Gå til innhold

Airbus 330 vs 340


Helge Bø

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært noen Airbus-fan. Har faktisk pr dags dato ikke lastet ned et eneste Airbus-fly. Men jeg ser at 330 og 340 egentlig er samme fly, bortsett fra at 340 har fire motorer. Antar at 340 har større kapasitet og rekkevidde, men er det flere forskjeller?

 

Hvordan er Airbus å fly i simmen? Ser at panelene er totalt forskjellig fra Boeing, særlig autopiloten. Gidder ikke å gå gjennom en masse manualer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Airbus å fly i simmen? Ser at panelene er totalt forskjellig fra Boeing, særlig autopiloten. Gidder ikke å gå gjennom en masse manualer...

 

...Og jeg gidder ikke skrive en manual her i forumet for Helge "". Noen her som tar på seg å skrive en manual for vår kjære Helge? ""

 

Men over til litt mer seriøse saker. Det du kanskje tenker på med forskjell i cockpitt er at alle Airbus sine cockpitter benytter glasscockpitt og består av 6 skjermer og svært få (/ingen?) analoge instrumenter. Airbus sine fly har jo heller ikke en ypke mitt foran piloten, men en stikke ut på siden, og kapteinen må styre med VENSTRE hånd. Boeing har jo også en del glasscockpitter, og alle deres nyere fly har i dag det. Analoge instrumenter/glasscockpitt kan jo diskuteres i en annen gang, siden det finnes en haug med argumenter for og i mot begge deler.

 

Angående autopiloten til airbus så har jeg ikke peiling på den. Jeg er nett som deg, flyr heller med boeing (734). Men utav det jeg har set/prøvd meg på av luftbuss autopilotene så er det ikke så enorme forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, disse to flytypene er faktisk så like at de går under samme program i Airbus familien.

Den store forskjellen er som du sier antall motorer. Det er også gjort små endringer på vingene for å tilpasse de til bare to motorer. A330 har også litt mindre fuel kapasitet. Sett bort fra det er det ingen store forskjeller. 4 tallet i 340 skal etter det jeg har forstått indikere at det er 4 motors.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, disse to flytypene er faktisk så like at de går under samme program i Airbus familien.

Den store forskjellen er som du sier antall motorer. Det er også gjort små endringer på vingene for å tilpasse de til bare to motorer. A330 har også litt mindre fuel kapasitet. Sett bort fra det er det ingen store forskjeller. 4 tallet i 340 skal etter det jeg har forstått indikere at det er 4 motors.

Jørn

 

Sier du det?

 

Så for å sette det hele å spissen så er den eneste praktiske forskjellen at 340 er et sikrere fly da. Om en 340 mister to motorer så flyr den like bra. Om det samme skjer med en 330 så...vel... ""

 

Og fordelen med 330 da er at den koster to motorer mindre, og har et lavere fuelforbruk...en lightversjon for de som vil spare ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge, disse to flytypene er faktisk så like at de går under samme program i Airbus familien.

Den store forskjellen er som du sier antall motorer. Det er også gjort små endringer på vingene for å tilpasse de til bare to motorer. A330 har også litt mindre fuel kapasitet. Sett bort fra det er det ingen store forskjeller. 4 tallet i 340 skal etter det jeg har forstått indikere at det er 4 motors.

Jørn

 

Sier du det?

 

Så for å sette det hele å spissen så er den eneste praktiske forskjellen at 340 er et sikrere fly da. Om en 340 mister to motorer så flyr den like bra. Om det samme skjer med en 330 så...vel... ""

 

Og fordelen med 330 da er at den koster to motorer mindre, og har et lavere fuelforbruk...en lightversjon for de som vil spare ""

 

 

Tja, pass litt på formuleringen din Helge. En A340 flyr ikke LIKE BRA visst den mister 2 motorer, men vil klare å holde seg i luften betrakteig lengre enn en A330. Og det er selvsagt fordeler med å ha flere motorer, som rekkevidde ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående autopiloten til airbus så har jeg ikke peiling på den. Jeg er nett som deg, flyr heller med boeing (734). Men utav det jeg har set/prøvd meg på av luftbuss autopilotene så er det ikke så enorme forskjeller.

 

Nei det er vel ikke verre enn at man må lete etter switchene et annet sted...

 

Men jeg er nok en innbarka senior B737-pilot jeg også. Tror ikke B.H Airways skal investere i det der. Tar jeg avgårde i ei Airbus-greie så går det vel rett i dunken, og jeg får et frynsete rykte på det eminente selskapet mitt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noen Airbus-fan. Har faktisk pr dags dato ikke lastet ned et eneste Airbus-fly. Men jeg ser at 330 og 340 egentlig er samme fly, bortsett fra at 340 har fire motorer. Antar at 340 har større kapasitet og rekkevidde, men er det flere forskjeller?

 

Hvordan er Airbus å fly i simmen? Ser at panelene er totalt forskjellig fra Boeing, særlig autopiloten. Gidder ikke å gå gjennom en masse manualer...

 

A340 er helt likedan som A330 bare at den har Fire Motorer og lenger rekkevidde....det er de eneste forskjellene...eller har dem samme mange antall seter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og kapteinen må styre med VENSTRE hånd. Boeing har jo også en del glasscockpitter

 

Jeg ble jo helt forferda når jeg leste dette!!! Er det så spesielt å ha noe som er for venstre-hendte for en gangs skyld. Synes bare det er positivt at Airbus tar dette initativet for å kapre flere venstre hendte piloter fra det høyre hendte dominerte Boeing! Jeg trodde det var slutt på undertrykking og utskillelse for det om man var venstre-hendt, ble virklig såret nå...

 

""""""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Jeg har allerede blitt vant med å bruke venstre hånd på yoke'n, mens jeg regulerer farten med høyre. Nå synes jeg det er mye mer behagelig. (ja, jeg er høyrehendt) ""

 

Jeg har en gledes-pinne som bare gjelder for høyrehendte, derfor fly jeg bare med høyre hånd. Det er sånn for oss(?) venstrehendte. Dere høyrehendte har alt. Høyrehendte Joysticker, høyrehendte muser, høyrehendte tastatur, høyrehendte blyanter og høyrehendte stoler. Mens vi venstre hendte må ta til takke med venstre hendte sakser, hvis vi finner dem... ""

 

P.S Dere må ikke misforstå Gledes-pinne = Joystick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så spesiellt at Kapteinen bruker venstre hånd på joysticken i en Airbus da?

Se for dere en hvilken som helst Boeing. Kapteinen har høyrehånda på power-levers, og flyr med hva da? Tennene? Neida, han holder yoke'en i venstrehånda akkurat som alle Airbus-pilotene...

 

Jeg ser liksom ikke problemet der... ""

Og det var akkurat det jeg skrev ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar utgangspunkt i A330-300 ...

 

Powerplants

 

A330-300 - Choice of two 300.3kN (67,500lb) General Electric CF6-80E1A2s, 284.7kN (64,000lb) Pratt & Whitney PW-4164s, or PW-4168s or 304.6kN (68,000lb) RollsRoyce Trent 768 or Trent 772 turbofans.

Long range A330 choice of P&W PW-4164s or PW-4168s or RR Trent 768s or 772s or 324kN (73,000lb) PW-4173s.

 

Performance

 

Max cruising speed 880km/h (475kt) at 33,000ft, economical cruising speed 860km/h (464kt). Range with 335 pax and reserves 8340km (4500nm) with CF6s, or 8430km (4550nm) with P&W engines, or 8600km (4640nm) with Trents.

A330 longer range version with max passengers range 10,185km (5,500nm).

 

Weights

 

A330-300 - Operating empty 121,870kg (268,675lb) with CF6 engines, 122,460kg (269,975lb) with PW-4000s, and 121,970kg (268,900lb) with Trents. Max takeoff 212,000kg (467,380lb).

Long range A330 - Operating empty 122,780kg (270,675lb) with PW4000s or 122,210kg (269,425lb) with CF6s, 122,300kg (269,625lb) with Trents, max takeoff 217,000kg (478,400lb).

 

Dimensions

 

Wing span 60.30m (197ft 10in), length 63.69m (210ft 0in), height 16.83m (55ft 2in). Wing area 363.1m2 (3908.4sq ft).

 

Capacity

 

Flightcrew of two. Passenger seating arrangements for 295 in three classes or 335 in two class (30 premium class at 2+3+2 and 305 economy at 2+4+2). Max passengers in high density configuration 440. Front and rear underbelly cargo holds can take 32 LD3 containers or 11 pallets.

 

 

 

A340-200/300

 

Powerplants

 

Four 138.8kN (31,200lb) CFM International CFM56-5C or 145kN (32,550lb) CFM56-5C3 turbofans.

 

Performance

 

A340-200 - Max cruising speed 914km/h (494kt), economical cruising speed 880km/h (475kt). Range at typical airline operating weight with 263 passengers and reserves 13,805km (7450nm).

A340-300 - Speeds same. Range at typical airline operating weight with 295 passengers and reserves 12,415km (6700nm).

 

Weights

 

A340-200 - Operating empty 126,000kg (277,775lb), max takeoff 260,000kg (573,200lb).

A340-300 - Operating empty 129,800kg (286,150lb), max takeoff 260,000kg (573,200lb).

A340-300E - Operating empty 129,300-130,200kg (285,050-287,050lb), MTOW 271,000kg (597,450lb) or 275,000kg (606,275lb).

 

Dimensions

 

A340-200 - Wing span 60.30m (197ft 0in), length 59.39m (194ft 10in), height 16.74m (54ft 11in). Wing area 363.1m2 (3908.4sq ft).

A340-300 - Same except for length 63.70m (209ft 0in).

 

Capacity

 

Flightcrew of two.

A340-200 - Typical three class arrangement for 263 pax, or 303 in two classes.

A340-300 - Typical three class accommodation for 303, or 335 in two classes. Fore and aft underbelly holds can accommodate LD3 containers or pallets.

 

 

 

-Morten-

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å sette det hele å spissen så er den eneste praktiske forskjellen at 340 er et sikrere fly da. Om en 340 mister to motorer så flyr den like bra. Om det samme skjer med en 330 så...vel...

 

Sikker og sikker fru blom... Nå har Boeing planlagt å utstyre 747 med 2 stk. GE 90-115B i stedet for de 4

motorene som (jumboen) har i dag...

Blir nok mere økonomisk og up to date...

Men ikke mindre sikker....

Boeing driver pr. dags dato å tester ut

GE 90-115B sammen med de (gamle motorene)

på Boeings Flying Test Bed....

har til nå funket utmerket... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og kapteinen må styre med VENSTRE hånd. Boeing har jo også en del glasscockpitter

 

Jeg ble jo helt forferda når jeg leste dette!!! Er det så spesielt å ha noe som er for venstre-hendte for en gangs skyld. Synes bare det er positivt at Airbus tar dette initativet for å kapre flere venstre hendte piloter fra det høyre hendte dominerte Boeing! Jeg trodde det var slutt på undertrykking og utskillelse for det om man var venstre-hendt, ble virklig såret nå...

 

""""""

Flott! Kanskje jeg har en framtid som Airbus-kaptein hos SAS, Lufthansa eller et annet flyselskap som benytter typen Airbus A320-A340. Bare for de som ikke tok spøken: jeg er venstrehendt! """" Airbus er spesielle fly, også når det gjelder FMS og autopilot, osv. fordi de har et eget system på det der, og i tillegg har Airbus også en hel manual på noen sider med forkortelser de bruker i flyet, som f.eks. sjekklister, manualer generelt osv. Det er et spesielt fly som sådan, men saab er jo en merkelig bil å kjøre første gang for de som er vant til å kjøre Toyota! Så det er vel bare en tilvenningsak, selv om det tar en god del lengre tid for å lære seg å fly en Airbus i forhold til Boeing, hvis man er vant til Boeing. "" Noen som forstod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det kun finnes to produsenter av passasjerfly i denne størrelsesklassen i den vestlige verden synes jeg ikke det er riktig å hevde at en av dem er spesiell. De har bare valgt hver sine løsninger. Hvis du kommer i cockpiten på mindre jetfly som Canadair, Fokker og Embraer så ligner ikke de på hverken Boeing eller Airbus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...