Gå til innhold

Ops ass på jåttå


aleksander rødland

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er nå ferdig med rekruttskolen og blitt plasert som opperasjonsassistent på jåttå i stavanger. Har hørt veldig mye delte meninger om denne jobben. Noen sier at den er gørrkjedelig og man sitter som regel og ser på film hele dagen, mens noen sier at hvis man viser stor interesse så får man mye mer ut av det og får større ansvarsområde. Er det noen her inne som har noen erfaringer fra denne stillingen? Jeg valgte den fordi den hørtes veldig spennende ut når jeg leste om den, men når jeg hører at den er så slapp så virker det ikke så gøyt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre akurat hva du selv vil ut av militærtjenseten. Sitte på rævva ett år eller bruke det for alt det er verdt. Ta alle de kurs og sertifikater du kan få så drar du derfra med en god porsjon "formue" etter avtjent tjeneste. Med formue mener jeg slik du må betale titusenvis for i det sivile. Det kan være alt fra lastebillappen til regelrette teoretiske fag som økonomi etc.

yns det er merkelig att ikke flere ungdommer ser verdien av å ta utdannelsen sin innnen forsvaret. der får ddu nærmest all den tid du måtte ha behov for (gjelder spesifikt de som sliter litt med skolearbeid ellers) du får maten servert 3 ganger i døgnet, vekt om morran og 200 meters skolevei ;)

istedet velger altså mange unødvendige studielån. I forsvaret får du til og med betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd du ikke ville bli terminal-assistent da, Aleksander ;)

 

Det er som Per sier: Man kan gjøre akkurat hva man selv vil ut av militærtjenesten. Ha en bra holdning til det! Noen hatet å være terminal-assistent ved Gardermoen, mens jeg elsket det! Da fikk jeg kjapt mer ansvar og hadde det veldig gøy!

 

Kan også anbefale deg og ta masse kurs gjennom VO!! Og så ligger det 20,000 kr i stipend til deg hos VO hvis du selv henter de.. Tips: Søk om støtte til å ta småflyteorien! Jeg fikk 80% (maks) dekket til å ta teorien! Hadde jeg vært tidligere ute, kunne de også dekket flere flytimer hvis jeg hadde kommet meg så langt, men det rakk ikke jeg før jeg dimiterte! Benytt VO og Forsvaret alt du kan! Det er mye bra å hente derfra :D

 

Lykke til på Jåttå! Si ifra når du kommer på perm til Bergen igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du skal til J3 Luft og bli opsass i det vi kaller for Emergency Action Unit. Jeg flyttet nettopp fra Stavanger/Jåttå til Bodø/Reitan. I Stavanger jobbet jeg cirka to år som grenader på J3 Luft.

 

Som det sies her, så kommer det veldig mye an på initiativet du selv tar. Hvis dine foresatte ser at du er en slakk dass som aldri gidder å gjøre noe, så får du heller ikke ansvar og du vil følgelig kjede deg. Ser man at du er ung og fremadstormende så er det store muligheter for at du får det veldig, veldig fint og intressant år. Husk at du der går rundt blandt jagerflygere, artillerister og kontroll & varslings-personell.

 

Lurer du på noe mer så kan du sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på J3 luft ja. Er veldig artig å være der når man e interresert i fly. Kan ikke se hvordan det kan være noe gøy stilling uten. Akkurat nå er det mye aktivitet der pga øvelser som pågår og det blir vertfall spennende å være der når Obama kommer. Jeg valgte ikke Terminalassisten Thomas fordi de krevde bil lappen og den er jeg ikke ferdig med enda så da hadde jeg blitt satt inni terminalen og det hadde ikke vært noe serlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk forsvaret for alt det er verd.

Selv 5 år i luftforsvaret. Full lønn som værva grenader etter 3 mnd.rekrutt skole. Så skole i 14 mnd (Kjevik) så resten på 717 skv Rygge. Masse gøy, flotte partys hjemme og ute, Til og med tur i fighter. :cool:

Fri bolig på jobben, fri mat, fri klær og vask + ok lønn.

Og sluttet med fagbrev i handa.

Jobb tilbud i fleng fra oljebransjen og flybransjen.

Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at OPS ASSene bare lager kaffe hele dagen, og at det er en av de kjedeligere stillingene innen forsvaret.

 

Som noen lenger opp skrev; mange steder får du jobb etter hvor mye du er til å stole på!

 

Hvis du har hørt at noen lager kaffe hele dagen så blir det vel jævlig mye kaffe?

 

Det er vel ikke urimelig å anta at en ops ass er assistenten til en ops off? På samme måten som at en crew chief ass er assistenten til en crew chief?

 

Ellers har jeg samme tips som Strenghagen: Bruk tiden for det som det er verdt - det er mange muligheter du kan velge som du har veldig så gratis så lenge du er inne i førstegangstjenesten, deriblant kurs på Voksenopplæringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe "jeg tog an" Nysveen, men kanskje greit å legge til i posten at det er en spøk hehe. Jeg storkoser meg og vurderer sterkt å verve meg som grenader når tjenestetiden min er over. Hva ligger grenader lønnen på egentlig? Hvordan gikk du fram for å få støtte til PPL teori Hjelset? Var det bare og spørre så fikk du eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødland: du kan søke voksenopplæringen om stipend. Grenaderlønnen på FOH kan ikke sammenliknes med grenaderlønnen ute på skvadroner/bataljoner - den er mye høyere. Grenaderene på EAUen tjener bedre enn en KVM eller SJT på KNM HH. Man har litt over 15 000 i mnd i grunnlønn, det vil si øvelser og overtid ikke medregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødland: Jeg var vara-HTV for Gardermoen og var mye i møter med VO på Sessvollmoen. Det jeg gjorde (etter å ha diskutert det litt med VO-rektor på Sessvoll) var å sende inn en søknad på stipend der jeg forklarte hva det var og hvordan det ville foregå. Det er et kurs (internettkurs), så det skal bli godkjent med 80% støtte..

 

Bare å søke ASAP! Det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom ikke frem i posten, men det er en intern vits mellom blandt annet meg og Rødland. Etter å ha bodd på rom sammen gjennom hele rekrutten, har han helt sikkerten teori eller to om BUA stillingen som han kunne ha slengt tilbake.

Du havnet på BUA? Fått vite tjenestested?

Har forøvrig søkt om stipend til PPL-A på VO, men har ikke fått svar enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå jeg kom fra en ganske "snill" tropp fra Madla nå. og etter mindre enn en uke på kjevik syns jeg vi får ALT for mye tid til bordtennis og kaffe! Så jeg har en mistanke om at du har rett Kristoffer, det blir vel sikkert enda mer dødtid i Bodø, ettersom det ikke skal være noe undervisning der heller. Men når det er sagt så er det som gjøres (når noe først skal gjøres) veldig gøy! Ser veldig frem til tauing av F-16 på mandag :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...