Gå til innhold

Sant eller usant om NAX-skandale!


Anders Merch Grønmyr

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Haha, nok et element som peker i retning "MYTH BUSTED", Åge!

 

Syk sak egentlig! Lurer på hva de sier når de blir "tatt" i løgn! Skal ikke dømme noen enda, men begynner å tro at de ikke snakker sant nå som stadig flere fakta legges på bordet! Hendelsen virker jo snart for meg som en umulighet

 

Hehe, vel, jeg har også sett papirene komme inn cockpitvindu ved hjelp av stang og klype; MEN, det er vel muligens fuel papirer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at hoveddøra blir "lukket" fra utsiden siden den er rimelig tung å lukke innenfra. Når døra først kommer i fart, så kommer den fort og tungt. Det er slett ikke nødvendig å låse den for å få ei hånd i klem, den kan bli skadet akkurat når døra svinger inn i ramma.

 

Men hvorfor henger da hånda fortsatt på? Ville tro at den ville bli kappet av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi døra ikke lukkes tett før selve håndtaket dreies til stengt. Døra går først inn og må deretter stenges utover mot ramma vha håndtaket. Døra er av plug type, og den holdes tett vha av overtrykk fra innsiden.

Det er akkurat når døra svinger inn i denne mellomposisjonen at den pleier å ha høy fart, og det er her jeg kan se at det finnes en mulighet for at noe kan få et slag/eller bli delvis klemt.

Dette stemmer sånn nogenlunde med forklaringen hennes.

 

Det er også til denne mellomposisjonen som bakkepersjonalet ofte hjelper til med å få døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at hoveddøra blir "lukket" fra utsiden siden den er rimelig tung å lukke innenfra. Når døra først kommer i fart' date=' så kommer den fort og tungt. Det er slett ikke nødvendig å låse den for å få ei hånd i klem, den kan bli skadet akkurat når døra svinger inn i ramma.[/quote']

 

Det som kan hende er at en fra bakkemannskapet hjelper til for å dra ut døren det første stykket på grunn av dørens tyngde. Men da står det jo ett stykk crew i døråpningen som står for selve lukkingen. Og den blir i alle tilfeller ikke prøvd lukket mens det står en person mellom ground crew og cabin crew. Du som er pilot burde jo vite at døren ikke lukkes før lenge etter at sistemann har kommet inn og som regel har denne satt seg. Passasjerene skal telles og papirer fylles ut, de gjør vel det i selskapet ditt og?

 

Tror du må legge vekk Norwegianhatet ditt for et øyeblikk, Aslak, for denne damens sak er BS fra ende til annen, gitt de opplysningene som er kommet frem til nå. Noe som er veldig åpenlyst for en hver som har håndtert et fly på bakken.

 

La oss se for oss et stresset crew som skal nå et on time mål' date=' og det blir bestemt å lukke døra når de siste passasjerene kommer om bord. La oss si at hun står og lener seg med hånda på dørkarmen akkurat når crew/bakkepersjonalet lukker døra. Inngangsdøra foran på en 737 svinger veldig raskt rundt (pga vekt/inertia) når den blir satt i bevegelse.

Smakk! Der går hånda!

 

Det er ikke umulig.[/quote']

 

Jo, det er helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant sak.

Leser mange gode argumenter for hvorfor dette ikke er mulig, men jeg synes alle er meget opphengt i den fremre døren. Dette kan væll like fullt ha skjedd ved den bakre inngangen. Står ingenting spesifikt i artikkelen om hvor i flyet dette har skjedd, men jeg mener at den bakre inngangen ofte stenges før boarding complete :confused:

 

Kan bli interessant å se hva utfallet av saken blir til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta eller fantasi ?

 

Noen enkle tanker om jenter på 15 :

Det er helt utrolig hvor liten kontakt visse av disse hormonbombene har med virkeligheten, men ikke alle!

 

Den dør som har ødelagt hennes hånd kan være en av mange mulige dører, toalett dør, en av fler dører i pentry. en villken somhelst dør på hele flyplassen som jenta av skam ikke vill prate om og andre i hennes omgivning tar for gitt att er flyets hoveddør.

 

Det er fler dører man kan klemme seg i...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan væll like fullt ha skjedd ved den bakre inngangen. Står ingenting spesifikt i artikkelen om hvor i flyet dette har skjedd' date=' men jeg mener at den bakre inngangen ofte stenges før boarding complete [/quote']

 

Døren bak stenges gjerne før boarding er ferdig, men ikke mens noen har hånden sin i døråpningen. Det er to måter å lukke døren på:

 

1. Døren lukkes av en i besetningen fra innsiden alene. Da står denne slik at hun/han opptar hele inngangspartiet og hindrer noen å komme til her, se video tidligere i tråden.

2. Crew får hjelp utenifra. Vanligvis opptar personen på innsiden også her hele inngangspartiet (dørkarmen). Dersom hun/han ikke gjør det står uansett personen på utsiden med fritt innsyn og må strengt tatt gjøre jobben med øynene igjen for ikke å se en arm som stikker ut.

 

Så at hun har blitt klemt i en av de to flydørene er tull. Men at hun kan ha blitt klemt i en av dørene i broen er det mye større sannsynlighet for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen så forklares det med hva som er rutine som vi har fått gjentatt flere ganger, også i artikkelen.

 

Men alle vet at ikke alt skjer etter rutiner på 100% av alle flygninger. Kanskje 99,9%, men ikke alle.

 

Det finnes sikkert tusenvis av muligheter for hvordan dette kan skje, og her kommer kanskje en.

 

 

Jenta står ved fremre dør, og står i kø for å sette seg. Samtidig kommer det noen fra boarding med papirer til kapteinenen. De går ut døren samtidig som flyvertinnene gjør seg klare til å lukke døren, med hjelp fra utsiden. Idet personen på utsiden hjelper til med å dytte igjen, skjer det noe inne i flyet som gjør at flyvertinnen mister oppmerksomheten, og kanskje må gjøre noe annet slik at jenta blir flyttet bak mot døren igjen. Deretter holder hun hånden i døråpningen der hengslene sitter, og får døren klemt på hånden. Hun har ikke klemt armen, Torstein, men hånden.

 

Dette høres gjennom hele flyet, og flyvertinnene kommer løpende for å få opp døren igjen i åpen posisjon. I artikkelen står det ingenting om at døren var i låst posisjon. Jeg kan tenke meg at dette skjedde på tidspunkt 0.08 sekunder ut i videoen der man lukker fra utsiden, og der døren er halvveis lukket.

 

Det er ingen her som kan si at dette IKKE har skjedd, for dere var ikke der og det er teit å si at dette ikke kan skje pga. rutiner, for det er det samme som å si at båter ikke kan synke.

 

Svært få som har anklaget Norwegian for ting her heller, i såfall er det kundebehandlingen. Aslak, som de fleste andre har vært interessert i mulig hendelsesforløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aleksander Milde

Hvis dette da har skjedd mens de forsatt er på gate, hvorfor har hun ikke blitt sendt til lege på gardermoen istedenfor å legge hun ned bakerst i flyet? Medisinskapet var heller ikke åpnet.. Flere ting som ikke henger på greip her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde:

 

Er ikke så veldig god på anatomi og fysiologi, men jeg vil tro at det er fullt mulig for kroppen å utsette eller dempe visse smerter utifra adrenalin-nivå osv. Og det er ikke alle skader som gjør kjempevondt heller. Personlig kjenner jeg en som gikk rundt med en brekt kneskål i ett år uten å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver Aslak:

 

La oss se for oss et stresset crew som skal nå et on time mål, og det blir bestemt å lukke døra når de siste passasjerene kommer om bord.

 

Poenget mitt er at alle som jobber i eller rundt et fly vet at dette aldri skjer. Det blir ikke bestemt at døren skal lukkes i det sistemann går inn i flyet. Det er mye som gjenstår før døren skal igjen. Derfor finner jeg det litt snodig at du disker opp med en sånn søkt historie. Sett i lys av en del andre NAX-tråder du har deltatt i er jeg likevel ikke overrasket og derav min referanse til din holdning til Norwegian. Tror ikke du hadde kommet med samme historie dersom det var snakk om et annet selskap. Men nok om det, og jeg hater ingen :)

 

Morten: Jeg prater ikke bare om rutine, men om hvordan døren praktisk lar seg lukke pga. tyngden og konstruksjonen. Det er gjerne ikke så enkelt å sette seg inn i det om en ikke har prøvd å lukke en slik dør og derav vanskelig å forklare hvorfor det er så usannsynlig. Før det dukker opp nye opplysninger tror jeg fremdeles like lite på at denne jenten har fått hånden i klem i flydøren.

 

Jenta står ved fremre dør' date=' og står i kø for å sette seg. Samtidig kommer det noen fra boarding med papirer til kapteinenen. De går ut døren samtidig som flyvertinnene gjør seg klare til å lukke døren, med hjelp fra utsiden. Idet personen på utsiden hjelper til med å dytte igjen, skjer det noe inne i flyet som gjør at flyvertinnen mister oppmerksomheten, og kanskje må gjøre noe annet slik at jenta blir flyttet bak mot døren igjen.[/quote']

 

Tvilsomt. Den som står utenfor vil ikke fullføre lukkingen av døren dersom flyvert(innen) snur seg bort. Personen på utsiden drar bare døren ut kanskje 10 cm før personen på innsiden ordner biffen selv. Dessuten, i den situasjonen du beskriver vil ikke personalet ha rukket å telle enda, all den tid det fremdeles er passasjerer i midtgangen. Og da lukkes heller ikke døren enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i alla fall sikker på en ting, den handa har ikke blitt skadet i flydøra under lukking. Til det er det for mange ting som tilsier at aldri har skjedd.

 

-Papirene ifra gate kan ikke ha kommet ombord.

-Faktiske antal pax ombord i flyet og på papirene ifra gate kan ikke ha blitt sjekket. Da antal pax ikke kan ha blitt telt da boarding ikke er ferdig.

-Døren lukkes aldri uten cabincreaw tilstede ved døren.

 

Jeg setter denne i samme kattegorien som de to unge norske jentene som hengte ut COA for et par år siden etter en forsinkele til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kai!

 

Om man leser artikkelen i VG så sier jenta at hun var sist ombord, og at det var kø for å komme inn i flyet. Og at dette hendte mens hun sto i den køen (lente seg imot døra).

 

Det betyr at GM ikke har fått levert papirene sine i cocpitt. Og dem lukker vell ikke døra før GM har forlatt flyet? Og anntal opptalte pax skal stemme med lista som GM leverer i cocpitt. Og CC teller neppe pax vist midtgangen er full av folk som ikke har fått satt seg enda?

 

Selvsagt kan det skje svikt i rutinene, men om det skal ha skjedd her må det ha vert svikt i mange rutiner.

 

-Opptelling av pax må ha sviktet.

-GM aldri levert PAX liste (må stå bak den skadde jenta i køen for å komme inn i flyet, om han eller hun i det heletatt har fulført jobben ved disken sin i terminalen da dette skulle ha hendt)

-Null kontrol mellom opptelt pax og PAX liste. (da ingen liste er tilgjengelig)

-Svikt i cocpitt.

-maglende cabincrev ved dør når den lukkes.

 

Dette er noen av de rutinene som må ha sviktet om dette i det heletatt skal ha kunne hendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel en kjapp oppsummering av hele tråden. Det er vel ikke stort mer vi her inne kan gjøre før det kommer noe mer info om saken. Jeg orker ikke ta stilling til om det er sant eller ikke, hele greia høres plausibel ut for min del. Synes det er rart at mor, far, datter og bestemor skal finne opp noe sånt for å tyne et par kroner ut av selskapet, og risikere en grei smekk på hånda om de blir tatt i å lyve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mottar ingen papirer rett før avgang.

Om jeg vil ha døra stengt, så beordrer jeg SFS til å stenge den.

Det er ikke nødvendig at alle passasjerer sitter for å ha kontroll på antallet. De fleste av mine SFS'er bruker en teller når passasjerene kommer inn døra.

 

Flyverdenen er full av saker som aldri skjer.

Fly tar aldri av med passasjerer på toalettene.

Flyselskap flyr aldri uten å ha fått tildelt slots.

Fly pusher aldri med passasjerer stående i midtgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...