Gå til innhold

Swedflight har blitt kommersielt :(


Ronny Nævra

Anbefalte innlegg

quote:

Opprinnelig postet av Ronny Nævra:

Håper ikke dette er en økende trend...

 


Dette har vært en økende trend lenge nå. Det begynte med addonfly produsentene. Først opererte de på egenhånd. Så plutselig begynte de å organisere seg i grupper, som fremdeles lagde freeware fly (Dreamfleet, FSD, osv). Når de da hadde fått gitt ut et par svært gode fly/paneler, så annonserte de fleste gruppene at fra og med nå er det payware only. Slik har trenden begynt å bli angående scenery også. Bare se på simflight.com, der selges extremt mye scenery.

 

De få designerne som driver på egenhånd, slutter seg til de etablerte payware designgruppene en etter en. Jeg tror at det blir mindre og mindre freeware etter som månedene går. Slik er det bare.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Designere skal være forsiktig med å legge ut payware. Tar man betaling - så kan kunden forlange. Viser kun takknemlighet ovenfor freeware. Er det ikke godt nok så sletter jeg og sier tusen takk for forsøket.

 

Noe annet er det med f.eks DF737 payware, her behøver jeg ikke å være høflig i forumet. Her kan jeg forlange support og svar på det jeg lurer på.

 

Eks paneler. Det er vanvittig mye bra freeware. Derfor må payware stille i en helt annen divisjon. Eks et moderne panel forlanger også FMC. Betaler jeg for et moderne panel så skal jeg ha med en FMC som funker - hvis ikke så er det pengene tilbake eller patch. En FMC kan ingen "amatør" lage. Han må alliere seg med personer innen proff flymiljø.

 

Scenery designere vil også å ha moralsk forpliktelse til å patche flyplasser når det kommer nye bygninger til. Hvis f.eks en designer hadde lagd Sola for 2 år siden og den hadde vært payware - og jeg hadde kjøpt den nå - så hadde fraktbygget manglet. Kunne jeg forlangt å få pengene igjen?

 

Eneste unntaket her er Norway team. Kan gladelig betale - ikke for nytt FS2K scenery - men for lang og tro tjeneste - får nesten tårer i øynene når jeg tenker på alle de julepresangene jeg har fått gjennom årene.

 

Er i dyp takknemlighet til dere alle som gjør en fantastisk jobb på fritiden - og da mener jeg alle, selv om jeg synes resultatet er godt eller mindre godt. Derfor et velment råd. Ikke lag addons for å tjene penger på noe du tror er 100% bra. Du må være sikker på at det er 200% bedre enn noe annet. Dessuten så må du være sikker på at kan gi support i årene fremover. Hvis ikke kan du risikere å komme i pengekrangel med kundene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forlængelse af det Jan skrev, så er der jo også et støre krav fra simmere om kompleksitet. Hvis man ikke behøver FMC og 100% præcise paneler eller fly, så er der stadigt et stort freeware-marked.

For dem der ønsker det bedste må være paret til at betale. Et eller andet sted synes jeg det er fair.

Sweedflight har både plus'er og minus'er i min bog. Deres Arlanda har jeg altid været imponeret over, hvor i mod de har negligeret andre steder, fx. Luleå.

Hvad de norske designere gælder, så har I bragt meget glæde til mange simmere ved jeg, herudner mig selv.

Et eller andet sted så kan man jo beklage at Sweedflight er gået komercielle, men påden anden side stiller det, netop som Øystein skriver, mig som bruger i en position, hvor jeg kan forvente meget mere.

Det springende punkt i denne sag synes jeg bliver prisen. Jeg er ikke parat til at betale mange penge for en lufthavn. Udbud og efterspørgsel lærte vi på handelsskolen at det hed. Det handler jo om, hvad det koster, og hvad man er villig til at betale. Hvis Sweedflight holder prisen langt nok nede, vil der nok være en del der er villige til at betale for produktet. For eksempel kan jeg personligt godt lige Phoenix' pris-niveau, der er forholdsvist lavt, omkring £10-15 for en hel pakke. På denne måde tror jeg også at designerne slipper uden om en del pirat-kopier, fordi varen netop ikke gør store indhug i folks 'lommepenge'.

Men som sagt, jeg afventer en pris, førend jeg farer ud med bål og brand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Payware markedet er utrolig smalt, det er fakstisk like lite som antallet FS kunder som går på internet og laster ned patcher og addons. Det anslås at bare 1 - 3% av alle FS kunder er i den kategorien. de resterende 97 - 99% av kundemassen er rene "gamers" som bruker spillet, (joda FS ER et spill), noen måneder og er ferdig med det. Det er en tanke som man bør tenke på før man går kommers også.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det som at de fleste her på forumet som er noenlunde oppdatert og aktive 'kjøper' addons i hytt og gæver.

 

Personlig syns jeg ikke FS2002 er en bra nok simulator til å spandere ekstra penger på. Mye av addons som kommer er sånn standard-utgaven burde ha vært.

 

Hvorfor er det ikke 'templates' med til de som vil repainte standardfly? Hvorfor er (weather f.eks) GUI'en helt rævva?

 

Noen mente at Microsoft var (uoffisiellt tror jeg) fornøyd med FS utgaven, og vil ikke komme med patch. Etter hva jeg kan lese i dokumentasjonen, og hva som ligger i den sound SDK'en, så er FS produktet langt fra halvferdig i forhold til opprinnelig planlagt Eksempel; ett tydelig mye bedre AI-system var planlagt enn det som er nå - og hvor kan jeg stille inn de værfenomenene som kommer med når jeg downloader realweather (innebygd)? Noen av værfenomenene mangler totalt (så vidt jeg skjønner). I tillegg har de fjernet mange av de gamle funksjonene (i .air fil systemet). Samarbeider MS med addon developers? En ny SAS-Maersk affere? "[skamfull]"

 

Microsoft jo ha hatt egne tools for å lage til taxeveier og slikt inhouse - hvorfor slipper de ikke dette med i 'pro' versjonen? Vi betaler ekstra for å få fsedit - men den har enorme mangler, og bøgger som pokker... Ikke engang kompatibel med xml gaugene. Halvferdig - oh yes!

 

Joda, det er plenty av god freeware også, men det er på fallende kurs - uheldigvis. Så i en post i ett annet forum at det var en som var helt uerfaren med å lage addons - han søkte etter folk for å lage payware addons... Begynner liksom å lure.

 

Faktisk det eneste addon som jeg mener er verdt pengene, er 767PIC. Har den ikke selv (fly nesten bare GA), men den virker mye mer 'solid' enn noen av de andre (DF737 og A320) av samme kaliber.

Edit: Kan forresten slenge til det nye radiosettet. Kunne vært villig til å betale for det (pga svært bra GPS), men syns at radioene burde MS ha prestert å lage like gode. Slenger meg sammtidig enig i det Øystein sa - Norway airports er også en ting jeg skulle betalt for med glede, med samme begrunnelse - pga lang og tro tjeneste, hadde aldri betalt for å anskaffe det. Det meste jeg har av (free) addons blir tross alt aldri brukt mer enn 50 ganger. Gidder jeg betale 3-400 spenn for det? Neppe. FS burde vært langt bedre i utganspunktet, hatt mye bedre 'ekstras' og kanskje kostet en saftig pølse mer for en 'pro' versjon. Personlig hadde jeg vært villig til å betale 2000.- for en mye kraftigere versjon av proutaven, den gir meg tross alt mye mer/lengre tid enn noe annet addon (norway airports inkludert faktisk, selv om den regler) hehe.

 

Lago - det burde være en skam å ta betalt for noe slikt. At jeg som 'sistebruker' skal måtte betale for å bruke noe som andre legger ut gratis, men som de måtte betale for å lage. En kan ikke lenger lage freeware, uten at det skal koste 'masse' penger.

 

Har også testet en del av freeware ting som 'de proffe' (normalt payware designere) lager. Syns mye av de produktene de lager er direkte latterlige, og jeg finner det merkelig at de i tillegg mottar så mye skryt. For å ta ett konkret eksempel; noen som så noe til alle de patchene som DF lovte for GA-flyene sine (FS2000)? Har ikke sett en jeg... "[sur]" Med en gang det ble snakk om payware, så fikk disse lovnadene bein å gå på.

 

For all del, jeg prøver ikke å rakke ned på noen, men syns utviklingen de siste par årene har gått totalt skjevt ut.

 

Håper ikke dette virker støtende på noen, og vil oppfordre folk til å lage alt mulig rart - bra som dårlig, men prøv å værer med å snu utvklingen. Hvis 'payware only' gutta får konkurranse fra freeware gutta, og resultatene begynner å måle seg - blir de nesten nødt til å¨gi det gratis.

 

Det vi holder på med - det er (for de fleste) bare en hobby, en svært så lærerik sådan - ikke en inntektskilde. Heh, lurer på hvor mange payware designere som faktisk betaler skatt for det de tjener "[Cool]"

 

[ 20-03-2002, 18:51: Endret av: Karl R Pettersen ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag anser mig vara både 'uppdaterad och aktiv' men köper aldrig addons. Varför inte? Det finns och har framförallt funnits många bra saker som freeware. Det bör vi uppmuntra även i fortsättningen. Det är genom intresse och viljan att göra något bra som utvecklingen går framåt. Hade vi endast haft paywarefirmornas utbud skulle inte FS2002 kommit så här långt tror jag.

Øystein pekar på en viktig sak. Som kund kan jag ställa krav på ett företag. D.v.s. kör flygplanet utanför runway eller taxiway så kräver man rättelse. Visar instrumenten fel på en panel, klaga. Om ett flygplan har felaktiga flygenskaper eller ett mediokert utseende - samma sak där, klaga eller begär pengarna tillbaka.

Så länge jag mottar freeware kan jag föreslå en förbättring men aldrig begära svar som ändå finns i readmefilen eller klaga.

Så verkar det som att så fort ett addon kostar pengar så är det plötsligt bra och man höjer det till skyarna. Samtidigt ställer man frågor om samma addons, frågor som skall ställas till addonsäljaren. Det är deras ansvar att sköta supporten, inte dina kompisar. Om din nya bil går sönder, ber du din kompis laga den då?

Jag hoppas att nyfikenheten och entusiasmen inom hobbyn kommer att finnas kvar som sporrar till fortsatt utveckling!

 

Åke Lindberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag anser mig vara både 'uppdaterad och aktiv' men köper aldrig addons. Varför inte? Det finns och har framförallt funnits många bra saker som freeware. Det bör vi uppmuntra även i fortsättningen.

 

Helt enig Åke. Det finnes masse å ta av. Dessverre er det en tendens at payware-addons får mest publisitet. Det er vel kanskje mest fordi det er de store paywaregruppenes addons alle forventer mest av (og hvorfor skal man ikke forvente mye av noen som selger et FSaddon kontra alle de som ikke tar en eneste krone for arbeidet sitt? Da skal man vel få noe som er eksepsjonelt bra ikke sant?). Siden stadig flere designere organiserer seg i disse store gruppene, forsvinner de som ennå driver med freeware (spes. de som driver alene) i bakgrunnen, og folk for sjeldent vite om produktet deres. Det blir liksom bare en fil lagt blandt mange tusen andre i avsim sitt filbibliotek.

 

Det var nå hvertfall my two cents...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argh......jeg blir irritert når jeg leser denne gnålinga her om å betale/ikke betale.

 

Fs2002 er jo en kjempeprodukt der mange bedrifter utvikler programmer til, for, selfølgelig å tjene penger på. Ta Lago i Italia f.eks. De har holdt på i flere år nå, lager kvalitetsprodukter, som f.eks Scenery Enchancer , og som jeg må si for de som ikke har prøvd: Den er en must!

Dette medfører jo at det faktisk blir etablert arbeidsplasser. Dette ser jo Microsoft, selfølgelig som en fordel, fordi da er de simpelt nødt til å høyne standarden.

Hvorfor tror dere vi fikk atc? Det kom en rekke programmer til fs2000 som inkluderte ekstra add-on med atc til fly. Mener også å huske at noen kom ut med 3d-cockpiter på fs2000(mulig jeg husker feil her altså), og hva skjedde? Joda, vi fikk fly med 3d cockpit. Alt dette er jo med til å høyne standarden på fly simulatoren, og det er VI , brukere som får igjen disse godene, med ett bedre produkt!

 

Alle som selger addon er jo med på å fremheve produktet slik at det er vi kundene som får godene. Selfølgelig bidrar gratis add-on en masse, det skal jeg ikke glemme.

 

Forskjellen er ganske enkel:

(Nå snakker jeg generelt altså og jeg vil ikke inkludere

norway teamet her for de leverer alltid kvalitetetsvarer!!)

 

Freeware = Dårligere addon. Manglende instruksjoner. Av og til kan man installere ting som rett og slett kødder så mye med fs2002(det har jeg opplevd flere ganger) at den henger seg og må reinstalleres. Dette er jo egentlig ikke så rart, for siden man gir noe gratis vekk, så er også kravene mindre. Dette varierer og masse er kjempebra, disse fortjener honør, mens andre ting er dårligere. Altså: Man må

trå litt forsiktig, lese nøye instruksjoner osv...Her kan man heller ikke klage, for som jeg sier :"man tager det man får". Selfølgelig, en mail med kjeft kan vi sende, og det hender at det hjelper, det har jeg erfart selv.

 

Payware=Kvalitet der produktene er høyere. Dreamfleet, 767pic, scenery enchancer, jeg bare nevner det.God instruksjon og her har man også klagemulighet. Som regel kommer en patch ut og fikser problemer som eventuell skulle oppstå.

 

Jeg har vært med på det selv, når det gjelder train-sim. I begynnelsen er alt bare gøy og jeg har utgitt en hel masse gratis aktiviteter til denne. Men etterhvert ballet det på seg mere og mere arbeid, som jeg følte at jeg brukte for mye tid på. Dermed kom ett firma og spurte om jeg kunne lage noe for dem, og dermed tjene penger på det, selfølgelig, jeg sa ja! Slik er det også i fs2002 miljøet.

 

Enkelte av disse menneskene fortjener virkelig betalt for det de gjør, og da ser jeg ingen grunn til at man skal bli sur, fordi om man må betale litt penger for noe. Før var alt gratis, men etterhvert har det blitt mindre og mindre, uavhengig om flysimulatorer eller andre spill.

 

Tendensen er slik at de fleste tjenester vil ta form i betaling før eller senere, det kan dere bare være forberedt på for tendensen har vært slik lenge nå. Mindre gratis, mere betal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en lång och passionerad tråd, märker jag. Argument som att addons "borde vara freeware" är lite märkliga i min mening. Varför då? Om Swedflight lägger ner massvis med pengar på att investera i software och hardware som behövs, och lägger ner massvis av sin (fri)tid till att utveckla scenerierna anser jag att det är rimligt att de får ersättning för det.

 

Som storkonsument av addons kräver jag två saker: funktionalitet och precision. Hittills är det väldigt få freewareprodukter som levt upp till båda sakerna samtidigt. Därför är jag beredd att betala för dem.

 

Åke Lindberg skriver "Hade vi endast haft paywarefirmornas utbud skulle inte FS2002 kommit så här långt". Det kan jag på sätt och vis hålla med om, men vi kan också vända på resonemanget... Om inte de senaste tre årens payware funnits hade freeware design legat kvar på en mycket primitiv nivå. Att det sedan skrivs mer om paywareprodukter än om freeeware beror på två saker: dels håller bra payware högre kvalitet än bra freeware, och det är därför mer intressant för oss FS-skribenter att skriva om det. Men den verkligt viktiga anledningen till att vi gör det är att vi försöker vara produktupplysande. De här sakerna kostar ju faktiskt pengar och då är det viktigt för oss skribenter att avgöra om de är värda det.

 

Detta är så löjligt självklart. Vill man inte betala för addons, behöver man heller inte det. Men då får man nöja sig med "second best". Så är det bara.

 

/Patric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Det kan alltid diskuteras om det är rätt eller fel att ta betalt för ett addons. Men jag minns från den tiden då jag var med och startade upp SWEDFLIGTH vilket jobb det var att skapa dessa scenerier. Jag satt vid datorn i stort sett varje kväll och hela helger med arbetet attt skapa mellansverige för SWEDFLIGHT. För den som inte är insatt kan jag säga att det är ett enormt tidsödande jobb. För mig blev det till slut så mycket att jag tröttnade på allt vad flygsimulatorer hade att göra med. Allt som hade med flygsimulering att göra kändes som krav och jobb. Så succesivt la jag av med SWEDFLIGHT. Idag har jag börjat flyga igen och gör det med glädje. Precis som det ska vara.

Nu kanske många tycker att jag gnäller men att ha varit med att skapat SWEDFLIGHT har givetvis varit roligt och lärorikt trots att det blev så intensivt och jobbigt.

Jag har alltså full förståelse att man vill ta betalt. Man offrar mycket av sig själv och att få pengar kan vara ett litet plåster på såret. Dessutom har man en del utlägg för program mm som kan vara kul att få tillbaka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sjuende og sist er det jo markedet (les oss) som bestemmer om payware generelt har livets rett, eller om vi greier oss med freeware. Personlig har jeg (foreløpig i alle fall!) greid meg med freeware, men det er klart det høres heftig ut med noe av det som presenteres av betalings-vare. Og blir man skikkelig hekta, ja så er det selvsagt fristende å bruke ekstra kroner på det. Men som sagt - det er opp til oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...