Foreløpig så utfører vi manuell start og landing, men vi holder på å oppgradere til automatisk start og landing. Vi har utstyret for det, det gjenstår bare en del justeringer på parametre. Men selv om vi utfører automatisk start og landing så må vi ha en sikkerhetspilot som kan ta over flyet manuelt så lenge vi er innenfor synsrekkevidde.
Den manuelle flygingen består i dag av ca 10-15 sekunder flyging ved start og 1-2 minutter ved landing. Hvis været er bra og alt fungerer som det skal så tar jeg over flyet i starten av downwind legget og utfører et vanlig downwind, base og finale manuelt. Vi kommer da som regel inn på downwing i ca 500ft agl.
Vi har ikke satt noen spesielle krav på kompetansen til den som flyr manuelt ennå. Det vil si at det er kun jeg som får fly det manuelt foreløpig. Jeg har vel nå ca 20 år erfaring med modellfly av alle slag. Jeg har også et utgått mikroflysertifikat og selvfølgelig ganske mange timer med fsx
Vi kommer nok til å sette ganske strenge krav når vi skal lære opp nye piloter på dette. Det nytter ikke å komme uten flyerfaring for så å starte rett på en slik opplæring. Det er heller ikke nok å kunne holde et modellfly i luften. Jeg vil nesten sammenligne dette med å fly en fjernstyrt cessna. Det er mye energi i disse flyene i fart og det er veldig undermotorisert i forhold til et modellfly. Det nytter ikke å bare gi gass og dra i høyderoret når noe skjer. Man må tenke langt fremover og fly det meget roligt. Du må også kunne estimere hastigheten på flyet ut fra hvordan det oppfører seg. Jeg kan jo ikke ha et halvt øye på hastighetsmåleren under landing. Alt dette må gå på erfaring.
Når det gjelder flysikkerhet rundt opplæringen så har vi jo krav fra Luftfarstilsynet. Deres krav går kun på sikkerheten til personer og annet på bakken. Så lenge vi utfører manuell flyging over et sikker område og det ikke er farlig for personell så bryr ikke dem seg om flyet går rett i bakken. Jeg må bare sende dem en liten rapport på hendelsen. Kravene våres vil derfor være mye strengere enn LT sine da vi ikke ønsker de økonomiske konsekvensene en slik hendelse medfører.
Nå er dette mitt hjertebarn, så jeg vet ikke om jeg har nerver til å se på første gangen noen andre enn meg flyr dette manuelt