Gå til innhold

SAS kutter og kutter


Jarle Pedersen

Anbefalte innlegg

Og enda ett:

Man kan ikke skylde på Avinor for at det ikke er ledige slotter!

"Hey, Avinor! Bygg ut Gardermoen for 2 mrd, så vi kan få litt flere slotter!" kaller du ikke det statlig finasiering, noe du var imot??

 

Slotter=først til mølla=SAS

 

SAS vil derfor ha disse til de ikke flyr på de rutene/tidspunktene lengre. Det kalles konkurranse...

 

GOD NATT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Enig i det Meese sier over.

Det virker som du misliker SAS grunnet ukjent årsak, noe som smitter over i usakligheten du oppnår i noen av innleggene dine. Hva er det Norwegian gjør så jæv** bra som SAS IKKE gjør? Gebyrer hele veien jo, tillegg de gangene jeg personlig har vært å flydd, har de på sikkert 40% vært forsinket, er lei de. Og flyr heller SAS da jeg kan! Som Holberg sier, det å bare kunne dra bonuskortet gjør ting så mye lettere. Jeg er for SAS, du får mene akkurat det du vil, jeg diskuterer ikke videre akkurat dette.

 

God kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil angående Forsvaret. De bruker Norwegian så langt det lar seg gjøre, ikke SAS. Hvorfor vet jeg dette? - jo for jeg er en av de som blir sendt med et Norwegian fly hver gang jeg har forsvarsbillet.

 

Så Norwegian vant over SAS i anbudskonkuransen for hvilket selskap de bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.mynewsdesk.com/no/pressroom/norwegian-no/pressrelease/view/norwegian-skal-fly-statsministerens-kontor-og-departementene-306175

 

Norwegian skal fly statsministerens kontor og departementene
Norwegian har fra før avtaler med en rekke andre store offentlige kunder, blant annet flyr Norwegian Forsvaret, helseforetakene og NAV.

 

At det ramses opp en haug med nyhetsartikler som omhandler SAS sine avtaler med det offentlige, så betyr ikke det at det ikke finnes tilsvarende avtaler med Norwegian. Det handler om å undersøke alle sidene av en sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at SAS tar riktig steg framover, og det vises jo etter det som står i Q3 rapporten.

 

Det at SAS har monopol på ruter, javel. Hvilke ruter er det egentlig snakk om at SAS har monopol på i grunn?

 

 

Men jeg kommer fortsatt til å fly SAS når jeg kan, og det er rett og slett for at det er MYE enklere enn med Norwegian!

 

 

Og Kenneth, det er ingen grunn til å spamme ned forumet med en masse innlegg etter hverandre, det finnes en endre funksjon slik at du kan legge til mer info i innleggene i stedet for å opprette 3-4 stykker på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rart... Vi kan jo ta det litt om litt:

 

- Eierskapsstruktur:

Ca. 50% av SAS eies i dag av den Svenske, Norske og Danske staten. De øvrige 50% eies av private investorer. Den Norske staten har dermed ikke den store inflytelsen og/eller eierskapsfordelen enkelte her tillegger dem. Og når den Norske staten bidro med 800 millioner i en emisjon, så bidro private investorer med til sammen rundt 2 milliarder.... Sa noen "statstøtte"?

 

- "Vesentlig større selskap enn Norwegian"

Nå er det snart på tide å slutte med Norwegian sitt "lillebror-stempel". Norwegian er i dag en likeverdig konkurrent med SAS på flere ruter, og i beste fall snakker vi om et størrelsesforhold på ca. 60/40. Med tanke på markedets størrelse er dette omentrent så langt fra en "vesentlig forskjell" som det er mulig å komme. I tillegg har Norwegian etablert seg på det som er SAS sine "kjærnemarkeder" i Sverige og Danmark, og gjør stor suksess også der.

 

- "SAS har monopol på statlige tjenestereiser, ect"

I mange tilfeller: ja. Det som her er viktig å få med seg er at disse avtalene har blitt inngått flerfoldige år, og at også Norwegian har nytt godt av slike avtaler. Husk at Norwegian fikk fatt i mange gode avtaler med staten da de for alvor begynte å fly til nord-Norge. At SAS den siste tiden har prestert å "gjenerobre" dette markedet har nok mindre å gjøre med statens eierskap, og mer å gjøre med at SAS faktisk har levert en avtale som gjør det mer gunstig for statlige institusjoner å reise med dem. Husk også at deler av denne påstanden er at kommuner og fylkeskommuner velger SAS på bakgrunn av statens eierskap, en påstand som må kunne sies å være urimelig.

 

- SLOT-begrensninger

... er noe både SAS og Norwegian må leve med. Kapasiteten er ikke ubegrenset på Norske flyplasser, og det å kreve at SAS må gi fra seg SLOT-tider til Norwegian med økt konkurranse som argument er skivebom. Det du da i essens krever er at SAS skal svekke sitt produkt slik at Norwegian skal få styrke sitt, et argument som i seg selv fører til en kraftig konkurransevridning. Det som derimot kan kreves er at SAS må gi fra seg SLOT-tider som ikke blir benyttet, noe som antakelig også kreves rundt de tidene hvor pågangen på SLOT er størst.

---------------

 

Når jeg så på Norwegian og SAS i 2003 så jeg 1 selskap som slet for å ettablere seg i oppoverbakke, og en monopolist. I dag har det endret seg, og jeg ser 2 selskaper som er tilnærmet likeverdige med noe forskjellige produkter. Jeg er glad for at Norwegian kom inn på det Norske innenriks-markedet, men mindre fornøyd med gebyrpolitikken som senere ble innført. Dette og et par andre ting gjør at jeg nå hovedsaklig velger å reise med SAS.

 

Ellers ser jeg at Widerøe er nevnt, og må si meg enig i at det kunne blitt spennende på Norsk innenriks dersom Widerøe hadde slått seg løs... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden har vi en 15 åring som fremstår som adskillig eldre, og en eldreåring? som fremstår som om han er 12.

 

Staten legger reiseavtalene ut på anbud, og det selskapet som har det beste tilbudet totalt sett, vinner anbudet. Så enkelt er det. For øyeblikket er det NAS som har Forsvaret.

 

Kenneth, det du driver på med er spamming, og du har tidligere uttalt at du hater SAS, så hensikten er ganske klar. Deg om det.

 

Flyvere vs lastebilsjåfører?

Lastebilsjåførene har mye strengere arbeids- og hviletidsregler. De har også den luksusen at når motoren stopper, så parkerer de og setter på nødblinkerne. Dette greier de etter 2 ukers utdanning.

 

Igjen, hvor lite verdt er pilotene?

Jeg tror ikke NAS pilotene er særlig fornøyd med å være på bunnen av lønnslista, men det virker som at de greier å dra de andre ned, heller enn å sette høyere mål selv.

For SAS sin del, nei de ligger ikke på lønnstoppen i Europa. Der har de aldri vært, og dit kommer de ikke heller. Jeg tjener bedre enn de fleste av dem, når det gjelder det som står på bunnen av lønnslippen.

 

SAS blokkerer ingen i Norge. Noe annet er rettigheter som er opparbeidet på de større flyplassene rundt om i Europa, men NAS flyr ofte til sekundærplasser, så Kjos sin sutring er et spill for galleriet. Som det meste fra den kanten.

 

Og NAS har enda ikke gått med overskudd ett eneste år. I år blir muligens det første, men han trenger fremdeles mye penger fremover. Nå har de fått real konkurranse fra FR også, og det kommer til å merkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg holdt kjeft lenge for å ikke bli upopulær, men føler at jeg må gi litt mer kjøtt på beinet, synes dere har brukt de siste 60 postene til å gjenta dere selv når det kommer til SAS, monopol, statlige innskudd, høye lønninger, sosialistiske og kommunistiske slafs.

 

En av grunnene til at Norwegian har et overskudd som de har, kan sammenlignes med dagligvarebransjen.

 

Ta for eksempel de to største konkurentene i landet, ja, faktisk større en SAS og Norwegian, Rema 1000 og Kiwi. Disse står for dden desidert største andelen av markedet, og de spiller på det å få folk til å tro at de er billigst, selv om de ikke nødvendig vis er det.

 

Ta et eksempel: Når du går inn i en Rema-butikk, er det første du ser et dusin med svære blå plakater og skilt hvor det står påskrevet "Bare lave priser...". Det samme gjelder kviteringer, reklamer på diverse mediekanaler osv. Ola Dunk vil da automatisk tro at Rema er billigst.

 

Et eksempel til: Kiwi reklamerer med å dumpe prisene på frukt og grønnt, og skal alltid være billigst ved å slå av på prisen tilsvarende momsen, og der har Rema og Kiwi siden 2007 vært i en hard, hard knipe om å være billigst alikevel. De selger gjerne varer med tap, ja, du leste rett, TAP, slik at folk kobler det at en enkeltvare som var mye billiegere enn hos konkurenten automatisk gjør at alt annet også er billigst i den kjeden. Dette kan de faktisk tjene på ved at kunder flest ikke gidder å flakse mellom hver butikk for å kjøpe de varene som er billige hos kiwi hos dem, og vice versa. De kjøper alle varene hos den enkelte butikken, fordi at salaten er billigst der, selv om kanskje kjøttdeigen er langt dyrere i samme butikken i forhold til konkurenten 200 meter lenger ned i gata.

 

På samme måte gjør Norwegian det, de reklamerer for 259kr hver vei på 10.000 biletter, og de taper så det synger på disse bilettene. Men de kan gjøre dette fordi at da kobler underbevistheten hos folk det at "Norwegian er alltid billigst, dermed basta". Ofte, faktisk flertallet av gangene finner jeg bilettene billigere hos SAS enn hos Norwegian på strekningen Bodø-Oslo og tilbake, for å ikke snakke om gebyrene hos Norwegian.

 

Dette ble kanskje litt komplisert forklart, men klokken er tross alt 04:15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...