Gå til innhold

propell


Bjørn Heggebø

Anbefalte innlegg

Vanskelig å forklare, men skal prøve.

 

Det har noe med at øyet ser ca 25-30 fps. Når propellen går rolig så ser du den snurrer riktig vei. Når propellens rpm øker derimot, så ser du propellen på nye steder. For hver frame man ser, så har propellen beveget seg slik at man ser den litt bak der man så den forrige gang, selv om den kanskje har snurret 3 runder siden sist du så den.

 

Eksempel: Frame 1: Propellen står klokken 12. Frame 2: Propellen snurrer nesten 3 runder, men når øyet ditt ser neste frame så står propellen kl 11. Osv osv. Det vil da se ut som propellen går baklengs. Frame 3: Propellen går 3 runder til og når øyet ditt oppfatter frame 3 så står den kl 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det. Vi kan nok se mer enn 25-30 fps. Det er jo mulig for oss å se forskjell på 50Hz og 100Hz Tv'er (de viser henholdsvis 50 og 100 halve bilder i sekunder, altså 25 eller 50 fps). Legg merke til at sidesynet er mer følsomt for fps. Det er mye enklere å se flimringen fra en tv hvis du ser den i sidesynet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser ikke rotoren bevege seg siden den roterer slik at rotorbladene er på samme sted når øye ser den framen..

 

I dette tilfellet så er det nok ikke snakk om at rotoren er på samme plass hver gang øyet ser framen, men det er nok at rotoren er nesten akkuratt på samme plass hver gang videokameraet som filmet det laget en frame og det resulterte da i et videoklipp hvor rotorene nesten står stille. Samme greia som med øyet da, men her er nok kameraet synderen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på hvor mange fps kameraet går på osv...mulig de har satt kameraet til å endre fps etter hvor fort roteren går osv...så du har nok rett der ja..

Regner med at rotorens turtall er konstant. På en fembladet rotor er det ganske mange muligheter for hvordan framerate kameraet filmer med. Hvis kameraet tar 25 bilder per sekund, kan rotoren rotere en femtedels runde i sekundet. Eller to femtedeler, tre femtedeler osv.

 

I likhet med Andreas trodde jeg også at øyets oppfattelsesevne ikke hadde noe med saken å gjøre. Jeg har kun observert fenomenet under elektrisk lys (som blinker 50 ganger i sekundet), eller på kamera. Jeg har aldri sett en propell som ser ut som om den stod i ro i dagslys. Da ser jeg bare en grå disk..

 

Å si at "øyet ser 25 bilder per sekund" blir også feil, men med en framerate på 25 bilder per sekund eller mer oppfatter vi filmen som flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...