Anders Moen Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Hei! Skal ha trening på Gardermoen approach i kveld, fra 1800 til 2000 lokal tid Anders Siter
Per-kristian Jensen Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Og vi har fortsatt ikke hørt om å annonsere treningene FØR de starter? Er litt sent å annonsere en trening 4 timer før den begynner... Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 P-K: Roe deg ned... Er ikke alltid treninger blir avtalt lang tid i forveien vet du. Dette er også første treninga på oslo approach og da er det jo greit at det er rolig, så kandidaten får sette seg litt inn, før det blir annonsert for fullt. Mvh JT Siter
Tom Knudsen Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Enig, klarer man ikke å planlegge en flight på 4 timer bør man heller ikke klage.. Siter
Joakim Hagen Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Skal se om jeg kommer. Usikker da jeg opplever Clearance som noe zv det vanskeligste som blir sagt Siter
A L Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Ja, PK; Mener du da at han ikke skal få noen fly fordi han ikke annonserte 24 timer før en OTS APP trening?! Dummeste jeg har hørt. Slevsagt kommer jeg innom en tur Moen! Joakim: Pen og papir! Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Jeg kommer etter jeg har landet med ICE542 på Paris De Gaulle. Årets første Icelandair flight på Vatsim. Siter
Jan Arild Gjemble Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Skal se om jeg rekker opp fra Bonn før du stenger, på vei ned nå, så vi får se om det blir en retur til ENGM og om jeg rekker det. Siter
Adrian Sørbø Mathisen Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 kommer innom jeg og Sitter å spikrer sammen flightplanen min på Sola nå Snakkes Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Når det kommer til å annonsere litt mer enn 4 timer før; ja takk! Da kan jeg nemlig planlegge å stå opp slik at jeg får flydd litt selv også... .. litt irriterende å stå opp og oppdage at "heisann, der er en ATC treningsrunde allerede halvveis, jo". Siter
Jan Tore Elvheim Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Så er det ikke alle som bur på den andre siden av jordkloden heller :grin: Landa nettopp, takk for service på Kontroll, Approach og tower JT Siter
Anders Moen Skrevet 2. januar 2010 Forfatter Skrevet 2. januar 2010 Da vil jeg bare takke dere som kom å fløy i kveld! Var utrolig morsomt å sitte i kveld Siter
Daniel Klepp Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Artig å ta tårnet også Takk for all trafikk som støtter treningene! Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Artig du er igang med treningen Anders, enda artigere at vi requestet OTS temmelig likt så det betyr det straks er min tur Selv var jeg på sjøen i dag så jeg kunne ikke bidra, men normalt så burde vel treninger publiseres i god tid. Helst 48timer før slik jeg ser det om det ikke er en impulstrening. Uansett om det er første eller femte treningsøkt! Siter
Werner Rafteseth Skrevet 2. januar 2010 Skrevet 2. januar 2010 Dette var nok en impulstrening, vi avtalte å starte opp treningen noen få minutter før Anders startet denne posten. Og jeg som mentor vil også takke alle som stilte opp og fløy i dag! Siter
Christian Andrè Todal Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Hei Har tenkt å bli en Newbie på VATSIM. Men har noen tanker rundt dette. Er det mulig å koble til med de enkelte (nødvendige) programmene bare for å komme inn for å lytte og lære en god stund før man kaster seg i flammehavet med min dårlige engelsk uttale? Er det tillatt? Siter
Christian Andrè Todal Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Supert, er det folk der til envher tid også? Må jeg ha alle tillegsprogrammene for å kunne koble til? Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Ja Christian det kan du fint gjøre. Om du vil kan du jo også starte som tekstpilot at du benytter tekst til å kommunisere med ATC om du føler det er tryggere for deg i starten. Velkommen til Vatsim. Les gjerne stikker trådene i denne forumsdelen for nyttige tips. Siter
Christian Andrè Todal Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Takk skal dere ha. Prøver å suge i meg alt som står her, "And its a lot". Har ikke tenkt å kjøre igang en flight før jeg har lyttet en måneds tid, så får jeg sitte her å finsnakke med meg selv til jeg føler at jeg mestrer det muntlig. Når jeg skal gjøre alt selv i cockpiten, blir det ikke mye tid til å skrive. Leser litt på VATSIM hva jeg behøver av programmer. Takker og bukker for svar. Siter
Daniel Klepp Skrevet 4. januar 2010 Skrevet 4. januar 2010 Det er ingen problemer å stå å lytte, men send gjerne en chat melding til atc om at du står bare for å lytte. Har flere ganger ventet med å logge av fordi et fly står på bakken, men så til slutt viser det seg at han bare sto der for å lytte Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Er det mulig å koble til med de enkelte (nødvendige) programmene bare for å komme inn for å lytte og lære en god stund før man kaster seg i flammehavet med min dårlige engelsk uttale? Er det tillatt? Ikke bare er det tillatt' date=' det er også [u']anbefalt[/u]! Og som nevnt, gi gjerne ATC et vink om at du bare står der for å lytte. En annen ting er at de fleste som er ATC også flyr en del, og kan ofte hjelpe til med å svare på spørsmål du måtte ha der og da... :cool: (men vær oppmerksom; dersom ATC får det travelt har trafikkavviklingen selvsagt førsteprioritet) Når jeg skal gjøre alt selv i cockpiten' date=' blir det ikke mye tid til å skrive.[/quote'] Her er et tips; forsøk å lære "flyten" i kommunikasjonen med ATC. Da kan du skrive ned et par ting før du i det hele tatt tar kontakt for å få en klarering. Noe jeg f.eks. ofte gjør på Heathrow (og der er det ofte travelt) er å sette opp en liten liste. Så om jeg da skal ut via Dover (DVR VOR) sjekker jeg kartet og setter opp; DVR ___ RW___ 6000ft SQ ____ ... til nå har jeg aldri opplevd at ATC på Heathrow har avveket fra 6000ft på SID. Etter en klarering vil listen kunne se slik ut; DVR 4G RW 27L 6000ft SQ 1165 Et annet tips er at du ikke trenger å skrive alt ATC sier, bruk stikkordsformat! Bare pass på at du selv vil forstå hva som er skrevet. Eksempel; ATC sier "turn right heading 350, decend and maintain 6000ft, QNH 1025". Et stikkordsformat kan være; R350 D6000 Q1025 Siter
Birger Blomvik Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Christian Todal; Kom innom meg en kveld, så kjører vi på.... Bor på Rensvik. Siter
Christian Andrè Todal Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Hei Birger Takker for tilbudet. Gi meg et vink og jeg er der! Jeg har stort sett mulighet hvilken som helst kveld etter kl 17. Tusen takk for tipset Gunnar. Utrolig så hjelpsomme dere er her. Det varmer om hjerterota. Siter
Andreas Stangenes Skrevet 5. januar 2010 Skrevet 5. januar 2010 Dersom du trenger mer hjelp så må du også bare ta kontakt med meg. Kjører newbie flights på teamspeak, og det er ganske kos. Gi meg beskjed så ordner vi det hvilken som helst dag Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.