Gå til innhold

Aslak flyr low cost


Aslak Iversen

Anbefalte innlegg

Det er ingen stor hemmelighet at jeg ikke er den største tilhengeren av lavprisselskaper, men for noe dager siden havnet jeg i et situasjon der jeg måtte ty til dette alternativet.

 

Som ansatt i et flyselskap så har jeg tilgang til billige stand by billetter med de fleste flyselskapene i verden. Jeg hadde planlagt en tur A-B-C-D. A-B-C fikk jeg bekreftet (dyrere billett), men C-D var åpen.

 

A-B-C gikk greit. I C var flyet til D fullt, og med en lang venteliste så lå det an til å vente 9 timer på det første flyet som hadde ledig plass.

 

C-D har en low cost option med the worlds best low cost airline, så jeg beit i det sure eplet og kjøpte billetter for meg og familien. Alternativer ville bli 9 timers venting på ledig sete med fullserviceselskapet.

 

Først måtre vi ta taxi til low cost terminalen. Der fikk vi fornøyelsen av å stå i kø i en terminal med minimun aircondition. Madammen holdt på å svime av. 40 minutter senere begynte vi å nærme oss skranken, da hun som hadde check in bare gikk sin vei. Uten forklaring. Det gikk 10 minutter før det kom en ny person som tok over jobben hennes. Da var det 1/2 time til avgang, og iflg informasjonen deres så stenger de innsjekk 45 minutter før avgang. Da vi sjekket inn skulle hun ha ekstra penger for baggasjen som veide over 35 kilo totalt. Jeg hadde allerede betalt for 45 kilo da jeg kjøpte billettene, men det var tydeligvis ikke registrert. Etter en kjapp krangel ble vi sjekket inn.

 

Ute ved gaten ble flighten annonsert for immediate boarding 25 min før avgang. Alle stormet frem og ble stående i kø. Vi tok det rolig siden vi hadde reserverte plasser. 5-10-15-20-25 minutter gikk. Folk sto i kø. Så kom det en annonsering om at pga værsitusjonen så ville det bli en forsinkelse. Det regnet kraftig, så det var forsåvidt OK. Alle satte seg ned igjen. 20 minutter senere, ny boarding annonsering. Nytt run mot gaten. 20 minutter til før noe mere skjedde.

 

Boarding delvis under tak (det finnes ingen broer på terminalen), og vi fikk paraply for siste delen ut til flymaskinen. Dette tok sin tid. Annonsering fra kapteinen på uforståelig engelsk innimellom all reklamen som gikk på PA. De har ikke noen gardin mellom kabinen og galley, kun en gjennomsiktig vegg mot crewsetene og en vanlig vegg på den andre siden. Den gjemte flyvertinnene seg bak under hele boardingprosessen. 1 time og 15 minutter sent pushet vi.

 

Enroute spurte madammen om vi kunne kjøpe noe mat og fikk beskjed om at de serverte reserverte måltider først. Vi greide å få kjøpe en flaske vann (i terminalen var det forbudt å kjøpe drikke som kunne taes med ombord).

 

Guttungen ble dårlig, fikk et hosteanfall og spøy litt. Han var trøtt og sliten, så ikke noe unormalt. Besetningen gikk forbi flere ganger da dette skjedde. Vi ble fullstendig oversett, ingen spørsmål, ingen omsorg, ingenting.

 

Fremme på D ble været dårlig rett etter landing. Gudskjelov ikke før vi landet, for de har vært innvolvert i flere fuel low situasjoner tidligere. Vi parkerte på den ene terminalen som var der, og etter 10 minutters venting ble det annonsert at vi, pga været(!), måtte bruke den bakre utgangen. Sannheten var at vi parkerte på en gate med ødelagt bro. Hvorfor ble vi plassert der? Take a guess. Jeg så flere ledige gates med broer da vi gikk inn.

 

Å komme av flyet tok nesten 1/2 time siden alle måtte ut bak, deretter få utlevert en paraply for spaserturen gjennom massivt regn og vanndammer inn til terminalen.

 

Nå er vi på plass og det begynner å bli fullt på det ordentlige flyselskapet som skal ta oss tilbake til C om et par uker. Så jeg sjekket priser for vanlige kjøpebilletter fra C-D. Fullserviceselskapet ga en OK all inclusive pris som jeg kunne sjekke med et tasterykk.. LoCo selskapet måtte jeg registrere alle i reisefølget + kontaktperson før jeg kunne "kjøpe" baggasje, seter og mat, og det som var en billig reise i utganspunktet ble plutselig mye dyrere. Den endte på 160 kroner under det fullserviceselskapet skulle ha.

 

Nå var aldri LoCo selskapet noe seriøst alternativ etter den turen vi hadde hit, og jeg hadde gladelig betalt mye mere for ordentlige billetter D-C siden vi må rekke flyet videre hjem, men det var OK å få bekreftet den jeg har hatt mistanke om. LoCo er marginalt billigere, og mye dårligere når alle "ekstras" er inkludert.

 

Never again!

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Väldigt bra reserapport detta Aslak och jag ser att du också har varit med om det jag har berättat om tidigare.

 

Flög med billiga Ryanair till Dublin en gång. Flygpriset + kortbetalning + bagage + flygbussen till Skavsta + mat på flyget och/eller Glasgow som var mellanlandningen ++ visade sig bli 200kr dyrare totalt än SAS sin direktflight från Arlanda.

 

Hade varit intressant att veta vilket bolag du flög med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke FR, men prinsippet er det samme for alle LoCo selskapene. Man kan selvfølgelig si at man får det man betaler for, men man gjør faktisk ikke det heller. Dette er dyrt og dårlig, og smarte uniformer og korte skjørt kompenserer ikke for dette.

Et googlesøk på The Worlds best low cost airline burde gi resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har smakt LCCT terminalen på KLIA ja ;)

Har lagt mitt under spoiler slik at det ikke skal bli så mye.

 

Må selv si at jeg hadde ikke forventet en så dårlig terminal. Den stemmer 100% med det du sier. Vi fløy til KLIA med EK, og skulle videre med til Bali med Air Asia. Men siden flyet ble 2 timer forsinket så gikk flyet akkurat i det vi gikk ut av flyet.

Siden EK ikke sammarbeider med Air Asia, kunne vi ikke få nye billetter og Lion Air via Jakarta var det eneste vi kunne ta. Dog sjekket vi Lion Air, og de hadde ingen flyvinger før om 9 timer, og vi måtte ha ventet på connection i ytterligere 12.

Derfor valgte vi og sjekke om det ikke gikk ett fly og hvalfartet (alle 12) til LoCo terminalen.

Det vi møtte der var det du sier. Men siden det var kveld var det fin tempratur. Vi fikk etter 30 min booket oss på ett fly som gikk tidlig om morgenen.

Det ligger jo ett hotel der, som er eid av Air Asia, men det var HELT fullt. Så vi gikk til en eller annen "info" desk. De visste om ett som var billlig. Snakker under 50 kr for ett rom, INKL airport transfer.

Så vi gikk for det. HERREGUD. Rommet var ikke fint før du skrudde av lyset. Felles bad som ikke var vasket på.. ja.. aldri? Eneste plussen var A/C på rommet :grin:

 

Da vi endelig dro til flyplassen igjen (lettet). Så var det først og få tak i frokost. Det var jo ingen problem på den varme flyplassen. Men Coffe bean & tea leaf hadde A/C og god temp. Pluss wifi, så det ble en hærlig frokost der (kan nevnes at de sto for frokosten i Dubai sist også, ganske bra konsept).

Vi fikk sjekket inn relativt fort siden vi var tidlige. Dro til int. dep. Det var vell en 10 pass kontroller ledige, så det gikk som smurt og komme igjennom. Sikkerhets sjekken gikk raskt. Men etter dette, så så jeg en glassdør som gikk rett ut til flyplassen. Gikk bort for å ta noen bilder. Kikket på døra, og den sto på vidt gap (!!!!!!!!!). Det gikk en del tanker igjennom hodet mitt da, og jeg revurderte sikkerheten på KLIA. Men åpnet døra litt og tok ett bilde av en Thai Air Asia 733. Ingen så meg så jeg hastet meg videre til tax-free´n. :grin:

Ellers så må jeg si at flyturen til Bali med Air Asia ble en veldig bra tur. Hadde ne tre seter for meg selv da mamma og pappa flyttet helt frem til noen andre vi reiste med (Det var visst gratis mat og drikke der fremme, men det tviler jeg sterkt på da Air Asia kun har economy på A320..). Maten ble servert fort. De snakket dog noe utydelig i "pop anlegget" men ingen reklamer hørtes. De hadde veldig bra utvalg av mat og drikke og jeg må si at vi spiste som helter ombord. Så Air Asia gjorde egentligt ferien vår veldig bra, helt til vi skulle til Singapore. Men det er en annen historie..

BTW: EK 777-300ER BØR prøves..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel mer unntaket enn regelen tenker jeg, og du har tydeligvis vært så uheldig som det går ann å bli.

 

Oppførselen til de ansatte i selskapet er helt uakseptabel, og det koster dem ikke fem flate øre å være litt hyggelige og serviceinnstilte. Dette bør selskapet stille som krav, for de ansatte utfører en jobb her, og jobben skal man utføre på den måte at selskapet ikke får dårlig omtale - for det er faktisk personene utad firmaet det er snakk om her. Så kort oppsummert er dette noe jeg ville sendt en klage på, og kanskje får de seg en oppstrammer. For de har jo registrert hvem som jobber hvor til enhver tid.

 

Jeg mener det er viktig med lavprisselskaper, for å gi de store litt konkurranse slik at prisene ikke tar fullstendig av. Har personlig ingen dårlige erfaringer med f.eks Ryanair og Norwegian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig når alle greies under en kam... Konstruktivt, og nyttig... Spesielt når man aldri vil oppgi hvem man angivelig jobber for og hvem man angivelig fløy med.

 

Jeg har gode erfaringer med fullpris-selskaper (SAS, BA, Delta, Air France, Qantas, Iberia) selv, og jeg har også dårlige erfaringer med dem. Samme med lavpris selskaper... (easyJet, Norwegian, AirAsia). Men alt i alt er Norwegian en av mine favoritter!

 

Det er kanskje i motsetning til en del andre at jeg faktisk leser betingelsene, slik at jeg vet hva jeg må eller bør gjøre (som feks å pakke innenfor gitte rammer og ha med kvittering på forhåndsbetalt overvekt). Da slipper man å krangle i det hele tatt...

 

 

Men det er en fri verden (og godt er det), så man bestemmer jo selv hva man vil bruke pengene på. Jeg for min del betaler heller Norwegian 1000 kroner for en tur/retur hjem enn 6000 til SAS....

 

My 2 cents...

 

/T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, Torbjørn, du gjør jo akkurat det samme. Generaliserer, i ditt tilfelle om prisene.

 

Det er den store LoCo bløffen at dere alltid tilbyr billetter som ligger langt under fullserviceselskapene. På de mere hjemlige traktene har jeg èn gang vurdert LoCo. Jeg jobbet da for et selskap som ikke hadde de beste billettavtalene, og sjekket BA, SAS og RYR fra London til Oslo. Både BA og SAS lå da under RYR i pris, for ikke å snakke om at jeg med RYR skulle ta meg til Stanstead og fly til Torp. Til en høyere pris.

 

Her jeg sitter nå var det umulig å sjekke LoCo prisen uten først å gå gjennom hele booking og registreringsprosessen. Det er selvfølgelig gjort slik med vilje, gebyrene er det dere lever av, så disse skjules så lenge som mulig. Så for å spare 160 kroner, så får vi lov til å fly fra D-C, muligens på tid, lande på en LoCo terminal, hente baggasje, stable alt i en taxi for å komme oss til den ordentlige terminalen, og der sjekke inn på nytt.

 

Thanks, but no thanks!

 

Skulle jeg ha finlest betingelsene når jeg kjøpte billetter over skranken 2 1/2 time før avgang, og fikk beskjed om at jeg hadde kjøpt seter og 45 kilo baggasje. Alt som sto på papiret jeg fikk var pris + fees. Ikke hva slags fees.

 

For oss som piloter så har LoCo betydd kun en ting. Dårligere terms & conditions. Mere jobb, mindre fritid, mere fatigue, lavere lønn og en degradering av flyveryrket totalt sett.

 

Hvor jeg jobber spiller faktisk ingen rolle. Det er ikke et LoCo, det kan jeg garantere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generaliserer? Vel, feier nå ikke alle under en kam. Min erfaring er at SAS er konsekvent dyrere enn Nortwegian for samme tjeneste. Men det finnes sikkert et eller annet unntak mellom de et sted... jeg har bare ikke funnet det når jeg har hatt bruk for det.

 

OK... jeg må hjem til Stavanger på Mandag!

 

Alternativ 1 Norwegian fra Gatwick som er akkurat hva jeg trenger, til 1546 kroner.

 

Alternativ 2 er SAS fra Heathrow til 2613,-.

 

Hva gir et "full service" selskap som SAS meg for over 1000 kroner mer som jeg ikke får av Norwegian? Ikke noe som helst!!

 

"Den store low cost bløffen"? "Full service" er nok en like stor bløff!

 

 

Men man har friheten til å velge! Jeg velger hva som passer meg best, og er glad for å ha et lavpris alternativ!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak,

 

For oss som piloter så har LoCo betydd kun en ting. Dårligere terms & conditions. Mere jobb, mindre fritid, mere fatigue, lavere lønn og en degradering av flyveryrket totalt sett.

 

Kanskje hvis piloter og andre ANSATTE i flyselskapene BETALTE

like mye som vi andre betaler når dere flyr på fritiden så ville;

 

1. Dere fått høyere lønn

2. Vi andre fått billigere biletter

3. Fått bedre service

 

Suttring på priser og service fra folk som reiser for 1/10 av prisen av

oss andre synes jeg er usmakelig. Særlig når du tydligvis selv jobber i

ett Hi-cost selskap.

Dere har faktisk ett vannvittig frynsegode som er verdt utrolig mye lønn

(netto) hvis du begynner å gange opp alle "fri-billettene", vennebiletter etc.

 

Kjenner ingen andre bransjer hvor ansatte får 90% rabatt på varer og tjenester.

 

Tror innlegget ditt har en helt annen agenda enn det du later som...

Etter 30 år som betalende passasjer kan jeg sitte en hel kveld og

fortelle grøsserhistorier om SAS og andre Hi-cost selskaper.

 

At DU har en jobb kan du sannsynligvis takke lo-Cost selskapene for.

Uten dem ville folk reist mye mindre -> mye midre behov for piloter

og dermed enda vanskeligere å få jobb.

 

Når det gjelder priser, så er det overhodet ikke tvil om at Norwegian har

bidratt til langt lavere priser i Norge. Anbefalt lesing;

 

http://samferdsel.toi.no/article19115-985.html

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor dere har vondt hen alle dere som hele tiden skal prøve å overbevise almuen om at det er så fantastisk å betale mere for en flybillett...... det er ikke sant at hi-cost selskaper er så fryktelig mye bedre. Ei heller er det ikke sant at low-cost selskaper hele tiden er billigere en hi-cost selskaper.

Regner med at alle som skal ut å reise, med unntak av noen her inne som flyr på jobben sin regning å driter i hvor mye det koster, eller dere som er ansatt i flyselskaper, sjekker prisene før mam bestiller.

Jeg sjekker alltid alle selskapene som flyr de jeg skal..... Om det er SAS eller Norwegian til Alicante som er billigst bryr jeg meg katta om. Jeg er en forbruker, og ønsker å betale minst mulig for den tjenesten jeg skal kjøpe.

Jeg betaler glatt 100 spenn for en baguette og kaffe hvis jeg sparer 5-600 hundre for flybilletten. På samme tid smiler jeg fra øre til øre når jeg sparer penger på flybilletten og i tillegg får servert baguette og kaffe uten å betale for det.

 

Mine reiser i år har vært 2 x London. En tur med Norwegian og en tur med BA. Begge billigst når jeg ønsket å reise.

En tur til Malta, gikk med Lufthansa. Her var det forøvrig SAS som skulle flydd, men de la ned ruta noen uker før vi skulle reise, noe som betød 8 timers venting i Frankfurt på returen. Uansett var SAS rimeligst her.

En tur til Stockholm med Norwegian.Billig....

T/R Alicante med SAS, billigere en Norwegian.

Siste tur til Praha i oktober med Czech,......riktig de var billigst.

 

HALLO....de av dere som gjerne vil betale mer, BARE for å fly med de rette fargene, eller dere som hele tiden skal ha det til at low-cost er billigere. Gjør det som passer best.

Ikke kom å lek pastor i forumet å undervurder de som deltar her inne, men sære og URIKIGE påstander om at det ene er bedre en det andre og at noe er så fordømt mye billigere. DET STEMMER IKKE!!

 

 

AMEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kneler* Konverter! *kneler*

 

Kunne ikke vært mer enig med deg Ole. Men riktig nok hadde jeg hatt valget mellom å flydd en 737 til 2000,-, og en Il-18 til 2300,- hadde jeg glatt valgt sistnevnte. Men når det gjelder noe så kjedelig som 737 vs. 737 så er det ett fett. Bryr meg egentlig ikke når det gjelder europeiske flyselskaper, får en så ekstremt mye bedre ferie hvis jeg betaler så lite som overhodet mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett flyselskap så er det uansett viktig å velge riktige dager. Ved å forkorte ferien med to dager, fra 11 til 9, så sparte vi 13000 kroner med Norwegian. Dette var for 5 personer, men det er uansett mye penger.

 

I det tilfellet ville jeg tro at SAS kunne vært billigere enn Norwegian den dagen, hvis de hadde fløyet til samme sted. Så det viktige er bare å sjekke priser til det kjedsommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: "Men riktig nok hadde jeg hatt valget mellom å flydd en 737 til 2000,-, og en Il-18 til 2300,-"

 

He he det er vel ikke tvil om at vi som er litt over middels gjerne betaler litt ekstra for å få fly noe annet en det vanlige. Jeg samler på flytyper jeg har flyd, og betaler gjerne litt mer for de rette selskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak,

 

Sitat:

For oss som piloter så har LoCo betydd kun en ting. Dårligere terms & conditions. Mere jobb, mindre fritid, mere fatigue, lavere lønn og en degradering av flyveryrket totalt sett.

 

 

Kanskje hvis piloter og andre ANSATTE i flyselskapene BETALTE

like mye som vi andre betaler når dere flyr på fritiden så ville;

 

1. Dere fått høyere lønn

2. Vi andre fått billigere biletter

3. Fått bedre service

 

Suttring på priser og service fra folk som reiser for 1/10 av prisen av

oss andre synes jeg er usmakelig. Særlig når du tydligvis selv jobber i

ett Hi-cost selskap.

Dere har faktisk ett vannvittig frynsegode som er verdt utrolig mye lønn

(netto) hvis du begynner å gange opp alle "fri-billettene", vennebiletter etc.

 

Kjenner ingen andre bransjer hvor ansatte får 90% rabatt på varer og tjenester.

 

Tror innlegget ditt har en helt annen agenda enn det du later som...

Etter 30 år som betalende passasjer kan jeg sitte en hel kveld og

fortelle grøsserhistorier om SAS og andre Hi-cost selskaper.

 

At DU har en jobb kan du sannsynligvis takke lo-Cost selskapene for.

Uten dem ville folk reist mye mindre -> mye midre behov for piloter

og dermed enda vanskeligere å få jobb.

 

Når det gjelder priser, så er det overhodet ikke tvil om at Norwegian har

bidratt til langt lavere priser i Norge. Anbefalt lesing;

 

http://samferdsel.toi.no/article19115-985.html

 

M

 

Denne diskusjonen holdt et relativt høyt nivå frem til den kongelige norske misunnelsen stakk det stygge hodet opp. Hvis du går tilbake og leser startinnlegget mitt èn gang til, så vil du se at det dreier seg om fullprisbilletter som jeg har kjøpt, og reisen er en faktabeskrivelse, ikke noen sutring.

Å dra inn ID billetter her er helt på jordet, om noe så viser det svakheten med disse billetttene, og det er at de aldri kan garantere plass, og er nærmest ubrukelige hvis man ønsker å fly i de periodene alle andre ønsker å fly.

 

Tilbake til den seriøse diskusjonen. Det er en villfarelse å tro at "fullservice" dreier seg om kaffe og et måltid, og ferdig med det. Bedre beinplass, baggasje, setereservasjon, og muligheten til se se totalprisen uten å arbeide i 10 minutter er også bare en del av bildet.

 

Torbjørn kan reise fra Gatwick, det passer han bra. Selsagt, Easy har base der, så det er lett for han å komme seg dit. For meg er Gatwick den siste plassen jeg ønsker å dra, siden jeg ankommer LHR, og ikke har noe ønske om å gå gjennom immigration, og deretter dra med meg baggasjen til Gatwick. Eller Stanstead som er den andre LoCo aktuelle flyplassen i Londonområdet. Og her kommer fullservice inn. Baggasjen går rett fra fly til fly, og ofte er jeg allerede booket inn hele veien. Umulig med LoCo, siden de kun flyr punkt til punkt, og de sier klart at de ikke tar noe ansvar for connections.

 

Det andre som er bakt inn i billettprisen til fullserviceselkapene, og som de fleste ikke tenker over, er det ansvaret de tar for sine passasjerer ved uregelmessigheter. Dersom flyet ditt er forsinket og du mister videreforbindelsen, så blir du automatusk booket om og tatt vare på. Et fullserviceselskap vil aldri dumpe passasjerene dersom de diverter. De vil bli tatt vare på videre.

 

Hva gjør f.eks. RYR når de diverter til Stavanger pga tåke på Østlandet? Setter av pax og drar tilbake til STN. Finnes det noen RYR personell å få tak i, eller et telefonummer noen svarer på? Nope.

 

Hva gjør du, Torbjørn, dersom du diverter?

 

Min absolutte skrekk er at fremtiden skal være LoCo. At alt som er opparbeidet for å skape en reise som går så enkelt som mulig via flere mellomlandinger, med enkle sjekk inn prosedyrer, skal bli til et reisemareritt der vi skal hente baggasje og reise mellom forskjellige terminaler/flyplasser, ut og inn gjennom immigration, security og sjekk in, igjen og igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får fly det de vil. Enten de må betale for det, betale mindre for det, eller slipper å betale et kvekk ;) Noen synes det er gøy med dyr billett, andre synes det er gøy med billig billett, andre reiser så mye at dyr billett er eneste måte å ikke bli lei reising så fort som om an skulle sittet på samme seterad som oss som klager og uffer oss over lowcost ;)

 

Siden jeg fant et "glasshus" så kaster jeg en "murstein" her: Angående den "kgl norske misunnelsen" som du kaller det - selvfølgelig vil den alltid være der når folk slenger gullkortet på bordet og sier "mårndu!". I alle fall de som reiser på ID-pris for fritidsreiser. Slikt burde det kanskje vært fordelsbeskatning på? -Ikke på firmapålagte reiser selvfølgelig ;) Det ville i alle fall likne typisk norsk...

 

God natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre som er bakt inn i billettprisen til fullserviceselkapene' date=' og som de fleste ikke tenker over, er det ansvaret de tar for sine passasjerer ved uregelmessigheter. Dersom flyet ditt er forsinket og du mister videreforbindelsen, så blir du automatusk booket om og tatt vare på.[/quote']

Word! :cool:

... noen som husker hvor jeg for ganske nøyaktig ett år siden satt fast i intet mindre enn 5 dager, og hvilken type selskap som tok ansvar for både hotell og evakuering selv om det var "force majure"? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diversion?

 

Har gjort det 4 ganger så langt (på snart 6 år i selskapet), alle på grunn av vær. I to av tilfellene ventet (det lengste var 4,5 timer, ventet i Zaragoza for å komme til Madrid) vi på flyplassen vi divertet til, til været ble godt nok og vi kunne fly inn og deretter hjem med de ventende passasjerene.

 

De to siste var diversion fra Innsbruck til Munchen, hvor været bare ble verre og verre. Passasjerene vi hadde ble da tilbudt busser til Innsbruck, noen gikk av i Munchen av eget ønske, men ingen ønsket tilbudet om å bli med tilbake. Vi ventet så 5 timer i Munchen på passasjerene som ble kjørt fra Innsbruck og opp med busser, for så å fly dem til Gatwick.

 

Jeg tar gladelig imot råd til en bedre løsning, så lenge det ikke innebærer å strekke reglene med tanke på værminima...

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak,

 

Denne diskusjonen holdt et relativt høyt nivå frem til den kongelige norske misunnelsen stakk det stygge hodet opp.

 

Denne tråden hadde ett lavt nivå allerede i innlegg #1.

Dette har ikke noe med misunnelse å gjøre i det hele tatt.

 

Poeng #1;

Du sier selv du har til gang til billige flybilletter over hele verden.

Med andre ord, DU er ikke vant til å betale full pris på reiser som vi vanlige

folk må. Du har med andre ord ingen moralsk rett til å avgjøre for OSS hva VI synes er en god pris og akseptabel service.

 

Poeng #2;

Du er ansatt i ett "hemmelig" Hi-cost selskap. Du slenger dritt om konkurrentene dine. Er det noe man ALDRI gjør, så er det å

slenge dritt om sine konkurrenter! Uansett hvilken bransje man er i.

De eneste som gjør dette er useriøse firmaer som ikke klarer å konkurrere på vanlige områder som pris, kvalitet, service etc. Du er altså også her ute å kjører moralsk. Dette vet du inderlig godt, det er derfor du ikke vil fortelle hvilket selskap du jobber i!

 

Poeng#3;

ALLE som har reist mye kan dra fram grøssere om Hi-cost selskaper også.

 

Poeng#4;

Du ser overhodet ingen fordeler med Lo-Cost selskaper i det hele tatt.

Det vitner om at du har ett meget snevert syn på økonomi og din egen bransje. Du tenker med andre ord kun på deg selv i din egen situasjon,

ikke på dine kunder eller kolleger i bransjen. Igjen, du viser slett moral.

 

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg flyr det som "passer best" når jeg

skal ett sted, pris er prioritet #2. For meg er det viktigere å unngå

de største "hubbene" som CDG, AMS, LHR, FRA etc hvor det bankers

er forsinkelser i de beste avgangene uansett hvilket flyselskap vi snakker om.

 

La oss f.eks ta London idag;

Heathrow avganger idag

ALT er 1-2 timer forsinket i rushen..

 

Gatwick avganger idag

0-1 times forsinkelser i rushen..

 

Liten tvil hvilken flyplass jeg ville reist fra hvis jeg kunne velge..

 

M

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Morten, men dette blir for dumt!

 

Du har null peiling på hvor ofte jeg kjøper en regulær billett isf ID billetter, og har ingen rett til å dra konklusjoner i så henseende.

 

Innlegg nr 1 er akkurat som det ble opplevet. Skal jeg ikke få gjengi dette fordi jeg har tilgang på ID billetter?

 

Give me a break!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Morten, Aslak.

Du er forferdelig negativ når det kommer til andre selskaper, og siden du har valgt å holde ditt eget selskap hemmelig. Da er det rimelig lett for deg å plukke ut hvilke selskaper du absolutt ikke forakter. Og for å si det sånn, jeg har endel eksempler å komme med.

 

 

Oppleve flymaskiner fra innsiden????

 

Du får oppleve tresmak i rævva og hårtusten fra naboen foran deg' date=' og blir garantert plassert ved siden av den feiteste reisekumpanjongen i historien.

 

EK? De har den dårligste handlingen i verden, og min erfaring med de er lost luggage. Ikke én gang, men tre!

 

Hva skal man med 400 kanaler på inflight entertainmen system hvis det crasher 30 minutter etter avgang?

 

Spar reisetid og dra direkte! [/quote']

 

London er sliten og der ser du ingenting. Security er så hyper at jeg personlig unngår LHR på alle mine privatreiser.

 

Dubai airport er et mekka dersom du er kvinnfollk eller homo. Shopping for alle penga.

 

Nye Bangkok er elendig.

Det er naturligvis lov å være åpen og kreativ, men jeg sliter veldig med å finne noen positive sider fra dine erfaringer. Og om man spør, så er selskapet hemmelig. Så du gjør det ikke så lett for oss andre.

Men fortsett å hver kritisk! Det er fullt lov. Bare kom med noen positive erfaringer av og til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak, til spørsmålet om min siste setning...

 

Du har sagt at Low Cost selskaper er noe lort, og vi ikke behandler våre passasjerer godt. Du spurte hva vi gjør ved en diversion, og jeg forklarte det med bakgrunn i de fire jeg har vært personlig involvert i. Jeg ser ikke selv hvordan vi skulle tatt oss bedre av dem mens vi overholder reglene mtp vær (ikke diverter).

 

Siden dette da er dårlig behandling fra mitt LowCost selskap, er jeg åpen for forslag fra HiCost selskap om hvordan de gjør dette bedre...

 

Dersom passasjerene får problemer med videre flyvninger med oss, så hjelper vi dem med det. Men ikke hvis det er med andre selskaper... SAS bryr seg heller ikke om du misser en videre flight med Norwegian!!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom passasjerene får problemer med videre flyvninger med oss' date=' så hjelper vi dem med det. Men ikke hvis det er med andre selskaper... SAS bryr seg heller ikke om du misser en videre flight med Norwegian!![/quote']

Nesten riktig. SAS bryr seg riktignok ikke om du har en videre tur med Norwegian da SAS ikke har et samarbeid med Norwegian som lar dem tilby gjennomgående bilett. Men dersom du skal videre med et annet "hi-cost" (nettverk) selskap, så bryr SAS seg så lenge biletten er gjennomgående. Da jeg ble sittende fast i Bangkok var det "in transit" på en gjennomgående bilett, og jeg hadde annkommet Bangkok med Thai.

 

Et litt bedre eksempel var mens SAS ennå fløy til Singapore (via Bangkok): flyet kom forsinket til Singapore, og Qantas-maskinen som skulle ta familien videre til Sydney hadde allerede dratt, så vi ble booket om til en Singapore Airlines flight direkte til Auckland. Det er forresten første og eneste gang at en forsinkelse har forårsaket at jeg ankom min destinasjon 3 timer tidligere... :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nesten riktig, det jeg sa var HELT riktig for mitt gitte eksempel.

 

Hvis hi-cost selskapet ikke samarbeider med dem du flyr videre med, så får du ikke hjelp...

 

Jeg skal dog ikke legge skjul på at majoriteten av low-cost selskap ikke har samarbeidspartnere, slik at videre turer tett på med andre selskaper er risky!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hi-cost selskapet ikke samarbeider med dem du flyr videre med' date=' så får du ikke hjelp...[/quote']

Og dette nivået av sammarbeid har SAS med så mange selskaper at du kan komme deg hvor du vil i verden. Husk at sammarbeidet på "gjennomgående biletter" ikke begrenser seg til bestemte allianser heller. Nettopp det er litt av styrken til nettverkselskapene: du kan komme deg fra hvor som helst til hvor som helst. Jeg kan gi fra meg kofferten til en flyplassansatt i Honningsvåg og ikke se noe mer til den før jeg lander i Queenstown (New Zealand), og da kan jeg ha reist med 4-5 forskjellige selskaper underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart en styrke, og jeg har selv ikke benyttet low-cost på de lange turene... enda! Det har bare ikke vært et alternativ på de turene.

 

Men jeg flyr fra London til Stavanger til billigst mulig pris! Det har vært low-cost alternativet hver eneste gang til nå... Og jeg har vært godt fornøyd hver gang!

 

 

Hilsen T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...