Ronny Olsen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 En Airbus 330 med 426 passasjerer måtte nødlande på Arlanda flyplass i Sverige, etter at bare én av motorene fungerte. Les mer her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Nødlanding my ass... A330'en til MYT fløy senest for en måned siden fra OSL til CPH med en motor (fordi den andre ikke fungerte). Fra gate til gate med en RR Trent motor avslått.. det sier litt om kreftene. Hadde begge motorene slåkna kunne man kalt det en nødlanding.. Dagbladet strikes again.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Ikke første gangen Norske aviser dramatiserer fly hendelser. Svenske Expressen og aftonbladet skriver begge saken som: Flygplan landade med en motor / Charterplan landade med en motor avstängd. Heja Norge Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 A330'en til MYT fløy senest for en måned siden fra OSL til CPH med en motor (fordi den andre ikke fungerte). Fra gate til gate med en RR Trent motor avslått.. det sier litt om kreftene. Er det lov?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Ifølge teknisk på Gardermoen som godkjente operasjonen er det visst lov. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Okei! 14 Overføringsflyging med en motor ute av funksjon (Forskrift fastsatt av Luftfartsdirektoratet 17 juni 1974, BSL D 2-5). Gyldighetsområde Forskriften gjelder for flyging med: a) Fly som eies eller brukes av norske luftfartsforetagender som har konsesjon for rutedrift etter luftfartslovens § 100 eller driftstillatelse etter luftfartslovens § 107, b) utenlandske fly som har landet på norsk flyplass og har fått slik skade at det ønskes fløyet ut igjen med en motor ute av funksjon. Anm.: Bruk til luftfart av utenlandsk fly i henhold til denne forskrift forutsetter også at det foreligger tillatelse til slik bruk fra registreringslandets luftfartsmyndighet (ref. ICAO Annex 8, Part II, 6. Generelt Er motoranlegg på fly ute av funksjon, er vedkommende flys luftdyktighetsbevis ugyldig (jfr. luftfartslovens § 47, annet ledd). Firemotors fly og tremotors turbindrevet fly tillates allikevel, på de betingelser som er angitt i punktene 3, 4 og 5 nedenfor, å gjennomføre overføringsflyging når en motor er ute av funksjon og flygingen skjer til steder hvor anlegget kan repareres eller skiftes ut. Flygehåndboken Den myndighetsgodkjente flygehåndboken skal for slike fly som er omhandlet i punkt 2 inneholde nødvendige data og instruksjoner (jfr. forskriften) for utførelse av overføringsflyging med en motor ute av funksjon. Driftshåndboken Foretagendets driftshåndbok skal inneholde de nødvendige prosedyrer og operative bestemmelser (jfr. forskriften) for sikker gjennomførelse av overføringsflyging med en motor ute av funksjon. Reiseplan Opplysning om at det foretas overføringsflyging med en motor ute av funksjon skal være gitt i reiseplanen til lufttrafikktjenesten. Kilde: AIP ENR 1.14 "punktene 3, 4 og 5 nedenfor" samt "punkt 2" klarte jeg ikke å finne men... Mulig de her henviser til BSL D 2-5 som er nevnt i starten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Det høres ut som en relativt (dum?)dristig operasjon må jeg si. Selv om det er liten sjanse for at den andre motoren skal stanse, vil jo konsekvensene av en motorstopp kunne bli alvorlige. Hvis det flyet hadde styrtet etter en motorstopp ville det nok blitt hodejakt på Gardermoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
H S Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Det heter noe slikt som "overføringsflyging med en eller flere motorer ute av drift", og står omtalt i en eller annen BSL eller muligens i AIPen. Gjorde det i alle fall i "gamle dager". Ja da ser jeg at jeg var for sent ute med svaret mitt, Anders!! mvh Hans Petter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Jepp. Men iflg AIP er kravet at man opprinnelig hadde tre eller flere motorer, og at max én av dem kan være ute ved en slik overføringsflyging. Og en A330 har som kjent kun to motorer, to spreke vel å merke. Mulig de har fått disp da, men jeg ville ikke følt meg spesielt comfy på en slik flight. Hva skal de feks finne på når den levende motoren kutter i feks 100' etter take off? Alle kjenner Murphy... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Jøss! Dette trodde ikke jeg heller var lov. Og ta av med 2 motors fly, der ene motoren er uta av drift, er jo omtrent som å hoppe fallskjerm uten reserveskjerm! Thomas, sikker på at det ikke var en 340 da? (Jeg har ikke peil, for alt jeg veit kan det hende MYT ikke har 340'er...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Hva skal de feks finne på når den levende motoren kutter i feks 100' etter take off? Fly at own risk? Thomas, sikker på at det ikke var en 340 da? (Jeg har ikke peil, for alt jeg veit kan det hende MYT ikke har 340'er...) Neidu, det var nok A330-300 OY-VKG som svei av 19L med kun en motor aktiv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Chr. Hansen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 og det er snakk om en regulær Charteravgang og ikke en ferryflight til CPH for reperasjon da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Når My Travel tar av fra OSL mot CPH i en A333 er det ikke en charteravgang nei, flyet var tomt bortsett fra 2 flightcrew og en mech. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Dette høres utrolig ut. Et fly av denne type med kun en motor og uten mulighet til å hoppe? Hvilket selskap vil stå for forsikring og til hvilken pris? Hva med hensyn til dem som bor under i utflygningstrasseen? Dette er utrolig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav M. Rønningen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Opprinnelig postet av Thomas Lorentzen: Fly at own risk? Djisøss, dette ble for dumt. Noen kunne jo fått denne her maskinen i hodet hvis den eneste motoren de hadde tilgjengelig også valgte å ta kvelden. Dette var jo ikke akkurat en forflytning over så veldig øde strøk, akkurat. Hva med crewet? De er jo også underlagt en del reguleringer som bl.a går på deres sikkerhet, uavhengig av om de selv ønsket å ta denne ferjeflighten aldri så mye. Hva med forsikringen hvis noe galt hadde skjedd? Opprinnelig postet av Thomas Lorentzen: Ifølge teknisk på Gardermoen som godkjente operasjonen er det visst lov. Jeg tror heller ikke at teknisk kan godkjenne slike "operasjoner". Dette er det nok opp til luftfartsmyndighetene å bestemme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Har dere aldri hørt om Gimli-flight'en da? En velkjent historie om en flymaskin (husker ikke hvilken, men en tomotors) som gikk tom for fuel (!) og begge motorene slokkna, nødlandet på en nedlagt rullebane hvor det foregikk et billøp eller noe i den duren. Ingen ble skadet (så vidt jeg husker). Finner sikkert denne historiern om dere såker på nettsurferens beste venn (google). Og når det gjelder landingen med en motor, så er det vel det som kalles sikkerhetslanding, de lander for å unngå en nødlanding eller det som verre er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Presterud Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Har dere aldri hørt om Gimli-flight'en da? Jo, og den har vel absolutt ingenting med dette å gjøre?!? Mener du at Gimli-hendelsen på en måte forsvarer det å ta av med et fly på godt over 120 tonn, med kun én av to motorer i drift. Siden Gimli-767'n landa trygt og godt etter en glidetur fra noe som sikkert var en ganske bra høyde, så betyr absolutt ikke det at en A330 vil lande like trygt om den får motorkutt etter avgang! Sannsynligheten for at motor nr 2 vil konke ut er selvfølgelig minimal, men du bør alltid ha en plan B. Worst case scenario kan faktisk inntreffe... Du finner faktisk en hel del om The Gimli Glider om du søker i her i fs.no-forumet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Barreng Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Innlegg slettet av Jan Barreng Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Hmmm.. Virker noe risky å foreta en flight med en motor inop på et tomotors fly. Men med tom maskin, minimalt med fuel går det vel bra på en måte. Det verste ville jo være om den ene motoren skulle ta kvelden i en tidlig fase av takeoff/ climb. Men men, er vel flyets eiere samt deres forsikringsselskaper som løper den største risikoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Dette må da være et av de beste eventyrene jeg har lest på lenge! 1. Du ville ALDRI fått tillatelse fra myndighetene til et stunt som dette. 2. To motors fly har noe som heter VMCG, eller Minimum Control Speed Ground. Dette vil si at dersom en motor stopper (ved take off) under denne hastigheten, og kapteinen feilaktig forsøker å fortsette avgangen, vil han miste kontroll over maskinen. Motoren som fungerer blir for sterk til at roret (ved lav hastighet) greier å holde nesa rett nedover banen. Ergo, en avgang med bare en motor er umulig. Det kunne kanskje gått dersom du hadde "uendelig" bane, og kunne saaakte øke hastigheten uten for mye motorkraft. 3. BSL er ganske klar, som en her påpekte, det kan gis tillatelse til ferryflyvninger med tre eller firemotors flymaskiner med en motor ute av drift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 2. To motors fly har noe som heter VMCG, eller Minimum Control Speed Ground. Dette vil si at dersom en motor stopper (ved take off) under denne hastigheten, og kapteinen feilaktig forsøker å fortsette avgangen, vil han miste kontroll over maskinen. Motoren som fungerer blir for sterk til at roret (ved lav hastighet) greier å holde nesa rett nedover banen. Ergo, en avgang med bare en motor er umulig. Det kunne kanskje gått dersom du hadde "uendelig" bane, og kunne saaakte øke hastigheten uten for mye motorkraft Er hovedsakelig gjeldende ved en normal flight med pax, belly cargo, fuel.. Kort sagt opp til, eller i nærheten av MTOW.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Lorentzen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Dette må da være et av de beste eventyrene jeg har lest på lenge! 1. Du ville ALDRI fått tillatelse fra myndighetene til et stunt som dette. 2. To motors fly har noe som heter VMCG, eller Minimum Control Speed Ground. Dette vil si at dersom en motor stopper (ved take off) under denne hastigheten, og kapteinen feilaktig forsøker å fortsette avgangen, vil han miste kontroll over maskinen. Motoren som fungerer blir for sterk til at roret (ved lav hastighet) greier å holde nesa rett nedover banen. Ergo, en avgang med bare en motor er umulig. Det kunne kanskje gått dersom du hadde "uendelig" bane, og kunne saaakte øke hastigheten uten for mye motorkraft. 3. BSL er ganske klar, som en her påpekte, det kan gis tillatelse til ferryflyvninger med tre eller firemotors flymaskiner med en motor ute av drift. Ikke drit deg ut'a Aslak. Jeg satt og hørte på Gardermoen Delivery den dagen og hørte piloten si til tårnet at de skulle foreta en single-engine flight.. Og som Jan skriver, de fikk "konsesjon" for denne type flygning.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Rene Eikeseth Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 sanheten er vel at et fly på bakken tjener ikke peng...derfor må selskapet få det i rute igjen fortere en svint...Men at dette var litt dumdristig er jeg enig med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Hmm...så det var MyTravel som nødlandet denne gangen, de må ha blitt smittet av SAS Og dette var en dundrende nødlanding jo, å miste 50% motorkraft er en meget alvorlig hendelse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Barreng Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 OK nå er det NOK. Dette flyet hadde begge motorer i funksjon fra OSL til CPH. Problemet var at det ble oppdaget en sprekk i et av rotor bladene som var større en det som man kan oppere med i normal trafikk.Flyet ble groundet inntil Dispensasjon fra myndigheter og Teknisk avd.i CPH ble klarert ut.Dette er også i samsvar med de prosedyrer som Fabrikken opgir er forsvarlig. Flyet ble så fløyet til CPH med begge motorer funksjonable og motoren som hadde et rotorblad med sprekk ble byttet. Det er IKKE og jeg presiserer IKKE fløyet en A330 fra MYT for kun en motor fra avgang til landing. Om dette skulle være vanskelig og forstå så får dere kontakte ansvarlige myndigheter og sjekke der. Thomas du burde være forsiktig med og spre løgn på denne måten om noe du ikke har greie på. Håper denne saken nå kan legges dø. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Ok, da blir jo alt straks mer forståelig. Takker for saklig info. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Johnny, Problematikken med VMCG opptrer når vekten er lav , ikke høy. Dette fordi V1 ligger langt over VMCG ved høy vekt. Om kapteinen velger å fortsette avgangen selv med motorbortfall noe under V1, vil han fremdeles ligge over VMCG, og kan kontrollere flymaskinen vha ror. Hvis han derimot har en lett (tom) flymaskin, vil V1 være lik VMCG, og en fortsatt avgang med motorbortfall under V1 vil gi kontrollproblemer. Thomas, Det er ikke bra å pisse i motvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Helge Bø Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Thomas du burde være forsiktig med og spre løgn på denne måten om noe du ikke har greie på. Det er jo ikke noe nytt fra den kanten da... Dette har nok foregått innenfor forsvarlige rammer ja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnny Molund Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Aslak: Hvis maskinen er tom, vil for det første VR oppnås tidligere, og med bruk av mindre thrust, takeoff kan foretaes kanskje med Flaps 2 istedet for flaps 5. Noe som medfører at maskinen klatrer fortere ut, og passerer "crossover speed raskere". Noe som forbedrer situasjonen ved single engine ops. Pga at ailerons, rudder får øket effektivitet ved høyere hastigheter. Men igjen for ikke å komme helt off topic, MYT maskinen omtalt ovenfor tok av med begge motorer operative. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Er det politimannen i deg som snakker, Helge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.