Gå til innhold

Gardermoen en fredags kveld


Jakob Arne Brønstad

Anbefalte innlegg

Til alle som har flydd under ENOS_CTR i dag:

 

Jeg ønsker å beklage på det sterkeste dersom jeg har blitt veldig sur eller begynt å kjefte på noen. Problemet mitt er at jeg har en USB mikrofon som fungerer fint på Teamspeak og Skype, og som jeg trodde fungerte fint på VATSIM. Dette viser seg nå å ikke stemme, av en eller annen grunn så sliter jeg velidg med ES og USB Mikrofon. Pga jeg trodde den funket bra, så har jeg ved flere anledninger trolig blitt sur og "kjeftet" piloter opp for at de ikke følger med på frekvensen med mye trafikk, når det i realiteten var min mikrofon som var problemet.

 

Dersom jeg har truffet noen ønsker jeg å beklage på det sterkeste da det er noe som absolutt ikke skal skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekrefter at det har vært mye trafikk en fredags kveld, da mener jeg MYE trsfikk til en fredags kveld til å være.

 

når jeg dro hadde jeg sittet i ca 3 timer, å da hadde det vært ca 50 flybevegelser, og når jeg dro var det enda flere som var på tur til/fra gardemoen.

 

Toppers kveld :D Takk til alle som fløy i kveld xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pilot var det skikkelig morro å fly inn til Gardermoen idag, i tett trafikk og jeg opplevde bare flotte kontrollere uansett posisjon, til tross for at jeg opptil flere ganger ved ulike anledninger måtte be om å få repetert instrukser.

 

Hele veien opp fra EKCH til ENGM og videre på veien ned til EDDT har det vært topp service og bare hygggelige ATC'er spør du nå meg :)

 

Kjempearrangement som det virkelig står respekt av når det i tillegg gis en dollar per flight til en veldedig organisasjon som jobber for barn :)

 

Godt jobbet alle kontrollere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

En ting er lydproblemer en annen er at det er alt for mange som snakker så fort at det bare gjør det til det verre, så mitt håp er at alle som bruker voice snakker s-a-k-t-e-r-e.

 

Da er vi så mye nærmere til å kunne forstå hva som blir sagt, nettopp fordi lydkvaliteten er slik den er og det brukes så mange forskjellige typer headsett av god og dårlig kvalitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reid Ståle, det funker bare ikke å snakke "s-a-k-t-e-r-e" som du sier om det er sykt mye trafikk.

 

En ting er at ATC har dårlig kvalitet på lyden, men da må man nesten bare si ifra.

 

De fleste gangene det faktisk er noe som skjer, er det at piloten rett og slett ikke følger med. Ref. FLG f. eks hvor folk er på tur inn til siste biten før final, og finner på at de skal ta av seg headset for å prate med side kameraten, håpløst eller?

 

PK, funket det ikke med lyden når du kjørte ES i admin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Kai

Ja, kvaliteten på lyden har alt å si og er det mye trafikk så har en bare å vente til ATC kontakter deg eller du venter til det er en åpning for kontakt mot ATC. Det skjer alt for ofte at flere nøkler samtidig og da blir det også bare rot.

At det er sykt mye trafikk på radioen er pga at de ikke har disiplin til å sende og motta korte presise meldinger. Hvis en snakker litt saktere så blir beskjeden oppfattet mye bedre pga den elendige lydkvaliteten vi har.

Kunne pinadø tro at flere hadde fyr i ræva for å lire ut av seg mest mulig på kortest mulig tid.... :grin:

 

Det er bare å streame f.eks JFK ATC, det være seg DEL, GROUND, TOWER ol. Der snakker de ikke fort, men normalt og tydelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en pilot opplever problemer med å høre en ATC, så sier han enkelt og greit følgende: "XXXX tower/app/osv., unreadable". Hvis ATC'en ikke har noen problemer med å snakke med andre, så sier ATC det, som et hint til at problemet muligens ligger hos piloten. Det er mer effektivt enn å klage på et forum dagen etter :)

 

Jeg mener ikke å si at noen tar feil, for jeg var ikke til stede på ENGM i går, men det finnes også en tekstkanal på vatsim som kan brukes. Hvis man utfører to-tre radio checks, og ikke får svar, så må man bruke tekstkanalen uansett hvor urealistisk det er. Hvis man ikke har fått nye vektorer før de gamle går ut, så går man inn i holding. I 737NG så går man i FMC og trykker på HOLD-knappen, velger waypoint for holding og trykker inn data som høyde, fart, svingretning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å streame f.eks JFK ATC' date=' det være seg DEL, GROUND, TOWER ol. Der snakker de ikke fort, men normalt og tydelig.[/quote']

 

Nåja, er ikke helt enig i den der du. Jeg er selv ATC på JFK (DEL/GND), og er det en ting vi kan der borte er det å snakke fort. Om du møter på en som snakker sakte er det mest sansynlig fordi han er relativt ny på posisjonen og ikke kan alle prosedyrene enda (det finnes jo selvfølgelig unntakene som bekrefter regelen, men normalt sett går det temmelig fort, mye raskere enn hva normalt er i Norge, f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Premium Medlem

Men kjære dere, en ting er R/L en annen ting er Vatsim med sofa piloter og ATC'er. Hvis sofa ATC'er og sofa piloter kjører samme løpet som i R/L så vil det gå ræva.

 

Kai, jeg lytter jeg, og for å si det enkelt, jeg forstår hva som blir sagt...årsaken er enkel, proffe folk og disiplin, men jeg har mang en gang dratt på smiletbåndet etter at JFK DEL har en China airlines maskin for IFR clearance...det går greit helt til de kommer til et visst punkt hvor de faller helt ut, men det har nok også skjedd andre mer "lokale" airlines.

Igjen, hovedårsaken til dette gjentagende problemet har jeg nevent tidligere og jeg er helt sikker i min sak at å ta det litt roligere så vil dette gå mye bedre.

 

Forøvrig så kan jeg si at jeg benytter UHF radio i min jobb til det daglige uten å samenligne R/L ATC og piloter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke skjønner bæret, så sier det vel kanskje litt mer om din kunnskap, mener det IKKE frekt i det hele tatt.

 

Men for å si det slik, det er utrolig skjeldent at jeg ikke klarer få med meg det ATC sier. Men kan være for at jeg vet stort sett(ikke alltid) hva som blir sagt i de forskjellige fasene av turen, tillegg til at jeg er ATC.

 

God kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bare såvidt innom ENGM igår, men med en f.. up FSInn tok jeg en snarvei uten ATC.

 

Så på rent generelt grunnlag:

Poenget er vel at ATC med norsk som morsmål ikke alltid er så flinke i engelsk. Så når man prøver å snakke like fort som en innfødt Ney Yorker, ja så MÅ det jo bare gå galt. :grin:

 

Det er fullt mulig å snakke fort OG tydelig, for de med god diksjon og engelsk som morsmål.

Jeg har også hatt med meg både engelske og amerikanske

piloter her hjemme på Vatsim ved enkelte anledninger for en tid tilbake siden.

Deres tilbakemeldinger var,bl.a under et travel NE event, at ATC snakket veldig utydelig og var vanskelig å forstå.

Så da blir jo det å prate fort veldig bortkastet,

når det alikevel tar mye lengre tid med stadige "say agains".

 

Nå skal det sies at jeg syns det er mye bedre nå enn før.

Så la det bli på det nivået, å ikke fall for fristelsen å skru opp tempoet 2 hakk

på et morsmål som ikke er ditt. ;)

 

Når det gjelder IRL,så er det også mange "stilarter" ute å går

f.eks i NY,har jeg hørt på stream i travel tid,

hvor lydkvaliteten på streamen ikke er 100% akkurat.

Men fordi de er professjonelle og snakker tydelig så har jeg aldri problemer med å tyde hva som blir sagt. Uansett om det er noen som prater fort eller normalt.

 

Har heller aldri noen problemer med å tyde ATC på Vatsim in US.

 

Konklusjonen må bli:

ATC, kjenn din egen begrensning rent språkmessig.

 

Det mest uprofessjonelle er den ATC som liksom skal være skikkelig tøff og prate skikkelig fort sånn som "de store gutta" in real gjør.

Skivebom kaller vi slikt.

Nei, prat normalt,vær kort. Så går det bra selv om det er travelt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva vil du Reid Ståle at man skal gjøre når man har 15 fly på frekvensen samtidig som kommer inn til Gardermoen, og 80% av de er begynt på sin STAR? Da er man rett og slett nødt til å prate kjapt, og pilotene er nødt til å følge 210% med på frekvensen og svare så kjapt som mulig.

 

Det piloter er nødt til å skjønne når det er mye trafikk, er at det er mange som trenger å få instruksjoner på frekvensen samtidig, og desto lengre tid en pilot bruker på å svare ATC, desto lengre tid tar det for at neste pilot får sin instruksjon.

 

Jeg har en regel jeg bruker så langt det går, og det er at jeg gir Pilot A en instruksjon og venter på at han skal svare på den instruksjonen før jeg gir Pilot B sin instruksjon.

 

Så når en pilot bruker alt for lang tid på å svare på instruksjonen så vil det bare gå galt.

Jeg ser det at enkelte her ikke skjønner hvor mye trafikk det var, og heller ikke skjønner hvordan ting fungerer på VATSIM.

 

En ting er at min mic ikke fungerte 100%, men jeg prøvde å huke av "Connect Microphone to Playback device" i Euroscope slik at jeg hører hvordan min lyd var på VATSIM, og ganske ofte fungerte det utmerket, mens andre ganger fungerte det ikke fullt så bra.

 

Dersom jeg har 15 fly i min kontroll sone som alle sammen skal ned til Gardermoen og har startet sin decend, er jeg avhening av å kunne bruke KUN Voice til pilotene.

 

I en slik situasjon NEKTER jeg å kun bruke tekst dersom piloten kan fly med voice. Dersom man er ny på VATSIM, eller ikke er så veldig stødig i Engelsk burde man skrive dette i Remarks slik at ATC er klar over dette.

 

Som pilot burde man gjøre ting så raskt som mulig, man burde følge med på frekvensen spessielt når det er travelt, og man burde gjøre som ATC sier. Dersom det er mye trafikk så fungerer det bare ikke å bruke 3min på å gjøre en instruksjon. SPESSIELT ikke på Gardermoen. Dersom jeg gir et fly en instruksjon ved BGU og han bruker 3min på å svare/utføre instruksjonen vil han være ca over Gardermoen. Det er klart det blir frustrerende for ATC da.

 

Men uansett, som sagt dette er noe som skjer ved High Traffic Load, og derfor burde piloter som er ny på VATSIM ungå å fly til steder hvor det er ekstremt mye trafikk dersom man ikke føler seg trygg på å gjøre ting i løpet av kort tid.

 

Når det er sagt så er det forståelig at det ble problemer når voicen min ikke fungerte 100%, og det førte til at fly måtte få ting gjentatt flere ganger, noe som gjorde at det ble rot hele veien videre.

 

Dersom min mikrofon hadde fungert 100% ville ikke det blitt et problem.

 

Det som skjedde var ikke at jeg pratet for fort slik at fly ikke fikk med seg beskjeden, men at lyden var lav og ofte hakket, noe som gjorde at de mistet lyd.

 

 

 

--------------------------

 

Videre så ønsker jeg å komme med en oppfordring til ALLE ATCer i VACCSCA.

 

Dersom du skal logge på på en flyplass, og en annen kontroller er på og dekker den flyplassen, burde man ALLTID logge på som Observer først for å se trafikkbildet og koordinere med den ATCen som er på. Da ungår man at det blir masse rot fordi man hopper rett inn i noe man ikke har anelse om hva er.

 

Med det mener jeg ikke at man hopper rett inn i noe man ikke kan, men at man ikke vet hvordan det faktiske trafikkbildet er, eller hvordan den ATCen som sitter der har planlagt ting.

 

En annen ting er ATCer som logger på, sitter i 5min og forsvinner uten å si et ord. Jeg nevner ikke navn, men dette var noe som skjedde under dette eventet.

 

Jeg ønsker ikke å kjefte på noen som helst eller henge noen som helst ut, jeg ønsker heller å gjøre dem klar over det, samt hvorfor det er slik og hvordan de kan unngå det.

 

For VACCSCA sin del så kan man enkelt forberede og trene nye ATCer på å takle mye trafikk ved å bruke SweatBox.

 

Dette er et program hvor en mentor kan simulere masse fly, og ATCen må takle dette.

 

Det er greit nok at det normalt sett ikke er mye trafikk i Norge på VATSIM, men jeg mener at ATCene burde være trenet og forberedt på hvordan man takler mye trafikk, ved bruk av korte, tydelige og enkle beskjeder til flyene i stedet for :

 

"Aircraft 123 you can turn left heading ehm ehm ehm 340 ehm correction you can turn left heading 330, or correction ehm that was left heading 340, correction again, that was left heading 320"

 

så kan man f.eks si:

 

"Aircraft 123, turn left heading 320"

 

Nå er ikke jeg noen mentor eller ansvarlig for trening i VACCSCA, men dette er bare min mening som C1 controller på VATSIM, med 1000timer online.

 

 

Det folk er nødt til å skjønne, er at det ikke fungerer å prate sakte til fly når det er 15 fly som helst skulle ha hatt instruksjoner samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar selvkritikk for å ha logga rett på på et dårlig tidspunkt, det har jeg lært av og skal unngå i fremtida. Det førte til unødvendig mas og vektorering som vi alle kunne vært foruten.

 

Når det er sagt er jeg veldig misfornøyd med Euroscope på to punkter. For det første, når et fly forsvinner og kommer tilbake kommer tagen opp i samme gråtone som bakgrunnen, noe som er komplett umulig å se i en situasjon med mye trafikk og overlappende tager, og nei, å flytte på dem burde ikke være nødvendig. Dette førte til en ubehagelig situasjon for alle.

 

For det andre, å bruke tekst i Euroscope er også helt umulig, ettersom den du snakker til blir endra på omtrent bare man kommer borti tagen, dermed skriver man til feil fly, noe som gjør vondt verre i en situasjon med mye trafikk.

 

Dette er ikke et forsøk på å legge skylda over på noe annet, heller en forklaring på hvorfor noen ting gikk som de gikk.

 

Og som en sideting, om det hadde vært mulig for flygeledere i VACCSCA å hatt en Sweatbox-session utenom treningssituasjoner, hadde i hvertfall jeg satt veldig pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg har 15 fly i min kontroll sone som alle sammen skal ned til Gardermoen og har startet sin decend, er jeg avhening av å kunne bruke KUN Voice til pilotene.

 

Hvis du er avhengig av det, foreslår jeg at du kommer tilbake når du har studert reglene for bruk av VATSIM-nettverket litt nærmere. Mente du forresten sektor, eller control zone?

 

 

Dersom du skal logge på på en flyplass, og en annen kontroller er på og dekker den flyplassen, burde man ALLTID logge på som Observer først for å se trafikkbildet og koordinere med den ATCen som er på. Da ungår man at det blir masse rot fordi man hopper rett inn i noe man ikke har anelse om hva er.

 

Da antar jeg vi slipper dette fra deg i fremtiden...

 

En annen ting er ATCer som logger på, sitter i 5min og forsvinner uten å si et ord.

 

Da antar jeg vi slipper dette fra deg i fremtiden...

 

"Aircraft 123 you can turn left heading ehm ehm ehm 340 ehm correction you can turn left heading 330, or correction ehm that was left heading 340, correction again, that was left heading 320"

 

Dette, eller rettere sagt disse "ehm'ene" høres jo ut som deg på en god dag, så pass nå endelig bare på å ikke kaste stein i glasshus...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg kan vel nevne at jeg selv for tiden holder på med å luke ut en rekke uvaner i treningen hos VATSIM UK. Jeg er ennå ikke godkjent for å sitte solo ATC på en eneste UK flyplass på grunn av nevnte uvaner... :whistle:

 

Joda, noen forskjeller mellom Norge og UK i frasologi og metodikk også, men det begynner faktisk å komme seg. Uansett regner jeg med å bli en mye bedre ATC enn det jeg er nå den dagen jeg setter meg på MAN_CTR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk effektivt men tydelig! Det er mer proft å ikke få say-again en å fremvise et voldsomt tempo i kontrolleringen! ;) Voice-trøbbel derimot er lite å gjøre med når slik kan hende fra tid til annen.

 

God jul til alle vaccsca-ATC! Blir for dumt å diskutere dette i en form som ser ut til å gå mer på person en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...