Gå til innhold

Pilot på Continental Airlines døde i luften


Kevin Skillebæk

Anbefalte innlegg

Tragisk.Men jeg har inntrykk av at mange av pilotene i USA er endel oppe i åra.Det fikk jeg se selv da jeg nettopp har vært der selv nå.

 

Mange som har pondus for og si det sånn :grin:

Men jæven hvor rutinert de er sikkert.Utrolig myke landinger de jeg opplevde...av de 4 turene jeg hadde.

 

Kiss landinger :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tragisk hendelse det der, men absolutt ingen grunn for å skape panikk og mer flyskrekk opplevelser blant sine lesere. :cry:

 

Nå er jeg riktignok veldig flink til å overreagere på overskrifter som virker mer dramatiske enn det det egentlig er :whistle:.

 

Som den overskriften som Dagbladet begynner artikkelen med

 

"Kaptein på passasjerfly døde bak spakene".

 

Men hva gjør ikke media for å selge?

 

Og da referer med det samme også til den tråden som omhandler Dagens næringsliv.

 

Fortsetter media det tempoet de har med diverse fly artikler, så ender det bare opp med at 99% av den norske befolkningen får panikk så fort dem nærmer seg Gardermoen, Flesland, Rygge, Værnes o.l. på sin sydentur. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er enig med deg at mitt innlegg ovenfor var på kanten her, men det var tross alt 2 andre som er kompetente nok til å overta 777, dødsfall på arbeidsplassen skjer nærmest hver dag i mange andre yrker uten at media nevner et ord om det.

 

hadde en eks kjærring som jeg nesten måtte binde til flystolen så fort vi skulle til Tyrkia. Og det er slitsomt i lengden. Og bedre var det ikke når hun da refererte til diverse avis oppslag osv om negative vinklinger av fly, enda hun da hadde fått full innføring om flysikkerhet fra piloten.

 

Det er ikke til å stikke under en stol om at media er veldig flinke til å vinkle det negative enn det positive når det gjelder fly.

 

Skal en tur til Tyrkia i august igjen og takk for at eks kjerringa ikke blir med denne gangen. Hadde vært temlig sikker på at hun hadde forlangt full helse sjekk på piloten før avgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel forøvrig snart ingen som tror at det er bare en pilot ombord i et passasjerfly, så jeg kan ikke tenke meg at dette har pirret flyskrekken så voldsomt.

 

Neida, men utrolig mange på jobb jeg har diskutert luftfart med ser faktisk på styrmenn som "lærlinger" - de er under opplæring og kan dermed nesten ikke å fly. En del har vært mildt sagt overrasket når jeg har kunnet fortelle at enkelte styrmenn faktisk kan ha flere tusen flytimer mer enn kapteinen på et fly.

 

Men uansett, trasig hendelse, men vi er alle mennesker, og sånn er livet, ting kan jo skje når som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål, jeg ser poenget ditt, men det er forskjell på at en bygningsarbeider får en murstein i hodet og at fartøysjef på en doning som kan ta en godt opp i 500 mennesker sovner hen. Begge blir vel savnet av venner og familie, men uavhengig om resten av crewet er kompetente eller ikke så blir dette noe ganske annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Okey...

 

 

"Fly landet trygt etter at en av pilotene døde"

 

Men håper du ser mitt poeng når det gjelder alt skriveri i media om dagen kontra flyskrekk som over halvparten av den norske befolkning sliter med ;)

 

EDIT: For meg virker det som media kan kritisere samtlige yrker, men det er ingen som våger å kritisere media?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. tror du folk får mindre flyskrekk av den overskriften?

Du måttet jo ha nevnt i artikkelen at han døde mens han fløy? Eller hva?

 

Jeg ser faktisk ikke poenget ditt beklageligvis :P

Jeg tror du tar feil angående flyskrekken blant den norske befolkningen.

Halvparten sliter med flyskrekk?

Hvor tar du det fra? :grin:

Vi flyr jo mer enn noen gang jo!

Tror du undervurderer flypassasjerene jeg. Noe få % sliter med flyskrekk. At folk og alle oss flyspirer her inne,har hatt tanker på at no galt kan skje,og hvor forferdelig det ville være,ja selvfølgelig. Men derifra til å ha flyskrekk er laaaangt! Jeg tror ikke det er mange promille som lar seg påvirke av en artikkel om et fly med snag som må snu,eller piloter som dør bak spakene. ;)

 

Edit:

For meg virker det som media kan kritisere samtlige yrker, men det er ingen som våger å kritisere media?

 

Joda,å ha et kritisk øye til hva media skriver skal vi,absolutt!

Men.. velg din kamp med omhu.

Altså.. at man hver bidige gang det blir linka til en flyrelatert sak her skal sette igang med hylekoret om små uvesentlige detaljer som er feil,eller hvor sensasjonsretta de skriver om luftfart..hvor dårlig artikkelen er,hvor lite kunnskap journalistene har om luftfart osv osv.

Nei,det blir bare dumt.

Man ser jo at enkelte ikke engang klarer å lese den aktuelle artikkelen,men bare tar det for god fisk at den er ukorrekt eller dårlig om andre sier det. Massesugesjon?

Jeg sitter ikke igjen med det inntrykket at media er negative i sin vikling av slike artikler. Jeg får ikke mer flyskrekk av det,og ikke tror jeg noen andre gjør det heller.

Men om du kan dokumentere at en leser har fått flyskrekk nok til å la være å fly etter å ha lest en artikkel fra dagspressen.. ja la oss for all del få vite om det! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aftenposten.no/reise/article2870467.ece'>http://www.aftenposten.no/reise/article2870467.ece

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=570010

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=554752

 

Og etterpå så kan du sette deg inn i dette

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=569905

 

 

Og kanskje burde få med deg hvorfor pågangen er så stor om dagen:

http://www.dagbladet.no/2009/06/05/nyheter/fly/air_france-ulykken/flyulykke/flystyrt/6575882/

 

og hvorfor slike artikler plutselig dukker opp?

http://www.aftenposten.no/reise/article2870467.ece

 

Og hva en med flyskrekk forbinder dette med:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1688296.ece

 

Si ifra hvis du trenger enda flere linker fra media :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,jeg ser jo at det kan være et problem for noen.

Men nå blander du kortene.

At en stor ulykke med flere hundre omkommende kan påvirke mange,greit nok.

Men derifra til helt harmløse artikler om luftfart?

Den linkingen ser jeg fortsatt ikke.

Skal media slutte å melde om ulykker som skjer?

 

Jeg tror fortsatt ikke at hverken 99% kommer til å få flyskrekk av å nærme seg flyplasser ,eller at HALVPARTEN av i Norge eller verden har flyskrekk. Med mindre du kan dokumentere det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg blander kortene akkurat på den samme måten som en som er skeptisk til å bevege seg inn på flyplass. Og de aller fleste sitter faktisk med en angst med å fly. Og bedre blir det ikke når media må over dramatisere hvert tilfelle som skjer i luftrommet med store overskrifter.

 

For oss, så er det kanskje vanskelig å sette oss inn i deres posisjon ;) Men for en med et potensiale for å få varig flyskrekk, så er dette fult alvor å lese disse overskriftene til stadighet. Og det er like viktig for oss fly gale folk å ta opp dette temaet før man ødelegger et helt rykte for en bransje som er seriøse med det de driver med og som det media tilsynelatende gjør alt om dagen for å skade. Noen bør forsvare bransjen.

 

Husk at passasjer svikten er på 17% av samtlige passasjerer som flyr i hele verden. Og det blir mange millioner i ren passasjer svikt. Og da hjelper det svært lite for fly bransjen at media til stadighet over dramatiserer ting som ikke er av betydning.

 

Den saken tråden startet med, var jo på nettet her lenge før flyet landet og dermed ble det en form for over dramatisering det også. Slik som jeg gjør nå, nemlig å over dramatisere på vegne av de som skal helbrede de med flyskrekk og de som gjør alt for å få opp passasjer antallet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at passasjer svikten er på 17% av samtlige passasjerer som flyr i hele verden.

 

Kan du dokumentere at det er på grunn av flyskrekk?

Eller kan det ha noe med finanskrisa å gjøre kanskje?

Jeg tro nok det siste. Antallet reisende har jo vært kunstig høyt lenge,etter at billigselskapene spretter opp som paddehatter. Dessuten at 3% nedgang på innenriks hittil i år er dramatisk.. neppe.

Og jeg tror fortsatt ikke på dommedagsteorier eller at 50% av alle mennesker har flyskrekk.

Jeg syns også fortsatt.. at den overdramatiseringen du prater om er... overdramatisering på høyt plan! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at de siste media oppslag både her og der (ref. Dagens næringsliv, VG-Nett, Dagbladet, Aftenposten, Finans avisen, E24 osv) Nettaviser/aviser som folk leser daglig ikke har gjort saken bedre når det gjelder flyskrekk. Og ja, enig at finanskrisen gjør sitt om dagen. Men ikke stikk det under en stol om at godt og vel halvparten av de utenfor flightsim.no sliter med fly angst.

 

Og hvis du mener virkelig at flyskrekk og media ikke hører sammen, så får det være din mening noe jeg ikke skal argumentere mot eller diskutere videre i natt. Du har dine oppfattelser og meninger mens jeg har mine. Så kan vi kanskje bli enige om andre ting, men håper du selvfølgelig ser noe av mine poeng i dette her, som det gjør med dine. Ha en riktig god natt Tommy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"For meg virker det som media kan kritisere samtlige yrker, men det er ingen som våger å kritisere media?"

 

Pressens faglige utvalg (PFU) jobber kontinuerlig med klager på mediene. Føler man seg urettferdig behandlet av medier, eller at man mener medier har begått overtramp, så er PFU adressaten! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...