Gå til innhold

Vår C-130J skadet!!!


Jim Vold

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad

Sier dette kansje litt om at gutta får fløyet litt lite på dagens budg eller er det bare uflaks? Er vell ikke så mye mere anderledes en forskjellene på en 700 og en 800 737NG, den er litt lengre den også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja JEG var på rett plass til rett tid' date=' men JEG har ikke lagt MINE bilder ut her...... [/quote']

 

Off topic:[/i] Et godt og velment tips angående distribusjon av bilder. Skal man sende bilder over nettet om det så er et bildevedlegg i en mail. Så for gudskyld, lag et "vannmerke" på bildene slik at man kan dokumentere hvor bildene kommer fra/hvem som har tatt bildene. Dette kan gjøres i hvilket som helst redigerings program og kan faktisk lages diskret uten at selve motivet blir skadet. På den måten sikrer man seg også copyright på sine bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier dette kansje litt om at gutta får fløyet litt lite på dagens budg eller er det bare uflaks? Er vell ikke så mye mere anderledes en forskjellene på en 700 og en 800 737NG' date=' den er litt lengre den også..... [/quote']

 

Ifølge artikkelen, eller en annen jeg leste om den saken har visst Herc'en vært i bruk daglig siden de fikk den for å trene opp mannskapene. Så at den er lite i bruk er vel litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir-Finstad

Sikkert riktig det Morten. Men det er jo ingen hemmelighet at aktivitets nivået i forsvaret stå på sparebluss.

 

Nå har ikke jeg sett på forskjellene på AOM på nye og gamle, men regner med at det står en linje eller to om dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge mine kilder i forsvaret fleret piloten for mye under landing. Max landing pitch er betydelig lavere på den nye Herc kontra den gamle utgaven. Etter hva jeg har skjønt skal det i AOM til C130J være anbefalt at man ikke skal flere ved landing. Den er konstruret for å lande med en gjenomsynkning på ca 500 til 800ft pr min ved landing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo ikke som en bussjåfør som har fått prøvekjøre selskapets nyeste buss. De som landet dette flyet må jo ha hatt opplæring og utsjekk på C-130J, så jeg kan ikke helt forstå at de skulle kunne lande med for høy nese "av gammel vane" fra gammel-hercene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har mest sannsynlig rutinene i luftforsvaret sviktet.

 

En standard ILS approach har, ved en GS på 120kt, en vertikalhastighet på ca. 650ft/min hvis jeg ikke tar helt feil. Det høres veldig hardt ut å lande en Hercules uten å flare. Kan godt tenkes den tåler det, men det høres rart ut syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard ILS approach har, ved en GS på 120kt, en vertikalhastighet på ca. 650ft/min hvis jeg ikke tar helt feil. Det høres veldig hardt ut å lande en Hercules uten å flare. Kan godt tenkes den tåler det, men det høres rart ut syns jeg.

 

På en standard ILS (3 grader) så er VVI akkurat 600ft/min.

 

Det kommer ann på farten din det smile Om du flyr et knøttefly i 50 knop har du ikke 600ft/m på ILS

 

Var et svar der eksempelet var 120 knop :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En standard ILS approach har' date=' ved en GS på 120kt, en vertikalhastighet på ca. 650ft/min hvis jeg ikke tar helt feil. Det høres veldig hardt ut å lande en Hercules uten å flare. Kan godt tenkes den tåler det, men det høres rart ut syns jeg.

[/quote']

 

På en standard ILS (3 grader) så er VVI akkurat 600ft/min.

 

Var et svar der eksempelet var 120 knop :)

 

Javel' date=' hva er det jeg gjør galt her da?

 

[img']http://www.texify.com/img/%5CLARGE%5C%21tan%283%29%3D%20%5Cfrac%20%7Bvertical%5C%2Cspeed%20%28nm/hour%29%7D%7B120kt%7D.gif[/img]

 

%5CLARGE%5C%21tan%283%29%5C%2C%5Ctimes%5C%2C120kt%3D6.2889.gif

 

min%29.gif

 

1852 er selvfølgelig meter per nm, 0,3 er fot per meter og 60 er min per time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...