Gå til innhold

Surt, kan ikke bli flygeleder nå heller!


Harry Borch

Anbefalte innlegg

Ser akkurat i en artikkel fra Avinor at de skal i gang med nye flygelederutdanning.

Nå er alderen justert opp slik at ønsket alder de vil ha er 20 til 30 år. MEGA KJEMPE SURT.....

For 3 1/2 år siden sluttet jeg i en jobb og hadde kjempelyst å begynne på flygelederutdanningen. Ringte Luftfartsverket og spurte hva man trengte for å begynne.

Jeg hadde alt som trengtes, men var for gammel """29 1/5 år""". Buhhhuuu. Enda mer surt når jeg nå ser at aldersgrensen er justert oppover... Så ble det ikke flygeleder av meg likevel... Ikke det at det gjør noe akkurat nå, i og med at jeg nå har en kjempemorsom jobb.....

Men, SURT....

Avinor skal ha STAND på UTDANNING 2003 på messen på Lillestrøm. For de som er under 30 år og har muligheten.snufs....

Lykke Til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som hele tiden ligger over den magiske grensen er det jo litt surt at den hele tiden flyttes opp, men ikke nok til at vi blir aktuelle.

 

Ja,ja - Jeg får vel se om det kan være ett eller annet i luftfartstilsynet som jeg kan brukes til da. Etter hva jeg forstår er det jo ikke akkurat mange av dem som jobber der nå som vil flytte til Bodø ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lurer på krav/alder/karakterer osv.

 

Sjekk http://www.avinor.no - Flygeleder, der står det meste.

 

Vitnemålet er et selvsagt minimumskrav, men det er ikke bare dette som bestemmer om du får begynne på utdanningen. Ikke alle passer til yrket og det er derfor heller ikke så mange som blir flygeledere.

I tiden fremover er det planlagt å få hjem ca.30-35 aspiranter fra USA pr.år (2 kull i året).

 

At aldersgrensen er utvidet mistenker jeg har noe med en synkende søkermasse å gjøre.

Etter det jeg vet er det heller ikke absolutt krav til gjennomført militærtjeneste,

men en stor del av de som kommer inn faktisk har militær bakgrunn/befalskole.

 

Selv jobber jeg nede og "inne i bakken" så langt fra fly en kan komme. Og ja .. det er artig det òg.

 

Løp å søk, lykke til, hilsen Gert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Kullet vårt består av 18 stykk (hvorav 13 gutter og 5 jenter). Vi kommer tilbake til Norge etter første modul (av totalt tre) i USA om to uker. Det finnes noen få på kullet vårt som ikke har vært i militæret, men det er få av dem, og de hadde en tøff oppgave med å forklare opptaksrådet hvorfor de ikke hadde gjort tjenesten sin. Så jeg føler meg ganske trygg på at gjennomført førstegangstjeneste er en fordel.

 

Selv drømmer jeg om å jobbe der hvor Gert gjør, og nå er jeg nærmere det enn noen gang.

 

Lykke til med opptaket som kommer folkens!

 

-Trond-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått det riktig at Avinor trenger flere flygeledere? Tar de opp flere på skole enn hva de trenger i jobb? Jeg har lenge (flere år) lurt på om jeg skal bli flygeleder eller flyger. Jeg synes begge yrkene høres artige ut og er artige ut fra de simulatorer som jeg har prøvd. Er det mange som feiler etter opptak til skole, altså underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får jobb som flygeleder etter endt utdanning.

Alle som er gode nok får fullføre utdanningen, men det har vist seg de siste årene at frafallet har vært rundt 20% underveis. (.. noe som er lavt i forhold til tidligere).

 

Arild, jeg kan trygt anbefale deg flygelederyrket.

Du får dessuten en rimelig lønn under hele utdanningen, med 3 års plikttjeneste etterpå. Hvor du må jobbe i landet er opp til rangering på kull, "tilgjengelige" enheter og beordring.

 

Tar du en sivil flygerutdannelse må du kanskje sitte noen år som styrmann før skolepengene er inntjent. Men ingenting kan måle seg med å fly riktignok..

 

Det er jo mulig å gjøre begge deler ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur på Flesland radar en gang, var en vedlig snill fyr som viste oss rundt og sånn. Han sa at det er mange flygeledere som synes det ser så artig ut at de blir pilot, eller omvendt. Men koster utdanningen noe? Hvor bra er lønningen når man er ferdig utdannet?

 

Jeg synes det er artigere å vektorere fly en å sitte på "kontoret" på en 13 timers flight for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satser på å ta flygelderutdanning. Har valgt å søke på almenn på videregående når søknadene nå skal inn nå i disse tider. Var egentlig ikke så interresert i flygelederyrket i utgangspunktet. Men etterhvert fant jeg ut at det ikke virker "super-spennende" å fly komeriellt. Da det er til-fra-til-fra hele tiden (ikke at jeg har noe imot kommers-flyger yrket ""). Og jagerfly-drømmen forsvant i takt med synet. Så da var det liksom ikke noe mer igjen da (i mitt syn på saken).

Men så var jeg innom flyplassen i en uke under "arbeidsuken", eller hva det het, en gang tidlig på ungdomsskolen. Da var jeg jo egentlig litt rundt om kring, men var hovedsaklig i tårnet og kontrollsentralen. Det var da jeg fant ut det dette så jo enormt morro ut. Satt og fulgte med på hva som skjedde og greier "" (utrolig morro for en da 14-årig gutt med luftfartsinteresser). Har vært på besøk i tårnet en gang etter det også. Og nå for ikke så lenge siden var jeg på en utdannings-messe der AVINOR selvsagt hadde stand. Der møtte jeg jo på en som var i tårnet da jeg var innom i arbeidsuken, og han kjente meg igjen """"!!! han fortalte ganske godt hvordan hele utdanningen foregikk, og jeg ble jo bare mer og mer sikker på at det var dette jeg ville bli. Så nå håper jeg at jeg klarer å opprettholde karakterene min når jeg nå begynner på videregående til høsten, så får vi se om det kanskje blir en liten flygeleder av meg også til slutt. Hvem vet? Tiden får vise "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Avinor alene som står for utgiftene til utdanningen (ref. plikttjeneste).

Kanskje må du betale litt av aspirantlønnen (som ligger rundt 180.000,-) til kost/losji i USA.

 

"en nyutdannet flygeleder har fått godskrevet 3 års ansiennitet, vil brutto årsinntekt variere mellom 340.000 og 390.000 kroner. Da er alle tillegg for uregelmessig arbeidstid og arbeid på helge- og høytidsdager inkludert, men ikke eventuell overtid" - Sakset fra www.avinor.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kansje bli flyger jeg også.Det er bestemt.Men jeg har litt vansklig å forstå Matte.1MX er ikke så lett.Håper jeg klarer meg.Men det er en hard jobb,men jeg er uansett på god vei.Har 5 i Engelsk og 5 i Naturfag og 4-3 i Matte.Skal Skjerpe meg.Og Gym og Norsk 5.Fikk også 6 i økonomi.Men jeg er ikke noe skole geni.Litt men ikke mye.Prøver så godt jeg kan.Men jeg begynner å slitte litt.På prøvene nå får jeg stort sett 4- og noen 3.Men nå skal jeg ha 5 i allt,Det har jeg bestemt.Skal bli pilot.Om ikke i Norge drar jeg til Utlandet.For jeg får gode tilbud,skal snart begynne på vk1.Går Grunnkurs nå.Det er mye MYE lekser.But that`s the way it is. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...