Gå til innhold

VHF kurs


Vidar Solheim

Anbefalte innlegg

Radioamatørkurs. Husker ikke hvor du får tatt dette. Før måtte du jaffal lære morsealfabetet, men det er jo en liten pris for å få lov til å sende amatørradio. Tror reglene er oppmyket også etterhvert.

 

EDIT: Ser at du snakker om VHF kurs. Da må du nok melde deg på kurs hos ett sikkerhetsselskap (Falck e.l). Mange får dette hos forsvaret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye ukvalifisert synsing ute å går. For å kjøpe en VHF radio i det båndet du nevner, kreves ingen verdens ting. Radio kan du kjøpe fritt. Det er først i det du gjør et forsøk på sende, altså trykke på sendeknappen du trenger et radiotelefoni-sertifikat. Jeg har selv et maritimt VHF sertifikat, og det gjelder kun for bruk med maritime VHF radioer.

 

Normalt så bruker man jo en slik radio du nevner i et flymiljø, og skal du snakke med tårnet i forbindelse med flyging, så er jo VHF sertifikat en del av PPL-A, idet man tar en opplæringsdel som kalles radiotelefoni. Du må avlegge eksamen, skriftelig (prosedyrer, teknisk og bruk)og om jeg ikke husker helt feil, en muntlig eksamen (Norsk/engelsk).

 

Og skal du lovlig eie og bruke en radio, kreves det at du betaler en lisens til Telenor.

 

Men hvis du ikke skal snakke, men bare lytte, så holder det jo å kjøpe en scanner da. Hvis man ikke har flysertifikat, så har men vel strengt tatt ikke noe bruk for en transceiver heller.

 

Om det finnes selvstendige kurs for radiotelefoni i regi av Norsk Aero Klubb, så kan du jo eventuellt høre med opplæringsavdelingen der.

 

Og morse-alfabet trenger du nok ikke å lære deg. Det er tross alt radio det er snakk om, og ikke en morsenøkkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prate på "fly" frekvensene så trenger du flytelefonisertifikat. Det kan du ta gjennom Luftfartsskolen.

Luftfartsskolen ligger under eller sammarbeider med NLF (litt usikker der).

Jeg har selv akkurat meldt meg på internettkurs der siden flytelefonikurset ikke ingår i mikroflypensumet.

 

Som andre sier her så trenger du ikke kurset for å kjøpe eller lytte på flyfrekvensene. Du trenger det bare for å prate.

Det eneste du trenker konsesjon til er når du skal montere en fastmontert radio i et fly. Konsesjonen følger da flyet ved eierbytte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle del: prat ikke på flyfrekvensene dersom du ikke sitter i cockpiten i et fly og trenger å snakke med ATC eller gi nødvendig info til annen trafikk på unicomfrekvensen! All annen bruk av disse frekvensene blir automatisk anmeldt. Mener at strafferammen for slik bruk er relativt høy da det kan sette andres liv i fare.

 

Edit: forbudet om bruk av flyfrekvenser fra bakken gjelder selvsagt ikke for bestilling/levering av fuel o.l., men da er det vanligvis egne frekvenser for dette (?) + at redning og snørydding nok må kunne bruke TWR-frekvensene så lenge de befinner seg på taxi- og rwy.

 

Men du kan lytte så mye du vil, og slike scannere er fritt tilsalgs "overalt".

 

Ole-Jørgen

(Post- og teletilsynet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA! Prøv om du tør :grin: (frarådes på det sterkeste). Husk at hovedkontoret til PT er flyttet til Lillesand og er bare 2-3 mil unna deg ;)

 

Men for å være litt seriøs så har vi selvsagt peileutstyr som dekker ALLE frekvenser. Egentlig "a piece of cake" å finne en slik sender om den bare er på lufta noen sekunder av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ikke tårnet som peiler dette. Vi blir nok raskt sendt bud på' date=' og peiler på samme måte som når en eller annen dust har latt en nødpeilesender stå på og blokkerer for nødtrafikk. Da er det ut å jobbe uansett om det er 1. juledag. [/quote']

 

Tårnet peiler deg også rimelig greit. Hver gang du sender vises en strek på skjermen hans som indikerer hvilken retning sendingen kommer ifra. Ikke noen kryss peiling, men gir en anelse om hvor i terrenget du befinner deg.

Dette brukes hvis du skulle requeste en QDM fra tårnet.

" QDM Magnetic bearing to a station "

 

Og her på Gardermoen kan tårnet rimelig greit fortelle hvilket fly som har fått akttivert ELT av en eller annen grunn. At det er en dust som har starta den ved en feil kan nok hende, men som regel er det en feil i ELT G-switch. Hvis en eller annen har starta denne med hviten og vilje, er det nok ingen "dust" men en som trenger assistanse fort som F....., eller en av mine koleger som tester denne, men da kun 3 cycles og til faste tidspunkt, og etter å ha informert tårnet om testen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en som har VHF sertifikat kan vel fint prate på fri frekvensene, 123.500 og 122.500, fra bakke til en som er i lufta, om man skal gi dem informasjon om vær og vind? Tenker da på helikopter flyging i områder som ikke er dekket av ATC. På steder som inni fjorder og slikt som ikke har VHF kontakt med nærmeste ATC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Tor, kjenner godt til disse ELT-ene selv om det nødpeilesendere for båt vi vanligvis peiler på. Faktisk har vi funnet slike nedgravd på søppelfyllinger. Litt ille når de da begynner å sende. Jeg var nok litt flåsete når jeg betegnet folkene som duster da det vanligvis er feil som gjør at de begynner å sende, men det skyldes også uvitenhet. Og som jeg skrev så har selvsagt slike nødsignaler høyeste prioritet uansett om de er ekte eller falske (det vet vi jo ikke før vi finner "synderen").

 

Fint at tårnene også har mulighet til å peile på ulovlige sendinger. Da får jo vi et greit utgangspunkt når vi skal måle. Dessverre har slike sendinger skjedd, og før eller siden blir de tatt med påfølgende strafferettslige følger.

Faglig/yrkesmessig bruk av kommunikasjon mellom fly og bakke er selvsagt lov. Det er "piratsendinger" som kan få alvorlige følger. Har i frisk minne en gammel sak fra USA der en fyr (dust :) ) begynte å dirigere flyene. "Det er fali det".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en som har VHF sertifikat kan vel fint prate på fri frekvensene' date=' 123.500 og 122.500, fra bakke til en som er i lufta, om man skal gi dem informasjon om vær og vind? Tenker da på helikopter flyging i områder som ikke er dekket av ATC. På steder som inni fjorder og slikt som ikke har VHF kontakt med nærmeste ATC. [/quote']I utgangspunktet må du ha såkalla flytelefonisertifikat for å snakka på flybandet, uansett frekvens. Det er ikkje noko unntak for "NAK sine" frekvensar. Når det gjeld ver, vind, spenn og anna som har med sikker flyging å gjera så er det ingen som spør etter sertifikat. Dette gjeld og så lenge ein brukar sambandet på ein seriøs måte. På fine flydagar med mykje VFR-trafikk kan du rekna med å få så øyrene flagrar viss du sender utanomsnakk. Viss det er mindre trafikk så er det vanleg at fly som flyg ilag i G-luftrom preikar om laust og fast på 122,5 og tildels 123,5.

 

NAK-Shop har boka/kurset Flytelefoni, som er obligatorisk til PPL-A/H, og sterkt anbefalt, men ikkje obligatorisk til seglfly og mikrofly. Kurset, som blir køyrt i regi av Luftfartsskolen, kvalifiserer deg til å melda deg opp til eksamen hos Luftfartstilsynet. Viss du ikkje tek sertifikatet i ein godkjend flyklubb kan du ta det som privatist, og då føregår eksamen på ein flyplass. Den munnlege delen av eksamen føregår ved at du snakkar med ein flygeledar eller AFIS-fullmektig som har godkjenning til å eksaminera denne typen eksamen.

 

I eitt av innlegga var det snakk om morse og amatørradio. Kravet til morsekunnskapar vart teke bort då reglane vart endra for nokre år sidan. Til flyradiosertifikatet er det heller ikkje krav til morse. Morse kan vera greitt å kunna for å kjenna igjen callsignet til VOR-stasjonar, desse sender tre morsebokstavar i tillegg til VOR-signalet. Men strekane og prikkane står på karta og, så dei fleste klarar seg utan å vera direkte god i morse.

 

Para- og hanggliderar skal eigentleg ikkje bruka, og brukar svært sjeldan, flyradio. Desse brukar ofte ein eigen luftsportsfrekvens på 2M FM-bandet. Det har vore noko debatt internt i forbundet om ein skal prøva å få desse til å bruka flyradio. Alle som har passert ein paraglider på "litt nært hald" har vel tenkt nokre tankar om dette. Men her har Luftfartstilsynet strødd godt med sand på prosessen, så det blir vel ikkje noko av før styggen sjølv kjøper brøyteutstyr...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...