Gå til innhold

DEBRIEFING NORWAY CHRISTMAS FLYINN


Bobbo

Anbefalte innlegg

Da er Det siste Flyinnet i Norge dette året historie. Og jeg vil først og fremst få takke alle controllere som bidro til at vi kom i mål. Takk til alle piloter som fløy med oss og håper på at dere hadde en fin juleopplevelse

Vi fikk også besøk av 2 piloter fra ledelsen i VATSIM som tok turen fra Finland og opp til Bodø. Hyggelig for oss alle..

Nå er det tid for gjennomgang av dette flyinnet – slik at vi alle kan evt. forbedre oss til neste gang. Derfor ber jeg om at alle piloter som har tips, kommentarer, eller spørsmål vedr. dette flyinnet kommer med det her på tråden. Vi ønsker selvsagt både ris og ros…..

Etter det jeg kunne se under dette flyinnet – var det ingen flaskehalser og store problemer, men det var vanskelig å få med seg hele landet, da jeg selv contr. nordpå.

La dette innlegget være en åpning på en tråd med evt. god konstruktiv kritikk eller litt ros til de som stilte opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Joda, det var et kjempe-flyin! Det beste jeg noengang har vært med på! Fikk litt trøbbel med voice helt på slutten (sånn som jeg forstod det) men ellers gikk det bra.

Jeg ble tildelt Evenes approach. Satt der til kl. 20:30 før jeg byttet til Tromsø tower (alt for lite trafikk til Evenes, faktisk ingen fly). Dag Kristoffersen var på vei opp til Evenes før jeg byttet, men ombestemte seg visst og tok turen fra ENBR til ett eller annet sted i stedet.

Ellers var alt helt kjempebra! Fikk vel...tja...ca. 5-6 fly til/fra Tromsø?

Samarbeidet med Kjell gikk flotters også.

Generelt om flyinet:

Jeg synes at denne briefingen kl. 19:00 var en topp ting! Også den inndelingen etterpå i forskjellige RW kanaler. Sånn bør vi ha det i fremtiden. Veldig greit å ha.

Ris?

Nja, ikke egentlig, bortsett fra at backup-kontrollere hadde vært fint...

Ros?

TOPP FLY-IN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg daniel for at du stilte opp og byttet pos. Vi hadde faktis backup - contr. Øyvin Sommer var backup, da det viste seg at Bodø klarte seg fint. Han overtok etterhvert på på Sola, og ellers var han sammen med Eirik Sørensen supervisor og monitorerte dette flyinnet.

Til deg Marius, takk for omtalen, men vi er ikke alene, Trond og Arnt var også med på forberedelsene og ikke å forglemme alle dere contr som stilte opp. Takker og bukker...

[ 30-12-2001: Endret av: Jarl L Kristoffersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!

Dette var gøy, kom hjem fra julebesøk akkurat i tide for å være med. Spurte hvor det kunne være bruk for meg og fikk ENVA_APP,har aldri satt som APP der, men føler at det gikk greit, Takker ENTR_CTR for god hjelp med å line opp flyene.

Fikk ikke vært med på noen briefing, siden jeg ikke har vært hjemme de siste dagene, men tror det gikk greit fordet.

Stor takk til all som var med og gjorde dette til et kempe flyinn

Godt nytt år til Dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært online det meste av kvelden og overvåket trafikken både i sør og nord. Så vidt jeg har kunnet se, har det ikke vært noen store problemer verken av flaskehalser eller annet.

De kontrollere jeg var innom, gjorde en kjempejobb og flyene fikk topp service fra a til å. Noen kontaktet meg innimellom med diverse "utfordringer", men ingen ting som ikke løste seg rimelig kjapt.

For øvrig pratet jeg med Harv Stein som jeg regner med at de fleste av dere kjenner som en av grunnleggerne av VATSIM og før det, SATCO. Jeg spurte han om han kunne hjelpe oss litt i starten med å overvåke trafikken da jeg selv ikke kunne være med fra starten. Han kontaktet deretter Bobbo og holdt en stund øye med ting inntil han nok fant ut at det egentlig var lite bruk for han [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Han tok derfor med seg en av de andre grunnleggerne, George Marinakas og fløy turen fra Helsinki til Bodø som hhv. VATSIM5 og VATSIM6. Og de ble glimrende mottatt på rekke og rad av ENBD_S_CTR (Einar Halvorsen), ENBO_APP (Mathias Tangvall) og til slutt ENBO_TWR (Roger Krutå).

Harv hadde kun lovord å si om både opplegget og hvordan de ble håndtert. Bra jobbet!

Slik jeg opplevde det, var det en sterk forbedring på alle måter fra forrige flyin, og vi har alle tydligvis tatt lærdom av både forrige arrangement samt all den konstruktive kritikken som kom på dette forumet i etterkant. Jeg håper at denne tråden blir like aktiv som sist og at vi på denne måten kan fortsette å lære og stadig forbedre oss.

Tusen takk til Bobbo, Øyvin, Einar og evt. andre som hjalp til med å arrangere dette.

Tusen takk til alle controllere som stilte opp. Tror aldri vi har hatt så god dekning i Norge noen gang tidligere.

Tusen takk til alle piloter som dukket opp, både fra fjernt og nært.

Og helt til slutt alle kontroller og piloter. Dere trenger ikke vente til neste flyin for å fly/kontrollere online igjen. Det er mye aktivitet de fleste kvelder for tiden.

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Først vil jeg få gratulere alle innvolverte for et utrolig bra Fly-Inn. Jeg fikk selv gjennomført tre turer; ENVA-ENZV, ENZV-ENBR og ENBR-ENGM. ATC-dekning hele veien, og mye trafikk, både norske og utenlandske piloter.

Liste over piloter online i Norge,

29/12-01 kl. 2155Z(local time: +1hrs)

Callsign Navn Fra Til

BRA013 Morten Husby ENZV ENBR

BRA015 Kenneth Lima ENGM ENKB

BU478 Tommy Martinsen ENBO ENGM

CTN469 Ljubisa Maric ENZV LDZA

DC7TC Tom Cooper LTAG ENGM

DLH335 Robert Krüger EDDN ENVA

DLH336 Benedikt Krueger EDDM ENVA

EH0001 Erik Hilton ENGM ENBO

EWG425 Torben Lange Sag / ENGM ENVA

FAL445 Stig Sandnes ENZV ENBO

JEDI39 Geir Leikvoll ENOL ENBO

KLM1146 Mark Jansen ENGM EHAM

LIE827 Ole-Martin Lie ENBR NONE

LL505 Kjell Fylling ENAL BIAR

LN-504 Truls Dahl Richardsen ENVA ENGM

LN-AGD Glenn Bjoerlo ENTO ENGM

LN-HNI H Iversen ENGM ENBR

LN-TKL Tony Klementsen ENBR ENGM

NAF-265 Stig Johnsen ENBO ENVA

NBL3376 Uwe Von Der Ahe EDDN ENGM

NOW-240 Robert Ericsson ENZV ENBO

PHDNE Danny Oberndorff ENZV ENGM

SAB052 Filip Oleson ENBR ENGM

SAB072 Pierre Dubois EBBR ENGM

SAB118 Thomas Kibuuka ENBO ENGM

SAB227 Patrick Roos EBBR ENGM

SAS214 Arild Rasmussen ENGM ENBO

SAS215 Wolfgang Allers ENGM ENVA

SAS245 Supruet Thavornyutikarn ENEV ENGM

SAS315 Arild Schubert ENGM ENTC

SAS346 Karl Andreas Olssøn ENBO ENGM

SAS419 Peter Jansson ENBR ENGM

SAS459 Ernst-R Albrigtsen ENBO ENTC

SAS480 Daniel Schilder EKSN ENGM

SAS493 Arne Brathole ENGM ENZV

SAS986 Jan Erik Kristoffersen ENBO ENGM

UA-2442 Krister Linden ESSA ENGM

UAL878 Leilson Dias EDDT ENGM

VATSIM5 Harv Stein EFHK ENBO

VATSM6 George Marinakis EFHK ENBO

VBX074 Geir Kallelid ENZV ENBR

VBX118 Arnt Kalseth ENVA ENBO

VBX119 Ivar Nygård ENSK ENBO

WIF035 Arne Morte Fond ENZV ENGM

44 stk. samtidig må vel være ny rekord!?

Håper dette vil gjenta seg, om ikke så alt for lenge [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Mvh

Morten

BRA013

LN-MPK

[ 30-12-2001: Endret av: Morten Husby ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par bilder fra kveldens flyin:

Det første er tatt over Sør-Norge ca. 22:30 og viser tett trafikk, men rimelig god spredning. Ingen tegn til flaskehalser.

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/images/NCF_Sor_2230.jpg

Det neste er tatt over Nord-Norge et kvarter senere. Det fantes på tidspunktet ikke trafikk lenger nord enn det som er innenfor dette bildet.

Her ser vi også VATSIM5 (Harv Stein) og VATSIM6 (George Marinakas) på vei over grensen fra Sverige.

Som dere ser, var trafikken i Nord-Finland også god. Så vidt jeg vet, var det en drøss med Sør-Europeere som skulle besøke nissen [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/images/NCF_Nord_2245.jpg

Hilsen Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen alle sammen (Daniel Gjerstad).

Jepp stemmer det at jeg var på vei opp, grunnet at jeg så at du var controller.

Men siden tok jeg heller turen til Gardermoen.

Hadde også en Tur ENBR-ENVA.

Det var lite traffik på Evenes hørte jeg.

Håper alle hadde et fint flyinn, det hadde i allefall

jeg.

-------------------------------

Dag Christer Kristoffersen

BRA636 ENBR-ENGM

SAS395 ENBR-ENVA

Takke for et fint år allesammen

Lykke til i det neste, håper at alle har det fint.

God nyttår folks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere

Dette var beste fly-in jeg har opplevd.

Stor takk til alle som har vært med, spesiellt arrangørene,

men også alle kontrollere og piloter som har bidratt til

stor stemning.

Fikk fløyet 7 legg og vært innom ENTC ENAN ENSK ENBO (når vatsim gutta var der) ENMS ENNM og tilslutt ENVA.

Stor å fly med ATC på alle legg og bra med traffik overalt.

Ble kastet ut av VATSIM serveren i starten og fikk bange anelser,

men etter litt kluss i starten gikk det hele kjempefint.

God Nyttår til alle ! [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

 

VBX119

[ 30-12-2001: Endret av: Ivar Nygaard ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god morgen, her er rapporten fra Oslo

i skrivende stund passerer jeg 8,5 strake online-timer på oslo approach. og sjelden har jeg vel hatt en sterkere følelse av å være med på "as real as it gets". for dette var skikkelig gøy. Jan gjorde en kjempejobb på ctr, selv om han måtte slite med en handoff-funksjon som har sett bedre dager, så blei flyene kjørt inn i TMA uten mer forsinkelse enn strengt tatt nødvendig. hvordan jeg klarte meg får bli opp til andre å vurdere, men jeg føler at det hele glei ganske greit. må også gi honnør til både twr og gnd. tårnet kjørte veldig tidlige handoffs på avganger så folk slapp å stoppe i 7000ft og ground og jeg hadde et veldig effektivt samarbeid med klareringer.

vi hadde en og annen spennende hendelse med fly som gikk i pause på 10 mils finale, folk som ikke fant twr i atc-directory og en som fløy godt under bakkenivå over hele romerike. men dette er da vel også noe av sjarmen med pc, vi er amatører, hverken mer eller mindre.

som nevnt tidligere i tråden synes jeg det var en veldig god idè å kjøre en briefing på forhånd. sikkert også en bra tanke å dele belastningen på flere voiceservere. I det hele tatt føler jeg at arrangementet bar preg av å være nøye gjennomtenkt på forhånd. Vi har uten tvil vist for den virtuelle verden at: joda, nordmenn kan de også!

så uten mer vissvass, tusen takk for stor innsats i kveld, det var storveis!

 

Trond Fossen

Oslo Approach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jo dette var bra, god service hele vegen spesielt da jeg nærmet meg Tromsø da det var lite fuel igjen hos meg fikk jeg korteste veg ned av han som satt på ENTC APP, samt at bobbo tilbød meg å gå ned til Bardufoss som jeg avslo,ville jo beholde stoltheten min med å komme meg til Tromsø som planlagt.

SAS315

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i ettertid, når adrenalinet har sunket til et akseptabelt nivå, roen har senka seg og det er tid for ettertanke, så har jeg en god følelse. Det er jo ofte slik at ros skal tas med forbehold og ris skal tas til etterretning, men jeg skal, nå på morgenkvisten være såpass ærlig å innrømmet, at dette flyinnet er jeg stolt over å ha fått være med på å arrangere. Det skyldes i veldig stor grad alle ATC som stilte opp og bemannet posisjonene og ikke minst de pilotene som bidro til den flotte trafikken vi fikk i landet.

Dette viser at vi, som Trond også sier, vi kan vi også om vi bare legger godviljen til og står på litt.

Jeg håper at dette flyinnet kan være starten på en enda større aktivitet i Norge og at vi kan få flere med oss, både som piloter og som ATC.

Jeg merket meg at i kveld så hadde jeg "bare" tre piloter som ikke hadde voice og det er vel en utvikling vi ser vil fortsette. Det er ikke dermed sagt at de som ikke har voice skal holde seg unna, man lærer også veldig mye ved bruk av bare tekst. Poenget mitt her er at under slike store flyinn's så er voice et stort hjelpemiddel og gjør at trafikken glir lettere i og med at det kan være raskere å få gitt beskjeder o.l. via voice.

En stor takk til de mer ferske kontrollerne som stilte opp og som alle gjore en utmerket jobb. Det er vanskelig å trekke frem noen spesielle i en slik sammenheng, alle er like viktige for at det hele skal flyte bra. En flyplass kommer vi allikevell ikke unna og det er Gardermoen. denne viste seg nok en gang å få den største trafikken, naturlig nok. Dette viser at det er svært viktig og få denne flyplassen bemannet med dyktige folk og det hadde vi i kveld. Har ikke hørt noen klager på avviklingen av trafikken på Gardermoen, bare skryt og lovord. Her var det spesielt en person som utmerket seg, Trond Fossen som ENGM_V_APP, får bare lovord for sin håndtering av trafikken, hans ro og evne til å rydde i trafikkbildet er et eksempel til etterfølgelse.

Forøvrig så jeg en mengde nye callsign i kveld og det skulle vel tyde på at det er mange nye piloter som har tatt steget ut i den virtuelle onlineverden. Håper dere også hadde det så morro som oss at dere fortsetter den utrolig morsomme hobbyen.

Helt på tampen kan jeg innrømme at tankene allerede er i gang med å planlegge neste flyinn i Norge. Har en del ideer som kunne vært moro å prøve ut. Tror derfor at jeg, på vegne av denne arrangementkomiteen, kan love at vi skal komme med et nytt flyinn om ikke så alt for lenge. Håper jo på like stor og kanskje større trafikk da som nå og at alle ATC er like vellvillig til å stille som dere var i kveld.

Så vil jeg igjen be alle som har synspunkter på dette flyinnet om å komme med dem her på forumet.

Takk til dere alle og GODT NYTT ÅR til hver og en av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere, så var jeg i besøk og fikk derfor ikke vert med på dette utrolig bra flyinnet.

Men da besøket var ferdig litt utpå kvelden, så tenkte jeg at jeg kunne gå inn som obs og se kordan det gikk. Første jeg låg merke til, var at ENBR var bemannet med APP, dette var veldig bra, stor takk til deg (husker dessverre ikke navnet ditt).

Men jeg satte fokus mot ENGM, der Trond Fossen satt som ENGM_V_APP. Der ble jeg mektig imponert over Trond sine evner. Det komm en MASSE fly inn fra alle kanter, men Trond klarte å få alle flyene inne på en veldig fin linje. Jeg tok noen bilder av talentet, men har ikke hjemmeside så jeg får lagt de opp. Men visst noen er interessert så kan eg sende de per mail, Trond har allerede fått de.

Såg ut til at dette var et supert flyin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE VAR MORRO DERE!

Jeg startet (tidlig, 13.10) fra Gardermoen til Svalbard en tur.

Tilbake til Flesland.

Der kom endelig "gutan" på, og etter en del oppkoblingsproblemer på Flesland, kom jeg meg tilslutt avgårde til Oslo.

Deretter gikk det slag i slag med ATC hele veien.

ENBR-ENGM

ENGM-ENVA

ENVA-ENBO

ENBO-ENTC

ENTC-ENGM

Tror jeg var innom alle kontrollerne hele veien med unntak av tromsø twr/ground som avslutta før jeg kom så langt.

Landet og parkert på Gardermoen klokken 01.40 inatt.

Ingen problemer i det hele tatt med unntak av startproblemene på Flesland. Og noen "rare" klareringer på slutten...... som rettet seg greit.....

Og noen Controllere i nord som ikke var helt enige hvem som skulle kontrollere meg ......

Jeg også noterte meg at det så ut som det var en del nye callsigns rundt omkring. Også at det var endel utlendinger som tok seg tid til å besøke oss.

Voice virket hele veien, så jeg er veldig godt fornøyd.

Kom også over, som tidligere nevnt her, VATSIM 5 og 6 da. Og jeg må jo si at det er hyggelig å få "sjefen sjøl" på besøk i våre trakter.

Det hørtes også ut som han var fornøyd, når han logget av i Bodø.

Jeg hadde scriptet på fremsiden her, hvem som er online, oppe under hele flyinnet, og det så ut til at det lå på 40-50 piloter så å si hele kvelden, og det bør vi vel være fornøyd med.

Godt jobba gutter, dette var KJEMPEGREIER!

Kanskje vi kan gjøre "Norway Christmas Race" til et årlig menomen?

Tra lala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt topp.

Jeg fløy ENNA-ENTC-ENDU-ENBO-ENVA-ENGM.

Hadde venta noe venting på ny klarering mellom leggene, men det gikk helt greit. Ikke noe ekstra venting på noen av flyplassene og det er litt imponerende når man tenker på mengden av fly som skulle passes på.

Håper det ikke er for lenge til neste Fly Inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mye ros her og det er veldig hyggelig, men er det ingen som har noe å "klage" på? Noe vi kunne gjort annerledes, noe dere var misfornøyd med?? I det hele tatt noe vi kan ta med ved neste flyinn.

Det er hyggelig med ros og at dere var fornøyd med flyinnet. Så blir det konklusjonen vet vi at vi traff med planlegging og opplegg.

[ 31-12-2001: Endret av: Einar Halvorsen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dokke ba om ris, og etter å ha tenkt meg godt etter, så har jeg og funnet noe som dere burde ha gjort annerledes:

Dere burde ikke ha arrangert et så perfekt flyin visst dere vil har ris. Dere fikk meg til å få de to grå til å jobbe, og det er virkelig dummt [image]images/icons/frown.gif" border="0[/image]

men utenom det tror jeg ikke det var no....

Jo! Arranger det en gang jeg har tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Arild Oldervoll:

Ok, dokke ba om ris, og etter å ha tenkt meg godt etter, så har jeg og funnet noe som dere burde ha gjort annerledes:

Dere burde ikke ha arrangert et så perfekt flyin visst dere vil har ris. Dere fikk meg til å få de to grå til å jobbe, og det er virkelig dummt

men utenom det tror jeg ikke det var no....

Jo! Arranger det en gang jeg har tid!

[image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image] [image]images/icons/shocked.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

Tusen takk for et kjempe flott flyin!

Jeg satt som ENGM_V_GND og flere klareringer enn de jeg fikk gitt den 29. har jeg aldri gitt før! Jeg hadde i hvert fall minst 30 fly å sende ut, kom vel opp til 2030 på squawkkoden. I tillegg var det mange fly som kom inn.

En liten kræsj skjedde jo da rw.tt.luth.se serveren kræsjet (hos meg i hvert fall) og jeg måtte gå over til å bruker UK- serveren, men det gjorde ikke store skader på flyten i trafikken.

Alt i alt dette var et nydelig flyin som må bli gjentatt, kjempe gøy å være med på noe sånt. Takker både Bobbo, Einar, Arnt, Trond og Øyvin for et flott og praktfult flyin!

Mvh Patrick Møller Johansen

Webmaster Oslo Flysimklubb

webmaster@ofkl.org

[ 31-12-2001: Endret av: Patrick Møller Johansen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vegne av Norway Race Teamet vil jeg (litt på forskudd) få ønske alle sammen et riktig godt nyttår.

Vi håper selvsagt at aktiviten skal bli minst like stor som i det året som er gått. Dersom forholdene ligger til rette, - og det er ønske om vår deltakelse i nye eventer - skal vi selvsagt stille opp og lage nye. Jeg vet at Einar har noen planer på "lur" (mannen er jo et oppkomme av iniativ og planer).

Dette i seg selv skal på ingen måte ekskludere andre fra å komme med ideer til nye eventer ei heller sette i gang å "lage til noe".

Så får alle ta vare på seg selv i kveld og vær nå forsiktig under take off.

Ha en fin kveld alle sammen så treffes vi til nye utfordringer i det nye året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Einar Halvorsen:

Ser det er mye ros her og det er veldig hyggelig, men er det ingen som har noe å "klage" på? Noe vi kunne gjort annerledes, noe dere var misfornøyd med?? I det hele tatt noe vi kan ta med ved neste flyinn.

Ser ut til at dere arrangerte det perfekte flyin [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaujau...et par ting å si:

Dette var bare et supert Fly-In! ! ! Det er ikke hver dag det er så mye trafikk og ATC oppe på en gang, fikk virkelig en følelse av "real life" under dette flyinnet, da nesten alt gikk glatt, da jeg tenker på voice, meldinger osv, selv om jeg mistet gleden av å se alle andre flyene når jeg lå på final på Bodø. (ENBO)!

Vil seff. takke alle som var med å planlegge/arrangere dette flyinnet! Det var storartet..

Alle controllere og piloter: Dere gjorde/utførte en super jobb!

Ris?

Tja...var jo litt synd at jeg og min "wingman" ikke fikk fly i tettere formasjon.. (min. avstand mellom flyene var 5 NM.. [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Gleder meg til neste Fly-In! ! ! !

---------------

Mvh

Stig Sandnes

FAL445

PS!

Einar (og resten av "teamet"): Når blir neste gang??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...