Gå til innhold

Radio til RC-fly - anbefalinger?


Even Rognlien

Anbefalte innlegg

Slutter meg til anbefalingen av DX6i. Den er vel det eneste

RC-utstyret jeg virkelig angrer for at jeg har solgt videre. Flott radio med mange funksjoner, og ikke minst ett meget lett forståelig menysystem.

Man får også kjøpt ekstremt billige mottakere fra Hobbyking

til Spektrum. Noen er faktisk originale eldre modeller, men de

funker jo like godt nå som for 2 år siden... Og det til 35,- pr stk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gå får en Futaba 8FG som du oppgradere til 12kanaler via software oppdatering. Du får den til grei pris og sjekk heller ut hva du får for pengene. Men uansett valget så bør du holde det til 2.4Ghz. Også har du S-Bus teknologien til Futaba tilgjennelig også. S-bus servoer kan du programere til å være høyderor , så uansett hvor du setter servoer i mottakern så vil den altid oppføre seg som en høyderor. Jeg bruker selv en utgang på motakern som styrer 4 servoer. Men du ser selv ..

http://elefun.no/p/prod.aspx?v=14973 til radion og ett par vidoer om S-bus http://www.futaba-rc.com/sbus/index.html

 

Hiteh auroa har en spennede radioe med telemetri som du burde kikke litt på også. http://elefun.no/p/prod.aspx?v=15520

 

Norske priser , men husk at du kan bestille via den store verden også , slipper biligere unna da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å fortelle at fordelen med spektrum eller var det JR er at det finnes en haug av Bind And Fly modeller der ute. Horizonhobby har vel en drøss av sånne fly. Små artige karer som du enkelt binder med radioen, slipper det tullet med å bytte motakern eller få med en ekstra radioe på de småe flypakkene.

 

http://searchrc.horizonhobby.com/index.jsp?N=5913&sid=1313CD25B17E

 

Og en liten notis. Spektrum og JR samarbeidet om sitt 2.4 system , men nå er dem splittet opp og dem har sine egene systemer. DSM1 og DSM2 eller noe sånt. Tar sikkert litt feil her. Alle systemer har sine ulemper og fordeler, men så lenge du blir fornøyd så er det fint. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med bind & fly. Gjør ting latterlig enkelt. Jeg har kuttet ut Walkera helikoptre (for dårlig sammensatt, null support her hjemme), og kjører alt på DX6i nå. Ekstra moro nå som Blade mCP-X helikopter med collective pich, bind & fly er ute. Skal muligens ha en kraftigere DX radio siden, så jeg kan se stikke kurvene i displayet, og få mulighet for å selv oppgradere firmware, uten å måtte sende inn radioen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens hårfint på grensen til OT, og bare av ren nysgjerrighet fra en som ikke aner noe om RC-verden anno 2011;

 

Hvor avansert er disse telemetri-data dere snakker om?

Altså kan man med dette feks logge fart, høyde, retning, ror-posisjon, og slike ting, nærmest som en miniatyr "black-box", eller er det kun sending av real time data uten opptak, og isåfall feks sending av hva da? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer fra system til system. Betaler man nok får man et system som logger airspeed, høyde, temperatur, G-krefter gps-posisjon (og flydd rute), strømtrekk, batterispenning osv. Denne informasjonen kan også sendes til bakken live med telemetrisystem.

 

Den enkleste og mest nyttige telemetrifunksjonen er rett og slett bare at man får batterispenningen og strømforbruk opp på skjermen på senderen.

 

Noen gjør ting litt mer gjennomført enn andre :P :

[video:youtube]s_IlwT_M0bs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven jeg er glad jeg ikke har dette som hobby!! :cool:

(som om ikke data/FS, bil, og gadgets/foto,mm, gjør innhugg nok i både penger og tid) Dette hadde blitt dyrt og tidkrevende, det ser jeg med en gang...

 

Fascinerende er det i alle fall, og noe utvikling siden 80-tallet synes det visst også å være. :grin:

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...