Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

P-K: Roe deg ned...

Er ikke alltid treninger blir avtalt lang tid i forveien vet du.

Dette er også første treninga på oslo approach og da er det jo greit at det er rolig, så kandidaten får sette seg litt inn, før det blir annonsert for fullt.

Mvh JT :/

Skrevet

Ja, PK; Mener du da at han ikke skal få noen fly fordi han ikke annonserte 24 timer før en OTS APP trening?!

Dummeste jeg har hørt. Slevsagt kommer jeg innom en tur Moen!

Joakim: Pen og papir!

Skrevet

Når det kommer til å annonsere litt mer enn 4 timer før; ja takk! Da kan jeg nemlig planlegge å stå opp slik at jeg får flydd litt selv også...

.. litt irriterende å stå opp og oppdage at "heisann, der er en ATC treningsrunde allerede halvveis, jo".

Skrevet

Artig du er igang med treningen Anders, enda artigere at vi requestet OTS temmelig likt så det betyr det straks er min tur :D

Selv var jeg på sjøen i dag så jeg kunne ikke bidra, men normalt så burde vel treninger publiseres i god tid. Helst 48timer før slik jeg ser det om det ikke er en impulstrening. Uansett om det er første eller femte treningsøkt! :)

Skrevet

Hei

Har tenkt å bli en Newbie på VATSIM. Men har noen tanker rundt dette. Er det mulig å koble til med de enkelte (nødvendige) programmene bare for å komme inn for å lytte og lære en god stund før man kaster seg i flammehavet med min dårlige engelsk uttale?

Er det tillatt?

Skrevet

Takk skal dere ha. Prøver å suge i meg alt som står her, "And its a lot". Har ikke tenkt å kjøre igang en flight før jeg har lyttet en måneds tid, så får jeg sitte her å finsnakke med meg selv til jeg føler at jeg mestrer det muntlig. Når jeg skal gjøre alt selv i cockpiten, blir det ikke mye tid til å skrive.

Leser litt på VATSIM hva jeg behøver av programmer.

Takker og bukker for svar.

Skrevet

Det er ingen problemer å stå å lytte, men send gjerne en chat melding til atc om at du står bare for å lytte. Har flere ganger ventet med å logge av fordi et fly står på bakken, men så til slutt viser det seg at han bare sto der for å lytte :)

Skrevet
Er det mulig å koble til med de enkelte (nødvendige) programmene bare for å komme inn for å lytte og lære en god stund før man kaster seg i flammehavet med min dårlige engelsk uttale?

Er det tillatt?

Ikke bare er det tillatt' date=' det er også [u']anbefalt[/u]! ;)

Og som nevnt, gi gjerne ATC et vink om at du bare står der for å lytte. En annen ting er at de fleste som er ATC også flyr en del, og kan ofte hjelpe til med å svare på spørsmål du måtte ha der og da... :cool:

(men vær oppmerksom; dersom ATC får det travelt har trafikkavviklingen selvsagt førsteprioritet)

Når jeg skal gjøre alt selv i cockpiten' date=' blir det ikke mye tid til å skrive.[/quote']

Her er et tips; forsøk å lære "flyten" i kommunikasjonen med ATC. Da kan du skrive ned et par ting før du i det hele tatt tar kontakt for å få en klarering. Noe jeg f.eks. ofte gjør på Heathrow (og der er det ofte travelt) er å sette opp en liten liste. Så om jeg da skal ut via Dover (DVR VOR) sjekker jeg kartet og setter opp;

DVR ___

RW___

6000ft

SQ ____

... til nå har jeg aldri opplevd at ATC på Heathrow har avveket fra 6000ft på SID. Etter en klarering vil listen kunne se slik ut;

DVR 4G

RW 27L

6000ft

SQ 1165

Et annet tips er at du ikke trenger å skrive alt ATC sier, bruk stikkordsformat! Bare pass på at du selv vil forstå hva som er skrevet. ;)

Eksempel; ATC sier "turn right heading 350, decend and maintain 6000ft, QNH 1025". Et stikkordsformat kan være;

R350 D6000 Q1025

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...