Gå til innhold

Ferry flight av Norwegians nye B737-800W!


Anbefalte innlegg

norwegian_logo_link.jpg

 

Det er en stund siden nå, men etter noen måneder har bildene fått ligget å godgjøre seg for allmenheten. Rett over nyttår fikk jeg forespørsel om jeg hadde anledning til å ta noen dagers pause fra TUI Nordic for å fly for Norwegian, hva det gjaldt ønsket de ikke å kommentere med det første. Hvordan det administrative ble ordnet skal jeg ikke gå inn på, men etter at jeg hadde sendt en forespørsel til mine sjefer fikk jeg tommelen opp. Da jeg ringte min kontakt i Norwegian for å fortelle dette ble jeg meget gledelig overrasket over hva jeg hørte, med min erfaringsbakgrunn fikk jeg æren av å ferge fly Norwegians nye stolthet, selveste Edvard Grieg fra Seattle til Oslo! Under følger en kortfattet historie og medfølgende bilder, enjoy! Tekst over bildene.

 

[color:#FF0000] ------------------------------------------------------------------- [/color]

 

 

Det er tidlig morgen i Seattle, USA. Vi fikk utlevert "nøkkelen" dagen i forveien, timene deretter har blitt brukt til grundig planning samt søvn før vår første tur blir påbegynt på denne 5113 nautiske mil lange fergeturen! Motorene blir startet, alle nødvendige sjekker unnagjort, kl 03:45 lokal tid forlater vi oppstillingsplassen for bane 13R på Boeing Field (KBFI). Været er pent, svak sør-østlig vind og noen få skyer med en relativt kjølig temperatur på 6'C.

dy1.jpg

 

Drøyt 10 minutter senere har vi fått luft under vingene, vi sitter fortsatt igjen med en ørliten skepsis til Grieg, men han har igjennom historien vist at dette skal vi klare! Seattle sover, men vi har ett spent Norge som venter på oss østover.

dy2.jpg

 

Ved passering av FL200 strekker vi litt ekstra på bena, gjør oss klar for kaffe og snakker ivrig, både om vår destinasjon Boston 4h 50min lengre framme, og hvor spennende det blir å lande på Norsk jord med denne flotte flymaskinen! Klokken har så vidt passert 04:20, det er relativt stille på radioen.

dy3.jpg

 

Klokken er så vidt passert 11 lokal tid, radioen har for alvor våknet, det har vi også idet vi suser inn for en ILS på bane 33L ved Logan Intl. (KBOS). Været her er også flott, det blåser litt men det går bra, vi får den rett i nesen, ikke spessielt varmt her heller med 12'C.

dy4.jpg

 

I Boston blir det to dagers hvile, det haster ikke å få Mr. Grieg hjem med det første. I påvente av gode vindforhold over Grønnland og Island får vi oppleve en meget spennende by, meget kulturelt! Endelig, viden kom som bestilt, dette fikk vi vite ca. midt på dagen i går, dette medførte at det ble en tidlig avgang fra Logan, kl. 05:30 ble vi vinket ut fra stand med nesa vendt mot bane 09. En rolig bris fra øst, lave skyer, overskyet samt dis sørget for en spessiell stemning denne morgenen, vi gledet oss til å møte solen på andre siden av skylaget!

dy5.jpg

 

Gradvis tittet den fram, ikke spessielt mye lys ennå, men stemningen av soloppgangen varmet våre hjemmelengtene kropper, vi vise hva som lå mellom oss og hjemmelagde kjøttkaker, drøyt 3100 nautiske mil, Grønnland, Island samt 8 timers flygning. Vi satt oss godt tilbake, temaet gikk mye i inntrykkene vi hadde fått på vår korte visitt i de store statene.

dy6.jpg

 

dy7.jpg

 

Pluttselig var vi der, snøet som hadde ligget tett dagen vi dro fra Gardermoen hadde begynt og smelte, det var grønne og grå flekker over alt, Gardermoen approach ønsket oss velkommen hjem og kunne meddele at det var noen ivrige entusiaster som hadde trosset den sure vinden i påvente av å få ett flott bilde av Norwegians nyeste stolthet.

dy8.jpg

 

Det ble desverre ikke tid til å ta flere bilder siden, og derfor avslutter vi turen her. Håper uansett at du hadde en opplevelsesfylt tur, og at du tenker på dette innlegget neste gang du ser denne flymaskinen på bakken, eller i luften. En stor takk giis til kontrollerne som tok bryet med å gi meg ATC service nede på Gardermoen ved min ankomst. Takk for din oppmerksomhet!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emil-André Gundersen

fin tur vi fikk bli med på der, fantastiske bilder og en super Redigering.

 

Et ord Perfekt. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer gutter! :)

 

Føler jeg begynner å lære meg det grunnleggende i PS etter hvert, så da kan man jo utvide horisonten av kreativitet. Men som vi har sett flere eksempler på, kan man i starten bli litt overivrig med de forskjellige finessene, slik er det bare. :grin:

 

Dette er forøvrig FS9.

 

Flere kommentarer taas imot med stort hjerte! :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du kan slå av litt for kjentfolk Halvdan! :grin:

 

Seattle, Boeing Field (KBFI) - Boston, Logan Intl (KBOS)

NORMY J12 BLUIT J90 MWH J34 ODESS J90 ABR J70 GEP J106 GRB J522 TVC J63 ASP J522 YYZ V164 BULGE V252 AIRCO V31 ROC J522 HANKK J94 ALB

Dist: 2201 NM

Enroute time: 4h 55min

Fuel: 13 275 kg

 

Boston, Logan Intl. (KBOS) - Oslo, Gardermoen (ENGM)

ENE J55 PQI J564 YR 5e20 KEF g3 FLS UN623 SOPAR UZ15 SIG

Dist: 3091 NM

Enroute time: 7h 40min

Fuel: 20 700 kg

 

[color:#000099] God tur![/color] :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...