Birger Blomvik Skrevet 24. februar 2011 Skrevet 24. februar 2011 Denne er litt tricky; Jeg skjønner enda hvordan dette med gasspådrag og flare fungerer. Jeg er rimelig stabil ned til 100 - 50 fot. Da drar jeg til idle og skal flare ut. Dog kan jeg skli bortover rullebanen flere hundre meter før jeg setter ned. Det er faktisk så mye fart i maskinen at jeg kan foreta en stigning i stedet for flare. Selvsagt er FMC og vref korrekt, ligger på rundt 130 - 135 knop med 30 grader flap. Har sett litt på flyplasser og reist mye med fly og prøvd å fått med meg hvordan dette gjøres real life. Det ser ut for meg at da er det mer tyngde bak flaren. Flyet settes raskere ned på rullebanen og flaredistansen blir kort. Noen med gode råd eller tips her? Jeg bruker PMDG sim NG 737- 600 og 700 modell Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 24. februar 2011 Skrevet 24. februar 2011 Flare. Ikke flare ut. Jeg kan fint flare mange hundre meter med Fokkeren og, men i stedet er det normalt å sette flyet ned litt tidligere. Selv om det er ganske morsomt å leke at man er en Cessna 152 med Fokkeren og... Siter
Henning Henriksen Skrevet 24. februar 2011 Skrevet 24. februar 2011 Jeg tror du kanskje du løfter nesen litt tidlig? Jeg bruker å sette engines til idle på rundt 50 fot, men jeg starter ikke flare før mellom 30 og 20 fot. Da pleier det bli en ganske fin landing. Du må nesten bare prøve deg litt frem, bli bedre og bedre kjent med flyet. Siter
andreas nærbø Skrevet 24. februar 2011 Skrevet 24. februar 2011 Pleier og sette trhottle i ´´Nøytral`` ved 10 fot og får veldig fine landinger. Prøv og få flyet ditt til og dette mens du bruker trhottle Siter
Birger Blomvik Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Skrevet 24. februar 2011 Men er ikke 10 fot for sent da? Det tar jo tidels sekunder, så er du nedpå? Siter
Members Ivar Hestnes Skrevet 24. februar 2011 Members Skrevet 24. februar 2011 Prøv en autolanding. Da kan du se åssen det går når flyet gjør jobben selv. Og kjør en replay ettepå så kan du studere skikkelig hva som skjer. Siter
Paulo Fernandes Skrevet 24. februar 2011 Skrevet 24. februar 2011 Det er som Andreas sier. Det funker fint å sette throttles til idle på 10 ft AGL. Men du burde løfte nese opp litt før det. Siter
Birger Blomvik Skrevet 24. februar 2011 Forfatter Skrevet 24. februar 2011 Skal prøve autoland. Men dette bunner ut i at jeg tror jeg har sfor stor fart når flare skal utføres.Jeg seiler jo som ett seilfly 100 meter jo... Men jeg vet at farten er korrekt. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 24. februar 2011 Skrevet 24. februar 2011 Har ikke tenkt så nøye over dette,så jeg tok en manuell approach/landing med 10% fuel i tankene,og kjørte den i replay. Lå på rundt 700 ft/min i gjennomsynkning,noe under 125 knop,idle på 30ft,flare på 20....bump. Se på denne tabellen fra Boeing Siter
Sandro Stanojevic Skrevet 24. februar 2011 Skrevet 24. februar 2011 Jeg tar throttle'en til idle, når jeg kommer på ca 20ft. Så trekker jeg forsiktig i stikka så at nesen går opp over, til jeg nesten ikke ser ikke ser rwy fra 2d panel. Jeg får til ganske greie landinger på den måten der. Siter
Øystein Faye Skrevet 24. februar 2011 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har vent meg til å ikke ta hastighetene fra FMC eller speedbook helt nøyaktig, tenker heller +/- 10kts, jobber hele tiden med throttle og trim, og følger hele tiden med på Vertical Speed, og hvordan flyet ligger i forhold til horisonten i ADI. Pleier å ta i idle på 50ft, men lager meg ingen regel på det, trenger man thrust så trenger man thrust, og omvent. Flyr man samme flyet mange mange mange ganger får man etterhvert utrolig god føling med hvordan det oppfører seg ved flare. Skulle man ende opp med for mye fart, (og da også løft) må man da velge mellom å bruke mye bane eller presse ned for en kansje litt hard landing, men ikke presse så mye ned at nesehjulet treffer først da. Nå vet jeg ikke hvor "riktig" dette er men hvertfall mine erfaringer. Siter
Jan Tore Pettersen Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Du landa vel ikke med 700ft/min? Hadde 125 knop med descend rate 700 ft/min før landing,flatet litt ut undet 100 fot og hastigheten sank ytterligere og var 119 knop ved landing denne gang.Har som sagt ikke studert landingene mine så nøye tidligere, noen ganger blir de bra,andre ganger veldig klønete. Jeg skal se nærmere på dette etterhvert,dette var jo interressant. Siter
per berge Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Hvor høyt over runway alt, en er før før flare avhenger vel litt av flytype også om jeg har skjønt det rett. En 747 for eksempel er vel 25 fot over mens den står med hjula på runway? 737 veit jeg ikke men 10 fot hører vel kansje ikke så feil ut i så måte? Har slitt endel med å finne den gyldne flare selv men føler jeg har funnet sånn noenlunde ut av det med samme metode de andre her nevner. Se på repriser med PFD utheva og samenligne. Siter
Birger Blomvik Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Skrevet 25. februar 2011 Er det sånn at hastigheten reduseres kraftig like før flare? La oss si at gjennomsynkingen er 700 fot og hastighet på 135 knop, på siste del av landingen ( 10 - 20 sekunder) for så å redusere farten ned til 120- 125 knop, og som da blir flarehastigheten? Siter
T F Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Man holder normalt den kalkulerte hastigheten fra 1000ft og ned til "screenheight" som er normalt er ca 50ft. Vi trekker thrust idle i ca 20-30ft, og kan godt miste 10 knop mellom punktet vi trekker idle og touchdown dersom vi flarer ut noe flatt. Normalt mister vi ca 5 knop. Man skal ikke stoppe gjennomsynket i flare, men bare redusere det... 2-300 ft/min (løfte nesen 2-3 grader i flare og hold) ved touchdown er fint (600ft/min er max på A320'en (og ganske så hardt) og 360ft/min dersom man skulle gjøre en overweight landing). Man spiser rullebane med 60-70 meter per sekund, så det er bare å få hjulene nedpå så du kan begynne oppbremsingen. Man har ingen bruk for rullebanen bak seg, og det er ikke noe å hente på "aerodynamisk bremsing"... vi har relativt sett veldig lite drag. Hilsen T Siter
Birger Blomvik Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Skrevet 25. februar 2011 Flott svar. Dog har jeg følelsen av at når jeg sitter på som passasjer, så setter de flyet ned raskt for å rekke toughtdown-området på rullebanen.Litt spoiler har også vært opp, i noen tilfeller.Før touchdown !! Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Birger: Jeg tviler på at spoilerne har vært "permanent" oppe rett før flare, men dersom man svinger kraftig nok med stikka så vil spoilerne på den siden man svinger mot åpne seg litt. Siter
Birger Blomvik Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Skrevet 25. februar 2011 Nei, ikke oppe 100%. Da mister man selvsagt alt løft og deiser rett ned. Men litt småjobbing med spoilers/speedbreakes har jeg faktisk sett. Ble brukt da vi seilte langt inn på rullebanen og flyet ville ikke sette seg ned. Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Dersom du "flyter" for mye så er det lov å "jekke" flyet nedpå. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Jeg må si jeg likte den analogien! Siter
Stig Harald Ådland Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 "Pull and squeeze" er en metode jeg har hørt om på videoer jeg har sett. Det går ut på at når man er like over banen (<10ft) så skal man dytte og dra i rattet raskt og kontinuerlig og på den måten "føle" seg frem til touchdown. En ting å tenke på er at man til enhver tid skal prøve å overholde rutetiden. Dersom du feks skal lande på 09 på Værnes kan det være fornuftig å kjøre Flap 40 (B737) for så å komme deg av på TWY D, men da må du lande effektivt og få sette flyet så raskt som mulig, gjerne ignorere PAPI-lysene når du er i umiddelbar nærhet til rullebanen og sikte deg inn på threshold ("fotgjengerovergangen") slik at du kan lage en kurve/flare bort til touchdown-merkene. Må du kjøre hele runden rundt østre ende av banen og så tilbake til terminalen vil du bruke flere minutter ekstra. Men man skal jo også ta decelerasjons rate med i betraktning. Må man bremse veldig hardt for å rekke TWY D, kan det kanskje være mer fornuftig å la det bli en veldig behagelig nedbremsing og ta hele runden rundt. Passasjerene vil fortelle det videre dersom det var en veldig hard nedbremsing. Dette var mine tanker sett fra et uprofesjonellt ståsted. Siter
Birger Blomvik Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Skrevet 25. februar 2011 [color:#3333FF][color:#CC0000]Dersom du "flyter" for mye så er det lov å "jekke" flyet nedpå.[/color][/color] Jo, du får sagt det.... :blush: Skal prøve på fruen i kveld Siter
Morten W Melhuus Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Litt spoiler har også vært opp, i noen tilfeller.Før touchdown !! Så vidt jeg husker er det ikke lov å bruke speedbrakes med flaps, så du har nok sett rollspoilers som aktiveres med større yoke utslag enn 10 grader. M Siter
Birger Blomvik Skrevet 25. februar 2011 Forfatter Skrevet 25. februar 2011 Takk for flotte svar, alle sammen Siter
Truls Hovden Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Det er typisk å flare LANGT dersom man løfter nesa for tidlig. Ved 30 grader flap, og ellers normal innflyging så kan du begynne og redusere power / throttle i ca 30 fot (A/T vil begynne og retarde i 27 fot ved autoland). I ca 20 fot løfter du nesa 2-3 grader, og får en fin landing der du skal. Speedbrakes er lov å bruke med flap extended på 737, og det hender man drar dem om man flarer 1-3 fot over bakken dersom man vil ha flyet ned. Men du får jo ikke ground spoilers før du er nede (kun flight spoilers). Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på det heller sexistiske sparket Navy pilotene i USA kom med til Air Force pilotene med "flare to land, squat to pee"... Siter
Morten W Melhuus Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Iht. flere Boeing 737 manualer jeg har så skal speedbrakes ikke brukes; - under 1000 agl. - flap settings større enn 15. Mulig mine manualer er ute av dato...? M Siter
Truls Hovden Skrevet 25. februar 2011 Skrevet 25. februar 2011 Det er forsåvidt riktig, men såvidt jeg husker (med fare for å ta feil nå) så er det ikke limitations, selv om de fleste selskaper nok har det som policy. Men som sagt, når du er i lav flare så hender det at man drar dem for å få flyet til å sette seg. Siter
T F Skrevet 26. februar 2011 Skrevet 26. februar 2011 På Airbus'en er det heller ikke en restriksjon, man bør bare være litt rolig når man setter dem ut for å unngå store endringer i pitch som AP ikke takler så godt. Speedbrakes er dog inhibitet ved Flap Full. Men selv ved Flap 3, dytter vi heller bare stikka fremover for å sette den... Hilsen T Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.