Jarle Pedersen Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Nå synes de pilotene er for kjipe med tilbudene om lønnsreduksjon, med tanke på at det bare er et halvt år siden pilotene gikk med på lønnsreduksjon sist gang synes jeg dette nærmer seg stadiet der pilotene jobber bare for at det er gøy å fly. SAS ledelsen sier nei til pilotenes tilbud om lønnsreduksjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Det er jeg ikke enig med deg i, piloter i sas er overbetalte så det holder, og her er det pølsa og penga som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Pedersen Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 De tjener godt ja, men har et utrolig krevende jobb med ansvar for mange mennesker hver dag. En gang i tiden var det slik at piloter i forsvaret sluttet etter plikttjenste fordi det var så lukrativt å jobbe i SAS. Nå er denne forskjellen blitt utjevnet drastisk. Å slutte pga. lønn er liksom ikke noe argument for piloter i forsvaret mere. Er jo helt klart viktig å prøve å redde stumpene som er igjen av SAS, men til hvilken pris skal de gjennomføre det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Bare som en faktasettning i debatten, så vil jeg skyte inn: -SAS presenterte idag svarte tall på bunnlinja, 144 mill i overskudd! SAS Norge aksjen opp 10% Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnus F. Meese Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Finnes det SAS Norge-aksjer nå når hele selskapet er blitt fusjonert til bare SAS? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Jess da De finnes på Oslo børs. Både SAS NO, DK og SE har egene aksjer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Her er du langt ute på jordet Jarle. Forskjell i lønn og arbeidsavtaler for de Danske piloter og Cabinannsatte i SAS og lavprisselskapene er stor. På grunn av avtalene har SAS 60 % flere annsatte i Cockpit på Airbus en lavpris selskapene, pluss at lønna er mye høyere og . Forstår godt at de ikke vil slippe disse avtalene, men resultatet av å stå beinhardt på dem kan være konkurs. Svenske og Norke avtaler er reforhadlet og akseptert, hvorfor ikke de danske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Er sas passasjerer viktigere og gjør at man har mere ansvar en norwegian, etc? Dette i sas er en gammelt regime, et spøkelse som de har trukket med seg i alle år, en gang må man bare ta tyren ved hornene, og det er nå tror jeg. Jeg er som arbeidsgiver selv, drit lei overbetalte folk, jeg kan gi deg et powerstatment som gjelder for det meste i Norge. Most people work just hard enough not to get fired and get paid just enough money not to quit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Pedersen Skrevet 5. november 2009 Forfatter Del Skrevet 5. november 2009 Nå er det de kabinansattes tilbud fra norge og sverige som er akseptert, mens de danske ikke ville godta noe reduksjon. Når det gjelder pilotene ville ikke ledelsen godta forslaget de kom med. Klart det må en reduksjon til for å redde SAS som selskap, men etter mange år med fete lønninger er det nok ikke enkelt å få piloter til å gi slipp på sine goder. Sitter med arbeidsgiveransvar jeg også, og har vært med på mine deler av nedskjæringer. Jeg mener bare at å skjære mere ned på lønnen til ansatte i bedriften kan skape slik misnøye at selskapet går konkurs selv om de klarer å få disse avtalene i havn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tor Strengehagen Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Nå Geir, forsiktig med de annsatte. Du vet at, betaler du folk med peanøtter, så jobber de som aper. :blush: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Sant nokk, og jeg synes det er skikkelig morro og gi ansatte bra lønn, skikkelig bra lønn, men da må man kunne levere noe, det jeg mente er at det er for mange surfere, for mange som lager seg sin egen arbeidsdag, uten fokus på nytte kost, hva tjener jobben på ditt arbeide..... Nå er jeg heldig at jeg har flotte folk rundt meg, men har jo etter 25 år i IT bransjen sett mye aper som stort sett kan termologier på max tre bokstaver.... og har betalt som kongen....nei nå må jeg ta meg en kaffe her...he he Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 De høye pilotlønningene i SAS har også noe å gjøre med en av verdens høyeste snittaldre og løsningsstrategien som SAS bruker. Rundt 50år i snitt og en lønns modell hvor du tjenes mest når du er eldst rammer hardt. Klart lavprisselskapene har lavere pilotlønninger når de har en snittalder som kanskje er 10-15 år lavere. Hadde SAS hatt en snittalder på rundt 35, så ville de ligget UNDER andre selskaper. Sammenlikner man lønningene til en pilot med nøyaktig like lang ansenitet i f.eks SAS, BA, KLM, AF, UA, AA osv, så vil man se at SAS kommer nederst.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 ok, jeg gir meg på denne,du har vell en paps som flyr for sas om jeg ikke tar feil, men håper de får det til da i hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 hehe, nja. vært pensjonist i mange år han nå. Liker bare å fortelle litt om den andre siden av saken. Media skummer ofte overflaten, noe samtlige her inne vet regner jeg med. Men det går jo inn på folk allikevel slik at det til slutt blir "fakta". Som du sier, vi starter ikke på denne diskjusjonen nei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Sant det Martin, god aften til deg og paps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Schjetne Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 til deg også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Følstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 xx Det var ikke mulig å slette innlegget, så det ble slik. xx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Følstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 xx Det var ikke mulig å slette innlegget, så det ble slik. xx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Det er jo en vesentlig forskjell da Keneth. I sas er de piloter og i Norwegian er de poloter... :grin: :grin: :grin: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Følstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 xx Det var ikke mulig å slette innlegget, så det ble slik. xx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslak Iversen Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Så spørsmålet er: Hvor lite er piloter verdt? Er det den norske misunnelsen som skal styre lønningsnivået? Eller skal vi betale for å fly, sånn som FR gjør med sine nye kadetter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Følstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 xx Det var ikke mulig å slette innlegget, så det ble slik. xx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomas Eik Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Pilotene gjør ikke noe viktigere jobb enn det resten av samfunnnet...alle som tjener mer enn 500 000 i året har ikke noe klage på, selv om de er piloter eller ei. Det er mange som mener at piloter må ha mye lønn, pågrunn av stort ansvar..Men stort ansvar er det mange andre yrker også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Ruud Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg er egentlig ganske imponert over de som kjører t-banen til en god del lavere lønn enn hva de fleste piloter gjør. I fjor fraktet de 68 millioner passasjerer med avganger hvert 2 minutt på stasjonene i sentrum med plass til opptil 1000 passasjerer på hvert togsett. SAS fraktet til sammenligning 38 millioner passasjerer i 2006, og opptil litt over 300 mennesker på hver flygning hvis man tar med A340-A330. Kanskje en dårlig sammenligning, men det er en ganske stor jobb å frakte flere hundre tusen rundt i Oslo daglig, med til dels lave forsinkelser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre Holberg Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hmm.. En veldig dårlig sammenligning synes jeg... Det er noe helt annet å ha kontroll over en t-bane på skinner som er (nesten) enveiskjørt der man stort sett skal stoppe og starte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai R Sivertsen Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Hei alle sammen!Har fulgt med i diskusjonen om sas pilotenes lønn , det man må huske på er att SAS sitt gamle lønnsystm henger tilbake i tid ....da mener jeg den gangen SAS hadde enerett på alt av flyvninger innenlands , og det meste av utenlands flyvninger. Den gangen fikk de forhandlet seg til kjempe avtaler . og egentlig bare fordi det den gangen ikke var noen konkurenter, men , etterhvert som konkurentene har dukket opp i nyere tid så har forhandlingsgrunnlaget blitt annerledes. Ikke SAS pilotenes feil egentlig da...men ...ett resulatat av ett system som var grunnlagt på en næringskjede som ikke hadde mange konkurenter , men ..i dag får de svi ...og må vel egentlig legge seg litt flate for å beholde jobb og ett yrke som er både jobb og hobby. Av yrkesmessig erfaring så vet jeg att det er ingen i ett firma som har en viktigere jobb enn andre , alle er likeverdige , uten den ene delen så fungerer ikke den andre delen, sånn er det bare . I fly bransjen så er det bare satt sammen sånn att alle grupper innen samme bransje er helt avhengig av hverandre for att alt skal fungere knirke fritt ,,, pilotene ..mekanikerne ..flygelederne...osv osv Men en yrkesgruppe alene kan ikke fremheve seg over alle andre ...er du pilot ..så er du ikke gud for det da...man er avhengig av ett system som fungerer innen alle systemer i bransjen. Så ..til alle dere piloter som vil profitere innen SAS , gjør det ...for de er de best betalte pilotene i Europa...og velkommen etter alle andre.. MVH Kai Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Jeg synes piloter skal tjene godt. Men det er vell ikke og stikke under en stol at det er en del tuborg handlere som kansje har forhøyet seg selv litt mye? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Følstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 xx Det var ikke mulig å slette innlegget, så det ble slik. xx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Følstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 xx Det var ikke mulig å slette innlegget, så det ble slik. xx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Geir-Finstad Skrevet 7. november 2009 Del Skrevet 7. november 2009 Nå grenser du til useriøs her....Sas og alle som jobber i dette selskapet har tatt kvante sprang gang på gang, og hvorfor det er høye kostnader er gamle lik.... Du skal ikke glemme at faktisk SAS har tatt seg av en regularitet i Norge i mange år, som nesten har måtte hvert sponset, da de har operert ulønsomme ruter. Skjønner hvor du vil, men det er ikke folkelig og rakke det slik på så mange kjekke menneskers arbeids sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg