Gå til innhold

SAS kutter og kutter


Jarle Pedersen

Anbefalte innlegg

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

De tjener godt ja, men har et utrolig krevende jobb med ansvar for mange mennesker hver dag. En gang i tiden var det slik at piloter i forsvaret sluttet etter plikttjenste fordi det var så lukrativt å jobbe i SAS. Nå er denne forskjellen blitt utjevnet drastisk. Å slutte pga. lønn er liksom ikke noe argument for piloter i forsvaret mere.

 

Er jo helt klart viktig å prøve å redde stumpene som er igjen av SAS, men til hvilken pris skal de gjennomføre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du langt ute på jordet Jarle.

Forskjell i lønn og arbeidsavtaler for de Danske piloter og Cabinannsatte i SAS og lavprisselskapene er stor.

 

På grunn av avtalene har SAS 60 % flere annsatte i Cockpit på Airbus en lavpris selskapene, pluss at lønna er mye høyere og .

 

Forstår godt at de ikke vil slippe disse avtalene, men resultatet av å stå beinhardt på dem kan være konkurs.

 

Svenske og Norke avtaler er reforhadlet og akseptert, hvorfor ikke de danske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Er sas passasjerer viktigere og gjør at man har mere ansvar en norwegian, etc?

 

Dette i sas er en gammelt regime, et spøkelse som de har trukket med seg i alle år, en gang må man bare ta tyren ved hornene, og det er nå tror jeg.

 

Jeg er som arbeidsgiver selv, drit lei overbetalte folk, jeg kan gi deg et powerstatment som gjelder for det meste i Norge.

 

Most people work just hard enough not to get fired and get paid just enough money not to quit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det de kabinansattes tilbud fra norge og sverige som er akseptert, mens de danske ikke ville godta noe reduksjon. Når det gjelder pilotene ville ikke ledelsen godta forslaget de kom med.

 

Klart det må en reduksjon til for å redde SAS som selskap, men etter mange år med fete lønninger er det nok ikke enkelt å få piloter til å gi slipp på sine goder.

 

Sitter med arbeidsgiveransvar jeg også, og har vært med på mine deler av nedskjæringer.

 

Jeg mener bare at å skjære mere ned på lønnen til ansatte i bedriften kan skape slik misnøye at selskapet går konkurs selv om de klarer å få disse avtalene i havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Sant nokk, og jeg synes det er skikkelig morro og gi ansatte bra lønn, skikkelig bra lønn, men da må man kunne levere noe, det jeg mente er at det er for mange surfere, for mange som lager seg sin egen arbeidsdag, uten fokus på nytte kost, hva tjener jobben på ditt arbeide..... Nå er jeg heldig at jeg har flotte folk rundt meg, men har jo etter 25 år i IT bransjen sett mye aper som stort sett kan termologier på max tre bokstaver.... og har betalt som kongen....nei nå må jeg ta meg en kaffe her...he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høye pilotlønningene i SAS har også noe å gjøre med en av verdens høyeste snittaldre og løsningsstrategien som SAS bruker. Rundt 50år i snitt og en lønns modell hvor du tjenes mest når du er eldst rammer hardt. Klart lavprisselskapene har lavere pilotlønninger når de har en snittalder som kanskje er 10-15 år lavere. Hadde SAS hatt en snittalder på rundt 35, så ville de ligget UNDER andre selskaper. Sammenlikner man lønningene til en pilot med nøyaktig like lang ansenitet i f.eks SAS, BA, KLM, AF, UA, AA osv, så vil man se at SAS kommer nederst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

ok, jeg gir meg på denne,du har vell en paps som flyr for sas om jeg ikke tar feil, men håper de får det til da i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nja. vært pensjonist i mange år han nå. Liker bare å fortelle litt om den andre siden av saken. Media skummer ofte overflaten, noe samtlige her inne vet regner jeg med. Men det går jo inn på folk allikevel slik at det til slutt blir "fakta".

 

Som du sier, vi starter ikke på denne diskjusjonen nei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilotene gjør ikke noe viktigere jobb enn det resten av samfunnnet...alle som tjener mer enn 500 000 i året har ikke noe klage på, selv om de er piloter eller ei. Det er mange som mener at piloter må ha mye lønn, pågrunn av stort ansvar..Men stort ansvar er det mange andre yrker også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ganske imponert over de som kjører t-banen til en god del lavere lønn enn hva de fleste piloter gjør. I fjor fraktet de 68 millioner passasjerer med avganger hvert 2 minutt på stasjonene i sentrum med plass til opptil 1000 passasjerer på hvert togsett.

 

SAS fraktet til sammenligning 38 millioner passasjerer i 2006, og opptil litt over 300 mennesker på hver flygning hvis man tar med A340-A330.

 

Kanskje en dårlig sammenligning, men det er en ganske stor jobb å frakte flere hundre tusen rundt i Oslo daglig, med til dels lave forsinkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!Har fulgt med i diskusjonen om sas pilotenes lønn , det man må huske på er att SAS sitt gamle lønnsystm henger tilbake i tid ....da mener jeg den gangen SAS hadde enerett på alt av flyvninger innenlands , og det meste av utenlands flyvninger.

 

Den gangen fikk de forhandlet seg til kjempe avtaler . og egentlig bare fordi det den gangen ikke var noen konkurenter, men , etterhvert som konkurentene har dukket opp i nyere tid så har forhandlingsgrunnlaget blitt annerledes.

 

Ikke SAS pilotenes feil egentlig da...men ...ett resulatat av ett system som var grunnlagt på en næringskjede som ikke hadde mange konkurenter , men ..i dag får de svi ...og må vel egentlig legge seg litt flate for å beholde jobb og ett yrke som er både jobb og hobby.

 

Av yrkesmessig erfaring så vet jeg att det er ingen i ett firma som har en viktigere jobb enn andre , alle er likeverdige , uten den ene delen så fungerer ikke den andre delen, sånn er det bare .

 

I fly bransjen så er det bare satt sammen sånn att alle grupper innen samme bransje er helt avhengig av hverandre for att alt skal fungere knirke fritt ,,, pilotene ..mekanikerne ..flygelederne...osv osv

 

Men en yrkesgruppe alene kan ikke fremheve seg over alle andre ...er du pilot ..så er du ikke gud for det da...man er avhengig av ett system som fungerer innen alle systemer i bransjen.

 

Så ..til alle dere piloter som vil profitere innen SAS , gjør det ...for de er de best betalte pilotene i Europa...og velkommen etter alle andre..

MVH

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Jeg synes piloter skal tjene godt. Men det er vell ikke og stikke under en stol at det er en del tuborg handlere som kansje har forhøyet seg selv litt mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Nå grenser du til useriøs her....Sas og alle som jobber i dette selskapet har tatt kvante sprang gang på gang, og hvorfor det er høye kostnader er gamle lik.... Du skal ikke glemme at faktisk SAS har tatt seg av en regularitet i Norge i mange år, som nesten har måtte hvert sponset, da de har operert ulønsomme ruter. Skjønner hvor du vil, men det er ikke folkelig og rakke det slik på så mange kjekke menneskers arbeids sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...