Gå til innhold

Jens Eftang

Members
  • Innholdsteller

    43
  • Ble med

  • Siste besøk

Jens Eftang's Achievements

0

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg mener at alle medlemmer av VACCN i utgangspunktet bør ha stemmerett. Det går an å legge inn at man må ha vært medlem så eller så lenge, eller være over en viss alder, men det blir helt umulig hvis det skal stilles som kriterie at man må være aktivt medlem, for hva er det, og hvem skal bestemme hvor grensen skal gå for hva som er et aktivt medlem? Dessuten er vel dette nokså vanskelig å håndheve.
  2. ... som jeg har tatt finner du på http://www.stud.ntnu.no/~eftang/bilder.jsp. Håper det faller i smak! Er fra min tid i Luftforsvaret på kjevik.
  3. Nei, jeg har ikke scanner, men et tilsvarende kart finner du på http://home.no/spotterguide Klikk deg frem i guiden!
  4. Selvsagt, men det er kanskje endel som har hørt om den også, men som ikke har oppdaget at det faktisk kan være artig.
  5. Morn igjen! Det journalisten mener med planespotting i artikkelen sin, er jo nettopp det å reise til en flyplass utelukkende for å se på fly. At det er endel som driver med det; utvilsomt. At det allikevel er en noe uvanlig hobby; ja. Da de ringte meg fra RB og lurte på om jeg blei med en tur til ENGM, skjønte jeg at de ønsket å lage en reportasje av typen "jeg har en litt sær hobby, men syns det er artig!". Journalisten selv ga uttrykk for at han syns det var veldig artig å være med på spottertur, og jeg synes på ingen måte at han mobber planespottere i artikkelen sin. At han allikevel spissformulerer seg en smule; ja, men det klarer nok de fleste å se humoren i! Artikkelen som sto papirversjonen av RB, var noe mer omfattende. Her var det kart som viste vei til de beste spotterplassene, liste over ting man bør ha med på tur (inkludert cola og melkesjokolde), og en liten sidenotis der de hadde intervjuet en eller annen sjef på OSL angående muligheten for å bygge tribunefasiliteter. Kanskje kommer journalistens budskap noe mer til syne i papirversjonen. Jeg tror han mente at "dette er en litt uvanlig, men artig og kanskje for noen en uoppdaget hobby", eller noe i den duren.
  6. Morn folkens! Joda, vi hadde oss en artig spottertur, jeg, en journalist og en fotograf fra RB. Jeg skjønner ikke helt det negative noen av dere legger i artikkelen, jeg syns det var en artig vri på saken jeg. At hobbyen vår unektelig er en smule utenom det vanlige får vi bare være stolte av, og skjeve blikk fra flyplassansatte som kjører forbi har sikkert flere av dere fått... Ang. politiradio så vet jeg ikke hvorfor journalisten skrev det, men på en vanlig flyscanner så får man vel også inn politiet, og dette er vel fortsatt lovlig... så: nemo problemo (correct me if i'm wrong). Besøk http://home.no/spotterguide ved leilighet! vi oppdaterer snart!
  7. Hei! Jeg må jo si jeg undrer meg en smule, når jeg ser at flere her "absollutt ikke kan fly i Norge, fordi de er med i et VA som ikke flyr hit". Kremt... det GÅR jo an å ta en tur i Norge da? Det er nemlig fullt mulig å logge på som for eksempel en SAS-flight også ta seg en tur. De passasjerene dere eventuelt måtte skuffe ved ikke å stille opp som speedbirdettellerannet, klarer seg nok!
  8. Okei, folks, da var testen over. Takk til dere som stilte! Det gikk relativt greit, men ca 10 fly i løpet av de to timene var i minste laget for å få testen såpass vanskelig som den skulle være, så det blir en oppfølgingstest seinere med mere trafikk. Håper flere har anledning til å stille da!
  9. Jada, det er helt riktig, alle som vil kan komme innom. Jeg tror det bare er når det er CPT til den høyeste rankingen, senior controller, at man må ha avtalt med testleder på forhånd. Men det er det altså ikke nå, så alle som vil er hjertlig velkomne! Kom innom en tur på gardermoen, søndag fra kl. 20, folkens!!
  10. morn igjen! Det er selvsagt FRA kl. 20 og utover Igjen, håper på mange fly inn og ut av Gærningmoen denne kvelden!
  11. Hei! Håper på stor trafikk til og fra Gardermoen, søndag kl. 20,i forbindelse med praktisk controller-test.
  12. Jeg skjønner ikke at folk skal hisse seg så grenseløst opp for dette her. I vatsim-nettverket er det stadig trøbbel med voice, med folk som sliter med oppkobling mot server etc. Det er også stor forskjell på nivået til piloter og kontrollere som flyr. At VATSIM ønsker å lukke av et område, for å ha full kontroll med hvem som flyr, forsøke å hindre unødvendig lag, trøbbel med oppkoblinger, forsikre at pilotene og atc'ene i posisjonene rundt den som testes gjør en skikkelig jobb osv, kan jeg godt forstå. En slik test kunne fort blitt mindre nytteverdig hvis noen uerfarne piloter kom og trengte hjelp akkurat denne kvelden. Selvsagt er det mange av de som har svart på innlegg i denne tråden som godt kunne være med å fly på en kveld som i går. Men avgjørelsen om hvem som skulle fly, og oppgavene rundt dette ble slik jeg forstod det fordelt for ca en uke siden. Greit nok synes jeg. Det ideelle hadde naturligvis vært at CPT-testen kunne gjennomføres på en lukket server. Da hadde alle problemene blitt løst. Jeg går ut fra at dette ikke gjøres pga økonomiske eller praktiske årsaker som enkelt kan forklares. VATSIM er en stor organisasjon (var det 50 000 medlemmer?). At noen avgjørelser iblant er upopulære hos enkelte, er ikke til å unngå.
  13. Hei Staffan Holst i Sverige har så vidt jeg veit vært primus motor for å teste ut programmet TeamSpeak2. Programmet så ut til å ha en rekke fordeler framfor RW, for eksempel i forhold til lydkvalitet og serverlag. At dette blir testet ut er etter min mening vel og bra. Intill videre er det vel ikke snakk om å bytte ut RW, tror jeg. Jens Eftang
  14. Se hva som skjer etter at flyet har tatt bakken. Det vrir seg voldsomt til den ene siden. Tror derfor ikke det er riktig at pilotene har full kontroll. Riktignok treffer de noenlunde på centerline, men det er da ikke meningen å "sladde" bortover allikevel. Det er vel forøvrig slik at på 747 er understellet bygget for å tåle å lande sideveis, slik at man kan rette opp flyet på bakken, og ikke like før slik man må med fek 737.
×
×
  • Opprett ny...