Gå til innhold

Bestemmelser om utfylling av reiseplanskjema


Eivind Tollerød Fosse

Anbefalte innlegg

God dag!

 

Når jeg sitter som ATC på VATSIM, så ser jeg alle mulige typer flygeplaner (FPL). De aller, aller fleste er helt forståelige, og lette for meg å bruke. De eneste "FPL" jeg ikke har sansen for, er dem som enten ikke skriver noen ting, eller bare skriver "ENCN - ENVA"... Det gjør at ting tar tid for meg, og jeg bruker tid for å finne ut av hvor denne skal fly i steden for å bruke tid på å få eventuelt andre fly avgårde... Derfor har jeg lenge tenkt å gjengi deler av "Bestemmelser om utfylling av reiseplanskjema" fra Luftfartstilsynet/verket. Dette er på ingen måte ment å være en pekefinger eller på noen annen måte forklare at "slik skal alle gjøre det!". Det er kun for info til den som føler at det hadde vært interessant å lære hvordan dette gjøres i virkeligheten.

 

Jeg har bare tatt med de deler som kan være interessante for dere som flyr online ved hjelp av SB.

 

TCAS står for Traffic Collision Avoidance System og man huker av for denne om man har dette utstyret ombord. Det er vanlig at rutefly og andre "avanserte" fly har dette. Småfly som Cessna og Piper har sjeldent TCAS.

 

I neste rubrikk bør man velge hvilken flytype man flyr. Det er til stor hjelp for ATC å vite hvilken flytype man flyr. Mest med tanke på fart under ut og innflygning samt svingeradius (performance). Dersom man ikke finner den typen man flyr, så er det beskrevet lenger ned hva man kan gjøre.

 

Suffix: Det eneste som jeg får til å stemme overens med suffix i "Bestemmelser om utfylling av reiseplanskjema" er det som heter Flygingens art:

 

S - Scheduled air service(Rutetrafikk)

N - Non scheduled air service(Ikke rutetrafikk)

G - General aviation (Almennflygning)

M - Military or state air traffic (Forsvaret, tollvesenet og politiet)

X - Annen flygning

 

Flygeregler. Merk av for de flygeregler du benytter under flygningen. Dette har mest å si for hvilke tjenester du vil få av ATC.

VFR - "Visual Flight Rules". Du flyr visuelt og vil stort sett bare få informasjon om hvor andre fly er. Ingen vectorering. Privatflygere flyr stort sett VFR. Ettersom man flyr visuelt er det visse krav om hvor bra været må være.

IFR - "Instrument Flight Rules". Flygningen flys ved hjelp av instrumenter og er vanlig for Braathens, SAS og andre flyselskap

SVFR - "Special Visual Flight Rules". Brukes sjeldent online, men brukes kort fortalt om man ønsker å fly VFR selv om været er svært dårlig.

 

Aircraft ident er flyets kallesignal og skal skrives på en av følgende måter:

- Man kan bruke flyets registrering i et ord (LNETF, LNILS, LNTFS) (Ikke LN-ETF)

- Dersom man flyr for et selskap kan man bruke dette (BRA222, SAS4744, TFN50) (Ikke BU, SK)

- Eventuelt, om man flyr for forsvaret eller lign. så kan også SAINT25, DOLLY14 og lign brukes.

 

I rubrikken True Airspeed skriver man den TAS man planlegger å fly med. Boeing 737 flyr gjerne rundt 410, mens en Piper Archer ligger på ca 115.

 

Departure point:

ICAO's fire bokstavskode for avgangsplassen (ENCN, ENAT osv). Dersom plassen man tar av på ikke har noen kode, så kan man sette ZZZZ (ZZOS sier at man har tatt av fra et sted i Oslo FIR, ZZBD at man har tatt av i Bodø FIR) og senere beskrive hvor man tok av fra (forklares senere). Dersom man har levert FPL i lufta; skriv AFIL.

 

Dep time Est, og Dep Time Act er selvforklarende.

 

Cruise altitude

Denne er faktisk litt mer innvikla enn hva en skulle tro... Mange tror at det her skal stå f.eks 25000 eller FL250. Her kommer "fasiten":

F??? - Flight Level i hundtalls fot. F250 (Flightlevel 250), F090, F340 (Len er altså ikke med)

A??? - Altitude i hundtalls fot. A035 (3500 fot), A100 (10000 fot)

VFR - Ukontrollerte VFR flygninger

Dersom man skal fly i Russland el.l så har man det samme der i meter.

S???? - Standard metric level i titalls meter. S1130 (11300 meter), S0300 (3000 meter)

M???? - Altitude i titalls meter. M0840 (8400 meter)

 

Så kommer vi til selve rutedelen (herunder også endring av hastighet, høyde og/eller flygeregler)... Det er her vi skal forklare ATC hvilken rute vi ønsker å fly til vår destiansjonsplass. Denne delen kan gjøres rimelig avansert, men jeg nøyer meg medå forsøke å forklare "basicen" i dag...

 

Først velger man seg gjerne en eller flere ATS ruter man ønsker å fly. Det kan være slike som UZ112, M604, UP607 (U forklarer at ruta ligger i øvre luftrom, som i norge er over FL245, og uttales "Upper"). Så går man tilbake til avgangsflyplassen og titter på SID kartene for plassen. Har denne SID i det hele tatt? Og i såfall, er disse "koblet til" ATS ruta? Dersom SIDen er koblet sammen med ruta, så setter man det punktet SID/ATS rute møtes etterfulgt av navnet på ATS ruta man skal fly. Dersom avgangsplassen ikke er koblet sammen med noen ATS rute ved hjelp av SID (eller man ikke har eller å ønsker å fly SID), så skriver man bokstavene DCT (Står for direct) etterfulgt av det første punktet man ønsker å "koble seg på" ATS ruta.

Deretter følger hvert punkt hvor enten en endring i fart, høyde, flygeregler eller ATS rute er planlagt, helt frem til destinasjonsplassen.

 

Ved destinasjonsplassen er det gjerne lagt ut STAR. Dersom en ønsker å benytte disse, så vil det siste punktet i FPL være der hvor STARen begynner. Dersom flyplassen ikke har STAR, eller man ikke ønsker å fly denne, så vil det siste man skriver være DCT.

 

Det er vel på tide med et eksempel før spørsmålene hagler inn?

En FPL fra Gardermoen til Kjevik, hvor man ønsker å fly både SID og STAR samt følge ATS rute UM609, vil kunne se slik ut:

 

SKI UM609 OSLOK

 

Dersom man ikke ønsker å fly SID og STAR, og samtidig fly i lavere luftrom, kan den samme ruta skrives som:

 

DCT SKI M609 OSLOK DCT

 

Men hva om man ønsker å fly utenfor ATS rutene? Man ønsker kanskje å fly fra Bergen til Kjevik, bare ved hjelp av VOR og NDBer. Da kan jo FPL se slik ut.

 

DCT STD DCT RSY DCT LST DCT SVA DCT

 

Som i "klartekst" betyr noe sånt som:

 

Jeg ønsker å fly direkte til Stord så direkte til Rennesøy så direkte til Lista så direkte til Svensheia så direkte til Kjevik.

 

Et siste eksempel...

 

Vi ønsker å fly SID fra Kjevik, og følge ATS ruter til Værnes hvor det ikke er STAR. Vi ønsker også, for øvelsens skyld å skifte mellom flere ruter, selv om (U)M604 og (U)M609 går strake veien. Det kan være lurt å ha følgende kart fra AIPen klar, slik at man kan følge med: ENR 6.2-1, ENR 6.2-3, samt SID kart for Kjevik og ILS 27 kartet for Værnes.

 

FEVIK DCT TOR P615 TRF M609 MES Z103 RBU DCT FLR DCT

 

Så forsøker vi med "klarteksten" igjen.

 

Jeg ønsker å følge en FEVIK SID til FEVIK og derfra gå direkte til Torp VOR (FEVIK er nemlig ikke på noen ATS rute. Derfor må vi ha DCT mellom FEVIK og TOR). Ved Torp ønsker jeg å følge ATS rute P615 til Tyrifjord NDB. Der ønsker jeg ikke å følge den lenger og hopper heller på rute M609 som skal ta meg via Brandbu VOR til Mesnali VOR (siden jeg har skrevet M609 trenger jeg ikke å file BBU, ettersom M609 går "automatisk" via denne). På Mesnali ønsker jeg igjen å skifte rute, denne gang til Z103 som skal ta meg via TORVO og HOLLA til Rambu NDB. Ved Rambu ønsker jeg ikke følge noen rute lenger og velger heller å gå direkte til Flornes NDB, og derfra direkte inn til Værnes.

 

Legg merke til at hverken ENCN eller ENVA er en del av rute delen på FPL. Det er avsatt egne punkter til dette i FPL. Altså; FPL vil IKKE se slik ut:

 

ENCN FEVIK DCT TOR P615 TRF M609 MES Z103 RBU DCT FLR DCT ENVA

 

Destination har samme format som Departure point. Men her vil man jo ikke kunne legge inn AFIL...

 

Time Enroute er den tid man regner å bruke på turen, men ATC vil ikke få denne opp i SB/PC, så derfor er det ikke absolutt nødvenig å regne denne ut.

 

Remarks delen kan bli ganske stor dersom man har mye tilleggsinfo til ATC, og mitt forslag er å bruke ledig plass på rute delen av FPL, dersom det trengs. Det finnes fler enn dem jeg opplyser om her, men det er dem som jeg har sett blitt brukt i SB, og kan være av interesse. Alle skrives som koder med en skråstrek bak (/)

Følgende muligheter kan brukes her:

0 - Tallet null. Dersom ingen ytterligere info til ATC er nødvendig.

 

REG/ Flyets registrering, dersom det ikke opplyses om dette i Aircraft Ident.

REG/ LNETF

 

SEL/ SELCAL koden flyet bruker (SELCAL brukes ikke i SB/PC)

SEL/ ETFS

OPR/ Flyets operatør, dersom det ikke kommer klart frem av Aircrat Ident

OPR/ Norwegian Aviation College

 

STS/ Flyet skal ha spessiell service fra ATC og her gis grunnen for dette.

STS/ EXM833 - Fritatt fra kravet om 8.33 kHz VHF radio.

STS/ ONE ENG INOP - Flyet har en motor ute av drift.

STS/ NONRNAV - Flyet er fritatt fra kravet om RNAV utstyr

STS/ NONRVSM - Flyet har ikke RVSM utstyr og har planlagt å fly i FL290 eller høyere

STS/ PROTECTED - Av sikkerhetsmessige årsaker er opplysninger om flyet forbehold dem som trenger å vite det.

STS/ EMER - Flyet er i en eller for for fare.

STS/ HOSP - Ambulanseflygning

STS/ HUM - Flygning med humanitære formål.

STS/ SAR - Flygning involvert i søk og redning.

STS/ HEAD - Flygning med statsoverhode

STS/ STATE - Prioritert flygning for staten.

 

TYP/ Flytype dersom du ikke finner den typen du flyr i lista.

DEP/ Navnet på flyplassen du tar av fra, dersom ZZZZ er skrevet i Departure point.

DEST/ Navnet på flyplassen du skal til, dersom ZZZZ er skrevet i Destination

ALTN/ Navnet på den flyplass du har som alternate, dersom ZZZZ er skrevet i Alternate airport

RMK/ All annen informasjon skrevet i klart språk dersom du mener ATC bør vite om det.

 

Fuel on Bord er vel selvforklarende.

 

Alternate airporte har også samme format som Departure point, og destiantion . Heller ikke her vil man kunne legge inn AFIL...

 

Resten av FPL skjemaet burde være selvforklarende...

 

Det var det <puh>. Litt av en smørbrødliste, men det er slett ikke så vanskelig som det kanskje kan virke. Det er egentlig bare å ta ett skritt av gangen, og forsøke seg frem.

 

Det hadde jo vært gøy om noen "konverterte" til denne måten i file FPL på, men jeg må nok en gang si at mesteparten av de FPL som dukker opp når jeg er ATC er i det minste forståelige!

 

Derfor - gjør hva dere vil med dette. Dette er en forenklet utgave av virkeligheten, og et skritt nærmere "as real as it gets".

 

Ha en god dag?

 

Eivind

Spirit 50 / TFN50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Eivind "[smil]"

 

Jeg har i lange tider bare skrevet f.eks ENCN-TOR-ENGM, osv. men nå skal jeg begynne å benytte disse, men et spørsmål, jeg ser det står sånn som dette: SKI UM609 OSLOK, siden begge disse WP`ene er SID og STAR ruter så vil jeg bare dobbeltsjekke at man skriver in WP og ikke SID og STAR, f.eks kan min FP fra ENGM til ENCN se slik ut:

 

TRF U/P600 TOR U/P615 SVA U/Z18

 

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Var vel kanskje meg du så med: ENBR-ENGM?

 

Jeg hadde fylt den flightplanen riktig så klikket SB og da orket jeg ikke å sette inn alt igjen. Det har vært over 1 år siden jeg fløyet online så jeg vil bare komme meg online egentlig, og siden det var ingen ATC i helelandet da jeg fløy så var det ikke så "farlig".

 

Men som sagt er dette et engangstilfelle fra meg, skjer nok ikke igjen. Å jeg var klar over hva jeg gjorde.....

 

God kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag igjen.

 

Jeg regnet med at det kom noen spørsmål, og det er jo bra! Da er det jo noen som er interessert (?).

 

Julian:

Det er riktig at man ikke skriver SID og STAR. Her er et par eksempler på hvordan det da ikke ser ut (om jeg forstår deg rett i ditt spørsmål?).

 

ENGM SID SKI UM609 OSLOK STAR ENCN

ENGM SKI3C UM609 OSLOK1H ENCN

 

Grunnen er at dersom man har/ønsker å fly SID, så starter man FPL med det punktet SIDen slutter. Som regel så er det da SKI 3C eller SKI 4A man flyr til Kjevik, SIDen slutter i SKI, og man starter dermed FPL med SKI. Ønsker man ikke å fly SID (eller ikke har dette), så skriver man DCT SKI ("Jeg ønsker å fly direkte til SKI"). ENGM og ENCN dropper man fordi det er avsatt egne rubrikker for det i FPL, og disse kommer automatsik opp på infoen om deg, når jeg sitter som ATC og du flyr. Det blir med andre ord litt smør på flesk osv.

 

Når det gjelder den FPL du sende så er det nok dessverre et par ting å påpeke der, men det er greit for da får man sett på det.

 

TRF U/P600 TOR U/P615 SVA U/Z18

 

TRF U/P600 (TRF UP600)

Denne delen er forsåvidt helt korrekt! Det jeg ser når du filer dette er at du ønsker å fly en SID til TRF, og det vil da bli SOTIR3C. Etter TRF ønsker du å følge ATS rute UP600 til TOR, og her kommer det et problem...

 

U/P600 TOR (UP600 TOR)

Problemet er nemlig at UP600 ikke går til TOR... Slik jeg ser det, så går denne til SOTIR, ZOL og ender uti nordsjøen ved KLONN. Derfor blir jeg her litt i tvil... Vil du til TOR eller vil du til KLONN? Skjønner?

 

TOR U/P615 SVA (TOR UP615 SVA)

La oss si at du nå har kommet til TOR. Etter TOR ønsker du nå å følge UP615 til SVA. Det er heller ikke mulig ettersom UP615 ikke går til SVA. Den ruta går nemlig sørover mot Danmark, og ender i norsk luftrom ved ARTOR.

 

SVA U/Z18 (SVA UZ18)

Dette sier meg at når du kommer til SVA (omsider, hehe), så ønsker du å følge ATS rute UZ18. Men til hvor? FPL din forklarer ikke hvor du ønsker å avslutte ruta... UZ18 går faktisk tilbake til TOR...

 

Det er meget mulig at jeg har forklart meg litt klønete, både her og i innlegget over, men det er bare å spørre, så skal jeg forsøke å forklare igjen! Dersom man skal prøve å gjøre det hele litt "billedlig", så kan man sette en del prikker på et papirark. Disse er VORer, NDBer og andre waypoint, og i FPL vil de se ut som MES, SVA, IPTON, DANDI osv. Mellom prikkene setter man streker, og i FPL vil disse ha navnet til en ATS rute.

 

Dette er slik den ruta jeg tror du ønsket å fly kunne se ut:

Med SID og STAR

TRF UP615 TOR DCT OSLOK

"SID til TRF, derfra følge UP615 til TOR, derfra direkte til OSLOK og STAR derfra"

Med SID og uten STAR

TRF UP615 TOR UZ18 SVA DCT

"SID til TRF, følge UP615 til TOR, så skifter vi rute og følger heller UZ18. Den ønsker vi å følge til SVA, og fra SVA går vi rett til destinasjonsplassen"

Uten SID og uten STAR

DCT TRF UP615 TOR UZ18 SVA DCT

"Vi flyr etter avgang rett til TRF uten mer om og men. Derfra følger vi rute UP615 til TOR, hvor vi skifter til rute UZ18. Den følger vi helt til SVA, og derfra går vi rett til destinasjonsplassen"

 

Dersom man ønsker å fly en STAR på destinasjonsplassen, så skal FPLs siste punkt være der STAR begynner. På Kjevik på altså det siste punktet være et av følgende:

SOXUS, SOLSI, LAREM, LST, DANKO, RAMFY, AMSEV eller OSLOK.

 

Dersom du fremdeles føler at ting henger litt løst, så kan jeg godt tenke meg at du forsøker å snakke deg gjennom ruta slik jeg har prøvd. Og skriver det du kommer frem til enten her heller på mail til meg (etfosse@yahoo.no), så ser vi på det en gang til!

 

Geir:

Dette er på ingen måte noe forsøk på å irettesette folk. Og du har ingenting å frykte fra meg! "[smil]" Dette innlegget er ikke ment fordi jeg "har sett meg lei på dårlige FPL", eller noe som helst! Hverken fra deg eller andre.

Så du kan ta det helt med ro. Du har på ingen måte fått mitt beger til å flyte over, faktisk så kan jeg ikke si å ha lagt merke til noe spessielt med din FPL i det hele tatt. Alle kan gjøre hva de vil med dette, og dersom man ønsker å bruke denne metoden så er det flott! Ønsker man det ikke, så er jeg på ingen måte sur av den grunn!!!

 

Frank:

Det jeg tror er tanken bak Suffix fra dem som laget SB sin side, er at de har tenkt at dette skulle være en info til ATC om hvilket utstyr man har i flyet. Jeg ser at mange har en F der, og det tror jeg at kan bety at flyet har FMS (jeg har ikke manualen til SB tror jeg, det står sikkert der, så dette kan godt være feil...). I det virkelige liv derimot, så er det feltet som omhandler utstyr ombord i flyet mye større enn én bokstav. Følgende er mulig her:

C - Loran C

D - DME

F - ADF

G - GNSS (GPS utstyr)

H - HF radio

I - Inertial Navigation

J - Data link

K - MLS

L - ILS

M - Omega

O - VOR

R - RNP

T - TACAN

U - UHF radio

V - VHF radio

W - RVSM

Y - 8.33 kHz

Z - Annet

 

I tillegg har man S (standard utsytr) som betyr at man har VHF radio, ADF, VOR og ILS. Dersom man ønsker å forklare ATC at man har VHF radio, ADF, VOR, ILS, GNSS, INS, og DME, så skriver man SGID i denne rubrikken. Dersom man har det over men IKKE ADF, så blir lista altså følgende: VOLGID. SB har kun plass til én bokstav, derfor passer dette ikke til virkeligheten. Slik jeg ser det...

 

Håper det var svar nok?

 

Dersom det er flere spørsmål, så kom gjerne med dem!

 

Ha en god dag?

 

Eivind

Spirit 50 / TFN50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Eivind Tollerød Fosse:

 

Geir:

Dette er på ingen måte noe forsøk på å irettesette folk. Og du har ingenting å frykte fra meg!
"[smil]"
Dette innlegget er ikke ment fordi jeg "har sett meg lei på dårlige FPL", eller noe som helst! Hverken fra deg eller andre.

Så du kan ta det helt med ro. Du har på ingen måte fått mitt beger til å flyte over, faktisk så kan jeg ikke si å ha lagt merke til noe spessielt med din FPL i det hele tatt. Alle kan gjøre hva de vil med dette, og dersom man ønsker å bruke denne metoden så er det flott! Ønsker man det ikke, så er jeg på ingen måte sur av den grunn!!!

 


hei!

 

Neida, skjønner godt hva du mener jeg og hvis jeg hadde vært ATC ville dette også irritert meg, tror jeg. Jeg ble ikke irritert over innlgget, jeg synes det kjekt å få en sånn fin forklaring på hva man skal fylle inn. F.eks at man skal skrive F200 istendenfor FL200 er greit å vite...

 

Synes du bare skal poste videre når det er noe "vi" kan forbedre oss på

 

--------------------------

 

Hilsen

 

Geir Fjellro Løitegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Daniel Gjerstad:

Når vi først er igang..

 

Hva er vitsen med å fylle ut Dep. time Est. og Dep. Time Act. ? Jeg vet hva det betyr, men hva er vitsen? Kan ATC se disse tidene da?

Næ. Vi kan heller ikke se hvor mange pax du har, eller FOB. Heller ikke dit navn, men det kan vi dog finde i ServInfo.

 

Men det kunne være cool med ETD, så man kunne sende forsinkede fly forrest i køen, hvis det skulle ske, at man var i det venlige hjørne en dag... "[stort

/Peter

Der dog godt kan lide at folk skriver deres SID & STAR i FLP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang var det et spill, der man kunne ha det litt moro med å fly online....

 

Hvis en som gjerne vil begynne å fly online leser denne tråden, og som ikke er hverken flyger, eller atc i virkeligheten, vil dette garantert skremme vedkommende bort ifra å tørre forsøke.

 

Så lenge man gjør seg forstått i FLP, og ønsker å skrive hvilken evt SID/STAR en bruker, så må da det være nok!

 

Eller vil man ha det helt som i virkeligheten, så alle som ønsker å fly online må studere til flyger, eller flygeleder..?

 

Det er fortsatt bare et spill, uansett hva noen drømmer om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se...

 

Julian:

Det jeg leser ut fra denne FPL din her er at du ønsker å fly en SID til FEVIK, følge rute Upper Z18 til TOR, deretter Upper P615 til TRF, og uten å bruke STAR, fly derfra inn til Gardermoen. Og bortsett fra en bitte bitte liten rettelse, så kan jeg kun si at denne er helt korrekt! Dvs - så sant du har tenkt å fly SID på Kjevik, men IKKE STAR på Gardermoen?

 

FEVIK UZ18 TOR UP615 TRF DCT

 

Så var det bitte, bitte lille kommentaren... Og den er bare for å finpusse!!! FEVIK ligger ikke på ATS rute UZ18. FEVIK ligger nemlig litt for seg selv på TMA grensa. Derfor ville det helt riktige her vært å skrive FEVIK DCT TOR. Men - det kan være vanskelig å finne ut. Jeg skal gi et lite tips. Dersom du går inn på side ENCN 4 - 5 i AIP Norge, så vil du dersom du følger SIDen til OSLOK, se at det går en tynnere strek videre nordøst. På denne streken vil du finne diverse info, bla.a følgende: M609(!). Det betyr at når du er på OSLOK, så er du kommet inn på ATS rute M609, og kan fortsette å file derfra. Den samme informasjonen finner du på LAREM, DANKO, RAMFY og ARRSY! Dvs at disse punktene er på ruta, og du trenger ikke sette DCT bak dem. Ved FEVIK derimot, så har du ikke noen slik informasjon: FEVIK ligger ikke på noen ATS rute altså... Men igjen; det kan kanskje bli litt for avansert?

 

- "Skal jeg skrive DCT etter det wp jeg skal svinge på?"

 

Jeg forstår ikke helt hva du mener her... Kunne du forklart litt nærmere? Det er slik at dersom du ikke skal følge noen SID, STAR eller ATS rute, så setter du DCT. Ellers skal du ikke behøve å sette dette.

 

TOR UP615 TRF DCT

 

Her har du for eksempel ikke satt DCT etter TOR, selv om du skal svinge der. Og grunnen er jo at det ikke er nødvendig siden du skal følge UP615. Ved TRF derimot har du helt korrekt satt DCT fordi det ikke går noen STAR fra TRF!

 

Svein:

Det er på INGEN måte min hensikt å skremme noen vekk fra å prøve seg online, og det håper jeg du forstår! Derimot, så er denne tråden helt klart rettet mer på dem som kanskje føler at de ønsker å lære noe nytt! Jeg sa i begynnelsen her oppe at jeg forstår de aller, aller fleste FPL meget godt, og de er ikke noe problem for meg som ATC online å jobbe med! Jeg utdanner meg for tiden som flyger. Og jeg synes at det å ha flydd online faktisk gjør at enkelte ting går lettere! Mye takket være de tips jeg har fått her på forumet, og av mer erfarne personer online! At dette er en lek, skal jeg være førstemann til å si! Men - hvor går grensen? Når mener man at ting har gått for langt? Hvordan forsvarer du da alle "opptaksprøver" og tester "flygelederne" må igjennom på VATSIM (denne posten handler om utfylling av FPL, og jeg ønsker ikke noen avsporing her, så svar forventes ikke)?

 

Jeg vil nok en gang pressisere det jeg sa helt i begynnelsen av denne tråden (som da tydeligvis ikke er kommet godt nok frem): Gjør hva dere vil med dette! Jeg peker ingen pekefinger! Jeg er ingen person som fnyser av dem som har dårlige flygeplaner! Jeg vet meget godt at det er langt i fra alle som har erfaring med det å fly i virkeligheten, og for dem det gjelder: Lag den FPL du føler beskriver tilstrekkelig hvor du har tenkt å fly, så er det godt nok for meg (og sikkert de fleste andre også!).

 

Men igjen (før man detter av lasset...) - Slik det er beskrevet ovenfor er tilnærmet lik virkeligheten, og det kan jo tenkes noen ønsker å bruke den?

 

Thomas:

Jeg kan ikke fnyse av dem!

 

Ha en god dag?

 

Eivind

Spirit 50 / TFN50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy en tur i kveld online(no ATC) det var: ENGM-ENCN og da satt jeg følgende inn:

 

SKI U/M609 OSLOK

 

Var det korrekt?

 

Jeg er litt usikker på om U/M609 går til OSLOK, så hvis ikke, er dette da korrekt:

 

SKI OSLOK DCT? (SKI DCT OSLOK?)

 

MERK: SID og STAR skulle jeg ha med "[smil]"

 

[ 06.11.2002, 23:56: Endret av: Julian Barratt-Due ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg filer den FP som SVATT4 (SVA) gir meg automatisk og føler at den er mer enn bra nok.

så enkelt kan det skrives ENGM ENCN:

 

ENGM - SID SKI - UM609 - SVA - ENCN

 

Kan ikke skjønne at dette skaper noen problemer for ATC og SID/STAR velger jeg etterhvert som jeg blir bedt om det fra ATC.

Jeg er enig med tidligere innlegg som om at dette er et spill men veldig realistisk er det selvfølgelig.

Med mindre du skal utdanne deg til pilot/ATC for real så behøver vi ikke å følge håndboka til punktum slutter....? "[blink]"

 

Ha en god dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Julian kan du ikke gøre din signatur lidt kortere, evt sætte flere informationer på samme linie.

Eller bare udelade den engang imellem, når du poster igen i samme tråd.

Det nærmer sig spam og spild af båndbredde det der.

Det er ikke fordi jeg skal være sur og tvær, jeg synes bare det er lige i overkanten med 15+ linier som signature.

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det kan ta en stund før jeg får logga meg på som ATC igjen... To grunner:

 

1. Internett der jeg bor slutta å virke på mandag, Telenor skulle sende en repratør som senest i dag skulle være ferdig. Ingenting har skjedd...

 

2. Monitoren på PCen min (166MHz sak med 900 MB HD "[smil]" ), slutta å virke på tirsdag... Er det et dårlig tegn at det lukter rart når jeg skrur den på?

 

Vi får se hva som skjer. Har neppe råd til å skaffe meg en ny monitor med det første...

 

Sitter på skolen nå...

 

Julian:

SKI UM609 OSLOK og SKI DCT OSLOK er begge korrekt!

 

Ha en god kveld?

 

Eivind

Spirit 50 / TFN50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Eivind!

 

Som atc "kollega" av deg online så er jeg 100% enig med deg! En absolutt flott sak du har fått her. Skjønner ikke at noen våger å kritisere deg som faktisk hjelper folk med å fylle ut en flightplan slik det skal gjøres i virkeligheten.

Svein: Er det noe feil i at erfarne online piloter som vil lære noe mer får råd fra en (nesten)pilot? Jeg synes dette var flott. Eivind presiserer at dette kun var til de som ville lære, og ser ikke noe galt i det. Det er en lek ja, men noen av oss ønsker å ha det så "real as it gets", mens andre ikke ønsker det. Så lenge begge kan gjøre det de vil, er det da ikke noe problem. Jeg er en av dem som vil ha det så ekte som mulig, og synes det er veldig morsomt. Men det betyr ikke at jeg tvinger alle andre til å gjøre det samme!

 

Eivind, jeg har en ting å si til deg: For all del, kom med flere hint og tips!!!! Det var kjempebra!!

 

Mvh

Mathias Tangvall (som gjerne vil ha onlineflyging "as real as it gets)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en typisk FP fra ENGM til EGLL...

 

Dette skriver du som rute: SKI UM609 SVA UM604 LOGAN.

 

Ruten ovenfor er forkortet, UM609 og UM604 er begge "Airwayer" og disse "Airwayene" går over flere FIX/Intersection. Se under...

 

ENGM Oslo

N60 12,2 E011 05,0 (681FT)

SID SKI 113.60 ...:... ..... 219 77

UM609 SVA 112.10 ...:... ..... 221 85

UM604 DANKO ...:... ..... 214 76

UM604 GARKA ...:... ..... 214 85

UM604 DANDI ...:... ..... 213 30

UM604 ABSIL ...:... ..... 213 48

UM604 SAMON ...:... ..... 213 41

UM604 MULIT ...:... ..... 212 24

UM604 BEENO ...:... ..... 212 34

UM604 SITKO ...:... ..... 212 12

UM604 KOMIK ...:... ..... 211 4

UM604 SPRAT ...:... ..... 212 38

UM604 BASAV ...:... ..... 211 23

UM604 GABAD ...:... ..... 211 5

UM604 BADGA ...:... ..... 211 8

UM604 LOGAN ...:... ..... 236 17

IAL EGLL ...:... ..... 264 79

EGLL LONDON 02:30 TTL D 686

N51 28,7 W001 32,3 (80FT)

 

Så Ruten i SB skrives slik:

 

SKI-UM609-SVA-UM604-LOGAN

 

OK?

 

Og Eivind skjønner hva du mener "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...