Gå til innhold

Gardermoen en fredags kveld


Jakob Arne Brønstad

Anbefalte innlegg

  • Premium Medlem

Per Kristian;

Vel, hva vil du Reid Ståle at man skal gjøre når man har 15 fly på frekvensen samtidig som kommer inn til Gardermoen, og 80% av de er begynt på sin STAR? Da er man rett og slett nødt til å prate kjapt, og pilotene er nødt til å følge 210% med på frekvensen og svare så kjapt som mulig.

 

Jeg tror Tommy Hansen svarte utmerket på dette.

 

Alle har et ansvar som pilot på Vatsim til å skjønne at ATC i dette tilfellet som du beskriver, har stor arbeidbelastning.

Når du prater kjapt og lydkvaliteten er slik den er, da blir det bare problemer, misforståelser, say again og alt det der.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har flydd gjenom europa og tingene har fungert utmerket helt til en treffer på en person som har helt feil innstillinger på lyden. Ørevoks skvetter og en banner og steiker for at personen ikke har sjekket lyden.

 

Forøvrig synes jeg at diskusjonen er helt grei jeg slik at vi kan få fokus på radio disiplin og at vi ikke glemmer at her er det personer med lang erfaring og newbies på samme frekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tråd som dette kan ta drepen på "nyrekruttering" på begge sider av scopet.

 

Per Kristian hadde kvalitetsproblemer som gjorde det veldig vanskelig å høre hva han sa. Han var ikke svak, heller det motsatte, men stemmen virker overmodulert og lettere garbled. Det ble absolutt ikke bedre av at han økte stemmenivået.

 

På den andre siden så var det mange slappe piloter på frekvensen, og kombinasjonen ble ikke bra. En Mayday oppi det hele satte enda mere press på han.

 

Generellt nå det gjelder radiodisiplin, jo mindre prat, jo bedre er det. Bruk standard frasiologi.

Vi har akkurat de samme problemene i RL med mye trafikk og tidvis elendig kvalitet på ATC sendingene. Kvalitet og disiplin varierer kraftig fra selskap til selskap og fra region til region. Forskjellige språk.

 

Ikke glem å ha det moro, det er vel det som er meningen?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster: Tore Urvik

Emne: Re: Gardermoen en fredags kveld

 

Sitat:

Dersom jeg har 15 fly i min kontroll sone som alle sammen skal ned til Gardermoen og har startet sin decend, er jeg avhening av å kunne bruke KUN Voice til pilotene.

 

 

Hvis du er avhengig av det, foreslår jeg at du kommer tilbake når du har studert reglene for bruk av VATSIM-nettverket litt nærmere. Mente du forresten sektor, eller control zone?

 

 

Sitat:

Dersom du skal logge på på en flyplass, og en annen kontroller er på og dekker den flyplassen, burde man ALLTID logge på som Observer først for å se trafikkbildet og koordinere med den ATCen som er på. Da ungår man at det blir masse rot fordi man hopper rett inn i noe man ikke har anelse om hva er.

 

 

Da antar jeg vi slipper dette fra deg i fremtiden...

 

Sitat:

En annen ting er ATCer som logger på, sitter i 5min og forsvinner uten å si et ord.

 

 

Da antar jeg vi slipper dette fra deg i fremtiden...

 

Sitat:

 

"Aircraft 123 you can turn left heading ehm ehm ehm 340 ehm correction you can turn left heading 330, or correction ehm that was left heading 340, correction again, that was left heading 320"

 

 

Dette, eller rettere sagt disse "ehm'ene" høres jo ut som deg på en god dag, så pass nå endelig bare på å ikke kaste stein i glasshus...

 

Joda, spessielt ettersom jeg på bakgrunn av dette har blitt hevet ut av VACCSCA...

 

Forresten Tore, nå må du ikke glemme av VACCSCA Constitution §4.3.1

 

# Treat each other with mutual respect. Don't threat, harass or belittle other members. There should be no finger pointing.

# File any complaint to the board, do not air grievances openly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg ute etter å starte en krangel med noen her, men selv jeg som har logget tja sist jeg sjekket over 550timer(halvt år siden) synes enkelte atc`er i Norge har det JÆÆÆÆCLI travelt på voice enkelte ganger. å da blir d som sagt før her en del "say again".. ikke for å være frekk eller noe PK men du som dyktig ctr kan være en av de.. ikke bestandig men enkelte ganger å da går det litt fort for enkelte selv meg av å til.

så derfor mener jeg åå at det man tjener jo mer på å ta det litt roligere selv med mye trafikk, er jo ikke galt å sende noen på en holding, for å ta det litt roligere da blir det straks enklere å morsomere for alle=) + at en slipper alle "say again" å irriterte piloter/ctr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, som habil pilot og veldig vant til ATC fra hundre år tilbake:

Hvis folk snakker norsk-engelsk, altså Røyken-ATC, går det meste bra.

Problemet med noen få i det norske Vatsim-miljøet er at de snakker som Continental 38 og ikke som Norshuttle 546; de tillegger seg en slags amerikansk uttale, som en topgun-jagerflyger, og det er vanskelig å lese- for nordmenn.

Jeg mener til min dødsdag at det tydeligste, klareste og mest forståelige er engelsk med norsk "farge".

"Scandinavian oann tri sikks tri, tørn lefft heading serå tuu serå". (dette har ingenting med den opprinnelige diskusjonen å gjøre, om en spesiell kveld på Vatsim, bare for å understreke det - jeg var ikke der).

Så jeg oppfordrer alle ATC'er til å lytte på en scanner, og skjønne hva som høres best.

Riktig: "scandinavian 4402 descending 255 for 120"

Galt: "scandinavian 44-oh-2, descending twenty-five-five for one-two-oh"..

I det hele tatt gjelder det, etter min mening, å ikke høres ut som om du sitter på KJFK, men på Røyken.

Mye lettere å høre.

 

For en som har fløyet mye er det jo lett; når man nærmer seg TOMRA fra sør, sitter man bare og venter på å få en baseturn og down to 4000. Så når meldingen kommer, om den er aldri så garbeled, så vet man hva som kommer; man er forberedt, situational awareness. Man venter på en heading rundt 280. Man sitter nærmest med hånda på heading-knappen.

Men om man er uforberedt, ikke så vant til ATC, så hjelper det i alle fall ikke om ATC snakker som han jobber i Topgun.

(dette har overhodet ikke noe å gjøre med det originale innlegget, jeg var ikke der)

 

Bare min betraktning på ATC.

Det med å tillegge seg en topgun-sjargong har jeg faktisk bare hørt i Norge, resten av Europa snakker den "dilalekten" de har.

Tyskerne er jo komisk-tyskere, med zero-ziks-zero.

 

Minnner meg om den RL piloten i SAS (håper han ikke blir truffet om han leser dette) som i de siste 15 årene har snakket som om han flyr jagerfly rundt Edwards AFB, men problemet er at han flyr SAS 737 i Norge, vet ikke om andre har hørt ham - det er "one twenty five-er climbing one five-oh", scandinavian-ER, ..

Bare min mening om tydelig ATC.

Norsk uttale høres best;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver litt til, mens jeg er i gang;)

Til piloter, for å få dette til å gli litt lettere:

Når du er inbound Gardermoen, du er på Oslo Control, og er på en Torp arrival:

Sjekk hva som er frekvensen for approach - hvis de er logget på - da kan man i Squawkbox se at det står ENGM_V_APP 118.475.

Da stiller du inn den frekvensen i standby-vinduet på radioen, og forbereder deg mentalt på at Oslo Control straks vil si "xxx, contact approach 118.475".

Da vet du at han kommer til å si det, så det blir ikke noe "say again the frequency.."

Så sier selvfølgelig Oslo Control: "Scandinavian 803 contact approach on 118.47"

Du visste den kom, den er stilt inn allerede!

Du kan da bare trykke på en knapp på radioen, så har du skiftet frekvens.

Slik gjelder det å ligge foran hele veien; når du er på approach, sjekker du tårnfrekvensen og stiller inn den i standby-vinduet, slik at når approach gir deg over til TWR, tar det deg ikke bare et sekund å skifte, men du er også forberedt på at han skal si "contact tower on 120.1".

Og sånn er det hele veien:

Når du skal lande på 01R: Lenge før har du sett på kartet og funnet ut at "jeg kommer sannsynligvis til å taxe inn via B6, og den går over i G, og så har du tenkt på at "han kommer sikkert til å si "taxi via G into parking 42".

Så sier han "velcome to Gardermoen, taxi via G into parking 46".

Aha, tenker du!

Spesielt med taxing ut fra stand: Du tenker:

Vi står på 44 på ENGM, det er 19L for takeoff, du studerer dette kartet på forhånd:

 

19L

 

Du tenker: "han kommer sikkert til å si "taxi Z H S to 19L".

Og så sier han nettopp det.. Forberedt! God følelse!

Så jeg tror at mye av lydproblemene på Vatsim ikke har SÅ mye å si hvis bare folk er forberedt, situational awareness, og at flygelederne snakker tydelig engelsk med norsk uttale.

Da blir det kanonbra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"nei, det er vel en grunn til at jeg etterhvert trives godt med å fly i UK luftrom"..

 

- i UK luftrom er det innfødt-engelsk som gjelder.

For en nybegynner er å fly inn til Heathrow på Vatsim det nest vanskeligste - etter det å fly inn til New York.

Men enhver nybegynner kan når som helst fly inn til et event i Frankfurt, Prague, Stockholm, Hamburg, Amzsterdam, Wien.

I alle fall når det gjelder å forstå ATC_- det er de som har det som morsmål som gjør det vanskelig - etter min mening.

 

Jeg vil kanskje gjøre meg upopulær, but here it comes:

(Aslak; Thorbjørn, støtt meg)

Om du har en norsk Vatsim-ATC som har fått rating for å ha ENGM_APP:

Det er mye lettere for alle å forstå hva han sier hvis vedkommede ikke har bodd i New York halve livet.

Altså: Hvis man er norsk, men har bodd i USA e.l siden man var fire år, og man snakker "jagerflypilotengelsk", så er det etter min mening en ULEMPE når man skal jobbe som ATC.

 

(Reaksjoner på innlegg ventes;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten Tore, nå må du ikke glemme av VACCSCA Constitution §4.3.1

 

Kjære Per Kristian,

 

Jeg kjenner godt til Constitution og jeg har etter min oppfatning ikke brutt noen av reglene. Vedrørende det første sitatet fra deg jeg responderte på, gikk bare på at din oppfatning ikke er helt forenelig med min oppfatning av slik regelverket på VATSIM faktisk er. Det var ment som "rettledning" til deg, siden du tydeligvis ikke kjente til disse reglene. De andre sitatene fra deg er ”regler” du lister opp, som du selv har en historie med å ikke overholde. Jeg ville da med et smil gjøre deg oppmerksom på at utsagnene fra deg var registrert, og at jeg håper du tar dem med deg selv også. Hvis dette på noe som helst vis ble oppfattet som ”threats, harassments or belittle” så beklager jeg det, for det var ikke min hensikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere sagt, man må selv kjenne sin begrensning på det språklige.

Jeg må da si at det er lettere å forstå en engelskmann snakke fort engelsk, enn en nordmann som stotrer i vei på full speed. Så jeg er ikke enig med Tore S.

Jeg foretrekker innfødtengelsk.

Heller ei at det er så "vanskelig" å fly inn til NY som fersk.

Jeg starta med JFK-BOS-JFK.

Jeg hadde ingen problemer med å skjønne hva ATC sa. Ei heller med å gjøre meg forstått.

Ting er som regel ikke vanskeligere enn det man gjør det til.

Derimot, om man hadde hatt en som prata Jamaicanskengelsk fort slik som han i GTA IV, ja da hadde jeg meldt meg ut.

For han skjønner jeg ikke bæret av hva sier! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, tydeligvis så har VACCSCA bestemt seg for å kaste meg på huet ut av VACCet etter 6 år, og ovet 1000 timer som ATC der. Fun fact, ATC i NYARTCC (VATSIM) en av de værste de har, 150sider med klager på forumet deres, og de har enda ikke FÅTT LOV til å hive han ut! Men enda så klarer VACCSCA å kaste meg på hau ut for noe jeg helt klart ikke har gjort.

 

De påstår at jeg på denne fredags kvelden har vært "abusive" på frekvensen, noe jeg har beklaget på det sterkeste her inne, samt sendt en formell beklagelse til Air Child VA om, og blitt hyllet til himmelen av på deres forum,

 

Videre påstår de at jeg har kjeftet til en annen kontroller, jeg vet ikke hvem dette er, den enenste jeg vet om at jeg kommenterte direkte skal ikke nevnes navn på, men han skjønte hva jeg mente og ble på ingen måte støtet av det (Offended),

 

Videre så har det visst blitt mottatt klager om misnøye mellom meg og andre controllere på offentlig forum.

 

VACCSCA har tydeligvis også mottatt informasjon om forslag gitt til meg, av andre kontrollere samt forslag fra VACCSCA Staff som ikke har blitt fulgt.

 

I tilleg så blir utkastingen min begrunnet med at jeg i bunn å grunn har prioritert liv forran VATSIM, og ikke vært i stand til å f.eks sitte ut booket tid, eller møte opp til booket tid. Sist jeg sjekket var da enda dette en hobby og ikke en betalt jobb!

 

Uansett, lite jeg kan gjøre med, VACCSCA har bestemt seg og igjen finner de på ting rett fra det blå som ikke har noe som helst med virkeligheten og gjøre, og hiver meg ut fra VACCSCA etter at jeg har dedikert 6 år til dem, over 1000 timer som kontroller og sist jeg sjekket så var jeg da relativt flink controller også. Det er tydelig at VACCSCA har holdt en grudge mot meg de 3 siste årene, først ved å gi meg S3 trening og mentor, før de uken etter sa at de nektet meg S3 trening, og nå kaster de meg ut pga ting som ikke hører hjemme i virkeligheten. Oh Well, let VACCSCA styre, det er tydeligvis ingen regler mot slikt.

 

 

Til andre VACCSCA kontrollere, pass dere! Dette er tydeligvis en JOBB og ikke en HOBBY!

 

SAY WOOOT?! Jeg skrev da klart og tydelig i tråden min at det gjalt meg like mye som andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig i at Per Kristian ble kastet ut! Det er jo ikke akkurat som at vi har for mange ATC i norge. Jeg har ingen formening om hvordan han er som ATC da jeg ikke kan huske og ha fløyet under hans kontroll, men et alternativ kunne jo være og "degradere" han til å kontrolere mindre trafikerte områder. På en vanlig dag går det nok helt fint, men når det plutselig blir veldig travelt så kan det gå gale for selv de med lang erfaring. Så mener at de som kontrolerer steder som risikerer å bli veldig trafikert burde vise at det er noe de kan klare før de får tilbud om å sitte der. På Vatsim syns jeg man burde vise at man klarer det selv med piloter som ikke følger med og nybegynnere for de kommer alltid til å være der. Det er ikke real life.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er rett og slett sjokkert over vendingen denne tråden har tatt. For det første er dette et forum for flightsim.no, helt uavhengig av Vatsim forøvrig, og jeg oppfatter at flere av innleggene her grengser opp til saksbehandling innenfor Vatsim.

 

Jeg vil sterkt be om at denne tråden slettes, og at denne debatten overføres til Vatsim's eget forum. Den har ingenting her i flightsim.no å gjøre slik kursen har blitt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var selvsagt at denne saken har blitt en VACCSA-sak og dermed burde diskuteres internt der og ikke her.

 

Selvsagt skal vi diskutere Vatsim og hva som skjer der, men å "henge ut" eller gå på enkeltpersoner er utidig, og en intern greie for VACCSA og ikke for flightsim.no.

 

En generell diskusjon om Vatsim og hvordan det fungerer og hvordan vi kan gjøre opplevelsene bedre er selvsagt helt ok, men ikke når man drar inn enkelt-personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen hører ikke hjemme på fs.no, så voksen trodde jeg du var PK.

 

Du vet godt hvorfor du er utestengt permanent. Etter mange advarsel og utestengelser fikk du beskjed under din 1 måneds suspension i mars beskjed om at dette var siste advarsel neste gang ville du bli utestengt fra vaccsca.

 

Alikevel har du fortsatt med dine gamle vaner og til dere andre så er ikke denne beslutningen tatt etter hva PK gjorde en viss fredag men en konsekvens at vedkommende det siste halve året har gitt F*** i advarsler, og brutt regler som er satt for oppførsel på VATSIM.

 

Andreas Stangenes, kanskje lurt å vite hva en snakker om før en kaller folk drama queens og at vi kaster folk ut fordi det har kommet noen fly, ærlig talt.

 

Dette er som sagt en sak mellom VACCSCA og PK, grunnen til at jeg skriver dette innlegget er fordi PK og enkelte andre prøver å få det til at vaccsca er den store stygge ulven her mens realiteten er en ganske annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders: jeg har nå bare lest den øverste linjen av det siste innlegget ditt, og jeg trodde du var så voksen at du kunne respektere folk nok til ikke å nevne spesifike personer :)

 

EDIT: huff, jeg er jo nesten moderator her nå :grin:

Tror jeg begynner å trekke meg sakte ut fra denne tråden...

 

EDIT 2: resten av innlegget ditt er forøvrig en stor selvmotsigelse. Send PM om du lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...