Gå til innhold

Boeing 787, på vingene onsdag 10 juni!


Emil Topstad

Anbefalte innlegg

Komposit er framtida det serru. Til og med innen byggebransjen er dette framtida og da spesielt som armering. Når vi kan bytte ut 18mm kamstål på 6 meters lengder med en 4-5 mm kompositkveil hengende i beltet sier det endel om besparelser både i lønnsomhet og effektivitet.

Desuten trenger vi ikke svære tunge bøyemaskiner men har bare med en liten varmepistol som vi varmer opp kompositkabelen for å lage alle slags vinkler med.

Stål er dyrt i produksjon og vedlikehold, det har begrenset levetid, det er noe det blir mere mangel på og det er forferdelig tungvint å foredle til det ferdige produkt enten det er snakk om produksjon av fly, biler eller framtidas skip for den saks skyld.

Komposit matr, vil også blir mer vanlig som både fasade og gulv, interiør i større bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor VG har fått opplyst at maskinen skal fly 10.juni skulle jeg likt å vite... ZA001 vil være ferdig med det som kalles intermediate gauntlet test i løpet av kvelden eller morgendagen (lokal tid), deretter gjenstår final gauntlet testing (som vil ta nærmere en uke). Deretter følger diverse motor- og taxi-testing (inkl high speed taxi test) før first flight. Jeg ser ikke for meg at first flight kommer så tidlig som 10.juni, men jeg er ganske sikker på at det blir før utgangen av måneden (eller 2-3 uker fra nå av).

 

Motorene ble forøvrig startet for første gang torsdag 21.mai, ikke mandag denne uka. Motorene har gått flere ganger siden dengang, det samme har APUen.

Under testingen som har foregått de siste dagene har systemene ombord blitt grundig testet, og maskinen har bla. blitt flydd gjennom en simulert B1-flight, dvs. en flight som tilsvarer first flight som alle nye Boeing-maskiner gjennomfører. Denne simulerte flyturen har de gjennomført flere ganger, og underveis har de koblet ut flere sentrale systemer for å se hvordan maskinen oppfører seg.

 

ZA002 bør være å se utendørs om litt over en uke for fuel testing. Den skal visstnok være klar til å fly rundt tre uker etter ZA001.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler nå også på at high speed taxi test finner sted allerede 10.juni, denne/disse testene foregår som regel rett i forkant (feks dagen før) first flight. Før vi kommer så langt skal Boeing gjennom final gauntlet, slow/medium speed taxi tests mfl., og dette vil ta en hel del dager (selv om testingen foregår nærmest døgnet rundt om dagen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller det tas hensyn til tida flyet har vært i salg. Da blir nok 100 busser lite med tanke på hvor lenge de har vært i markedet.

Forøvrig er vel dette markedet mer leasing avtaler og mindre grad salg slik vi kjenner det fra andre markeder. Blir en helt annen måte å regne lønnsomhet og drifts/produksjonskostnader på enn det meste annet vi kjenner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, jeg skjønte egentlig hva VG mente, jeg liker bare å gjøre meg litt dum av og til. Etter å ha skrevet diverse instrukser, har jeg lært meg til at menneske tenker logisk på de mest ulogiske måtene, og ikke alle er like våken når det kommer til å tenke selv. Således burde journalisten relativt fort sett denne glippen, og luket den ut om han hadde brukt 3 minutter mer på artikkelen.

Ser uansett frem til at 787 endelig kommer på vingene, og gleder meg til bilder og artikkler fra fist flight når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig er vel dette markedet mer leasing avtaler og mindre grad salg slik vi kjenner det fra andre markeder.

Ja jeg ser feks at ILFC (International Lease Finance Corporation) står bak 74 bestillinger, og det er noen banker og litt av hvert. Sist jeg leste noe om dette var det også feks; bestilling: 5 stk 787, avbestilling: 5 stk 767.

 

Men det er likefullt bestillinger, og uansett hvordan man regner og teller, så syns jeg det er hyggelig å se at interessen og troen på dette flyet tilsynelatende er stor. Det finnes forøvrig en ganske god liste over hvem som har bestilt hva her: wiki/List_of_Boeing_787_orders

 

Men jeg har lurt litt på en ting, Michael, eller andre som har fulgt godt med. Det har jo vært en del bråk om, og missnøye med, måten FAA har håndtert krav til sikkerhet ifht lyn. Altså FAA blir beskyldt for å lempe på kravene til backup-løsninger delvis innført etter TWA800 ulykken, fordi de ikke er forenelig med plastflyet til Boeing.

 

Men uten å ta noe bestemt stilling til problemstillingen, eller gå i detalj på det, så lurer jeg på hvordan dette fungerer ifht europeiske krav. Er det slik at europas kravmakere (JAA ?) dilter etter FAA, eller risikerer man problemer på denne siden av vannet i den saken?

 

Etter hva jeg har fått med meg er det offisielle protester fra noen hundre FAA ansatte selv her, så det virker mer alvorlig enn bare en gruppe konspirasjonsfanatikere, eller Boeing-hatere. Og i lys av foreløpig kunskap om AF-447 er vel ikke (det noen mener er) senking av krav for motstandsdyktighet mot lyn det letteste å få sympati for akkurat i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er likefullt bestillinger' date=' og uansett hvordan man regner og teller, så syns jeg det er hyggelig å se at interessen og troen på dette flyet tilsynelatende er stor.[/quote']

Og det er slik av mange gode grunner ;)

 

Det har jo vært en del bråk om' date=' og missnøye med, måten FAA har håndtert krav til sikkerhet ifht lyn. Altså FAA blir beskyldt for å lempe på kravene til backup-løsninger delvis innført etter TWA800 ulykken, fordi de ikke er forenelig med plastflyet til Boeing.[/quote']

Du refererer vel kanskje til innholdet i denne artikkelen?

 

Nå gjelder ikke dette kun 787 (eller andre maskiner som hovedsakelig bygges i CFRP), siden disse kravene gjelder alle maskiner som skal sertifiseres. Det går an å få unntak fra disse kravene om produsenten kan vise at sikkerheten blir ivaretatt på andre måter. Jeg vet ikke om noen maskiner som følger kravene fullt og helt.

 

Er det slik at europas kravmakere (JAA ?) dilter etter FAA' date=' eller risikerer man problemer på denne siden av vannet i den saken?[/quote']

EASA (tidligere JAA) validerer vel om en maskin oppfyller kravene som ble stilt av feks FAA, og omvendt for maskiner sertifisert av EASA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...