Gå til innhold

Nødlanding


Ronny Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg må vel innrømme at denne hørtes merkelig ut, men siden jeg ikke vet noe skal det være usagt hva som egentlig skjedde.

 

Men jeg vil tilføye en ting:

 

Dere som påstår at det ville vært totalt uforsvarlig å fly et tomt fly med en fungerende turbin motor. Hvilke meninger har dere om flyging med mange folk ombord i twin fly med stempel motor da ? Jeg minner om at statistikken for singel engine turbin fly er bedre enn for twin engine piston. Det er vel derfor det blir vurdert muligheten for å starte passasjerflyging med singel engine turbin fly her i europa, som såvidt jeg forstår, ikke er lovlig pr idag.

 

Så om det virkelig hadde skjedd at denne maskinen ble fløyet med en motor så vil ikke JEG se det som helt uforsvarlig om vi kun tenker på det å fly med en turbinmotor kontra en eller to stempelmotorer.

 

Nå er det nok, som andre har skrevet her, vanskelig og ta av med et fly som har motorene montert på vingen. Og det er riktig at dersom man går inn i tabellene og får ut en V1 som er lavere enn Vmcg så blir V1=Vmcg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny,

 

VR kan aldri ligge lavere enn V1. V1 kan aldri ligge lavere enn VMCG. VMCG problemet opptrer kun på bakken, og har ingenting med utflyvning, crossoverspeeds e.l. å gjøre. Det er mulig du tenker på VMCA? Den er en faktor av din stallhastighet, og har betydning også for VR. For å komme i vansker med VMCG må du forsøke å fortsette avgangen under V1 ved lav vekt. Er vekten høy, vil både V1 og VR ligge godt over VMCG, og dette blir ikke noe problem. Dvs, dersom du ikke forsøker å fortsette en avgang med motorbortfall fra V1 minus 30-40 knots. I så fall bør du saksøke den personen som lobotomerte deg. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johhny,

 

Det er akkurat det som er poenget! Det er ikke mulig å ta av på en motor. Du vil ikke en gang kunne sette takeoff thrust uten at flyet dreier rundt sin egen akse. Braathens hadde et (akutt) motorbortfall (noen år siden) akkurat i det de satte takeoff thrust, og det var bare så vidt de greide å unngå at flyet dreide rett ut av banen. Du skal være lynkvikk med å dra av thrusten på den gjenværende motoren for å berge situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som er poenget! Det er ikke mulig å ta av på en motor. Du vil ikke en gang kunne sette takeoff thrust uten at flyet dreier rundt sin egen akse. Braathens hadde et (akutt) motorbortfall (noen år siden) akkurat i det de satte takeoff thrust, og det var bare så vidt de greide å unngå at flyet dreide rett ut av banen. Du skal være lynkvikk med å dra av thrusten på den gjenværende motoren for å berge situasjonen.

 

Var vel med BRX eller BRU det da.

Uansett, det er en vesentlig forslkjell på akutt motorbortfall, og takeoff på 1 motor.

Mener selv at takeoff på en motor er uansvarlig,

men mulig.

Vil ikke krangle om dette, så siste post fra meg her. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Tarjei Lundarvollen:

Dere som påstår at det ville vært totalt uforsvarlig å fly et tomt fly med en fungerende turbin motor. Hvilke meninger har dere om flyging med mange folk ombord i twin fly med stempel motor da ? Jeg minner om at statistikken for singel engine turbin fly er bedre enn for twin engine piston. Det er vel derfor det blir vurdert muligheten for å starte passasjerflyging med singel engine turbin fly her i europa, som såvidt jeg forstår, ikke er lovlig pr idag.

 

Så om det virkelig hadde skjedd at denne maskinen ble fløyet med en motor så vil ikke JEG se det som helt uforsvarlig om vi kun tenker på det å fly med en turbinmotor kontra en eller to stempelmotorer.

 

Denne argumentasjonen har vel lite å gjøre i denne saken? Denne MYT maskinen som vi her diskuterer var og er en TWIN og skal jo ikke opereres med kun en motor i drift med mindre en motor må stenges eller havarerer. Hvis en motor kutter på en slik twin skal flyet på bakken asap. Ref. nedenfor som er sakset ut fra innlegget til Anders Prestrud:

 

14 Overføringsflyging med en motor ute av

funksjon

 

(Forskrift fastsatt av Luftfartsdirektoratet 17 juni

1974, BSL D 2-5).

 

Generelt

 

Er motoranlegg på fly ute av funksjon, er vedkommende

flys luftdyktighetsbevis ugyldig (jfr.

luftfartslovens § 47, annet ledd). . Firemotors fly og

tremotors turbindrevet fly tillates allikevel, på de

betingelser som er angitt i punktene 3, 4 og 5 nedenfor,

å gjennomføre overføringsflyging når en motor

er ute av funksjon og flygingen skjer til steder hvor

anlegget kan repareres eller skiftes ut.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flott kunnskap her!!

 

Johnny og Aslak, jeg tror dere diskuterer litt forbi hverandre nå... Som Aslak sier, før VMCG er flyet ukontrollerbart med bare én motor. Det å starte en T/O med bare én motor er umulig. Men - når VMCG er passert med to motorer alive, og V1 passeres, kan flyet ta av med en motor.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja Roald vi gjør vel det.

Melder meg ut av forumet fordi det strengt tatt

sånn som jeg har oppfattet det er hovedsaklig

for simmere for å utveksle erfaringer.

Har passert de 40, og har endel real life erfaring

i tillegg til at jeg driver med sim.

Må bare beklage hvis noen føler seg støtt av mine inlegg her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg helt enig i at det diskuteres på høyt plan her da...det hele er jo rimelig logisk. La meg forklare dette slik: Sett deg på en trehjulsykkel og tråkk kun med høyrefoten, det blir umulig å styre...same thing, kreftene tar gale veier ""

 

Men det finnes et fly med flere motorer som kan ta av med kun en i drift, MD11 med sin kraftige halemotor ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Johnny, for all del!! Ikke ut av forumet! Du tilfører det masse god kunnskap. Det jeg så, var at dere var "noe forbi"; du snakket om en en-motors T/O, Aslak bragte inn VMCG og "umuligheten" til å ta av med en motor fra start.

 

Jo, dette forumet er for simmere, men det er veldig greit å få "fagkompetanse" inn av og til. Over 40? Velkommen etter - langt etter "" Og jeg har ikke engang real life erfaring.

 

Hilsen Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj Johnny, dersom du tror dette var noe personangrep fra min side, så tar du fryktelig feil. Jeg har kost meg med litt smådiskusjon, har ikke tatt noe av det du sier ille opp. Har heller ikke ment noe ille med mine "belæringer".

Her er da takhøyde nok til en liten meningsutveksling som vi har hatt?

Friends? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes et fly med flere motorer som kan ta av med kun en i drift, MD11 med sin kraftige halemotor

 

Joda, men 2`ern sitter i halen og ovenfor "point of gravity".

Er forøvrig verdt å lese materiale om UAL flight 232.

Omtaler "propulsion control" i sin mest primitive form.

(DC 10-10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg helt enig i at det diskuteres på høyt plan her da...det hele er jo rimelig logisk...

 

Høyt plan? Hadde du hørt om VMCG før nå i kveld? Ja, selvfølgelig hadde du alt inne... Det jeg da lurer på, hvorfor kom du ikke med denne "logiske" forklaringen allerede fra starten da, Helge? Hold deg til trehjulsykkelen din, du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så populært å skrive noe mere på denne tråden, men jeg vil gi litt støtte til Johnny. Det bør ikke være noe i veien for at man teoretisk skulle kunne ta av med et tomotors fly med en motor ute av drift, sålenge man har en tørr og lang bane å ta av, nesehjulsstyring osv. "" Vet ikke hvor lang den måtte være, men det er kanskje tvilsomt om det holder med 2,5km, så Aslak har et poeng med tanke på "normal bane". Vmcg er definert ved et plutselig motorbortfall på mest kritisk motor, mens den andre motoren er på take-off thrust, flaps take-off og kun bruk av ror for å holde retningskontroll. Har man muligheten til å ta seg god tid, rolig øke thrust, benytte nesehjulsstyring og evt. differensiert bremsing burde det la seg gjøre å holde kontrollen på bakken.

Noen som vil prøve? ""

 

CFM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så populært å skrive noe mere på denne tråden, men jeg vil gi litt støtte til Johnny. Det bør ikke være noe i veien for at man teoretisk skulle kunne ta av med et tomotors fly med en motor ute av drift, sålenge man har en tørr og lang bane å ta av, nesehjulsstyring osv. Vet ikke hvor lang den måtte være, men det er kanskje tvilsomt om det holder med 2,5km, så Aslak har et poeng med tanke på "normal bane". Vmcg er definert ved et plutselig motorbortfall på mest kritisk motor, mens den andre motoren er på take-off thrust, flaps take-off og kun bruk av ror for å holde retningskontroll. Har man muligheten til å ta seg god tid, rolig øke thrust, benytte nesehjulsstyring og evt. differensiert bremsing burde det la seg gjøre å holde kontrollen på bakken.

Noen som vil prøve?

 

Tja.. Kan vel si det sånn at du har satt ord på det som jeg ikke helt fikk til å forklare...

Men mente.

Tror at det er mulig, men har ikke lyst til å prøve det

i praksis. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...