Gå til innhold

Njet vodka på russiske fly.


Christopher Andersen

Anbefalte innlegg

 

Ikke vær så seriøse nå gutter;-)

 

Er dere avholds ?

 

Liker nå å ta meg både pils og en dram når jeg er ute å reiser. Hadde gleden av å reise med Aeroflot i fjor. 4 stk russere på midtraden, med en flaske vodka på deling. Vil anta at det var snittet på den turen. Har aldri opplevd en så rolig flight før. Gikk i høyeste grad fint for seg. Også på returen fikk vi se den mer "festlige" russiske drikkekulturen. De fleste sov på vei hjem;-)

 

Så. Jeg tror nok Russerer ikke finner seg i dette. Jeg håper da det. Er tålig lei av fjottete vertinner med påstått myndighet. Når jeg betaler tilsvarende en flyvertinne mnd lønn forlanger jeg i det minste service. Den kan så absolutt inneholde mer enn 2 ml simpel trestjernes cognac med parfymesmak. Kall meg hva dere vil. Det er mine penger de lever av, jeg kan som på en restaurant forlange akkurat det jeg vil. Vil de ikke bytter jeg selskap, enkelt og greit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting imot at folk tar et lite glass øl i ny og ne. Men når de kommer til glass nummer 7 er jeg litt mer skeptisk...

 

At jeg er avholds skyldes at det for meg er mye mer praktisk å være klinkende edru siden jeg kjører bil til så og si alle døgnets tider. Men viktigst av alt; jeg har ennå til gode å finne en alkoholholdig drikk jeg liker. Hadde jeg funnet noe som jeg kunne like, så skulle jeg vel alltids tatt et glass på turen mellom New Zealand og Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere avholds ?

 

Nei' date=' men det må da gå an å klare seg noen timer uten alkohol, flyet er da ingen bar eller restaurant!

 

Når jeg betaler tilsvarende en flyvertinne mnd lønn forlanger jeg i det minste service. Den kan så absolutt inneholde mer enn 2 ml simpel trestjernes cognac med parfymesmak. Kall meg hva dere vil. Det er mine penger de lever av, jeg kan som på en restaurant forlange akkurat det jeg vil. Vil de ikke bytter jeg selskap, enkelt og greit.

 

Så du mener at på et fly så kan du forlange hva du vil? Skjønner ikke hvorfor du sammenligner et fly med en restaurant, samma hvor mye du har betalt for å sitte i et mykere sete med bedre beinplass! Fly er og blir et transportmiddel. Kabinmannskapet er ikke der først og fremst for å servere folk, de er der for å sørge for passasjerenes sikkerhet. Servering er en tilleggsjobb. Fatter ikke hvorfor folk blir grinete hvis de ikke får alkohol på flyet. Da har man et problem.

 

Dessuten, om noen får i seg for mye ender det som regel med bråk, med påfølgene mellomlanding og unødvendig styr for skikkelige folk som hadde tenkt seg til oppsatt destinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hehehe.

 

Du om det. Jeg klarer fint å leve livet mitt uten innslag av narsistiske holdninger, dog er det beklagelig at du etterhvert er på bølgelengde med establissementet i løveriket Norge. Men igjen, jeg lever mitt liv og du lever ditt. Jeg ser absolutt ingen grunn til å bli nektet alkohol på flyet uten å væra OVERSTADIG beruset...er ikke ett promilleprogram vi er på, men setet er betalt, service ligeså.

 

Så, problemet oppstår når flyvertinner (i stor grad de Norske) innehar lignende holdninger som overnevnte establissement...

 

Ellers tipper jeg antall "uavklarte" mellomlandinger kommer i ett noe mindretall i forhold til antall berusede passasjerer;-)

 

Selvfølgelig Ole. Visst alle flyselskap i verden samarbeider om dette må jo jeg også respektere det (under tvang !), men så lenge det finnes selskaper med en policy som ikke samsvarer med den sosialdemokratiske skandinaviske modellen vil SAS slippe belastningen med å ha meg på gjestelisten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dine holdninger' date=' Chris, gjenspeiler majoriteten av SAS sine passasjerer, så forstår jeg godt at kabinbesettningen får godt betalt... [/quote']

 

Tja. Hehe. Vanskelig å si. Er nok i tråd med allmenn oppfatning i Norge. I likhet med fredagspilsen tar vi oss friheten til å ta en pils og 3 før take off. Ingen grunn til at pils ikke blir servert ombord. Eller hva synst du Gunnar ?

 

Hehe.

 

Er egentlig uvesentlig hva noen måtte mene. Jeg som betalende kunde kan i stor grad stille krav iht forventninger. Uten samsvar vil de fleste i likhet med meg bytte tjenesteleverandør. Kanskje vil vi oppleve alkoholfrie flighter i fremtiden visst ønskelig. En for oss og en for dere;-) Virker som noen er svært berørt av alkoholkonsum ombord. Jeg var ikke klar over akkurat det. Jeg antok en viss generøsitet overfor en stor gruppe mennesker, og kanskje at oppdragelsen var noe mer i samsvar med lov og rett. Dog er dette foreldrenes ansvar (i likhet med religion), og de har frihet til å prakke hva som helst sær holdning på sine barn. Personlig kaller jeg det noe uinkluderende og oppdra sine barn til ett noe unyansert bilde av samfunn og verden ellers. Men det er nok her vi er uenige..

 

Tillegg: SAS er vel forøvrig snart på bar bakke, eller jaffal solgt og kuttet halvt ihjel. Kom hjem fra Kina på legen Køben - Flesland. På ein billett til ca 3000 kr ble jeg avkrevd 10 kr for en kopp kaffe. Jeg hadde vel egentlig råd til de pengene, stod ikke på det, men er det virkelig nødvendig ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på det jeg har skrevet;

Jeg har jobbet i butikk og truffet folk som var "godt ruset". De var fremdeles i stand til å gjøre rede for seg, mm, men makan til utrivelige folk skal du fremdeles lete lenge etter. Fordelen da med en butikk er at den holder seg på bakken, og dermed er det også mulig å kaste ut slike utriveligheter dersom det blir for ille.

 

Flyet er et offentlig transportmiddel, på lik linje med en buss. Det du betaler for er ikke "retten til å få alkohol ombord", men muligheten for å komme deg fra A til B. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyet er et offentlig transportmiddel' date=' på lik linje med en buss. Det du betaler for er ikke "retten til å få alkohol ombord", men muligheten for å komme deg fra A til B. Punktum. [/quote']

 

Selvfølgelig betaler du for mer enn å komme deg fra A til B. Hvorfor tror du flyet er delt inn i forskjellige klasser da? Er jo ikke bare beinplassen som er forskjellen. Da kunne man jo heller kjøpt 3 seter på economy og lagt seg ned over alle 3 for å sove istede for å betale i dyre dommer for first class.. man betaler for turen og det den inkluderer; at man kommer seg fra a til b, og selvfølgelig servicen ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit, så betaler du selvsagt mer for service. Men uansett hvor mye du betaler kan du ikke betale deg ut fra det ansvaret du har ovenfor dine medpax.

 

En ravende full normann er utrivelige greier å være på samme fly som, og alle flyselskap er heldigvis i sin fulle rett til å nekte ombordstigning for slike, og like fullt kan/bør/skal de også nekte å servere alkohol til en som har fått nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir tvunget til å sitte på et helsikes fly over 10 timer, har man så absolutt krav på en drink. På Narita (Tokyo), dør cirka 7 mennesker av sirkulasjonssvikt pr. år ved ankomst eller før. Tenk over DET. Man blir så dårlig behandlet...at en drink i ny og ne er jaggu vel fortjent før man kreperer av "fasilitetene" :grin:

 

PS: En annen ting å tenke på: Nå har det seg slik at jeg har flydd nasjonalt og internasjonalt i snart 25 år. Og jeg har sett svært lite til fylletilfeller som beskrives. På cirka 25 år. Så jeg kan bare dra den konklusjon at her på forumet blåses slikt opp til så uante størrelser at det begynner å bli latterlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare er det utrivelig med fulle folk på fly, men det kan jo også utgjør en sikkerhetsrisiko vis noe sulle skje.

Må også få si at jeg ikke har noe imot at folk som tar seg et glass i "ny og ne" ( jeg er for ung til å drikke :) ). Og de aller fleste drikker jo med måte, men så har vi jo dessverre disse som ødelegger for alle andre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir tvunget til å sitte på et helsikes fly over 10 timer' date=' har man så absolutt krav på en drink. På Narita (Tokyo), dør cirka 7 mennesker av sirkulasjonssvikt pr. år ved ankomst eller før. Tenk over DET. Man blir så dårlig behandlet...at en drink i ny og ne er jaggu vel fortjent før man kreperer av "fasilitetene" :grin:

[/quote']

 

Drikk vann, det hjelper mye bedre på både uttørking, sirkulasjonssvikt etc. At man kan mene at det er dårlig behandling og service å ikke få tylle i seg alkohol på flyreiser er talentløs tenkning.

 

Det er vel heller ingen som tvinger noen å sitte på et fly. Det er vel noe man bestemmer selv.

 

Bare så det er klart - jeg er selv ikke avholdsmann, men klarer meg aldeles utmerket uten alkohol på flyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. For det første har man ikke alltid lyst på vann. Og man fortjener mer enn vann på en lang flight...herregud hvor steinaldersk skal en flyreise bli??

 

Og du sier det "er dårlig behandling og service å ikke få tylle i seg alkohol på flyreiser er talentløs tenkning."

 

Javel...men hva trodde du jeg mente? Du har allerede gjort et mindre vellykket forsøk på å vri det jeg sa over til det du mener. Men jeg er en av de som ikke går i den fella. Ta til etteretning at så billige triks ikke fungerer. (Ikke sikkert det var hit du ville - men jeg må bare prøve å kvele sånt i starten)...

 

Og man bestemmer ikke alltid selv om man vil sitte på det forbaskede flyet eller ei. For slikt har ofte med jobb å gjøre. Forøvrig klarer jeg meg også utmerket på flighter uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem har bestemt at du skal ha den jobben du har?

 

Trodde det var bare røyk, kaffe og snus det var vanlig å være avhenging av jeg, men det er jo tydelig at noen her er alkoholavhengige. Flyet er et transportmiddel, ikke en festplass.

 

Jeg sier ikke med det at de ikke bør servere litt alkohol ombord, men at man ikke nødvendig vis må drikke (etanol) hver gang man flyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på hvordan du bruker ordet "avhengig". Hvem her inne er hele forumets doktor?

 

Hva jobb angår så har jeg den jobben jeg har, og må innfinne meg med dårlige reiseformer i den sammenheng. Men det fratar meg ikke retten til å si fra hvor dårlig det er innimellom. Ellers klarer jeg så absolutt ikke å kople "festplass" med "fly".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt som du vil ha det til. For det første har man ikke alltid lyst på vann. Og man fortjener mer enn vann på en lang flight...herregud hvor steinaldersk skal en flyreise bli??

 

Og du sier det "er dårlig behandling og service å ikke få tylle i seg alkohol på flyreiser er talentløs tenkning."

 

Javel...men hva trodde du jeg mente? Du har allerede gjort et mindre vellykket forsøk på å vri det jeg sa over til det du mener. Men jeg er en av de som ikke går i den fella. Ta til etteretning at så billige triks ikke fungerer. (Ikke sikkert det var hit du ville - men jeg må bare prøve å kvele sånt i starten)...

 

Og man bestemmer ikke alltid selv om man vil sitte på det forbaskede flyet eller ei. For slikt har ofte med jobb å gjøre. Forøvrig klarer jeg meg også utmerket på flighter uten alkohol.

 

Morroklompen. :grin: :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er jo dette så er så artig med Nordmenn. Vi er enige i det meste, men når det kommer til temaer som alkohol, tobakk og bil er vi totalt uenig..mon tro om det er FrP som står bak, eller var det kanskje AP og KrF. Uansett.

 

Enig med Andrew her, "hvor steinaldersk skal vi bli?". Reklamesnutt av flyselskap med gratis vann og Cmax for den reisendes bedagelighet ? Jeg er ikke alkoholiker (om noen VIRKELIG trodde det). Flyr ofte uten å drikke noe som helst. Det er valgfriheten jeg ikke lar noen (jeg stopper på noen uten å utdype, ønsker jo ikke full krig heller) diktere FOR meg. Jeg er herre over eget liv. En flytur utenlands flys ALDRI uten minimum pils..

 

Så får nå den enkelte vise ansvar for eget liv. Jeg gørrkoser meg over at det finnes flere flyselskap (utenom Aeroflot som ikke ble rangert særlig høyt på service skalaen) som enda praktiserer service slik det var tidligere. Dvs du får en ekstra cognac visst du spør om det. Noen kommer faktisk og spør..Ikke som diverse Europeiske selskaper der cognac mer eller mindre må lurest ut av diverse sjarm og argumentasjonstriks, visst det ikke er god natt med snurten stemme..ikke det jeg betaler for;-)

 

Men all honnør til SAS. Some den eneste av omtrent 300 reisende som IKKE sov fikk jeg faktisk en ekstra 2 ml cognac uten å engang spør !

 

Så det. Ønsker div.selskaper og praktisere "Norsk bondevett" så får de ikke meg på gjestelisten. Kan ikke sies klare enn som så. Når jeg i tillegg har reist med flyselskaper fra flere verdensdeler må jeg si at de Europeiske stiller etterhvert i en klasse for seg selv. Jeg støtter ikke utviklingen, og betaler i tillegg mindre:-) hehe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva er nå "norsk bondevett"? :grin:

 

Jeg er forsåvidt ikke enig i et totalforbud mot alkohol på fly, jeg heller. Men jeg ser holdninger til alkohol som gjør at jeg mener det ville være en idé å prøve seg med alkoholfrie flyvninger. Da først og fremst for charterturer. På ordinær ruteflyvning har jeg ikke intrykk av at alkoholen er et nevneverdig problem...

 

Bare så det er sagt; jeg har sittet ved siden av folk som har drukket alkohol på fly. Sist var det en veldig hyggelig danske som tok et par glass, men ikke mer enn det heller. Og slik bør det være på fly; ikke mer alkohol enn at du fremdeles kan ta deg selv i nakkeskinnet så du ikke blir umulig å sitte ved siden av...

 

Ellers, som nevnt, drikker min far litt alkohol nå og da, men aldri så mye at det egentlig merkes, og da tar han alltid alle mulige forholdsregler med tanke på bilkjøring, mm. Den eneste gangen jeg forøvrig har sett ham drikke alkohol var på en flyvning med Qantas fra Sydney (Kingsford Smith) til Singapore (Changi). Ingen av mine foreldre har egentlig forsøkt å oppdra meg til å bli avholds heller, det har gått mest på måtehold og det å unngå bilkjøring (ect) etter å ha drukket.

 

En "kur" for alkoholtørsten må være å tørke opp etter en knust 6-pakning. Jeg måtte en gang tørke opp etter 3 knuste 6-pakninger med øl (samme tid og nøyaktig samme flekk på gulvet). Etter det har jeg aldri følt noe behov for å drikke noe med alkohol... :sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hehe. Øltørking ja..var med å drive ett ungdomsdiskotek i tidlig ungdom..mange inntrykk !

 

Men for all del. Jeg er sjelden overstadig, og skjer det tviler jeg på du merker det. Tross alt virker alkohol beroligende og sløvende på folk. Knisingen og idiotien du av og til ser har ingen rot i virkeligheten..

 

Hvite sokker som nevnt tidligere er ikke grunn nok til å låse ned spriten på en flight, samme hvilken "Costa del mucho" den går til. Er man på ferie må folk få lov til å ta seg ut, selvfølgelig uten at det går på bekostning av andre. Gjeldende regel er vel at flypersonalet ved gate vurderer hver enkelt. Etter det er det vertinnenes jobb og vurdere "kapasitet". Lerker som åpnes ombord (som forøvrig er helt normalt i noen få selskap) er igjen flyvertinnenes overordnende ansvar å kontrollere. I dag er det jo ikke lov å åpne disse, igjen med unntak i policy.

 

Vi må heller aldri glemme mennesker med flyskrekk. Jeg foretrekker heller at de slurker nedpå ett par jægermeister foran landing enn ett brett valium, for ikke å si i kombinasjon...

 

Så bondevettet må være å bruke forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå litt usikker på hvorvidt alkohol kan sies å være "beroligende". Men jeg skal gi deg rett på "sløvende" ettersom det veldig effektivt bryter ned en persons evne til å foreta en god situasjonsbedømmelse. Men hva i all verden mener du med dette?:

Knisingen og idiotien du av og til ser har ingen rot i virkeligheten.

Jeg har da vitterlig sett fulle folk. Noen kniser unormalt mye, andre igjen oppfører seg som idioter langt under lavmål. De nøyaktige variasjonene er mange... Så når jeg selv har sett/erfart dette, hvordan kan du da si at det ikke har rot i virkerligheten?

 

Jeg er sjelden overstadig, og skjer det tviler jeg på du merker det.

Den der har jeg hørt før... Hvorvidt det faktisk stemmer for deg skal jeg ikke si så mye om da jeg tross alt ikke vet hvordan du er etter å ha drukket. Men jeg tør påstå at slike utsagn i over 95% av tilfellene det fremsettes skyldes enten manglende selvinsikt eller ren fornektelse. Og da tenker jeg spesielt på utsagnets siste halvdel...

 

Nei, du skal altså høre mye rart før ørene detter av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...