Gå til innhold

SAS kutter og kutter


Jarle Pedersen

Anbefalte innlegg

Det koster omtrent 100 000kr etter ny regelverket å ta CE/CD... Det er ikke bare pilot-utdanning som koster penger...å kjøre 8timer daglig, 5 dager uten noen spesielle friordninger uten om vanlige fridager.Det krever sin mann.. Det er jo en risiko sport...Det er langt farligere enn å vere i luften ihvertfall.. Så hvorfor skulle ikke yrkessjåførene tene litt mer enn de gjør ..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Ikke bare att de har staten i ryggen... men de har ett ansvar som går ut over det mest tnkelige/utenkelige ...

Selvfølgelig skal de ha mere betalt enn en buss sjofør , hvorfor ikke ....

 

Litt lenger utdannelse ...større ansvar...fler knapper å trykke på osv osv . skal ikke sette dette helt på spissen ..men ..det er ett men.

 

Men SAS piloter skal ikke tjene mere enn andre piloter i Europa ...min mening da...gå ned noen tusen i årte og vær med å redd jobben din ...så enkelt er det...

MVH

Kai

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS har vært ett meget viktig selskap og er det enda..

Jeg er kun 15 år, men har fløyet utallige reiser med SAS og flyr disse av prinsipp...

Ved å se litt nærmere etter: jeg har fløyet 65 turer med SAS.. 4 ganger har flyet vært mer forsinket ved ankomst enn 10 min.

 

Man betaler det man skal, får det man betaler for, god service, nyvinnende innefor ny teknologi(fingerprint, SMS osv)

Når jeg reiser med NAX(har 2 runder med NAX) og har med 2 kolli, så får jeg 5 mailer fra NAX..Når jeg flyr SAS får jeg 2..

 

Alle små detaljer teller og jeg flyr SAS av prinsipp og er meget fornøyd med det, og håper selskapet skal bestå ;)

 

Og: når det gjelder lønn pilot vs underground vs bossmann, så sier jeg ett ord: Janteloven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Og Kenneth, du som har peil på alt i fra utvikling av Simulatorer til drift av flyselskaper, ja til og med virituelt forbruk av skattepenger du ikke betaler, driver du med sleksforskning også? Jeg skal umiddelbart ringe far min og kjeften full for at han har snytt meg for klappsete turer i alle år. Han har aldri fortalt meg at han var pilot i sas...hmm..ja ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig ...men som jeg sa innlednigsvis....SAS har i mange år hatt monopol på flyvninger innenlands og enkelte ruter utenlands..

 

Når de i dag skal konkurere med lavpris selskapene så sier det seg selv att dette er nytteløst , og da tenker jeg på de lønns forhandlingene de har hatt gjennom mange år som monopol innehavere av mange ruter som i dag blir flydd av konkurentene til en mye rimeligere pris.

 

SAS kan ikke konkurere med feks Norwegian i dag på enkelte innenlands ruter ..SAS går i underskudd mens Norwegian tjener på de samme rutene....

 

Enkelt ...fordi SAS pilotene og cabin personalet er mye høyere lønnet .. det viser seg pr i dag att det er veldig få ruter som SAS tjener penger på ....så ...hvorfor er det sånn????

MVH

KAi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke høye bare høye lønninger som hindrer at SAS tjener pæng på enkelte ruter!!!

 

Det er hele organisasjonen som gjør det, ikke lønningene til pilotene.. SAS er et nettverksselskap mens Norwegian er ett LCC!

Det er en ganske stor forskjell, det er hele forettningsmodellen som er forskjellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Du får lese inleggene før du blir for bombastisk kompis, flott at du er engasjert. Men min far har et forhold til fly som er på nivået at han knapt vet at de finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Kenneth, vet ikke hvor gammel du er, om du er 8 år eller 20, men slik du nå hendvender deg til Sidre på, kan vi ikke prøve og ha en litt hyggeligere tone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at du har endret posten din, men skal fremdeles gi deg en forklaring på forskjellene, noe alle som er flyintereserte vet..

 

Det er måter å fylle fly på - man kan være et nettverksselskap (SAS) eller et lavprisselskap (Norwegian). LLC: Man finner to steder folk vil fly mellom, åpner en rute, setter prisen slik at flyene blir fulle, og holder kostnadene nede ved å gjøre alt så raskt, billig og enkelt som mulig.

 

Nettverksselskap: De tilbyr ikke enkeltreiser, men et nettverk av destinasjoner - og tar ansvaret for passasjerene gjennom hele nettverket. SAS (evt. partnere) flytter kofferten din gjennom mellomlandinger og tar ansvar hvis du skulle bli forsinket. Norwegian lar deg bære selv og gir blaffen om du ikke rekker mellomlandingen.

 

 

Da skjønner du raskt hvordan det er billigere å være ett LCC, men med SAS får du service og det lille ekstra som gjør reisen litt mer behagelig og ihvertfall jeg betaler gjerne 100kr ekstra for å fly med SAS!

 

Og: når du omtaler NAX som et lite selskap, tenk om igjen sier bare jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av problemen SAS har idag er at den Danske eiersiden mer eller mindre driter i hvordan ting blir gjort sålenge de beholder lounglavdelingen på CPH.

 

Et eksempel som har blitt sendt til SAS er å kjøre alle vestgående lounghall ifra OSL og østgående ifra ARN. Dette vil gi en besparele på 6 til 8tonn fuel pr flight. Men neida, da er det viktigere at de benytter Flaps 3 ved landing, som gir en fuelbesparelse på hele 50kilo pr flihgt på A330/340.

 

Er det rart at det blir konflikter i SAS når dem ikke makter å få inn en drift som sparer både selskapet for penger, og som også ville spart miljøet som en bonus.

 

Kilden til disse opplysningene her i en tråd på scanair. Er en SAS lounghall captein som har lagt ut den informasjonen. Siste inlegg på denne siden er det jeg reffererer til: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=54148

 

PS: Geir, ja det var han som besøkte meg på FLG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ett viktig poeng der Sindre...men jeg tenker eventuelt på meg selv , hvis jeg skal fly mellom oslo- bergen (innenlands ) eller Rygge-bergen ...

 

Flyr jeg med SAS fra OSL til bergen så koster det meg ca 1000-1500 kr mere enn å fly med Norwegian ...flyturen er den samme ...smilende fly vertinner/værter som serverer deg kaffe eller te underveis.....

 

Turen er den samme ...rutinene er de samme ...bare prisen som er forskjellig...men kansje feil sammenlignings grunnlag ift det du mente,,,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norwegian har slitt lenge med å komme til på det norske markedet, og de sliter fremdeles.

 

Ikke kan jeg si at jeg har merket de på de turene jeg har hatt med Norwegian det siste året. ALLE turene har flyet vert FULT. Blant annet Evens-Oslo der SAS og Norwegian flyr neremst vinge mot vinge på flere avganger har jeg registrert halvfulle SAS fly, og fulle Norwegianfly.

 

Det at SAS eier Widerøe er idag en enorm ulempe for Widerøe sine muligheter til å starte nye ruter på komersielt grunnlag i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser pointet ditt Kai, og posten var heller ikke ment til deg ;)

 

Men som en siste post før jeg tar senga:

 

-Jeg bor i det jeg vil betrakte som utkant Norge. Jeg bor på Smøla, en øy med 2100 innbygere. Min nærmeste flyplass er Kvernberget i Kristiansund, 1.5 time unna.

Denne flyplassen bruker jeg i 99% av mine reiser.

-Dere "voksne" tenker kanskje: åii.. en 15 åring som reiser mye, ja det vil da sikkert si en tur til Spania i året, men dere tar dere feil, jeg har ett godt grunnlag for mine uttalelser. Jeg driver mye med ungdomsmedvirkning i diverse organisasjoner, og det innbærer en god del reising med fly.

Er Eurobonusmedlem og har 10-15 hotellovernattinger i året og 15-20 flyreiser i året.

-Kai sier at reisen er akkurat den samme med SAS som NAX. Ja, det er jeg enig i. Men jeg bruker KSU, en flyplass med daglige ruter til kun OSL, BGO og SVG. Dette betyr at en god del av mine reiser innebærer en tur innom Gardermoen.

 

Det er der SAS har sin glans!

De få gangene jeg har vært forsinket fra en flight med SAS og er for sen til neste SAS flight, har de holdt igjen flyet opptil 10-15min, og allikevel landet on time. Ingen sure fjes i gate heller ;)

Gratis frokost er helt herlig når man tar 0635 flyet fra KSU(som jeg ofte gjør), og det å bare fint dra EB-kortet når man boarder i egen skranke er helt herlig! Enkelt og greit synes jeg det er en helt annen "layout" på SAS som gjør at man føler seg mer hjemme.

 

Så, jeg flyr og vil fly SAS!

 

Sindre

URG/UKM Norge/AUF/Ungdommens fylkesting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny post mens jeg skrev ser jeg:

"Widerøe har tilnærmet monopol på mange kortbane flyplasser. Andre aktører slipper rett og slett ikke til."

 

Nå må du sjekke fakta!

Veldig mange av rutene til Widerøe er monopol ruter ja, men..De er anbudsruter! Det betyr at hvem som helst som ser seg mål på det kan søke om å fly rutene, men statlig finansiering. Den som gjør det billigst og enklest vinner! Så enkelt! Se feks på Fagernes..En bitteliten flyplass egentlig uten passasjergrunnlag, der flyr jo ett dansk selskap, fordi de leverte det beste anbudet! Er det så vanskelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...