Eivin Stensø Skrevet 20. september 2017 Skrevet 20. september 2017 På tide å gjøre ting jeg ikke kan, nemlig Saab J35 Draken. (Bookmark) Draken er det svenske superflyet fra den kalde krigen. Motor: Volvo RM6C som er en svenskprodusert Rolls Royce Avon 300, kjent fra English Electric Lightning. Her dog kun en av den. Ellers synes jeg, i likhet med Starfightern til tross for sin alder, at den har veldig moderne og tidløse linjer. Absolutt noe å legge i bokmerkene. (get it?) Til å være gratis tilgjengelig er dette en veldig god pakke. Kanskje ikke så oppdatert og fancy og flott grafikkmessig som jeg er vant til fra Sim Skunk Works F-104 og Aerosoft EE Lightning men bevares det funker. Nå er ikke jeg så godt vant med å fly på meter og km/t, det må jeg innrømme men instrumentene er store og lett å lese å gir deg gode hint på hvilken hastighet du helst bør befinne deg i bare man husker hele tiden på at det er meter og km/t og ikke knop og fot det går i, ellers kan det by på enkelte ubehagelige overraskelser. Vel. Opp, opp og avsted! Kanskje på sin plass å opplyse om at kjerra ikke har flaps så du må fly inn med ganske høy nese (på flyet altså), så husk å løfte opp setet tilstrekkelig ellers blir det blindflygning og det er ikke å anbefale. mvh E 8) Siter
Andrew Thomsen Skrevet 20. september 2017 Skrevet 20. september 2017 Godt poeng å løfte opp setet, i stedet for å bruke HUD uten VC. Må vel lande med en AoA omtrent som en F-14/hangarskipslanding vil jeg tro. Så denne siluetten når jeg var yngre, nifst syn var det Siter
Eivin Stensø Skrevet 20. september 2017 Forfatter Skrevet 20. september 2017 Bruker Chaseplane til dette men tror det er shift-return og shift-backspace som hever og senker setet i FSX/P3D Du må heve det ganske mye også og ha final approach speed etablert nokså tidlig ellers blir det vanskelig å kontrollere den over terskelen da vinkelen endres mye. Starfightern er enklere sånn. Der kan man gå ganske fort inn ganske lenge. Så skal du visstnok ikke flare den men fly den rett ned på banen for så og retarde. Stilig siluett ja Siter
Inge Jenstad Skrevet 20. september 2017 Skrevet 20. september 2017 Så jo bra ut. Er en å finne på Sim Skunk Work? Freeware? Siter
Eivin Stensø Skrevet 20. september 2017 Forfatter Skrevet 20. september 2017 Så jo bra ut. Er en å finne på Sim Skunk Work? Freeware? Bookmark simulations Draken. Bare last ned på sida der. For FSX men det er bare å installere og legge alt over i Prepar3d dersom du ønsker det http://www.lockonfiles.com/files/file/3222-saab-35-draken-fsx-412/ Manual her: http://www.bookmark.se/bmfs/docs/xml/index.html Siter
Andrew Thomsen Skrevet 20. september 2017 Skrevet 20. september 2017 Så skal du visstnok ikke flare den men fly den rett ned på banen for så og retarde. Stilig siluett ja Var sånn jeg landet Starfighter ja, fikk den til første forsøket. Litt annerledes med en F-14 med sin store bæreflate og inn mot hangarskip. Der ligger man i en flare hele final approach til man treffer dekket, og det gjelder å ikke pitche for mye, men heller bruke thrust om jeg husker rett. Etter jeg begynte å fly airlinere for alvor, måtte jeg "av-lære" endel uvaner og bruke pitch mer on finals. Siter
Eivin Stensø Skrevet 21. september 2017 Forfatter Skrevet 21. september 2017 Får vel ta med et bilde av landingen også. Fløy inn på omlag 350 km/t, kanskje litt mindre. 20% igjen på tanken(e) ca. Satte den ned uten flare, trakk av og poppet chuten. Den trenger litt bane for å stoppe. Det er nok ingen kandidat for å lande på små veistubber dette her. Den klatrer derimot veldig godt. Fra stillstand til 12000m på 3 minutter med fulle tanker. Det er bra det altså. 8) Det sto foresten i manualen at du skulle holde nesen opp etter landing så lenge som mulg for det hjelper til med å få bremset ned. Interessant detalj. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 21. september 2017 Premium Medlem Skrevet 21. september 2017 Nydelig sak denne Saab`en, og en gjennomført bra modell. Har hatt et par versjoner av denne helt siden FS9, FSX og til sist P3D3, men ikke i V4. "Bookmark" stoppet dessverre utviklingen for noen år siden, men modellen er absolutt verdt å beholde i hangaren. Flyr du i V3 eller 4 ? Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 21. september 2017 Skrevet 21. september 2017 Funker fint i v4 også, testet den for en stund siden. Litt utdatert, men fortsatt alright, spesielt med tanke på at den er gratis. Ble aldri helt fortrolig med at etterbrenneren måtte tennes ved å trykke på en knapp dog Siter
Eivin Stensø Skrevet 21. september 2017 Forfatter Skrevet 21. september 2017 Flyr du i V3 eller 4 ? Dette er V3 men siden jeg nå hører at den også funker i V4 så skal den over dit også. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 21. september 2017 Premium Medlem Skrevet 21. september 2017 Funker fint i v4 også Takker for tips og test, da skal æ grave litt i PCen, tror æ har Draken stående i en eller annen hangar der inne...... Siter
Eivin Stensø Skrevet 21. september 2017 Forfatter Skrevet 21. september 2017 Bare hyggelig. Etter litt prøving og feiling klarte jeg foresten å tyne den til Mach 1.75 i level flight men da landet jeg kun med en 7-8% fuel igjen så jeg tror ikke jeg skal forsøke å dra det noe lenger enn det Siter
Premium Medlem Kjetil Håvan Skrevet 24. september 2017 Premium Medlem Skrevet 24. september 2017 Hehe. Det prøves og testes ser jeg! Men hvordan lander de flyet i virkeligheten? De hever vel ikke setet, så bruker de ikke siden av vinduet mer under landing, da jeg ser den er lavere enn rett i front?! Siter
Eivin Stensø Skrevet 24. september 2017 Forfatter Skrevet 24. september 2017 Hehe. Det prøves og testes ser jeg! Men hvordan lander de flyet i virkeligheten? De hever vel ikke setet, så bruker de ikke siden av vinduet mer under landing, da jeg ser den er lavere enn rett i front?! Godt spørsmål. Det gjør de sikkert. Jeg har ikke noe svar på det. Kanskje noen andre her har? Det er iallefall lett å se at den går inn med såpass høy nese at det må være vanskelig å se over den. Siter
Premium Medlem Ernst K.Furuhatt Skrevet 24. september 2017 Premium Medlem Skrevet 24. september 2017 Høy nese er jo vanlig i mange jagerfly, og Draken har ikke spesielt lang nese, så det er neppe verre å lande denne enn andre deltafly. Jeg har sett Draken i aktivitet i både Sverige, Danmark og Norge, og synes å huske at de landet slik Eivin demonstrerte Siter
Kim Kristensen Skrevet 25. september 2017 Skrevet 25. september 2017 Artig madkin det der, en av få svenske jagere jeg har sansen for husker tiden jeg jobbet inne på flystasjonen e Bodø og brukte snarveien ut av porten langs med rullebanen, da sto det en dansk draken og div andre fly pent parkert utenfor hangaren til Starfighter gjengen Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 25. september 2017 Skrevet 25. september 2017 Hehe. Det prøves og testes ser jeg! Men hvordan lander de flyet i virkeligheten? De hever vel ikke setet, så bruker de ikke siden av vinduet mer under landing, da jeg ser den er lavere enn rett i front?! Draken gikk for å være et vanskelig maskin å fly, og spesielt lande - noe som resulterte i at så mange som 119 av 651 maskiner havarerte. Draken har et lite halehjul som gjør at de landet den med så høy nese at om det ikke hadde vært for halehjulet så hadde halen skrapet i bakken. Kan forøvrig anbefale boka "Svenskt Flyg Under Kalla Kriget" til de som er interesserte i svenske fly og Flygvapnet, de norske flygerne opplevde mye under den kalde krigen, men Svenskene har minst like mange interessante historier å fortelle. Siter
Eivin Stensø Skrevet 25. september 2017 Forfatter Skrevet 25. september 2017 Artig madkin det der, en av få svenske jagere jeg har sansen for husker tiden jeg jobbet inne på flystasjonen e Bodø og brukte snarveien ut av porten langs med rullebanen, da sto det en dansk draken og div andre fly pent parkert utenfor hangaren til Starfighter gjengen Kan det være flymuseet sin? Her ser man også halehjulet som Fredrik snakker om. http://luftfartsmuseum.no/fly/saab-rf-35-draken/ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.