Gå til innhold

Ahh. Endelig Julefri ;-)


Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, endelig fri og da kommer selvfølgelig forkjølelsen krypende men fanken heller.

Her sitter jeg med snufs og snørr og storkoser meg med pip ny stikke og throttle og da ble det carrier landing trening på morran.

 

 

Har fått satt opp X-55`ern slik jeg liker det, masse trim muligheter og jeg begynner så smått å venne meg til det.

Stor stor stooor forskjell å bruke denne i forhold til min noe tilårskomne X-52.

 

 

NYLBwKq.jpg

 

 

Ok satte opp simmen med en default flight i Middelhavet og byttet til B modellen, jeg har ikke satt meg inn i A modellen enda.

 

 

WHHsP4B.jpg

 

 

Etter en del plunder og heft var maskina startet og sjekket ut ok for Takeoff og vi har spent oss opp i "bukken"

 

 

3RFgwz6.jpg

 

 

Hiihaa.

 

 

YUBQ3cG.jpg

 

 

Roer den fort og legger oss på 2000 ft og rundt 200 kt på denne treningsturen.

 

 

oB6wU0Q.jpg

 

 

Sjekker stadig posisjon i forhold til skuta, sliter litt med å bli vant til ny Hat Switch på Viewe så jeg ser plutselig i pussige vinkler.

 

 

ODgT3vl.jpg

 

 

Turner Final. Heter det det på en hangarlanding også tru?

 

 

11AtfhD.jpg

 

 

Etter å ha finjustert final er det straks landing. Fanken denne stikka er jaggu presis.

Men desverre ikke presis nok slik at jeg fikk huka wiren.

 

 

BYV5Com.jpg

 

 

Men på 2 forsøk satt den, riktignok en smule High and Hot samt litt skakt men pytt pytt. Trene mere.

 

 

Så det var Hangarskip jomfru turen med ny stikke.

Stort sett helt topp, eneste er at Throttle er vel ny enda og "limer" seg fast når den ikke er brukt på noen minutter. Den blir da tung og treg og på denne flighten måtte jeg pause og kjøre håndtaket opp og ned noen gangen slik at den slipper. Regner med at dette kommer seg etter hvert? Er det noen av dere andre som har tilsvarende erfaringer?

 

 

 

En annen ting jeg lurer på med det samme jeg sitter her og skriver.

Jeg har fortsatt en del shimmer og dårlig AA. Jeg har ikke funnet noen settings i Nvidia Inspector som fjerner dette foreløbig.

Hva kjører dere andre gutta i Preparen?

 

Fortsatt riktig trivelig romjul..

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Nydelig Øyvind, rettåslett nydelig  ;D .

 

eneste er at Throttle er vel ny enda og "limer" seg fast når den ikke er brukt på noen minutter.

 

Jeg brukte "strammeskruen" på venstre side til throttlen beveget seg perfekt,  har aldri hatt tilsvarende nøyaktig kontroll over motorsettingen  :)

 

Jeg har fortsatt en del shimmer og dårlig AA. Jeg har ikke funnet noen settings i Nvidia Inspector som fjerner dette foreløbig.

Hva kjører dere andre gutta i Preparen?

 

Etter råd fra andre fora,  har jeg holdt meg langt unna NI .  Direkt X11 og NI går visstnok ikke så godt sammen !?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Øyvind, fin serie.

 

Når det gjelder AA brukte jeg tidligere NI, der jeg satt Antialiasing - Transparancy Supersampling til 4x Sparse Grid Supersampling. I simmen satte jeg MSAA til 4 Samples, OK resultat med tanke på shimmer.

 

Etter at Nvidia kom med DSR (

) kjører jeg DSR på 4x, og får et OK resultat med tanke på shimmer. Med DSR slipper jeg å forholde meg til NI, i tillegg har jeg mulighet til å endre DSR inflight.

 

 

Har ikke sitti og sammenligna FPS, men synes DSR på 4x gir noe bedre flyt enn SGSS på 4x, men med like bra resultat når det kommer til shimmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja.. Takker Øystein.

Det kom seg med DSR, er fortsatt noe shimmer men bedre.

Jeg har nok ett litt for stusselig skjermkort (GTX 570) så jeg får ett dropp i FPS når jeg slenger inn 4 istedet for min normale 2 Samples.

Men med det samme 4`ern ligger inne så blir det betraktelig bedre.

 

 

Jeg må bare spørre her, når du går vekk ifra NI sletter du da enkelt og greit Prepar3D profilen der inne og er good to go?

Eller er det noe mere morsomt som må gjøres?

 

 

Skulle gjerne også sett resten av dine settings, hadde du giddi å posta dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre her, når du går vekk ifra NI sletter du da enkelt og greit Prepar3D profilen der inne og er good to go?

Eller er det noe mere morsomt som må gjøres?

 

Du skal ikke slette profilen, men gjenopprette den til default. Tryggeste er å gjøre dette i Nvidia kontrollpanel:

3D settinger - Programsettinger - Velge Prepar3D - Gjenopprett (bruker engelsk så ikke helt sikker på norske betegnelser).

 

Har sluttet helt å bruke NI i P3D her også. SGSS ga veldig gode resultater i forhold til skimring, men krever sitt av GPU.

 

Nydelige bilder forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Ole.

Skal se på det her nå.

 

 

Andrew.

Nei dette er pusen fra Aerosoft.  ;D

 

 

Ble foresten mye bedre i simmen her nå med vesentlig mindre shimmer og til tider latterlig høye FPS av en eller annen grunn?

 

 

Kjører ett prøveprosjekt her nå med:

FXAA:On

MSAA: 4 Samples

Texture Filtering: Anisotropic 16x

Texture Resolution: Medium 1024x1024

Vsync: On

Tripple Buffering: On

Kjørte Target frame rate Unlimited men går nå ned til 33 fps da det lå skyhøyt over dette.

 

 

Ser bra ut så langt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK jeg har gjenopprettet P3D profilen fra NV kontrollpanel. Men jeg ser ikke DSR for P3D.exe. Jeg ser den bare for globale innstillinger. Så skal jeg aktivere DSR globalt, og ikke mer bruke en P3D profil? Bruker ellers 344.48.

 

Stemmer det Andrew, DSR settes (kun) opp Globalt. Bruker samme driver her. Det var den første jeg fikk smoooth Sim med, så den byttes ikke ut før Nvidia gir P3D2 den TLC den fortjener..

Hver sin smak/behov etc men jeg har Nvidia P3D profilen liggende, resatt til default. Har også satt opp adaptiv sync globalt (og P3D profilen bruker default den globale settingen).

Det er alt jeg har gjort i CP, og har ikke rørt P3D profilen med NI.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Øyvind.

 

Ser ut til jeg må handle AS katta, da jeg alltid har likt den klassiske "Jolly Rogers" painten. Innstillingene dine er de jeg netopp fant ut fungerer bra her også. Jeg satte først DSR globalt - siden jeg bare får satt den globalt. ;)

 

Ole,

 

Danke Sehr! Da er vi synca, og jeg lar P3D profilen være i fred, default.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem
Hvilke settings kjører du for å få AA ok?

 

Bruker driver 344.65 i mitt GeForce GTX 760,  har texture oppløsning på 2048X2048,  FXAA on, MSAA 2 samples.  Bruker ikke DSR,  da jeg ikke ser særlig forskjell,  og jeg er kjempefornøyd med både utseende og flyt.  Mulig jeg har beskjedne krav til bildet,  men har i hvertfall en P3D2 som funker,  og bruker mer tid på å fly enn å mekke på effekter  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke mekka i det hele tatt på Preparen før nå og nå var det sannelig på tide.

Siden V2.x kom har jeg tålmodig ventet på en eller annen fix som fjerner shimmering og AA men det har ikke dukket opp.

Tok en tur her nå for å sjekke og må si jeg ble meget fornøyd.

Det er nok litt shimm fortsatt og AA kunne nok vært ett par hakk bedre men pjss dette var absolutt spisbart.

 

 

Sjekket ut Andrew sin nye Ørland. Meeeget bra.

 

 

y4efPAq.jpg

 

 

Men hva har skjedd med vinpølsene?

De står rett ut uansett om det ikke finnes vind som dere ser.

Mener jeg leste noe om dette her inne men husker ikke.

 

 

ysNAw5j.jpg

 

 

Nydelig scenery.

 

 

d4Ze19j.jpg

 

 

Oversiktsbildet.

 

 

lbTDkAy.jpg

 

 

Noe enklere å lande på denne motorvegen i forhold til en båt gitt.

 

 

pVJ4QJG.jpg

 

 

Artig å ha tid til å luftbremse til en forandring..  ;)

 

 

Flyten og utseende er nå upåklagelig. Takker så mye for tips.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Vindpølsene må vel betraktes som "bug" i FTXN (?) .  Ellers kan æ ikke fitte å begrape hva mer du trenger av grafisk kvalitet,  bildene er jo knallfine med topp Prepar-kvalitet .  Den kjerra du håndterer er noe av det beste man får i denne sjangeren,  og Ørlandet har fått den typiske Andrew-finnishen  (  inkludert FTXN- varianten med 2 tårn m.m.  ;) )  .  Peis på,  bedre enn dette kan det vanskelig bli  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanken se der du.

De to tårna så jeg neimen ikke før du sa det..

Ok inn og slette ei fil eller to.

 

Takker for bilder og feedback :)

 

Her et tips for å "maxe" ENOL: I teorien er det fire FTX ENOL filer som skal slettes fra EU_NOR_05_SCENERY\Scenery. Behold den fila som heter noe med "grass". Da får du 3D gress over hele flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Andrew.

Har nå plukka ut 3 filer og lagt dem i egen Uttak mappe i tilfelle man plutselig skal finne på at man trenger dem:

ADE_FTX_NOR_ENOL.BGL

ADE_FTX_ENOL_Objects.bgl

FTX_NOR_ENOL_Objects.bgl

 

 

Da ligger fila:

FTX_NOR_ENOL_objects_grass.bgl igjen i folderen og skaper forhåpentlig ligg gras rundtomkring.

 

 

 

 

Hadde det enda vært like lettvint å fjerne graset utenfor huset her på sommern som det er å fjerne graset fra denne stripa.

Synes jeg løper hit og dit med gressklippern ustanselig med det samme det ikke regner.  :o

 

 

Prøvde foresten å slenge inn nye AoN i FSX her og akkurat som du skriver så blir det litt kødd her og der.

Men det får gå.

FSX bruker jeg nå stort sett kun med TacPack da den ikke funker i Preparen desverre.

Dvs den funker hvis man har Commercial license, lite trist..

 

 

 

 

Edit:

Jovist var det 3d gress der.

Tok en liten titt.  ;D

 

 

TylDRbg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo soleklart man må fly inverted og "tilstreklig" lavt for å se 3D gresset! :o

 

Har en dialog med Aerosoft akkurat nå, om de kan rote frem min gamle F-16 i download sjappa si. Om ikke, må jeg finne meg i å bruke F-35. Finnes det ennå en Norsk repaint til den, og i så fall, hvor?

 

Synd med den TackPack'en. Men itte så fali. Jeg har bestemt meg for innkjøp av DCS, da min Trostemeister Wortesvin stikke er skreddersydd til den simmen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...