Gå til innhold

Gardermoen approach trening i kveld


Anders Moen

Anbefalte innlegg

Artig du er igang med treningen Anders, enda artigere at vi requestet OTS temmelig likt så det betyr det straks er min tur :D

 

Selv var jeg på sjøen i dag så jeg kunne ikke bidra, men normalt så burde vel treninger publiseres i god tid. Helst 48timer før slik jeg ser det om det ikke er en impulstrening. Uansett om det er første eller femte treningsøkt! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha. Prøver å suge i meg alt som står her, "And its a lot". Har ikke tenkt å kjøre igang en flight før jeg har lyttet en måneds tid, så får jeg sitte her å finsnakke med meg selv til jeg føler at jeg mestrer det muntlig. Når jeg skal gjøre alt selv i cockpiten, blir det ikke mye tid til å skrive.

 

Leser litt på VATSIM hva jeg behøver av programmer.

 

Takker og bukker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å koble til med de enkelte (nødvendige) programmene bare for å komme inn for å lytte og lære en god stund før man kaster seg i flammehavet med min dårlige engelsk uttale?

 

Er det tillatt?

Ikke bare er det tillatt' date=' det er også [u']anbefalt[/u]! ;)

 

Og som nevnt, gi gjerne ATC et vink om at du bare står der for å lytte. En annen ting er at de fleste som er ATC også flyr en del, og kan ofte hjelpe til med å svare på spørsmål du måtte ha der og da... :cool:

(men vær oppmerksom; dersom ATC får det travelt har trafikkavviklingen selvsagt førsteprioritet)

 

Når jeg skal gjøre alt selv i cockpiten' date=' blir det ikke mye tid til å skrive.[/quote']

 

Her er et tips; forsøk å lære "flyten" i kommunikasjonen med ATC. Da kan du skrive ned et par ting før du i det hele tatt tar kontakt for å få en klarering. Noe jeg f.eks. ofte gjør på Heathrow (og der er det ofte travelt) er å sette opp en liten liste. Så om jeg da skal ut via Dover (DVR VOR) sjekker jeg kartet og setter opp;

DVR ___

RW___

6000ft

SQ ____

 

... til nå har jeg aldri opplevd at ATC på Heathrow har avveket fra 6000ft på SID. Etter en klarering vil listen kunne se slik ut;

DVR 4G

RW 27L

6000ft

SQ 1165

 

Et annet tips er at du ikke trenger å skrive alt ATC sier, bruk stikkordsformat! Bare pass på at du selv vil forstå hva som er skrevet. ;)

Eksempel; ATC sier "turn right heading 350, decend and maintain 6000ft, QNH 1025". Et stikkordsformat kan være;

R350 D6000 Q1025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...