Gå til innhold

Oppsummering og tanker om flyinn


Einar Halvorsen

Anbefalte innlegg

Vel da ble det brått slutt på denne kveldens flyinn. Synd men slik er nå en gang virkeligheten. Det var mye trfikk i Norge, nok en gang. Flott at dere stiller opp alle sammen. Jeg kunne dog tenkt meg litt mer ATC men med 14 stk pålogget så må man vel si seg godt tilfreds.

 

Jeg har imidlertid gjort meg noen tanker om disse flyinnene vi har arrangert. Jeg legger merke til at mange controllere som melder seg på gjerne ønsker å sitte på Gardermoen. Hvorfor er det slik?? Er ikke de andre flyplassene interesante nok?? Det er nå slik at alle kan ikke være på ENGM. Jeg ser også at mange av pilotene logger seg opp på ENGM og så må stå i kø for klarering og avgang, mens de andre flyplasene som er bemannet ikke har trafikk før det er gått nesten 1 time.

 

Videre er det rart å se at de aller fleste absolutt skal fly mellom ENGM/ENBR/ENZV og kanskje ENVA, mens Nord-Norge er tomt for fly. Det er ikke lett å få noen til å bemanne Bodø, Tromsø, Evenes etc i Nord-Norge når ingen gidder å fly til/fra disse plassene. Hva er årsaken til at det er slik???? Er ENGM, ENZV, ENBR så mye bedre enn de andre plassene???

 

På bakgrunn av de erfaringer vi har gjort til nå, vil vi vurdere å bemanne f.eks. ENGM, ENCN, ENVA, ENBO, ENTC og ingen andre plasser. Det vil heller ikke bli gitt ATC for de som starter og/eller skal til flyplasser som ikke er bemannet eller som ligger utenfor de avtalte FIR-områder. Ingen ATC skal heller logge seg opp på flyplasser som ikke er med i flyinnet.

 

Hvilke flyplasser vi skal bemanne kan vi variere fra gang til gang. Vi håper imidlertid at når vi har flyinn for hele Norge så er hensikten at hele Norge skal brukes.

 

Jeg håper vi kan få en generell diskusjon om dette.

 

Vel kom med inspill folkens.

 

[ 19-05-2002, 23:23: Endret av: Einar Halvorsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Vi ser nok resultatet av en ond sirkel. Det er lite fly i nordnorge, da er det mindre interessant å kontrollere der. Dermed blir det mindre interessant å fly, osv. Jeg tror det ville være svært fornuftig å gjennomføre et flyinn slik du foreslår, med nesten bare nordnorge åpent. I og forseg er det (minst) like morro å fly i nordnorge som i sør!

 

Jeg vet at et midnattsol-flyinn er planlagt i sommer, men tror ikke dette alene vil løse problemet. Her er det lagt opp til flygninger med propellfly. Jeg ser for meg (arrest me if I'm wrong) at mange ikke finner dette like spennende som å fly de store jetflyene i rute mellom sterkt trafikerte flyplasser.

 

Tror derfor din skisse er svært klok, Einar, et flyinn med for eksempel kun Gardermoen og noen flyplasser i nord, der man kan fly med rutefly. Jeg tror det er viktig også å bemanne gardermoen, spesielt for å trekke piloter fra utlandet.

 

Noe annet som slo meg i dag er at vi kanskje burde understreke viktigheten av å ha karter tilgjengelig. Fullt brukbare kart kan lastes ned gratis fra flightsim.no, og dette øker realismen ved flyging med store fugler enormt.

 

Tror det kunne være en idé å ha et snarlig flyinn, gjerne før nordic overload (da blir hovedtyngden av trafikken oslo-stockholm-københavn).

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at det er naturlig å ta med de store flyplassene, mange synes det er moro å fly de rutene som er mest trafikert i virkeligheten. pilotene håper også at det skal være mye trafikk, og velger dermed de rutene de tror kommer til å være mest trafikkert. Det vil også trekke piloter å bemanne de store flyplassene.

 

Kanskje har noen av de norkse flyinnene vært litt for ambisiøse? Det kommer mange piloter, men vi bemanner også svært mange flyplasser. Kanskje én løsning vil være å kun bemanne ca 3 flyplasser om gangen, og heller veksle på hvilke flyplasser som bemannes. Et problem vil fortsatt være at "vi må jo bemanne engm".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller er det flere som opplever at man blir logget av serveren når det er fly-in. I gjen opplevde jeg å bli logget av, for så aldri å komme på igjen. Selv om jeg skiftet callsign m.m.

 

Jeg er ikke dataekspert, men kanskje noen andre vet hvorfor dette skjer. Ser med gru fram til at hele norden skal samles???????

 

Noe må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!!Nokk noen kloke ord fra Hr.Halvorsen "[blink]" Men jeg må si at jeg hadde ei "stri" turn som ENBO_V_APP "[Rullende Masse trafikk, artig det "[stort Da får man kjørt seg litt..Håper at alle som var under min "Komando" fikk topp service,selv om voicen til tider sviktet litt under begynnelen av Fly-inn'et "[Gal]" Vel,Vel Fly-inn'et fikk en BRÅ slutt,prøvde å logge meg på alle serverene men ingen var i drift,kom meg online på Europa-W serveren til slutt,men da så det ut som at alle hadde gitt opp å komme seg online igjen..Får håpe på at ting fungerer bedre på neste Fly-inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som hadde vært bra på fremtidige flyinn var om man kunne tatt ATC på "skift", altså at man bytter halveis eller noe, sånn at vi kontrollere også kan få litt luft under vingene. Personlig har jeg aldri deltatt på et flyinn som pilot, men det er sikkert ganske gøy. (Ikke det at jeg ikke liker å være ATC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt i litt over 1 Time på Enva_v_app men fikk ingen fly verken departures eller landings, så jeg tokk meg heller en flight. Og jeg må si det var "[stort Spurte Einar om jeg kunne få en plass på ENGM da som TWR men Thomas kom i siste liten. Jeg kunne jo tatt ENGM_V_DEL ??

 

Er vell bedre å legge vekt på de Flyplassene som har Trafikk en de som ikke har det "[Forvirret]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen tanker angående dette...

 

Har har en teori om hvorfor folk flyr til/fra Gærningmoen... Jeg sitter av og til som Kjevik tower/app, og da slår det meg at selv om jeg sitter der nede, så flyr folk rundt GM uten at det er ATC der i det hele tatt... Hvorfor det? Jeg legger og merke til at dette ofte er folk jeg aldri/få ganger tidligere har sett (med forbehold om at jeg har vært borte fra PC/SB en stund). Kan det være noe med at siden GM stort sett alltid er åpen i en eller annen form (enten er GM åpen selv, eller så er Oslo Control det), så "skal" folk fly dit? Rett og slett fordi man mangler kart, (kunnskaper) og andre "nødvendige" saker til de andre flyplassene? Kan det være slik at man kjenner GM så godt at de andre flyplassene blir for "skumle"?

 

Jeg mener at det er trist at folk flyr til/fra Gærningmoen som gale, og ikke bruker de andre flyplassene som er åpne. Derfor er mitt forslag å kutte hele Rabaldermoen i et flyinn, og se hvordan det går. Gjerne også ha kun et par, tre eller fire flyplasser åpne. Gjerne av litt mindre størrelse...

 

Jeg tror og at en "magnet" til enkelte større flyplasser kan være at det, spessielt på flyinn, er åpent både approach, tower, ground, delivery, og i værste fall departure. Men da må en huske på at de små flyplassene ikke har dette. Kjevik har KUN tower. Ingen approach. Derfor vil faktisk hele Kjevik være dekket så lenge det er èn flygeleder der. Det tror jeg folk har lett for å glemme. Forsvinner tower på Gardermoen, Sola, Flesland, Værnes osv., så mangler det liksom et ledd... Flyplassen er ikke lenger "komplett". Håper alle forstår hva jeg mener(?).

 

Jeg har to forslag som er basert på det som tidligere er skrevet; et for Nord Norge, og et for Sør Norge. Er det mulig å forsøke å bemanne noen av følgende flyplasser på neste flyinn? Alle er kun tower, dvs kun én flygeleder er nødvendig pr flyplass for å få full realisme når det gjelder ATS posisjoner (Jeg begynner i sør siden jeg er Sørlending).

 

SØR

- Kjevik

- Torp (eventuelt og Farris APP)

- Rygge (eventuelt og Farris APP)

- Karmøy

- Røros

- Vigra

- Kvernberget

- Stavanger Control

- Oslo Control

- Trondheim Control

 

I tillegg kan en av de større flyplassene på vestlandet være på. Sola eller Flesland (og her prøver man å få opp alle poisjoner, ikke bare APP). Jeg tror nemlig at dersom man velger å ha både Flesland og Sola på, så vil man fly Flesland - Sola - Flesland - Sola osv... Begrenser man seg til en vil folk fly mer variert. Tror jeg.

 

NORD

- Evenes

- Andøya

- Bardufoss APP (combined service er vanlig. Ev. TWR og)

- Alta

- Banak

- Kirkenes

- Bodø Control

- Bodø Oceanic (?)

 

I nord synes jeg godt at Bodø eller Tromsø kan bemannes fullt i tillegg.

 

Peronlig har jeg liten tro på både nord Norge og sør Norge bemannet under flyinn. Spessielt når Gærningmoen er med. Da er det letter å fly fra Gærningmoen til et sted ute i Europa (for eksempel Stockholm eller København).

 

Det burde ikke være alt for vanskelig å få folk til å ta slike posisjoner. Sitter man som Tower på en av de flyplassene jeg nevnte, så vil man gi alt av klareringer. Både taxi, start, cleared takeoff/land, radar vectors og SID/STAR klareringer. Ikke begrense seg til en del slik det ofte blir rundt Rabaldermoen.

 

Selv sitter jeg som regel som Kjevik tower. Grunn: Jeg kommer fra Kristiansand! Kjevik er liksom min flyplass. Det er jo mange som ikke kommer fra Østlandet her(?). Hvorfor tar ikke folk den flyplassen som er nærmest der man bor? Dem som bor rundt Oslo området kan jo ta Torp, Rygge eller Farris APP?

 

Det er klart at dem som flyr må være med å hjelpe til. Når en ser en som sitter på en annen flyplass en Gardermoen, hvorfor ikke fly der da? Spessielt når det ikke er ATC på GM!

 

Jeg kan forstå dem som setter seg på GM fordi det er der det kommer fly. Men jeg håper at dersom andre flyplasser er bemannet, så vil disse bli brukt av dem som flyr. Ellers dør det ut av seg selv...

 

En siste sak. Dersom Oslo Control er bemannet, så betyr det ikke at man MÅ fly til Gærningmoen! Det finnes andre flyplasser man kan fly til!

 

Det jeg ønsker med dette innlegget er å få litt mer variasjon i den virtuelle flyverden. Jeg håper at folk vil sette seg litt andre steder en Gardermoen både til vanlig og under flyinn!

 

Ha en god dag?

 

Eivind

Spirit 75 / TFN75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda du har så rett, og der med at folk flyr til og fra "Gærningmoen" er nok fordi det er der det kommer flest fly, og da blir det morsommere, men jeg er enig i at det med at folk flyr til og fra ENGM når det ikke er ATC der, men f.eks ATC på ENCN så skjønner jeg ikke hva folk tenker på "[blink]" jeg flyr en god del til og fra ENGM, dette skyldes at jeg bor i Oslo og jeg liker fly-plassen, men hvis det er ATC oppe på ENAL f.eks så flyr jeg jo selvfølgelig der oppe!! Jeg syns id`en din om neste fly-inn var en veldig bra id`e "[smil]"

 

En ting til: Blir det noe "re try" fly-inn neste uke eller

snarlig??

 

Mvh Julian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Må si meg veldig enig i det Eivind sier angående temaet.

 

La oss ta et lite eksempel. Sverige har et flyin. De har bemannet et par litt mindre flyplasser i Sverige, men i tilleg har de også bemmannet Arlanda med approach og tower. Jeg som nordmann har et par kart for Sverige, men de fleste er for nettopp Arlanda. Da ville ihvertfall jeg fløyet til ESSA. TWR og APP er online, jeg har et par kart, og jeg har vært der før og kjenner litt til flyplassen. Ville vært mye mer jobb for meg og drive og lete etter evt. kart, lage en rute osv. til en litt mindre flyplass som ATC'ene til dette flyin'e egentlig bemannet.

 

Litt dårlig eksempel kanskje, men dere skjønner poenget. Hvis det først er et par ATC'er online på ENGM, så blir det fort til at mange flyr dit, og det blir mindre trafikk på resten av flyinplassene.

 

Så mitt forslag må være som Eivind sier. Kutt ut Gardermoen under et par flyin og se om det hjelper. F.eks. hvis det blir arrangert "North Norway Flyin" så bare bemann ATC posisjoner i Nord-Norge og ingen i Sør, sånn at det blir "Noth Norway Flyin" og ikke "North (og litt South) Norway Flyin."

 

Synes også at det er bedre og ta med et par flyplasser, 3-4 stykker, istedenfor og prøve å bemanne hele landet. Tror også at det er lurere og en gang ha et flyin for mindre flyplasser. Eks. Kvernberget, Kjevik, Lista, Vigra o.l og en annen gang et flyin for større flyplasser, eks. ENBR, ENGM, ENVA, ENZV. Men da flyin i Nord-Norge eller Sør-Norge. Ikke begge deler samtidig. Hvis du tar både de større flyplassene og de mindre på samme flyin, vil det lett bli sånn at der hvor det er "mest" ATC (de flyplassene som har GND, TWR, APP) vil det bli mest trafikk, og ATC'ene som sitter på de mindre flyplassene vil få 3-4 fly i løpet av 3 timer, noe som ikke er noe gøy.

 

mvh

Henrik Wingerei

 

[ 20-05-2002, 19:10: Endret av: Henrik Wingerei ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik har et poeng når han nevner ruter. For å få det realistisk mulig, vil piloter fly de rutene som flys på ordentlig. Disse er ofte vanskelig tilgjengelige. Kanskje kunne man legge ut noen ruter på flyinnets hjemmeside, sånn at flighten oppe i nord også blir realistisk.

 

Jeg lurer på en ting. Er det Vacc-Norges visjon at det skal være mest mulig trafikk på flest mulig av flyplassene, eller kun at det skal være mest mulig trafikk, uansett hvor i landet det er fly? Det er kanskje greit å tenke gjennom om det er slik at Vacc-Norge skal drive "distriktspolitikk", eller ikke. Sånn jeg ser det må poenget være at flest mulig skal ha det moro med å fly online. I og for seg er det uvesentlig hvor man flyr.

 

Problemet er altså ikke at det blir for lite flytrafikk i nord, men at det blir forlite trafikk på enkelte flyplasser (og da er det mer eller mindre uvesentlig hvor de ligger) når så mange plasser skal være bemannet. Forslagene som har kommet opp her er derfor kloke, bemanne noen få flyplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Når jeg er ute å flyr så ser jeg hvor det er flest ATCer.

Vis det er Ground TWR APP/DEP osv så flyr jeg der.

Altså jeg flyr der det er mest trefikk. Og en annen ting hvorfor kutter de ut ground hele tiden det synes jeg er noe ordentlig vårs så kutte ut den. Når jeg flyr vil jeg fly trykt og realistisk. Ikke sån måfå flygning.

 

Med venligst hilsen Sondre Aabø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei !

 

Hvis man skal ha et flyinn må man også tenke at det kommer piloter fra utlandet som vil fly til OSL, siden de ofte flyr for et virtuelt selskap og vil fly der de selskapene har ruter. Så hvis man vil ha utenlanske piloter bør man vel ha ENGM oppe !

 

Synes man ikke skal holde ENGM utenfor i et flyinn.

 

----------------------

 

Geir Fjellro Løitegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Sondre Aabø:

Hei

 

Når jeg er ute å flyr så ser jeg hvor det er flest ATCer.

Vis det er Ground TWR APP/DEP osv så flyr jeg der.

Altså jeg flyr der det er mest trefikk. Og en annen ting hvorfor kutter de ut ground hele tiden det synes jeg er noe ordentlig vårs så kutte ut den. Når jeg flyr vil jeg fly trykt og realistisk. Ikke sån måfå flygning.

 

Med venligst hilsen Sondre Aabø

Ground er bare oppe visst det er behov og det er nok ATC'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei !

 

Hva med å sende inn en "flightplan" før flyinn starter for å se hvor folk vil fly fra også bemanne der det er størst trafikk. Alle vil ikke sende det inn, men da får man en bedre oversikt hvor folk vil fly til.

 

Det blir sikkert mye arbeid, men BARE et forslag....

 

Don't kill the messanger "[blink]"

 

-----------------

 

Geir Fjellro Løitegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen og takk for alle tilbakemeldinger. Dette gir oss et grunnlag å jobbe videre med.

 

For å komentere litt av det som er sagt ovenfor:

 

Vi har prøvd et flyin med bare småflyplasser uten stort hell. Det endte opp med store fly mellom de største plassene. Her blir det en ny vri.

 

Flyinet i nord i juni, MidnightSun, blir et flyin for bare småfly/turboprops. Her blir det ATC/AFIS-funksjoner for de aktuelle flyplassene i området.

 

Ja vi kommer til å redusere antall plasser som bemannes for hvert flyinn. Vi kommer også til å spre disse rundt omkring i landet. ENGM vil dermed ikke bli bemannet hver gang.

 

Det vil derfor bli en spennende høst og vinter.

 

Når det er sagt, så vil jeg samtidig oppfordre flere til å benytte seg av Nordic Corridor som jo skal være et samarbeide mellom Norge, Sverige og Dannmark. Det er ikke nødv. at det skal være et flyin før dere bemanner noen posisjoner. Eget iniativ er en god evne.

 

Forørvig minner jeg om Nordic Overload. Se mer info i en annen tråd her på flightsim.no

 

Takk igjen for alle innspillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Einar Kristiansen:

Jepp!!Nokk noen kloke ord fra Hr.Halvorsen
"[blink]"
Men jeg må si at jeg hadde ei "stri" turn som ENBO_V_APP
"[Rullende
Masse trafikk, artig det
"[stort
Da får man kjørt seg litt..Håper at alle som var under min "Komando" fikk topp service,selv om voicen til tider sviktet litt under begynnelen av Fly-inn'et
"[Gal]"
Vel,Vel Fly-inn'et fikk en BRÅ slutt,prøvde å logge meg på alle serverene men ingen var i drift,kom meg online på Europa-W serveren til slutt,men da så det ut som at alle hadde gitt opp å komme seg online igjen..Får håpe på at ting fungerer bedre på neste Fly-inn..

Du hadde da meg bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Eivind Tollerød Fosse:

I tillegg kan en av de større flyplassene på vestlandet være på. Sola eller Flesland (og her prøver man å få opp alle poisjoner, ikke bare APP). Jeg tror nemlig at dersom man velger å ha både Flesland og Sola på, så vil man fly Flesland - Sola - Flesland - Sola osv... Begrenser man seg til en vil folk fly mer variert. Tror jeg.

Eivind

Spirit 75 / TFN75

Best å velge Sola, da den er større med 2 rwy. Flesland er mindre enn sola og trafikk blir tyngre der , ettersom det er kun en rwy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av georgkorycki:

 


Best å velge Sola, da den er større med 2 rwy. Flesland er mindre enn sola og trafikk blir tyngre der , ettersom det er kun en rwy.

 

Georg, dette var ikke noe argumentasjon for å bruke Sola. Tror ikke du helt har forstått dette med rullebanebruk/vindretninger og trafikk.

 

Rullebanen ved Sola flyplass er kryssende, dette medfører at IFR/Store fly bruker normalt en rullebane til Dep/Arr. Det går ann å bruke to rullebaner, men dette kompliserer trafikkbildet noe vanvittig, og er ikke å anbefale for bruk i "sim" etter mitt skjønn. Det er ok å la et småfly eller to i VFR, å lande eller ta av. Ved bruk av kryssende rullebaner i en sim, tviler jeg sterkt på at en kan øke trafikken noe serlig i forhold til merarbeid og fare for konflikter dette ville medføre. Tror dette vil virke mot sin hensikt, da com. mellom TWR-DEP/APP-CTR blir formidabel.

Når det er sagt, tviler jeg på at trafikken ville bli så stor at en dyktig ATC ville trenge mer enn en rullebane. "[blink]"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...