Tom Knudsen Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Norwegian.. Her er scenarioet: Min samboer skulle på søster tur til Praha nå i November, de har individuelt booket fly og hotell hver for seg i håp om å redusere den totale prisen Oppsatt rute Min samboer og venninner skal reise fra Ålesund til Oslo 0935-1030 Norwegian rute Oslo - Praha 17:00 - 1900 ca Tjekkisk Airlines Her er problemet: Først så er hele flyreisen betalt med VISA over nett 1. Tjekkisk Airlines bestemte at de skulle kansellere ruten som gikk 1700 og flytte avgangen til 07:55 - 0900 ca.. Min samboer fikk da et problem siden Norwegians rute gikk klokken 09:35 altså lander 2:30 timer før den nye rute oppsettet til Tsjekkisk Airlines Hun har avbestillingsgebyr gjennom forsikring og har ikke kjøpt de dyreste flybilletten siden målet var å spare mest mulig penger. Hun tok kontakt med Norwegian i håp om å flytte ruten som gikk om morgenen til dagen før for så å leie hotell på Gardermoen og overnatte slik at de rakk det nye flyet.. Norwegian svarte som følger: De mener at de ikke har noen ansvar for andre flyselskapets ruteendringer som igjen er vel forståelig, det som for meg ikke er forståelig, er kundeservice mentaliteten deres der etter. Prisen pr flybillet er satt til 950,- tur/retur pr person. Om min samboer skulle endre billett til dagen før med avgang 20:50 ville det påløpe en endringskostnad på 900 kroner til. Dette betyr at Norwegian skal ha nesten dobbel betaling for å endre ruten sin. Jeg synes dette hadde vært veldig forståelig om ruten skulle endres dagen før eller i beste fall 3 dager før, enig? Nå er det slik at ruten eller turen i seg selv er bestilt 1 juli med avreise 14 November samme år.. Her har vi altså en 4 måneders lang persode før avreise, noe som for meg tilsier at det skulle ikke by på problemer for Norwegian sin bestillingsystem eller andre ting og tang. Her synes jeg at Norwegian har vært helt ut på jorde og i alle fall ikke service orientert ovenfor min samber eller problemstillingen i seg selv. I tillegg til dette krever det altså 40 kroner i kredittkortavgift forde hun var da så smart å betalte dette over internett ( seriøst??? ) Skal hun da booke om billetten må hun ut med 900 kroner ekstra i tillegg til hotell + 40 kroner i kredittkort avgift igjen.. Hun kan ta nattbuss dagen før til ca 520 kroner pr pers for 3 stykker, da rekker kanskje flyet til tjekkisk airlines dvs ca 1 times slingringsmoment, kanskje det hørses mye ut men over fjellet på vintertid er bingo Velger hun det alternativet blir jo Norwegians rute som er betalt altså tapt Ironien er jo at ombookingsgebyret på 300 kroner pr billett er den originale billett kostnaden uten avgifter og tillegg. Ser dere den he he?? Konklusjon: Er det noen her som jobber i booking avdelingen til Norwegian som da igjen har veldig lyst til å hjelpe meg og min søte samboer slik at de på sin første søstertur kan få en fin opplevelse sammen med et godt inntrykk av Norwegian, mulig et drømme scenario men det er lov og håpe.. PS.. Er det noen som kan fly dem ned he he... NB! Med baggasje??? Personlig mening, det kan jo pina dø ikke være så firkanta i Norwegian, frister faktisk til å sende direkte mail til Bjørn Kjos og spørre om det er slik at ønsker å beholde kundene sine, for mest sannsynelig må man så høyt før de virkelig skjønner at det å miste 3 kunder for alltid er kostbart i lengden, særlig om de forteller til andre som igjen forteller til andre osv... Jeg håper og tror det finnes en nøkkel person her inne som jobber i tilknyttning til Norwegian, som da igjen kan hjelpe min samboer som en vennetjeneste til meg Verdt forsøket i alle fall (beklager skrivefeil osv..) Siter
Magnus F. Meese Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Hva med å prøve CSA, iom at det var de som gjorde byttet i utgangspunktet? De kan jo kanskje få booket om til dagen etter? Siter
Joakim Hagen Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Kan dere ikke fikse noe Molde-Oslo da? Er jo også billige.. Kanskje ikke ut November men.. Er jo noe du kan prøve? Håper det fikser seg! Siter
Tom Knudsen Skrevet 19. august 2009 Forfatter Skrevet 19. august 2009 Magnus: Det er jo så åpenbart ikke et alternativ når reisedagen er satt, igjen pga fastsatt ferie dager, har du 3 dager satt så godtar du jo ikke 2 dager sant? Joakim, ombooking av flyplasser koster like mye med Norwegian.. Takk for omtanken og forslag likevel. Siter
Aslak Iversen Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 LoCo i et nøtteskall. Det de tjener mest på er alle de ekstrakronene de drar inn, uansett årsak. Ikke-eksisterende kundeservice. "Ombookning frem til 30 minutter før avgang", men ikke ett ord om hva det koster. Ærlig talt folkens, dere går for EPA alternativet og forventer, tja, hva er det dere egentlig forventer? Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Ehhh med små bokstaver....bitte små bokstaver, for og slippe og bli satt merkelapp på (dissa)....jeg flyr også sas.. Siter
Geir-Tore Aunmo Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Jeg forstår selvfølgelig at dette er surt for den det gjelder. Men ut i fra mitt synspunkt har ikke dette så mye med lavprisselskap å gjøre. Dere har valgt å benytte dere av to ulike opperatører (uten interline agreement) og samtidig valgt lavprisbilletter. Dette betyr ingen rettigheter samt at ev endringer skjer mot et gebyr. Hadde dere valgt SAS ville de også tatt et endringsgebyr fra ca 300,- pr billett. Hvis det samtidig ikke hadde vært ledig i samme klasse, måtte dere betalt differansen opp til neste ledige klasse. Flyselskapene har sine regler og skulle de fravike disse tror jeg det ville blitt mye rot og forskjellsbehandling. I dette tilfellet er det jo Czech som har skapt ubehaglighetene og da er det vel rett og rimelig at dere henvender dere til dem. Det er verdt et forsøk, men tviler på at dere kommer noen vei. Skal man unngå slike ubehagligheter, må man betale mer og kjøpe fullflex. Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Ikke si det til noen a Joakim.... :grin: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Noe må ha gått galt med Norwegian siden sist jeg fløy med dem. Riktignok var det i "embeds medfør", men bilettene var de absolutt billigste. Det ble avgjort at jeg og de jeg reiste sammen med hadde behov for en ekstra dag i Oslo, så ca. 12 timer før oppsatt avgang ringte jeg til Norwegian og fikk byttet til en avgang dagen etter, og det uten noen som helst problemer. Og ikke kostet det mer enn 150,- heller, og da var 5 biletter endret! "Den mest fleksible måten å reise på" ble det sagt. Men det var før Norwegian ble avgiftskåt... Siter
Rune Koppen Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Jeg fløy norwegian til Praha og landet før tiden begge veier hehehe. PS Reiste fra Rygge da. Siter
Toril Madsen Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Jeg ser ikke helt hvordan dette er Norwegian sitt problem? Når man sitter hjemme og tråler etter aller billigste billett så ser man jo også at ofte så er flighten dagen før eller etter, eller timer før eller etter helt andre priser. Da kan man ikke regne med å kjøp den billigste og så bytte den til en dyrerer basert uten å betale mellomlegget pluss gebyret. Og Norw har jo ikke endret sin utetid. Om det er så at den alternative flighten koster det samme så forstår jeg frustrasjone. Jeg har selv endret fligh på Norw men da har jeg passet på å bytte til en tilsvarende kostnad. Nei, det er jo akkurat dette vi harskrevet om opp og ned, at skal man ha flere hopp på en reise så ikke sats på at Norwegian for deg dit i tide. Da lønner det seg å booke tver igjennom å samme sted. Lav pris alternativene duger kun or de som har god tid og kan reise til alle rare tider, og har tid til ekstra ange mellom stopp. Alternativet deres er kjøpe en ny reise med noen andre og gjøre om reise på Norwegian til en annen tur i fremtiden som er like rimlig. Kanksje hun trengeren Oslo tur senere? Siter
Tommy Hansen Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Leser man villkår,står det jo tydelig at det koster 300,- å endre lavprisbilletter. Når man har kjøpt den,har man jo også godtatt villårene. Hvorfor vil man da etterpå "snike" seg unna det man på forhånd haddde godtatt? Ser ikke at dette er Norwegians problem. Vil man fly billig,så får man det man betaler for,som villkårene beskriver. Værre er det ikke. Dessuten i den SAS vs NAS "krigen": Regler for HappyEndring/refusjon: Avreise-/ankomststed kan ikke endres. Dato og/eller tidspunkt kan endres innen samme prisklasse mot et gebyr på NOK 285 per reiseretning og person. Billetten kan oppgraderes til høyere prisklasse innen Happy, prisdifferansen til neste ledige prisnivå må betales. Ergo,AKKURAT samme villkår som hos Norwegian for billigbillettene... 15kr billigere bare. Så det er jo derimot CSA da som du bør gå på. Det er jo de som har endret en avgang,ikke Norwegian. En annen ting,kan ikke skjønne at CSA har billigere bill til Praha enn Norwegian? Har selv flydd til Praha med dem for 350,- Har også ved et par anledninger måtte endre reisedag,og betalt de 300,- Billetten blir jo fortsatt billig når den i utgangspunktet koster 350. 650.- er jo ikke en halv bytur en lørdagskveld engang,så det er jo fortsatt billig! Full flex derimot, er jo fort 13-1400 og opp,så billigere enn det blir det jo uansett! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Jeg er helt enig , dette er ikke Norwegian sin skyld. De har solgt et produkt som ikke er optimalt for connections, så her må brukeren ta ansvaret. Siter
Christer Johansen Skrevet 19. august 2009 Skrevet 19. august 2009 Helt enig med de som mener at dette ikke er Norwegian sin skyld eller ansvar å kostnadsfritt ordne opp i, det er det selvsagt ikke. Når man kjøper billetter av billigste sort så er det en hel masse restriksjoner knyttet til endringer. Flyselskapene må jo tjene penger og dette er en av måtene de tjener penger på. De som trenger fleksibilitet tvinges til å betale for det. Så får de som ikke har betalt for det finne seg i "straffegebyrer"/endringsgebyrer etc dersom de må endre. Du skal faktisk være glad for at det i det hele tatt er mulig å endre. Enkelte billettyper er det faktisk ikke mulig å endre eller kansellere i det hele tatt! Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis liker det, jeg vil gjerne ha billetter til noen få hundrelapper med full fleksibilitet selv. Men jeg innser jo at det ikke går. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 20. august 2009 Skrevet 20. august 2009 Skal man være glad for at man kan endre billetter når helt nye billetter koster like mye som tyverigebyret for å endre billetten? Siter
Jan Fjeld Skrevet 20. august 2009 Skrevet 20. august 2009 De som trenger fleksibilitet tvinges til å betale for det. Så får de som ikke har betalt for det finne seg i "straffegebyrer"/endringsgebyrer etc dersom de må endre. Det er vel ikke helt riktig vinkling synes jeg. Det er slik at vi som ikke behøver fleksibilitet, heller ikke betaler for ditt behov av det samme. SAS, eller hvem det nå skal være, har også en pris på å booke om biletter. De har bare fordelt den kostnaden på alle reisende. De fleste reiser går som normalt, og da er det mange som er med å betaler kostnadene som f.eks da SAS har for dette. På samme måte som en forsikring Men snur man på flisa, som loco selskapene gjør, får de som har behov av å booke om, betale mer-kostnaden for dette selv. Har ganske mange timer i setene til Norwegian og fått det jeg har betalt for hver gang. Dvs. jeg har kommet frem dit jeg skal til en rimelig peng. Siter
Ole Helberg Skrevet 20. august 2009 Skrevet 20. august 2009 Skjønner heller ikke problemet her. Menisløst å skylde på Norwegian. Siter
Andreas Nysveen Skrevet 20. august 2009 Skrevet 20. august 2009 Jeg forstår ikke helt emnetittelen her. Man har kjøpt to uavhengige reiser, og forventer at det selskapet som ikke har gjort noen endringer, skal booke om pax gratis? For det første (som mange andre har sagt), det er ingen grunn til å klage på Norwegian her, de har så vidt jeg vet ikke brutt sin del av avtalen! For det andre. når man booker to uavhengige reiser, har ingen av selskapene ansvar for at du rekker din connection. Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 20. august 2009 Skrevet 20. august 2009 Kjedelig at du oppfattet kundeservice til Norwegian som frekk og lite serviceinnstilt. Men de har helt rett i at de har noe ansvar for dette. Du har kjøpt ett produkt hos Norwegian som du har betalt for, og du måtte nok krysse av at du har lest gjennom og at du godskjenne følgende vilkår ved kjøp av bilettene. Utifra vilkårene kommer det frem at du må betale ett gebyr for å endre din lavpris bilett, og det har du godtatt. Norwegian har ikke noe ansvar overhodet for din flight connection dersom du har booket dem hver for seg, uansett om det er innen norwegian. Det er to forskjellige bestillinger, dersom du hadde booket hele reisen samtidig hadde de hatt ansvaret for at du kom deg frem til den prisen som var avtalt på forhånd. Siden du operere med to forskjellige selskaper, og bookinge faller dette ansvaret bort. Det andre flyselskapet har heller ikke noe ansvar ovenfor din samboer og søster da de kun har booket bilett hos dem fra Oslo. Slik jeg ser situasjonen har du to valg: Betale gebyret Norwegian skal ha for å booke dem om til annen flight til OSL. Eller kontakt det andre selskapet og forklar situasjonen og håp at de kan booke om. Ellers har som sagt ingen av selskapene noe mer ansvar ovenfor de reisende, da de har to bookinger. Du kan såklart få refundert penger fra det andre selskapet om de går med på dette, da dere ikke ønsker å reise på bookingene deres siden de har endret tidspunktet så drastisk, men rettigheter angående dette tror jeg ikke dere har om ikke selskapet ønsker å gi dere dette frivillig. Sammendrag: Norwegian har overhodet ikke noe med dette å gjøre, de svarte helt korrekt på situasjonen og dere må betale for å endre deres reise. Det andre selskapet har endret sin reisetid, norwegian har ikke noe med dette å gjøre. Håper det løser seg på en fornuftig måte. Siter
Gjest Egil Johnsen Skrevet 20. august 2009 Skrevet 20. august 2009 For ca. tre år siden kjøpte jeg en rabattert billett fra SAS mellom ENGM og ENEV. Jeg måtte utsette reisen en dag, og tapte HELE beløpet (ca. 1000 kr). Norwegian derimot, hadde bare et gebyr. SAS ble deretter tvunget til å endre politikk. Egil Johnsen Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 20. august 2009 Skrevet 20. august 2009 Må bare få med noe morsomt her i tråden som er mitt råd til andre om å holde tunga rett i munn og tålmodighet er gull når det gjelder ombooking: Var i april en tur i Trømsø for å følge mitt kjære LSK da jeg skulle hjem søndagen med 16-flyet til SAS fra Tromsø. Jeg var tidlig ute på flyplassen pga utsjekking av hotellet. Det var dårlig vær og periodvis stengt rullebane. Jeg så på tavla at det gikk også et SAS fly til Oslo klokken 14. Jeg gikk bort til billettskranken og lurte på hva det ville koste meg å ombooke til 14 flighten da jeg lurte på om været kanskje ville bli værre iløpet av ettermidagen, her var vel klokken rundt 1230-1300 jeg hadde en HAPPY billett eller hva det nå heter med 16-flyet så ombooking ville koste meg ca 1000kr. Da takket jeg høflig nei og ventet videre! 20min før avgang på 14-flighten ble pax som skulle med 16flyet bedt om å melde seg ved gate for 1400 flyet og jeg fikk reist 2timer tidligere til Oslo uten ekstrakostnader. Ville nok følt meg bra snytt for en tusenlapp om jeg en time tidligere hadde betalt for nettopp den muligheten. Flyselskaper er snodige!! Siter
Kenneth Følstad Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Jeg husker for en del år siden, jeg og dama var en tur i Oslo. Reiste med SAS. Jeg var student og ingen av oss hadde jobb. Ikke akkurat rik. Så presterte dama å legge igjen veska i en drosje som vi tok samme dagen som vi skulle reise hjem. I vesken befant selvfølgelig også flybilettene våre. Kontaktet SAS der vi fikk høre at vi måtte betale ny full pris for å få skrevet ut et nytt eksemplar av de billettene vi allerede "hadde". Plassene våre var jo ledige, for det var jo vi som egentlig skulle fly. Det koster altså full pris å få nye papirlapper/biletter. Etter mye om og menn, så fikk vi kjøpe to nye biletter til halv pris. Men først måtte jeg true med at jeg skulle kontakte media og lage et mediasikus ut av hendelsen. Etter å ha kranglet i en halv time fikk vi altså to nye biletter til redusert pris. Damen bak skranken tastet noen tastetrykk, og gikk inn på bakrommet og hentet to nye biletter. Det tok i underkant av 5 minutter å skrive ut nye biletter. Ikke kom her å si at SAS er så jævla mye bedre! Jeg støtter Norwegian helt og fult ut. Til høsten får vi en ny regjering som kommer til å selge aksjene som staten eier i SAS. Jeg håper møkkaselskapet går konkurs! Til tross for statsstøtte klarer ikke SAS å drive. Siter
Gjest Eivind Oterhals Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Alle mine oppleveleser med SAS har vært positive, Norwegian kan jeg ikke si noe om siden jeg ikke har flydd med de enda.. Og SAS er ikke noe møkkaselskap! Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Møkka selskap? det har vell ikke du noe forutsettning for og si tror jeg...ingen av disse selskapene som er det. Møkka mann sier jeg da. Siter
Kenneth Følstad Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Jeg har mange forutsetninger for å si at SAS er et møkkaselskap. Og noen av dem er som følger. SAS er eid av staten/stater. Det betyr at de kan konkurrere ut konkurrenter da de vet at de får støtte hvis det går dårlig. Braatens falt for SAS. Nå er Norwegian i skarp konkurranse med SAS som ikke kan gå konkurs. Alle husker tiden da SAS nermest hadde monopol etter å ha knust Braatens. Det var dyrt å fly. Ikke så rart egentlig, når vi alle vet at under monopol så er det produsenten som tjener mest penger, mens det under konkurranse er positivt for konsumenten, altså lavere bilettpriser. Nå har SAS ansatte fått alt for høye lønninger samtidig som de ødelegger for konkurransen. Siste gang SAS fikk støtte så ble det fra flere økonomer påpekt at det var konkurranse- vridende at SAS fikk støtte og ikke Norwegian. Jeg har hørt argumenter om at staten er en eier og handler som alle eiere bør handle. Men dette blir faktisk feil, fordi staten har skattebetalerne bak sin rygg, og kan fikse fram "uendelig" med penger. Staten trenger ikke å tenke på om investeringen er smart eller ikke. SAS er et monoplistisk og sosialistisk selskap som alltid vil være et møkkaselskap i mine øyne så lenge de ikke konkurerer på samme grunnlag som de andre. Det er heller ikke bra for den totale samfunsøkonomien at vi har monopoler i dette landet. Nå er ikke SAS i direkte monopol da Norwegian har kommet sterkt på banen. Men det er ikke bra at halvparten av bilettene blir sponset av skattebetalerne. Et slikt selskap som SAS vil ALDRI kunne drive fornuftig. SAS kan bare starte nye ruter uten å i det heletatt tenke på om det er fornuftig eller lønnsomt. Nå har SAS i sverige fått en kontrakt med den Svenske stat, der offentlig ansatte skal reise med SAS. Dette er å anse som et monopol på en del av markedet.Og om jeg ikke tar feil, så reiser offentlig ansatte også i Norge med SAS. Dette blir i mine øyne helt feil og idiotisk. Tenk at vi som skattebetalere må betale for bilettene til de offentlig ansatte på "tjenestereise" der de i mange tilfeller kunne ha reist med et annet selskap med vesentlig lavere bilettpriser. Stem FRP til høsten for å få slutt på galskapen Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 21. august 2009 Skrevet 21. august 2009 Skal følge oppfordringen din på stemme fronten, men lurer litt på om du tasser rundt med hvite tøffler som er røde på snuten :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.