Gå til innhold

Continental Airlines fra Norge til Alaska!


Anbefalte innlegg

I og med at det er søndag benyttet jeg muligheten for å ta meg en "long haul" flight. Turen gikk fra Gardermoen til Juneau i Alaska, USA. Synes det har vært litt mye "in the moment" shots i det siste, og mangel på historier. Derfor har jeg valgt å lage en liten historie i tillegg til bildene. Tekst over bildene. Kommentarer settes det stor pris på!

 

Klokken er 14:00 lokal Norsk tid. Det er like før boardingen skal starte. Undertegnede tar dagens walkaround for å forsikre meg om at vi komme trygt fram. Det er gode værutsikter underveis, men både Gardermoen og Juneau melder om noe gått vær.

oslcon.jpg

 

Vi gjør oss ferdig med forberedelene før avgang. FMCen blir programert, siste metar sjekket og klarering innhentet. Vi vil krysse på nordsiden av Grønnland, ikke langt i fra Nordpolen på vår ferd til Alaska. Gardermoen rapporterer sørvestlig vind på 17 knop, 4,5km sikt, lett regn og lavt skydekke med tallet 4'C opplyst på temperaturindikatoren. 19L blir valt for avgang. Alle våre 210 passasjerer i de tre klassene ombord er ivrige etter å komme avgårde.

oslcon1.jpg

 

Vi blir å holde igjen litt etter line-up slik at vi går gjennomgått de siste sjekklistene før vi er klare. Dagnes V2 er 156 knop, vi har derfor valgt 166 knop som safe reference speed under den første delen av avgangen. Her bærer det inn i skyene med engine- og wing antiice på full vreng! Vi blir presset godt tilbake i setet idet vi lar motorene hamre løs i Gardermoenluften.

80 knots.. V1, rotate.. V2, positive climb, gear up.. Vi er underveis!

oslcon2.jpg

 

Så snart vi kommer over skyene viser det seg å være en meget så nydelig søndag kveld. Solen er på vei ned, noe som gir oss en fantastisk stemning i cockpit. Også bak i kabinen vil jeg tro at noen lot noen kroner (eller Dollar) falle i "ølkassa" så snart serveringen kommer i gang! Det er rolig i luftrommet, vi blir klarert rett opp til FL340, men må holde oss til SID'en pga. støyprossedyrene.

oslcon3.jpg

 

Drøyt 1,5 timer etter avgang blir vi vitne til at solen går ned over horisonten. Dette legger igjen en virkelig rød himmel, som nesten kan minne om en solnedgang i Sør-Afrika. Rett og slett nydelig idet vi ligger trygt og godt 11 000 meter over havet. Vi har både Trondheim, Atlanterhavet, (nesten) Nordpolen foran oss før vi flyr inn over Alaska.

oslcon4.jpg

 

Etter at mørket har lagt seg over Atlanterhavet samt at vi har klatret til FL380 var det på tide med ett bedre måltid. Min fetter satt på First Class, og fikk servert det samme som meg. Bry dere ikke om "Delta" logoen, da flyet kom fra Frankfurt tidligere på dagen var det bare Delta som hadde mat på lager, derfor måtte vi låne litt av hverandre. Enjoy!

DSC03601.jpg

 

Etter drøyt 5 timer i mørket tittet solen opp over horisonten. Ikke dårlig å få oppleve en solnedgang, samt en soloppgang iløpet av en flytur! Vi var godt inne i Canada da solen tittet fram, ikke rart man blir noe døgnvill.. Mens solen malte farger på landskapet rundt oss tok vi fram kartene for å planlegge landingen på Juneau. Flyplassen var drøyt 1,5 timer unna!

Men før vi kom så langt tok vi oss tid til å ta ett bilde av en tom cockpit i soloppgangen.

oslcon5.jpg

 

Vi fikk tilsendt den siste værinformasjonen på Juneau. De kunne fortelle at bane 08 var i bruk, lettskyet, god sikt. Dog noe kast i vinden, men ikke verre enn at vi skulle komme oss ned. Vi gikk DCT SSR (Sisters Island) som ligger rett sør-vest av Juneau. Her kan dere se innflygningskartet til LDA-08. Det er ingen ILS på Juneau, så vi er relativt avhengige av brukbart vær.

oslcon6.jpg

 

Også ground charts må studeres. Vi regnet med å forlate rullebanen via "F". De rette frekvensene ble lagt inn for lett å kunne hoppe over til neste kontroller når det var tid for det. Når dette var gjort fikk passasjerene en liten oppdatering på været, hvor vi befant oss og vår ankomst tid for destinasjonen.

oslcon7.jpg

 

Før vi viste ordet av det var vi nede på 9000ft inbound SSR VOR. De siste forberedelser blir gjort i cockpit og i kabinen. Juneau har en krevende innflygning som krever all den oppmerksomhet den kan få, vi tar ingen sjangser. FMCen er satt, frekvenser satt, rett flaps setting og kabinsjefen informert om hvor lenge det er til vi regner med å starte den siste delen av innflygningen. Det er ett utrolig flott terreing i Alaska, noe dette bildet illustrerer.

oslcon8.jpg

 

Etablert på LDA'en til Juneau, den er noe offset, så vi må gjøre en visuell innflygning når vi kommer så langt. Flyplassen kan så vidt skimtes til venstre i bildet, ved vannet. Ingen gunstig beliggenhet med tanke på at vi har gust fra alle kanter i dag, vi er uansett klare for å ta imot de kalde vinder!

oslcon9.jpg

 

Ikke mange minuttene igjen, i bakgrunnen kan skimtes isbreen "Mendenhall glacier" som går ut i en innsjø ved Juneau, utrolig flott å fly opp til den isbreen på sommeren! Gear, down and locked, flaps 30' set. Landinglights on.. Here we go!

oslcon10.jpg

 

Touchdown! Ble noe lengre inn på banen en først beregnet da vi fikk ett kast midt i bakdelen, men vi kom oss ned omsider. Spoilers full, reverse throttle. Vi bremser rolig ned.

oslcon11.jpg

 

Velkommen til Juneau! Vinden var snill med oss i dag, block tid ble 8h 15min, den var i utgangspunktet planlagt til 8h 40min. Det var alt i alt en virkelig flott tur, god stemning hele veien med en noe uvant destinasjon som virkelig byr på en utfordring i alle værforhold. Takk for at du ble med til Juneau!

oslcon12.jpg

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder og fin fin story Ivar :) enig med deg, syns det har vært alt for lite av det i det siste. Skal se om eg får snekra til en go en eg også... Men i dag tok pc`en kvelden.. hovedkortet er antakelig gåent :( så må se å få kjøpe nytt og da re-innstallerer eg heile mannskittet.. men ikke lett å få tid når man i tillegg sitter på skolebenken 8-10 timer for dagen:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott historie Ivar. Og ikkje minst flotte bilete. Dette var verkeleg gøyalt. Juneau harei ganske interessant innflygning om været er marginalt. Ein skal halde tunga beint i rett munn om ein skal komme seg ned :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig, virkelig nydelig. Sjeldent man får servert slike detaljerte rapporter her på forumet for tiden, men denne gjør opp for mangelen. Det er når man ser slikt som dette at man virkelig får lyst til å bli litt "syk" slik at man må hjem fra jobb for å "ligge på sofaen"(kan jo ikke si at man skal hjem å sitte i cockpiten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for kommentarer gutter!

Kartene er hentet fra JeppView, søk "charts [iCAO]" på google så finner du nok det du leter etter i de fleste tilfeller. ;)

 

Når det gjelder solnedgangen og himmelteksturene er det nok Flight Enviornment som står for denne stemningen. :) Dette er forøvrig FS9, all over. :grin:

 

Hvis det klør i long haul foten, er det bare å hive seg i det! Det gjorde jeg, ikke at dama ble så imponert når jeg valgte simultoren framfor en søndagstur i skogen. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Ola Gisnås

Flotte bilder og story :) Er vell ikke så ille langt unna ruta jeg tok fra ENVA til PANC.

Hmm.. Må si jeg ble inspirert :) Noen som har en rute over sørpolen ? Har vurdert Perth til Buenos Aires, men det har blitt med tanken :) Er nesten 7000 nm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se og nyt gutter,det er sånn ekte piloter flyr!

Flotte bilder og facts,herr Skaugstad.

 

Kan forøvrig legge til at jeg hadde satt på årets første høsttur til Orlando,Florida i kveld på Vatsim.Det var ICE689,dagens ekte rute.Med nøyaktig samme antall pax,fuel etc.

 

181 Pax,34 200kg fuel,og cargo.Det ble en sum på 115 500 kg TOW. :)MAX TOW!

 

Men fikk selvfølgelig crash to desktop. :crazy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...