Gå til innhold

SOS Hawai - var flyscenene realistiske?


Baard C

Anbefalte innlegg

Hele greia var jo rimelig urealistisk. Hvis dere har sett fly lande i virkeligheta, og driver å sammenlikner dette, så blir det jo ikke helt sammenhengende. Litt synd at man aldri får se en realistisk "action flyflim". Jaja. Jeg synes ikke dette var realistisk, men det er jo bare min mening. Ikke har jeg ATPL heller, så kan jo være jeg bommer noe grusomt her.

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spesialeffektene var kanskje ikke de beste iht dagen standard, men noe annet kunne man jo ikke regne med. Selvfølgelig måtte den jævla harry avslutningen komme, med kommentarer som:

-"That was one hell of a landing."

-"You're kidding me? That was one hell of a flight"

og

-"What is it?"

-"Its C.B. She didnt make it" (også er vi like glad igjen)

og

-"There is somebody who wants to talk to you" Da trodde jeg seriøst at det var presidenten, men det var det ikke denne gangen, da... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Pluss en god del andre tåpelige kommentarer hvor man bare sitter i sofaen og vrir seg, blir flau og grynter "fyfaen" mens man tar hende foran ansiktet....

Det sto jo på slutten at rutinene for vedlikehold av fly hadde endret seg etter denne hendelsen, så det skjer forhåpentligvis ikke igjen...

Det som skjedde i cockpiten var vel realistisk nok, men helt i starten i den simulatoren så syntes jeg de rakk å gå igjennom Veeeeeldig mange emergency-sjekklister mens de var på final....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det godt mulig jeg tar feil, men oppfattet det slik under filmen:

Høyre Motor fungerte ikke og i cruise og descend kom vinden fra 220. Det vil jo da si at de ville ha drevet mot høyre. Men likevel lå de for langt til venstre for kursen og kapteinen slet med å få flyet til høyre.

Også da de tok ned Landing Gear, sa de at begge bakhjulene var nede, mens nese-hjulet var oppe. Noen minutter senere fikk vi se flyet utenifra, og da var ingen hjul ute. Mystisk.

Men nok kritikk (kanskje noe feil kritikk og), det var en artig film, og jeg lærte endel nye ting om flyet som jeg antar var et 737-200. F.eks at det ikke kan dumpe fuel. Flygelederen sa riktignok at ingen 737'er kunne dumpe fuel, men regner med at det ikke var så mange av de på den tiden. De hadde vel bare opptil -300 (?). Også at -200'en har en egen "inngangs-trapp" som følger med. At den pakker seg sammen, og går inn i flyet. [image]images/icons/smile.gif" border="0[/image]

Alt i alt, en bra film om en utrolig hendelse. Tenk å ha sittet der på final, hvis man hadde sittet godt, og verken å være skadet eller være redd. Det hadde vært livet. Virker som han gutten koste seg litt under landingen ja [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

Jaja. God Natt til dere nattegjengere som leser dette iløpet av de neste timene, og God Morgen til dere som leser dette i de timene etter det igjen [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja godnatt..

Etter det jeg fikk med meg var bakkevinden 040/15, dreiende til 050.

Greit nok at sjekklister prosedyremessig korrekt gjennomføres, men det tok kanskje litt lang tid med litt av hvert i cockpit her i denne filmen.

Dessuten er jo denne filmen er jo basert på en ekte hendelse, så enkelte her kan kanskje sjekke fakta om hva som virkelig hendte og sammenligne dette med filmen før en utbasunerer bastante harry uttalelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den samme hendelsen som ble diskutert i siste halvdel av denne tråden, der fagmannen Hans Petter Stue gir en interessant beskrivelse ifm årsaken.

Denne filmen er mer enn realistisk nok for å bringe frem budskapet, det er bare flyfreaker som oss som legger merke til noen feil i detaljene.

[ 10-02-2002: Endret av: Helge Bø ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også litt skuffet over en annen ting. Etter å ha tilbrakt utallige timer i FS på de ulike plassene på Hawaii,(HTO, HNL, LIH osv) gledet jeg meg litt til å se noe fra f.eks. Hilo. Men det vi så fra nettopp Hilo var iallefall ikke filmet der. Ikke at det har så mye å si, men blir litt dumt å se bilde av en 737 som tar av fra RWY 8 klatre rett mot et digert fjell når man i realiteten tar av utover havet osv. Det kunne se ut som alle disse delene fra flyplassene var filmet fra HNL. *Pirk pirk*, men fortsatt litt skuffende.

Ole Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på air.disaster siden at taket ble revet av i en høyde på 24000 fot. Så startet piloten en rask descent til 11000 fot. Men hvordan er det mulig å puste i den høyden uten oksygenmaske? Passasjerene må ha følt det som at de nærmest ble kvalt? Og det utrolige suget som må ha vært? Utrolig at ikke noen ble sugd ut i den høyden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Folkens!

Vi bør vell ikke akkurat utale oss for proffesjonelt om noe som ikke skjer i en Flightsimulator.

Tross alt så avspeiler filmen noe som er en og en hver pilots mareritt.

Naturen vil altid være større og sterkere en oss menesker. Tenk litt på det selv når du har et fly 30.000 fot i lufta hvilke krefter som er i sving rundt flyet. Det er en stor forskjell fra å sitte ved en pc med en joystick i handa til å sitte i en ekte cockpit.

Så jeg synes filmen var nok realistisk som den var. Det burde vell kansje noen av dere ha tenkt på.

Den var jo basert på en virkelig historie.

Hilsen Jan H. Brende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

filmen var sånn passe syns jeg... men... det var så dumt med de kommentarene....

"that was one hell of a landing"

"no, it was a hell of a flight" eller noe sånt.. æsj ass... og de virka liksom ikke "redde" nok, de pilotene.. selv om piloter blir opplært til å takle en hver nødsituasjon uten å få panikk, så virka de lissom ikke så overbevisende... de satt og snakka og var liksom helt vanlige i ansiktet, samtidig som flyet hadde mistet deler av skroget i 20 00 ft, eller hvor høyt det var... også var det litt for teit det greiene med Flight 243, NOT fight 244... skjedde det også i virkeligheten eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av hans schøyen:

også var det litt for teit det greiene med Flight 243, NOT fight 244... skjedde det også i virkeligheten eller?

 

i følge utskrift fra kommunikasjonen mellom ATC og flyet, var det slik det gikk for seg ja.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ein tur innom www.airdisaster.com nettopp og fant CVR Transcript eller ka da no heiter frå Aloha 243.

On a regularly scheduled flight from Hilo to Honolulu, Hawaii, Alhoa Airlines flight 243 took off and climbed to a cruise altitude of 24,000 feet. It was at that level when the ceiling area of the forward passenger cabin suddenly burst open in an explosive decompression. The ceiling separated from the airplane, leaving the passengers from the cockpit door to the front of the wing exposed to the elements as though they were riding in a convertible car. Riding along in terror, they could do nothing as the aircraft dove to an altitude level (around 11,000 feet) where oxygen was not needed. There were two pilots aboard that early afternoon, an observer in the cockpit jumpseat, three flight attendants, and 89 passengers. We pick up the CVR just as the ceiling rips off.

Cabin: [sound of screams, sound of wind noise]

The CVR microphones in the cockpit could not pick up any crew conversation for the next five minutes. However, the CVR recorded the crew’s transmissions with the ground control through the crew’s oxygen mask microphones.

Co-pilot: Centre, Alhoa two forty three. We’re going down…request lower [altitude]. Centre, Alhoa forty three, Centre, Alhoa forty three. Maui Approach, Aloha two forty three. Maui Tower, Alhoa two forty three. Maui tower, Alhoa two forty three. We’re inbound for a landing. Maui Tower, Alhoa two forty three.

Tower: [Flight] Callin’ Tower say again.

Co-pilot: Maui tower, Aloha two forty three, we’re inbound for landing. We’re just, ah, west of Makena, descending out of thirteen [13,000 feet], and we have rapid depr - we are unpressurised. Declaring an emergency…

Tower: Aloha two forty three, winds zero four zero at one five. Altimeter two niner niner niner. Just to verify again. You’re breaking up. Your call sign is two forty - four? Is that correct. Or two forty three?

Here the crew, having reached 11,000 feet takes off its oxygen masks.

Co-pilot: two forty three Aloha - forty three.

Tower: Two forty - two the equipment is on the the roll. Plan [to approach] straight thousand [ 11,000] feet. Request clearance into Maui for landing. Request the [emergency] equipment.

Tower: Okay, the equipment is on the field…Is on the way. Squawk zero three four three, can you come up on [frequency] one niner one niner point five?

Co- pilot: Two forty three. Can you hear us on one nineteen five two, forty three? Maui Tower, two forty three. It looks like we’ve lost a door. We have a hole in this, ah, left side of the aircraft.

Jumpseat Passenger: I’m fine.

Co-pilot to Captain: Want the [landing] gear?

Captain: No.

Co- pilot: Want the [landing gear]?

Captain: No.

Co-pilot: Do you want it [the gear] down?.

Captain: Flaps fifteen [for] landing.

Co-pilot: Okay.

Captain: Here we go. We’ve picked up some of your airplane business right there. I think they can hear you. They can’t hear me. Ah, tell him, ah, we’ll need assistance to evacuate this airplane.

Co-pilot: Right.

Captain: We really can’ communicate with the flight attendants, but we’ll need trucks, and we’ll need, ah, airstairs from Alhoa.

Co-pilot: All right. [To tower] Maui Tower, two forty three, can you hear me on tower?

Tower: Alhoa two forty three, I hear you loud and clear. Go ahead.

Co-pilot: Ah, we’re gonna need assistance. We cannot communicate with the flight attendants. Ah, we’ll need assistance for the passengers when we land.

Tower: Okay, I understand you’re gonna need an ambulance. Is that correct?

Co-pilot: Affirmative.

Captain to co-pilot: It feels like manual reversion.

Co-pilot: What?

Captain to Co-pilot: Flight controls feel like manual reversion [like the autopilot has switched off].

Co-pilot: Can we maintain altitude ok?

Captain: Let’s try flying…let’s try flying with the gear down here.

Co-pilot: All right you got it.

Cockpit: [sound of landing gear being lowered]

Tower: Alhoa two forty three, can you give me your souls on board and your fuel on board?

Captain to co-pilot: Do you have a passenger count for tower?

Co-pilot to Tower: We, ah - eighty five, eight six, plus five crew members.

Tower: Okay. And, ah, just to verify. You broke up initially. You do need an ambulance. Is that correct?

Co-pilot: Affirmative.

Tower: Roger. How many do you think are injured?

Co-pilot: We have no idea. We cannot communicate with our flight attendant.

Tower: Okay. We’ll have an ambulance on the way.

 

Tower: Alhoa two forty three, wind zero five. The [emergency] equipment is in place.

Co-pilot: Okay, be advised. We have no nose gear. We are landing without nose gear.

Tower: Okay if you need any other assistance, advise…

Co-pilot: We’ll need all the [emergency] equipment you’ve got. [To Captain] Is it easier to control with the flaps up?

Captain: Yeah put em’ at five. Can you give me a vee speed for a flaps five landing?

Co-pilot: Do you want the flaps down as we land?

Captain: Yeah after we touch down

Co-pilot: Okay.

Tower: Alhoa two forty three, just for your information. The gear appears down. Gear appears down.

Co-pilot to Captain: Want me to go flaps forty…?

Captain: No.

Co-pilot: Okay.

Cockpit: [sound of touchdown on runway]

Co-pilot: Thrust reverser.

Captain: Okay. Okay. Shut it down.

Co-pilot: Shut it down.

Captain: Now left engine.

Co-pilot: Flaps.

Tower: Alhoa two forty three, just shut her down where you are. Everything [is] fine. The gear did…The fire trucks are on the way.

Captain: Okay

Cockpit: [sound of engines winding down]

Captain: Okay, start the call for the emergency evacuation.

END OF TAPE.

 

The Boeing 737 of Alhoa Flight 243 was manufactured in 1969 and had accumulated 35,496 flying hours and 89,680 take - off - landing cycles. The cause of the separation of the ceiling of the aircraft was attributed to static overstress separations. The airplane was old, and the cycles of pressurisation and depressurisation had weakened parts of the fuselage. One flight Attendant was killed. All the passengers landed safely, though 65 of them were injured to varying degrees, mostly

Heile historien er utrulig. Hadde trudd da berre va nåke amerikansk"tull" viss eg ikkje visste om ulukko på forhånd... hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Opprinnelig postet av Baard Christensen:

Det står på air.disaster siden at taket ble revet av i en høyde på 24000 fot. Så startet piloten en rask descent til 11000 fot. Men hvordan er det mulig å puste i den høyden uten oksygenmaske? Passasjerene må ha følt det som at de nærmest ble kvalt? Og det utrolige suget som må ha vært? Utrolig at ikke noen ble sugd ut i den høyden !

Det går fint å puste på 24000 fot! Faktisk merker du ingenting forskjellig før det har gått noen minutter og oksygenmangelen slår til. Mange tror at man blir kvalt eller lignende på de høydene, men det er bare tull, en merker ingenting!Selvfølgelig var det i dette tilfelle snakk om en hurtig dekompresjon, så det vil jo slå luften ut av deg, men etter at det er overstått kan en puste normalt.

Jeg var forresten i høydekammer trening på Beale AFB i California, der tok de oss opp fra 8000 til 25000 fot på tre minutter (med oksygen). Mens vi var "oppe" på 25000 tok vi av maskene og satt å gjorde oppgaver mens vi ventet på at hypoksien skulle slå til. Enkelte ble rørete etter 2-3 minutter, noen segnet om etter 5, mens andre holdt ut over 10. Selv tok jeg på meg masken igjen etter ca. 8 minutter - følte jeg var i ferd med å miste bevissheten da. God trening! Fikk se deg selv på video etterpå, blå og fin i fjeset med et fårete smil rundt munnen mens du grubler på hvor mye 2+5 blir.... [image]images/icons/grin.gif" border="0[/image]

[ 12-02-2002: Endret av: Knut A Kræmer ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som var vist i filmen var 98% slik det skjedde, det var jo bare en person på omkom..

Jeg var å lette etter litt information etter at jeg så filmen, og jeg fant et film av katastrofe-flyet etter at det hadde landet..

For mine øyne var fimen ganske lik VIRKELIGHETEN (i 1990) [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image]

For å se filmen gjør dere følgene:

www.airsidetv.com

-> Scroll dere ned til "WINGDINGS" ca. midt på, høyre side

-> Trykk "SCENE LIBRARY"

-> Velg "CRASH BANG" og "EXTREME FOOTAGE"

-> Skal være film Nr. 2 "Aloha B737 cabin...."

MVH

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...