Gå til innhold

Stjal et jagerfly


Kjell Dahle

Anbefalte innlegg

Hørte denne historien første gang tidlig på 60-tallet, dengang flystripen på Forus fremdeles eksisterte og ble brukt til øvelseskjøring med bil om søndagene og flyving med radiostyrte modellfly. I den forbindelse var jeg ute på Forus og fløy modellfly sammen med min far og noen av modellflygjenget. En av dem var flyver i SAS og fortalte meg historien om denne ivrige flymekanikeren. Moro å se historien verifisert etter så mange år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig historie.. Finnes det noen T33 i Norge nå? Har en kamerat som er en dyktig produsent - dette er jo noe som burde blitt filmatisert! :grin:

 

 

Hadde vært kult å lagd en sånn film med klær og frisyrer fra riktig tidsalder. Hvis ikke måtte vi vel bare gått litt ekstremt til verks og lånt en F16.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serienr. 117522 i stor font, ikke den lille som er på spjøtvolds paint, de seks sifferne dekket hele bredden av haleroret, slik 51-17522..jpg

 

Da det hadde sitt lille uhell, var det merket I-DP, ikke X-DP. Var våpenhjelp, så etter endt tjeneste i Norge, gikk det tilbake til USA, som sendte det til Thailand, der det fikk nytt serienr. http://www.airliners.net/photo/1177942/L/

 

Fyren brådimmet, og ble idømt en bot på 47.000kr., det samme beløp som Forsvaret sa det kostet å reparere skadene.

 

Avisene var litt uenige om han hadde vært på flyskolen og vasket ut før han fløy solo, eller at han ikke hadde kommet inn overhodet, men han sa i retten at han ville vise at han kunne fly "så godt som noen".

 

X-DP på Sola er forresten en ex-dansk utgave og har ikke tjenestegjort i Luftforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...