Kjell Dahle Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg kom tilfeldigvis over den morsomme historien om flymekanikeren som stjal en T-33. Er det noen andre som kjenner historien? Les historien her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Mener jeg har lest denne før ja, lurer på om det var i boka "Fra Spitfire til F-16" som kom ut i forbindelse med LUtforsvarets 50 årsjubileum.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reidar Fredrik Frydenlund Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Jævlig smart... Haha Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sivert Indergaard Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Spesiell den historien der kan man si ja :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Paul Thomas Kvam Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Hørte denne historien første gang tidlig på 60-tallet, dengang flystripen på Forus fremdeles eksisterte og ble brukt til øvelseskjøring med bil om søndagene og flyving med radiostyrte modellfly. I den forbindelse var jeg ute på Forus og fløy modellfly sammen med min far og noen av modellflygjenget. En av dem var flyver i SAS og fortalte meg historien om denne ivrige flymekanikeren. Moro å se historien verifisert etter så mange år. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Erik Olsen Bru Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Haha, bra det ikke gikk skikkelig galt da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aleksander Milde Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Fin liten historie det der :grin: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Haldor Voll Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Artig historie.. Finnes det noen T33 i Norge nå? Har en kamerat som er en dyktig produsent - dette er jo noe som burde blitt filmatisert! :grin: Hadde vært kult å lagd en sånn film med klær og frisyrer fra riktig tidsalder. Hvis ikke måtte vi vel bare gått litt ekstremt til verks og lånt en F16.. :whistle: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Edvardsen Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Ingen i flygedyktig stand, men det er en i Forsvarets Flysaming på Gardermoen. Tror også at Flyhistorisk Museum på Sola har en... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Haldor Voll Skrevet 21. mars 2011 Del Skrevet 21. mars 2011 Det er jo bedre enn intet. Visuelle effekter og tillatelse til opptak i cockpit ville vært helt kanon. Jeg har videresendt historien til produsenten og håper han fatter interesse og setter noen til å skrive manus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Dahle Skrevet 22. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2011 Den står i utstillingen på Sola: Jeg har også tenkt litt på film, det blir i tilfelle en enkel simulatorfilm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Dahle Skrevet 23. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2011 Jeg fant en T-bird på simviation.com, den flyr nydelig. Desverre bare med Italienske farger, men kanskje det går ann å finne noe norsk? Litt dumt med 2 hoder i cockpiten også, hvis det skal bli film. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage Ringheim Dybdahl Skrevet 23. mars 2011 Del Skrevet 23. mars 2011 "oddhspjoetvold" har laga ein norsk paint til T-Bird, trur eg. Her er link med bilete av flyet: http://www.flightsim.no/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=595601&Searchpage=1&Main=73859&Words=t-bird&Search=true#Post595601 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 serienr. 117522 i stor font, ikke den lille som er på spjøtvolds paint, de seks sifferne dekket hele bredden av haleroret, slik Da det hadde sitt lille uhell, var det merket I-DP, ikke X-DP. Var våpenhjelp, så etter endt tjeneste i Norge, gikk det tilbake til USA, som sendte det til Thailand, der det fikk nytt serienr. http://www.airliners.net/photo/1177942/L/ Fyren brådimmet, og ble idømt en bot på 47.000kr., det samme beløp som Forsvaret sa det kostet å reparere skadene. Avisene var litt uenige om han hadde vært på flyskolen og vasket ut før han fløy solo, eller at han ikke hadde kommet inn overhodet, men han sa i retten at han ville vise at han kunne fly "så godt som noen". X-DP på Sola er forresten en ex-dansk utgave og har ikke tjenestegjort i Luftforsvaret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jon Egil Ursin Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Jeg har hørt em historie om en tekniker som stjal et fly på Ørland, men der endte det ikke så godt.. Noen som kan bekrefte den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pål Næss Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Belgisk mekaniker, belgisk F-16, NATO-øvelse Ørland september 1989, styrtet i 700-800 km/t, ca. 15 km fra flyplassen, antente et ubebodd hus nær Brekstad. FA-105, 87-0049, 1. skvadron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Dahle Skrevet 25. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2011 Fant en norsk repaint, bildet endret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Dahle Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 Jeg bare måtte lage denne filmen, grafikken er ikke helt på topp. Brukte FS-rekorder sammen med kameraopptak av skjermen. [video:youtube] (Prøv visning på 480 p hvis den ikke starter) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Roksund Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Veldig bra og visuell fremstilling av historien Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.