Gå til innhold

Amerikanske politikere vil droppe JSF


Even Moe Egenes

Anbefalte innlegg

Tror neppe JSF-prosjektet blir lagt ned, mye grunnet investeringene allerede foretatt. Derimot så KAN det bli kraftig redusert, noe som unektelig vil gi en mye høyere totalkostnad pr. fly enn det Norske myndigheter har blitt forespeilet.

 

Har også mine tvil på at F/A-18 kommer til å bli vurdert for Norge om JSF-prosjektet mot all formodning SKULLE tryne. Hornet'en var med i minst ett av kampflyprosjektene, men forsvant ut ganske tidlig. Vil nok tippe at enten Gripen eller Eurofighter blir der vi ender opp.

 

Om, vel og merke, EADS i det hele tatt vil være interessert i å handle med Norge, etter alt det som har skjedd mellom EADS og Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke muligheter har USA sine luftstyrker?

 

  • Kansellere F-35 og grave fram Boeings X-32 fra de døde og satse på at den sikkert ikke går over budsjett
  • Kansellere F-35 og satse hardt på F-22 (som Obama-administrasjonen allerede har kansellert videre produksjon av)
  • Kansellere F-35 og fortsette å fly og evt. produsere nye 4. generasjons kampfly som F-16 og F/A-18 og Harrier
  • Kansellere F-35 og kjøpe russernes 5. generasjons kampfly Sukhoi T-50 eller kinesernes nye 5. generasjons fly
  • Kansellere F-35 og kjøpe europeiske 4. og 4,5. generasjons fly som Gripen eller Eurofighter
  • Kansellere F-35 og utvikle nye egne 4. og 4,5. generasjons kampfly (a la Super Hornet - f.eks. en "super F-16")
  • Glemme all utvikling som er gjort på F-35 så langt og starte med blanke ark (det blir sikkert billig)
  • Kansellere F-35 og slutte med sånn der krig og politikk og luftforsvar og sånt ;)
  • Fortsette utviklingen av F-35

 

Hva er mest sannsynlig? Hvis USA dropper JSF nå, så har de ingenting. Å kjøpe Sukhoi T-50 er selvsagt uaktuelt. Det samme gjelder europeiske kampfly - da kan man heller satse på videre produksjon og oppgradering av egne fly som F-16.

 

Og hvor mange % av de totale utviklingskostnadene er allerede brukt? Dette får man ikke tilbake ved å kansellere prosjektet. Akkurat nå må man se på hvor mye det vil koste å fullføre F-35 i forhold til hva det vil koste å hoppe tilbake til 1993 og starte med blanke ark igjen.

 

Tanken om ett enhets- (Joint) fly er en god tanke fordi man sparer penger i forhold til at US. Air Force, US. Navy og US. Marines skal utvikle hvert sitt fly. Men man kan godt si at USA har satset alle pengene sine på en hest og at den hesten nå halter. Men alt det er avgjørelser som allerede er tatt.

 

Det eneste man kan endre på nå er hvor man går herfra og framover. Og jeg kan ikke tenke meg at man vil klare å utvikle et nytt 5. generasjons kampfly for mindre penger enn det vil koste å fullføre F-35-prosjektet fra der det står i dag.

 

Jeg oppfatter dette mest som et skremmeskudd fra amerikanske politikere om at kostnadene må komme under kontroll.

 

 

For Norges del finnes mange av de samme spørsmålene. Vi kan selvsagt kjøpe Gripen istedet. Et svensk 4. generasjons kampfly fra 80- og 90-tallet, oppgradert her og der, men som likevel ikke oppfylte kravene i kampflystudien. Jeg må si at i den sammenheng tenker jeg mest på hvor glad jeg er for at ikke Norge har 60 stk. Saab Viggen i dag.

 

Det beste Norge kan gjøre er å vente og se. For USA har ikke råd til å la være å utvikle et 5. generasjons multirolle kampfly. JSF blir kanskje dyrere enn antatt, men det blir produsert. Jeg har store problemer med å se for meg noe annet scenario.

 

Det finnes en mulighet til, og det er å kansellere VTOL-versjonen, og utvikle F-35C til alle brukerne. US Marines må da glemme sin ide om å operere fra små båter og betongplatter i felt, og så må US Airforce (og Norge og andre luftforsvar) "finne seg i" å ha et fly med større fuel og payload, større rorflater, lavere landingshastighet og sterkere understell enn de egentlig hadde tenkt seg.

 

Hadde jeg vært sjef i JSF-prosjektet er det kanskje løsningen jeg hadde tatt sikte på. Evt. å utvikle A og C men droppe B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange interessante meninger her, men det er ikke "noen politikeres meninger" men vedtak som kansellerer JSF i så fall...

 

For hva man gjør i Norge så må man igjennom en anbudsrunde for offentlige innkjøp. Om valget faller bort regner jeg med at man begynner å se på saken på nytt.

 

Det ville være urimelig å falle på andrevalget dersom andrevalget TAPTE i operative krav. -Ikke bare tapte Gripen mot JSF, men Gripen falt igjennom og ble uaktuell i sammenlikningen: Gripen bestod 1 av 4 aktuelle tenkte scenarier, og JSF bestod alle scenariene.

 

Det eneste rimelige i dette tilfellet er at man finner noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den aller største respekt for F-16. Og jeg tror mange har totalt glemt å tenke over, at den dagen vi gikk for F-16 dealen, var flyet like uprøvet som F-35 er i dag. Hvorfor har alle "behendigvis" plutselig glemt dette? Men det virket! USA tok en sjanse med F-16. Det samme gjorde vi. Det fungerte! Over alle forventninger!

 

Men når jeg ser jeg "skip" med påsveiste tanker for å øke en "stabilitet" som egentlig skulle vært der fra dag en (les: mislykket design), og når jeg ser det samme komme på fly...i form av "conformal fuel tanks"...ja hva gjør de da? De bare klipper og limer, og håper noen er dumme nok til å kjøpe et fly som ikke lenger er aerodynamisk, bare praktisk. "Politikerfly". IKKE kjøp det. Det er et lappverk av sparkel og pappmache. Selv om jeg ikke er noen stor "fan" av F-35, tør jeg likevel gjette at alt som ser aerodynamisk ut (og ikke som bestemors lappeteppe), burde alene være grunn nok til å avgjøre saken.

 

Avslutningsvis lurer dere på hva jeg vil ha, og jeg har sikkert sagt det før. Uten at min stemme som sivilist skal vektlegges noen betydning.

 

Eurofighter. Bedre med TO motorer enn ingen motorer. Uansett hvor mye de hevder de kan "sikre" (hahaha) en motor til å virke under alle forhold. For de kan de aldri. Men har man to motorer, ja, resten sier seg selv. Andre verdenskrig funket med jagere med bare en motor. I disse dager burde vi uansett, i en krigssituasjon, bli smarte nok til å skjønne at redundans er stikkordet for å overleve. I den sammenheng er det da for min del bare Eurofighteren som står igjen som det mest solide alternativet. Eller en forfinet F-18.

 

Til slutt: Gripen er ikke stygg. Den er fantastisk. Den har en u-rotete cocpit i motsetning til F-16 hvor man lett går seg vill. Jeg har stor respekt for Gripen. Jeg har også stor respekt for at svenskene lenge har hatt et "internet" i sine fly i mellom, noe som de hadde lenge før andre land "kom på" den samme ideen. Gode taktikere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil skje om det faktisk blir lagt ned. Blir det ny konkurranse' date=' eller må vi kjøpe F/A-18? [/quote']

Det blir ikke lagt ned, så enkelt er det, det er like sannsynlig som at Airbus skulle lagt A380 på is i 2005. En har allerede investert så mye penger i prosjektet og en har et design som fungerer, men dessverre er det mange der ute som ikke helt har skjønt hva slags plattform en har med å gjøre enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full respekt for allt du vet om teknikk/fly.

 

Men med alle økonomiske/tekniske "drawbacks" så langt, gjør

vel F-35 til en "Turkey".

 

For min del, så tror jeg ikke vi vil se flere bemannede nye fly i USAF/USN/USMC.

 

Men kanskje de de klarer å få lurt noen på halehengende allierte :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...