuglene her... Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Svein Tore.

 

Jeg oppdaget nettopp linken med de flotte tipsene. Jeg skal ta for meg denne senere. Det lover jo veldig bra fra de første kommentarene.

 

Ellers fant jeg også ut først i går at det finnes mange slike AFD-filer som justerer taxebaner og slikt for Norske flyplasser. Dette var jo veldig bra. Jeg har visst vært lenge borte ja. "" Og så alle disse AI-rutene da. Jeg har ikke satt meg helt inn i dette enda, men... Så ganske komplisert ut å legge inn. Kanskje jeg venter til denne add-on'en som er nevnt på framsiden kommer ut.

 

Takk igjen, folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Olav Henjum:

Takk igjen, folkens. Er det forresten andre 'travere' igjen her? Ole-Jørgen Søberg, Åge Olsen, Morten Nesvik, Olav M. Rønningen , Jan Roar Rød osv...?

 

Heisann Bjørn Olav!

 

Kjekt å "se" deg igjen! Joda, jeg er her jeg, selvom om det har blitt litt mindre FS det siste året, men jeg er "stadig" innom forumet her samtidig som jeg både flyr litt og følger med i det som skjer i FS-verdenen.

 

Hyggelig å ha deg tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav! Hyggelig å høre fra deg. Hvordan går panel-snekringen? "" Jeg så at ditt B737-panel for FS98 er på en solid førsteplass på topp-25 lista her på FlightSim.no.

 

Jeg fant forresten frem en av dine glimrende historier. Det var godt å få trimmet magemusklene igjen!

 

Folkens, dere lese historien til Olav, samt et par andre. Dere finner dem her.

 

Ha en fortsatt god helg! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå!

 

Kjekt å se at det fremdeles er liv i gamlegutta! Fister er flott sted, kan spesielt anbefale den årlige Fisterdansen ""

 

Det blir ikke så mye flyging med FS2002 for tiden, men jeg regner med at det tar seg opp snart. Ellers er jeg i ferd med å ta mikroflylappen, ferdig med teorien og har 1 time og 35 minutter i lufta.

 

Snakkes!

 

Jæren Mikroflyklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Bjørn Olav Henjum:

Hei Olav! Hyggelig å høre fra deg. Hvordan går panel-snekringen?

 

Hei Bjørn Olav.

 

Panelsnekringen er lagt på hylla, om det er for alltid vil tiden vise, men det tok etterhvert så altfor mye tid at jeg rett og slett ikke orket mer. Det er så mange talenter der ute, både gratisbyggere og kommersielle, at det som oftest lenger ikke er noe problem å finne ønskete paneler med god kvalitet.

 

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten andre 'travere' igjen her? Ole-Jørgen Søberg, Åge Olsen, Morten Nesvik, Olav M. Rønningen, Jan Roar Rød osv...?

 

 

Blir nesten fornærmet her, Bjørn Olav! Er jeg en osv...?!?! ""

 

Velkommen tilbake, i hvert fall! Du har vært savnet. Kjekt å se noen gamle kjente "fjes" på forumet.

 

Håper du og Morten (+ eventuelt andre som holder til i flymiljøet på Sola) tar dere tid til årsfesten vår 24. mai.

 

 

100 år siden første motorflyging! ""

 

Michelle

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens!

 

Morten: Hei og takk for sist! Jeg har hørt rykter om denne Fisterdansen. Jeg bor helt nede på kaien, og frykter det verste... ""

 

Hei Michelle. Får se om jeg tar turen, selv om jeg føler at jeg ikke har så mye der å gjøre... ""

 

Olav, du brukte jo noen timer på dette, så det er forståelig at du har tatt deg en pause. Nå er det jo (dessverre) blitt veldig populært å ta betalt for FS add-ons, så du kunne sikkert kastet deg på den bølga, hvis det hadde hjulpet på motivasjonen.

 

Det hadde vært utrolig hyggelig å vært så flink til å lage FS add-ons at man kunne gjort det på heltid, eller hva? Har man allerede en jobb man trives i er det jo liten vits, da.

 

Hyggelig å se at det er så mange gamle kjente her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk igjen, folkens. Er det forresten andre 'travere' igjen her? Ole-Jørgen Søberg, Åge Olsen, Morten Nesvik, Olav M. Rønningen, Jan Roar Rød osv...?

 

 

 

 

Sist jeg snakket med Åge Olsen hadde han ikke lengre tid til FS elle procontroller, men kan jo hende at han kommer tilbake, tiden får vise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het nå den koselige karen fra NRK forresten? John...? Er han fremdeles med?

 

Nei dessverre, John Andreassen har mer eller mindre forsvunnet herfra. Kanskje han ble lei av NRK-kritikken ""

Er det noen som vet noe mer om ham?

 

Det er sant, jeg har mang en gang tatt meg selv i å savne John Andreassen. Er det ingen som har hørt noe fra ham? Er han fortsatt registrert som medlem?

 

Ellers er det hyggelig at Bjørn Olav Henjum er tilbake. Du husker sannsynligvis ikke meg, selv om jeg ikke har vært direkte beskjeden i dette forumet...Uansett vil jeg påstå at jeg ikke lenger er noen jypling, tre års stabil aktivitet i et forum kvalifiserer til mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...