Gå til innhold

MP 17 oktober i Tongass


Anbefalte innlegg

I dag hadde vi en helt vidunderlig tur i den sørlige delen av Alaska og litt i Canada.

Turen gikk fra Kake om Petersburg, over fjellet og ned til Telegraph Creek. Mellomlanding på Bob Quinn Lake før turen ble

avsluttet på Wrangell.

 

Det var litt varmere i været enn forrige tur, så diverse fly som ble igjen på diverse isbreer rundt om kring ble det ikke noe av i dag :grin:

 

Står samlet på Kake. Dessverre var det noen som ikke hadde Tongass inne, og det ble noe scenery krøll som vanlig.

77694626.jpg

 

Retning Petersburg. Været var ikke det beste, men ga en god stemning i det store og hele

67905692.jpg

 

Landing som perler på en snor

64512812.jpg

 

Noen av gjengen samlet på Petersburg

18556199.jpg

 

Over fjellet skulle vi, med 40 knop sidevind og lave skyer over toppene

20674557.jpg

 

Følger breen nedover mot elva

79653287.jpg

 

Passerer Scud River

98853039.jpg

 

Side om side med Jan Arild

42216790.jpg

 

Islagte elver er en fin detalj her. Landing gikk fint

53528510.jpg

 

Robert er heller langt hjemmefra, og til noe kaldere strøk enn hva den maskina er vant med.

29711422.jpg

 

Naturen i området er nydelig

25271172.jpg

 

24748186.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Hei og hå! Slenger inn noen få bilder jeg også. Etter den tøffe starten ute ved kysten med knallhard sidevind og tettpakket med skyer, så løsnet det opp over fjellet og ble veldig veldig fint. Fantastisk fint område i Tongass Fjords pakka altså :)

 

Fra takeoff i Kake med grått og trist vær

1.jpg

 

Været lettet over fjellet og sikten ble upåklagelig

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

 

5.jpg

 

Artig at vi ble såpass mange. Så vidt jeg fikk med meg, så var hele 11 fly med på denne turen. That we can like! Håper like mange møter opp neste søndag. :cool:

 

 

--------

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Dækern, spreke bilder fra både Paul Andrè og Øystein! Og igjen takk for heltemodig innsats på en utfordrende søndagstur under varierende forhold :grin: . Kjempeartig som vanlig, og veldig hyggelig at så mange har fått opp øynene for Tongass Fjords!! Mange deltakere denne søndagen, i hvertfall til å begynne med, men så var det jo ei tøff rute på 3 timer i et fantastisk landskap. Følte nesten at jeg jukset, som stilte med en sprek Cessna 310, som taklet både fjellklatring og dårlig vær som den største selvfølge :cool: .

 

okt1-1.jpg

okt2-1.jpg

okt3-1.jpg

okt4-1.jpg

okt5-1.jpg

okt6-1.jpg

okt7-1.jpg

okt8-1.jpg

okt9-1.jpg

Fristende å ta med mange flere bilder, men jeg regner med det er mange andre som brenner etter å fortelle om turen :whistle: :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en knalltur som dette, kan det vel umulig bli for mye bilder?

Her kommer det en knippe som jeg har plukka ut.

 

2010-10-17_20-13-56-55.jpg

 

2010-10-17_20-41-26-358.jpg

 

2010-10-17_20-45-17-160.jpg

 

2010-10-17_20-46-22-998.jpg

 

2010-10-17_21-4-0-150.jpg

 

2010-10-17_21-50-16-345.jpg

 

2010-10-17_21-57-36-75.jpg

 

2010-10-17_22-28-7-230.jpg

 

2010-10-17_22-43-26-389.jpg

 

Synes det var umulig å kommentere hvert enkelt bildet her, iogmed at dette sceneryet er så bra.

Ta en god titt på bildene og nyt, istedet for å lese :grin:

 

Takker for turen. Det var virkelig en høydare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kommer min serie av inntrykk fra denne fantastiske flighten vi hadde i Tongass Fjords og opp i fjellheimen med retur til Wrangell.

 

Været var perfekt for denne type flight og helt typisk Alaska.

 

Her er vi alle på vei fra Kake, et voldsomt flott oppmøte. 11 fly ble vel med på turen, og på det meste tror jeg at jeg telte 15 personer på Teamspeak.

2010-10-17_20-8-46-756.jpg

 

Petersburg i sikte og etablert på final, som tidligere sagt var nok heller været langs kysten av det "værre" slaget, men såpass at VFR kunne tillatels, iallefall for oss barske bush-piloter :)

2010-10-17_20-20-47-308.jpg

 

Trygt nede i Petersburg og noen på vei ned. Vi begynner å planlegge flighten hefra og opp til Telegraph Creek hvor vi må opp i 10000 fot for å passere trygt over fjellene

2010-10-17_20-28-37-653.jpg

 

Opp i fjellheimen, været klarnet opp og ga oss noen fantastiske inntrykk

2010-10-17_20-47-15-955.jpg

 

2010-10-17_20-54-32-802.jpg

 

På vei inn i dalen hvor Stikine River går, nede til høyre kan vi skimte Paul-André med low and slow og oppe til venstre har vi Scud River Airstrip.

2010-10-17_20-58-38-608.jpg

 

Et bilde oppover dalen mot Telegraph Creek der oppe

2010-10-17_21-12-53-793.jpg

 

Samme plass, men nedover dalen

2010-10-17_21-13-49-538.jpg

 

Parkert og noen med småproblem drivstoffmessig ettersom det ikke er pumpe her oppe

2010-10-17_21-30-6-982.jpg

 

På vei videre oppover dalen og opp i høyden igjen for å komme over til Bob Quinn Lake. Jeg skal gjøre et forsøk på å følge dalen og gjennom ett pass og beregner en max.høyde på 4000 fot på turen. Dette kommer til å bety virkelig low and slow

2010-10-17_21-35-50-977.jpg

 

Fred cruiser litt høyere enn meg på vei over

2010-10-17_21-36-31-964.jpg

 

Paul-André ute på min høyre side

2010-10-17_21-43-39-533.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi henger forholdsvis godt sammen i flokk på turen over til Bob Quinn Lake

2010-10-17_21-45-53-483.jpg

 

Som sagt tidligere så var det is på vann og elver oppe i høyden, og dette kunne vi jo ikke passere sånn uten videre. Paul-André og jeg gjorde en forsøkslanding på isen og joda, den holdt oss godt

2010-10-17_21-47-47-485.jpg

 

2010-10-17_21-55-53-936.jpg

 

På vei ned til Bob Quinn Lake. Desverre ingen bilder fra flyplassen da jeg hadde et lite ublidt møte like før..

2010-10-17_22-29-46-851.jpg

 

På vei videre ned dalen fra Bob Quinn Lake, dalen ender ut i dalen som Stikine River slynger seg gjennom før vi setter kursen ned til Wrangell

Paul-André ligger tett inntill meg på høyre side

2010-10-17_22-34-1-111.jpg

 

Passerer over Bronson Creek

2010-10-17_22-35-17-349.jpg

 

Det er rett og slett et nydelig landskap. Punktum!

2010-10-17_22-37-48-389.jpg

 

2010-10-17_22-48-31-726.jpg

 

Vi nærmer oss Wrangell som dukker opp i det fjerne

2010-10-17_22-50-53-998.jpg

 

2010-10-17_22-54-44-507.jpg

 

Nede og venter på at alle skal komme trygt ned

2010-10-17_23-2-10-281.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Se her ja, enda flere bilder :D . Godt jobba folkens, dette må da være den best dokumenterte turen hittil ?! Og igjen er det artig å se hvordan de forskjellige pilotene opplevde turen. Nokså likt for de med samme fly og scenery, men jeg tror alle hadde det gøy på sin måte. For min del var innlevelsen så sterk at jeg vurderte å gå til psykolog i dag, da jeg sleit med å innrette meg etter et normalt liv på jobben...... :grin: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan Tom.

 

Om du er litt mer konkret i kommentaren, så blir det kanskje enklere å svare på spørsmålet ditt også.

 

Det er mange som har lagt inn bilder her i denne tråden, er det noen spesielle bilder du sikter til, eller er det en generell kommentar.

 

Mye enkelere å forholde seg til konkret spørsmål til et konkret bilde eller serie bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Synes også du var streng her Tom, bildene taler sitt tydelige språk, og det er ikke mye som tilsier at vi har nedjustert grafikken ?!?!

 

Og til Kjell, jeg har erfart noen ganger at AA blir borte når vi flyr MP . Da har jeg svitsjet over i "window view" i FSX og grafikken har blitt bedre. Aner ikke hvorfor, og heller ikke hvorfor dette bare hender av og til? ( Kan det ha noe å si hvordan serveren er innstilt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker mest på Paul og Christian sine bilder, samt et par til..

Ofte også generelt i FSX screenshots forumet..

 

Selv om fleste parten viser FSX i sin rette natur, ser jeg med sørmodige øyne at flere og flere justerer ned grafikk for å oppnå tålig grei ytelse/flyt i FSX

 

Dette resulterer i at grafikken ser ikke så langt unna FS9, dog med litt mer detaljer.. FSX er jo etter min mening langt mer eyecandy i forhold, men jeg må si at FS9 med mye addons kan faktisk se bedre ut enn FSX.

 

Nå er ikke dette en ærklæring til fs9, men jeg synes det bare er synd at folk nedjusterer et program som er ment for å kjøre bedre på høy innsilling en lav, mottsatt av fs9.

 

Legger til her, minimal tweaking og justering.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke har sånn eyecandy som du foretrekker Tom, er fordi jeg sitter på en sim som ikke er tweaka i det hele tatt, og fordi jeg ikke sitter med siste state of the art hardware. (Les: i7)

Jeg flyr FSX fordi jeg valgte det, og driter en lang en i mest mulig eyecandy hvis simmen min kan gå glatt istedet for hakkete.

Kan godt sette opp oppløsningen på mesh og ground i freeflight, men på MP krever det mere maskin har jeg funnet ut.

Man kan se på bildene at forskjellen på bakken når man står på den og er oppe i lufta er 2 forskjellige ting. Og meningen med simmen er jo at vi skal være oppi lufta.

Som mange andre her inne er vi på MP for opplevelsens skyld, ikke for å briefe med hvem som kan legge ut bilder med mest mulig kvalitet.

 

Aner ikke hva slag addons du snakker om som gjør FS9 bedre grafikkmessig enn FSX, men her er vi en gjeng som velger å fly FSX og kose oss med det.

Akkurat no for meg, oppfører du deg som en unge som skryter av at du har best grafikk og FPS, akkurat som gamle CS gamere gjorde før i tiden.

 

Nå vil jeg ha din ærlige mening. Hva er feil med bildet her, og hvordan kan FS9 være bedre?

24748186.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda jadda, fs9 er best, vi vet det og alle er enig med deg i at vi burde gått tilbake til fs9 :)

 

Men nå er det slik at de fleste FSX'ere har investert i både addons og HW siden fs9 kom ut (i 2003), så vi er vel på motsatt side av "har allerede investert så mye..." argumentasjonen.

 

En ting dog, hvor ofte ser du at en bruker av ett hvilket som helst annet sim produkt, bruker mye tid og energi på å fortelle alle andre hvor fortreffelig ens eget valg er....og samtidig hvor dårlig andres er?

 

Nå skal jeg passe meg for å putte alle i samme skuff, men det er bemerkelig hvor ofte man hører noe fra fs9'erene sammenlignet med annet, og det værste er at dere er ikke mange heller (altså, som klager daglig) som utgjør denne 'fanatiker' klubben.

 

Personlig har jeg ikke ett så sterkt forhold til en fs versjon, hadde like store vegringer mot å kassere fs98 som jeg hadde med fs9, og likedan, ingen problemer med å oppdatere sim'en fra 5.1 og opp til i dag, fs10.....og jeg forutser ikke noen alvorlige motsettninger når neste versjon kommer heller.

 

Så, vi kan altså konkludere med at, fs9 faktisk er best! :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...