Nevian Skrevet 12. januar 2019 Skrevet 12. januar 2019 Mens jeg fløy en VOR approach her om dagen kom jeg til å lure på en ting. VOR er jo fint hvis man ikke har GPS, men det har jo sikkert flere og flere - og i hvert fall større fly - så hvorfor driver disse flyene likevel med slike innflyginger i stedet for å benytte GPS-baserte innflyginger? Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 12. januar 2019 Skrevet 12. januar 2019 GPS er jo blitt mer og mer populært i norge de siste årene, og mange SID og STAR er nå begynt å kun være GPS basert. Det er forsåvidt fint, men litt av problemet er jo hvis man får feil på GPS signalene. Det er heller ikke alle steder hvor man har RAIM, og da kan man heller ikke fly en GPS approach. Så har man også problematikken med gps jamming, som utgjør et ganske stor sikkerhetsrisiko da f.eks Norge såvidt jeg vet ikke sitter på noen som helst kontroll over GPS nettverkene som er eid av USA, Europa og Russland. Under krig vil også ofte gps bli gjort umulig å fly eller navigere etter. Selv så håper jeg dem fortsatt beholder VOR og bakkenavigasjon enda en god stund til, for jeg er ikke helt 100% tilhenger av rene GPS approacher uten andre alternativer. Var jo en episode her før jul en gang da russerne hadde en militær øvelse i nord og drev med litt gps jamming som skapte problemer for WIF i finnmark. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 13. januar 2019 Skrevet 13. januar 2019 https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/01/11/195490743/nye-gps-forstyrrelser-av-fly-i-nord-norge Et par tilfeller for et par dager siden også. Siter
Nevian Skrevet 20. januar 2019 Forfatter Skrevet 20. januar 2019 Hva med alle de tusenvis av waypoints rundt omkring i verden da? Manøvrerer man bare mellom de ved hjelp av IRS? Siter
Jan R. Storelvmo Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 Ja, med GPS så kan man ikke garantere 100% at dette vil virke til enhver tid. Med IRS så vil man det da den ikke er avhengig av noe eksternt system. Siter
Morten Isaksen Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 Før GPS ble åpent for sivilt bruk ble det brukt radiolink for å korrigere posisjonen som satellittene sendte. Normal ble det sendt feil posisjon på noen hundre meter. Hele kyststripen var bygd ut med mottager og sendte korrigerte data på FM båndet som var riksdekkende. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 20. januar 2019 Skrevet 20. januar 2019 Hvilket system er det du beskriver? Jeg visste ikke engang at GBAS generelt var i bruk i sivil luftfart før GPS ble nøyaktig for alle brukere. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 21. januar 2019 Skrevet 21. januar 2019 Til sjøs brukte vi og lenge korreksjonssignaler fra land til dynamisk posisjonering, i dag brukes spotbeam fra satellitt. Siter
Tom Knudsen Skrevet 21. januar 2019 Skrevet 21. januar 2019 Faktisk en fin artikkel her http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_21/gnss.pdf Siter
Jørn Aasland 2 Skrevet 21. januar 2019 Skrevet 21. januar 2019 23 timer siden, Magnus F. Meese skrev: Hvilket system er det du beskriver? Jeg visste ikke engang at GBAS generelt var i bruk i sivil luftfart før GPS ble nøyaktig for alle brukere. Det har så vidt jeg vet vært flere typer DGPS tjenester tilgjengelig. Bl.a. var det noen som modulerte korreksjonsdata på pulsene til LORAN-C anleggene mens de var operative. Det ble vel hovedsaklig brukt på sjøen og til landmåling, anleggsarbeid o.l. om jeg ikke er helt på jordet. Til luftfartsbruk er det kun SCAT-1 (operativt på deler av kortbanenettet fra 2007) og EGNOS (LPV) som er sertifisert her til lands. Endelig spesifikasjon for GAST-D (CAT III GBAS) har kommet inn i ICAO annex 10, men det finnes foreløpig ingen sertifiserte GAST-D systemer på markedet. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.