Gå til innhold
Nevian

Hvor benytter fly med GPS fortsatt VOR-innflyginger?

Anbefalte innlegg

Mens jeg fløy en VOR approach her om dagen kom jeg til å lure på en ting. VOR er jo fint hvis man ikke har GPS, men det har jo sikkert flere og flere - og i hvert fall større fly - så hvorfor driver disse flyene likevel med slike innflyginger i stedet for å benytte GPS-baserte innflyginger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

GPS er jo blitt mer og mer populært i norge de siste årene, og mange SID og STAR er nå begynt å kun være GPS basert. Det er forsåvidt fint, men litt av problemet er jo hvis man får feil på GPS signalene. Det er heller ikke alle steder hvor man har RAIM, og da kan man heller ikke fly en GPS approach. Så har man også problematikken med gps jamming, som utgjør et ganske stor sikkerhetsrisiko da f.eks Norge såvidt jeg vet ikke sitter på noen som helst kontroll over GPS nettverkene som er eid av USA, Europa og Russland. Under krig vil også ofte gps bli gjort umulig å fly eller navigere etter. Selv så håper jeg dem fortsatt beholder VOR og bakkenavigasjon enda en god stund til, for jeg er ikke helt 100% tilhenger av rene GPS approacher uten andre alternativer. Var jo en episode her før jul en gang da russerne hadde en militær øvelse i nord og drev med litt gps jamming som skapte problemer for WIF i finnmark.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med alle de tusenvis av waypoints rundt omkring i verden da? Manøvrerer man bare mellom de ved hjelp av IRS?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før GPS ble åpent for sivilt bruk ble det brukt radiolink for å korrigere posisjonen som satellittene sendte.  Normal ble det sendt feil posisjon på noen hundre meter.
Hele kyststripen var bygd ut med mottager og sendte korrigerte data på FM båndet som var riksdekkende.                               

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilket system er det du beskriver? Jeg visste ikke engang at GBAS generelt var i bruk i sivil luftfart før GPS ble nøyaktig for alle brukere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til sjøs brukte vi og lenge korreksjonssignaler fra land til dynamisk posisjonering, i dag brukes spotbeam fra satellitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
23 timer siden, Magnus F. Meese skrev:

Hvilket system er det du beskriver? Jeg visste ikke engang at GBAS generelt var i bruk i sivil luftfart før GPS ble nøyaktig for alle brukere.

Det har så vidt jeg vet vært flere typer DGPS tjenester tilgjengelig. Bl.a. var det noen som modulerte korreksjonsdata på pulsene til LORAN-C anleggene mens de var operative. Det ble vel hovedsaklig brukt på sjøen og til landmåling, anleggsarbeid o.l. om jeg ikke er helt på jordet.

Til luftfartsbruk er det kun SCAT-1 (operativt på deler av kortbanenettet fra 2007) og EGNOS (LPV) som er sertifisert her til lands. Endelig spesifikasjon for GAST-D (CAT III GBAS) har kommet inn i ICAO annex 10, men det finnes foreløpig ingen sertifiserte GAST-D systemer på markedet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×