Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Egentlig det samme her. Det var derfor det var så vanskelig å komme på at det var noe som eksisterte. Jeg endte opp med å fjerne alle addons, og deaktivere all terraforming i prosjektet uten at problemene forsvant, før jeg skjønte det. 

Min fremgangsmåte der det er mye høydeforskjeller er å sette profil på runway med veldig stor falloff, så legge en rectangle med lignende profil for at apron og intersections skal passe, så mindre lokale rectangles rundt omkring. Ideelt sett skulle runway profil holdt i mange tilfeller, men msfs gjør det motsatte av smoothing og introduserer ekstra humper av og til hvis jeg ikke kompenserer med rectangle under. 

Skrevet
19 timer siden skrev Kjetil Garpestad:

Jeg får ikke exclusion rectangle til å fungere selv med navnebytte, så inntil videre er det bittelitt kosmetiske kompatibilitetsproblemer med Bergen Features addon v1.1. (Dobbelt gjerde og vegg gjennom gangtunnel + litt terraforming ved T3 og sørvest for 35).

Jeg har tatt bort terraforming på nevnte steder i siste versjon av Bergen Features (v1.2.). Også fjernet gjerdet. Tror de skal går greit sammen nå. https://flightsim.to/file/8938/bergen-features

  • Like 2
Skrevet

v1.4.5:

Begynt på jobben med å forbedre gamleterminalen som var den første modellen jeg lagde. Blant annet ny tekstur med 3D-effekt og vinduer som i fremtiden kanskje kan få bakgrunnsbelysning.

Enkel modell av parkeringshuset er på plass.

Flyklubbhangar og nærliggende bygninger.

 

Microsoft Flight Simulator 3_5_2021 10_31_55 PM.jpg

Microsoft Flight Simulator 3_5_2021 10_34_32 PM.jpg

Microsoft Flight Simulator 3_5_2021 10_55_00 PM.jpg

  • Like 7
  • Thanks 3
Skrevet

Hvordan blir det seende ut om du plasserer noen rullebanelys e.l. inne i bygget når du har glassteksturer? 
lurer på om det ikke var i bergen jeg så et mystisk lysende blått vindu en kveld...

Skrevet

Jeg har dessverre ikke funnet noen enkle løsninger som ser noenlunde troverdig ut. Å bruke MSFS glassmateriale fra Blender er forferdelig uforutsigbart, fordi det får forskjellig transparens avhengig av vær. Glassveggen på T3 kan gjøres fin med noen svakt synlige lys bak, men slå på tåke og snø så er den 100% gjennomsiktig. Hvis det skal se skikkelig ut må jeg lage fullt interiør, eller droppe innvendig lys. Lysende teksturer kan bli ok, men krever veldig godt bildemateriale for at det skal matche resten av den visuelle realismen i simmen. Skal gjøre noen eksperimenter med parallax vinduer etter hvert.

Noen som vil mene noe om oppdaterte jetways på gammel terminal og interørlys i nye terminal? Testversion som MÅ slettes før man kopierer inn evt. oppdatert versjon senere. https://drive.google.com/file/d/1eJI1jT68KQUej6pigGQeBoxfe44tInD5/view?usp=sharing

  • Like 1
Skrevet
Den 1.3.2021 klokken 15.08 skrev Andrew Thomsen:

For airport properties legger jeg kun inn ICAO og navn på flyplassen, velger hva som skal deletes, og saver som xxxx.ARP. Krysser aldri av for flatten der. Deretter tegner jeg et meget nøyaktig polygon for alt jeg vil ha flatt, krysser av for "Terraforming" og "Vegetation", setter slider 2 til null (ingen trær innenfor flatten) og saver som xxxx_polygon.SHP. Kan linke til tutorialen jeg har brukt når jeg er hjemme cirka Torsdag.

Jeg prøvde noe liknende ettersom flyplassen ikke var flat, selv om "Flatten" var satt på default-airporten. Fjernet flatten og tegnet opp et nøyaktig polygon, krysset for Terraforming/fjernet vegetasjon, men det hjalp ingenting før jeg dro polygonet opp med Y-aksen og deretter like mye ned. Først da ble det flatt. Altså et steg i tillegg til de du skisserer.

Skrevet
2 timer siden skrev Kjetil Garpestad:

Polygoner har noen bugs av og til. Det er også greit å vite at høyden til polygonet som standard settes til høyden på et punkt midt på skjermen når man trykker "add".

Absolutt greit å vite. Tror aldri jeg hadde klart å gjette det...

Skrevet (endret)

Slengte ut en oppdatering til. I tillegg til diverse småfikser er jetways oppdatert med ny modell som ser mer korrekt ut. Som en hyggelig bonus har det redusert totalt polygoner for flyplassen med rundt 80%. Jetways er oppusset til nye farger per bilder fra desember/januar. Dersom dere savner de blå så skulle det være mulig å bytte om et par teksturfiler.

Fikk også inn en animert radar ved siden av gate 25.

v1.4.8 https://flightsim.to/file/1946/enbr-bergen-airport-flesland

 

Microsoft Flight Simulator 3_11_2021 6_32_47 AM.jpg

Endret av Kjetil Garpestad
  • Like 9
  • Thanks 10
Skrevet

Bare tenkte jeg skulle nevne at jeg nå har gjort en liten oppdatering av ENBR der jeg midlertidig har byttet ut alle jetways med statiske modeller. Litt kjedeligere, men nå ser det i alle fall riktig ut.

Animerte jetways har hatt store problemer siden SU5 og SDK teamet til Asobo har fortsatt ikke funnet feilen som gjør at de forsvinner basert på hvor på flyplassen man starter. Fiks for det vil ikke komme i WU6 og kanskje tidligst i SU6. 

I tillegg er noen teksturer oppdatert.

  • Like 4
  • Thanks 7
Skrevet

@Gunnar van der Meeren

Jeg har ikke det problemet her, men jeg ser jeg har glemt å fjerne to testparkeringer med jetways i skogen, og de kan jeg fjerne.

Kan du gå i devmode for meg og sjekke om det er terraforming fra en annen pakke? Jeg ser du blant annet har en nyere bergenpakke enn jeg har installert for øyeblikket.

Developer mode on, devmode options -> terrain -> debug shapes. Så slå på Draw Package name i boksen som kommer opp. Da tegnes alle terraforming polygoner med navn på tilhørende pakke.

image.png.b52b0633ed204a44e0868ebc64454a96.png

Skrevet

Du har rett i at det ser ut til å bare være fleslandfix der, men du har to terrengpolygoner rundt det vannet istedenfor ett. Mulig det ligger igjen en tidligere versjon av flesland et sted? Du kan prøve å slette den og legge inn på nytt. Jeg skal ta en kompatibilitetssjekk med bergenfeatures. 

Skrevet

Stor takk til SDK-ledelsen til Asobo som testet ENBR spesifikt og fikk fikset jetwaybugs som SU5 skapte. Dette er nå fikset i SU6, så jeg har studert det nye eksempelet grundig og laget helt nye jetways til Flesland.

Den nye terminalen har til og med fått fungerende skyvedører på jetway. 

I tillegg er ILS kalibrert for den nye magnetiske modellen som SU6 innførte. Nå er magvar mye mer korrekt i forhold til virkeligheten og de fleste ILSer på addonflyplasser må rettes opp.

https://flightsim.to/file/1946/enbr-bergen-airport-flesland

1.6.7 hadde ved en feiltagelse testflyplassen min inkludert. Fikset i 1.6.8. Slett gjerne testairport mappa. Det skulle vært asset pack.

128625495_Screenshot2021-10-31053905.jpg.9036f25e73a0d283ceb75a3f3301e260.jpg

Screenshot 2021-10-31 062302.jpg

Screenshot 2021-10-31 055651.jpg

  • Like 3
  • Thanks 12
Skrevet

Dersom noen har lastet ned denne oppdateringen før kl 10 så beklager jeg en feil. Jeg har en testflyplass på ENSI der jeg tester jetways som ved et uhell ble inkludert i zip-en istedenfor wENxx asset pack. Har fikset dette nå. Slett "wombii-airport-ensi-testairportski" for å få tilbake original Ski flyplass der. Asset packen har dere kanskje liggende inne fra før og er ikke oppdatert på et halvt år, men den er altså inkludert i den riktige zip-fila nå.

  • Like 3
Skrevet (endret)

Hei Geir. Det er ikke bare hos deg, jeg har akkurat det samme, og mener det har vært lenge, i alle fall før su 7. Det humper og spretter noe alldeles forferdelig, så en blir skikkelig sår i ræ….

Endret av YngveP
Skrevet

Pent sagt så er Flesland et veldig rart område i MSFS med mange særegne problemer.

Flesland har vært humpete siden siden Juni med world update 5, men det fungerte ganske greit i fly før SU6 som endret på hjuloppheng.

World update 5 kom med nye høydedata for Norge med veldig god oppløsning. På Flesland ser det ut til å være bedre enn 0.5m, men med noe slags støy. Jeg valgte da å fjerne min terraforming og bruke default elevation fordi det ser ut til å være eneste måten å korrekt gjenskape terrenget på Flesland. Dette så ut til å fungere fint, bortsett fra at det ble humpete for kjøretøyene. Fly så ut til å håndtere det ok før SU6, men det ble verre etter det.

Jeg har planer om å gå gjennom alle paintedlines etter at de også har fått noen feil, så jeg kan se hva som er mulig å gjøre med humper. Siden terrenget på apron kurver langs flere akser og mesh smoothingen ikke fungerer riktig her så vil terrenget på flyplassen bli ganske kjedelig hvis jeg må legge det flatt med terraforming rektangler, så det er ikke noe jeg har veldig lyst til, men skal gjøre noen småskalatester.

Hvilke fly har dere mest problemer med og er det noen områder som er bedre enn andre?

Skrevet
8 timer siden skrev Kjetil Garpestad:

hvis jeg må legge det flatt med terraforming rektangler

Har du prøvd med konvertering av geotiff fra hoydedata.no til rektangler? Jeg bruker en kombinasjon av disse samt høydeprofil på rwy også hentet fra disse og smoothet litt manuelt og synes det fungerer fint. Det spesielle er at falloff på rektangler generert ra høydedata stort sett må settes til 0 manuelt i XML-filen (1 er minimum i SDK'en, men alt over 0 gir ekstra humper mellom rektanglene)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...