Gå til innhold

Glemte å lande


Tom Knudsen

Anbefalte innlegg

Pilotene var for opptatt til å lande!

 

Med hver sin bærbare pc og tydeligvis noe uhyre int. glemte faktisk pilotene at det skal lande he he.

 

Hvor ofte blir man ikke opptatt med noe på dataen og enser lite ting som skjer rundt, kanskje ikke særlig smart når du sitter i et fly og det er Georg som styrer..

 

http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6836456

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne kommentaren fra VGs artikkel var genial:

 

"- Det er ganske vanlig, men det som er uvanlig er at begge piloter satt på datamaskinen samtidig. Vanligvis flyr den ene piloten flyet, mens den andre kan sitte og jobbe, sier Jack Casey, som har vært pilot i 34 år til AP."

 

Så han som sitter med pc'en jobber, mens han som flyr bare sitter der og glaner. Priceless!!! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel litt mer å gjøre med at dem sovnet ikke nødvendigvis at de glemte å lande.

Ja det er jo mulig det.

Men noe jeg har lurt litt på i denne saken; hva har disse 2 stakkarene egentlig å vinne på og finne på en historie med at de ikke var slitne, ikke trøtte etter 19 timer layover før denne turen,, så vi sovnet ikke, men vi ga bare blaffen i company forbud mot å bruke PC på flightdeck, også fordypet vi oss så mye i opplæring på nye programmer at vi glemte tiden, glemte hvor vi var, hørte ikke ATC, så ikke gjentatte ACARS fra dispatch, eller merket at flightplan forsvant ut av displayene. (Jeg vet ikke hva mer A320 eventuelt gir av clue i en slik situasjon)

 

Altså vil dette bli sett på med vesentlig mer blide øyne, enn om de hadde duppet av?

 

Personlig syns jeg i grunn det er verre, jeg tror de fleste som skal være våkne faktisk prøver å være våkne, mens disse karene tilsynelatende er så lei av å fly at det havnet langt bak i prioriteringsrekken. Syns ikke det er noe mer betryggende, men mulig de som bestemmer skjebnen til disse gjør det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Marius, og oppvask ville det vel sikkert bli i alle tilfeller, men jeg stusser altså litt ved at så mange tydeligvis mener det er en selvfølge at disse pilotene lyver, og at de sov.

 

Hva som faktisk skjedde, dersom det skulle være noe annet enn det polotene har forklart, vil vi nok aldri få vite, siden dette flyet hadde en "gammeldags" 30 minutters CVR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må man se på det store systemet og hva som tillot dette å skje. Man skal selvfølgelig kreve at piloter gjør jobben sin, men samtidig må man legge opp til at mennesker gjør feil og at systemet stopper disse feilene fra å bli kritiske.

 

Hvis vi bare tar fra disse pilotene sertifikatene, får vi absolutt ikke noe igjen, men hvis vi lærer noe av dette så har vi tjent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...