Bjørn Heggebø Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Eg har merket at når flyet står og går på tomgang går propellen rett vei men når turtallet øker går propellen "feil" vei. Hva er grunnen til dette? Siter
Olaf Ghanizadeh Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Det er kun en optisk illusjon, så vidt jeg vet. Du ser jo det samme når biler kjørrer fort, det ser ut som at hjulet går feil vei. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Olaf har rett. Fant ikke noe om det ved et raskt søk men det kan hende noen har lyst til å søke mer enn meg... Siter
Bjørn Heggebø Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Skrevet 3. juni 2008 Ok. Takker for svar. Har lurt på dette lenge. Siter
Audun Grun Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Vanskelig å forklare, men skal prøve. Det har noe med at øyet ser ca 25-30 fps. Når propellen går rolig så ser du den snurrer riktig vei. Når propellens rpm øker derimot, så ser du propellen på nye steder. For hver frame man ser, så har propellen beveget seg slik at man ser den litt bak der man så den forrige gang, selv om den kanskje har snurret 3 runder siden sist du så den. Eksempel: Frame 1: Propellen står klokken 12. Frame 2: Propellen snurrer nesten 3 runder, men når øyet ditt ser neste frame så står propellen kl 11. Osv osv. Det vil da se ut som propellen går baklengs. Frame 3: Propellen går 3 runder til og når øyet ditt oppfatter frame 3 så står den kl 10. Siter
Bjørn Heggebø Skrevet 3. juni 2008 Forfatter Skrevet 3. juni 2008 Nå fatter eg hvorfor det er slik takk for hjelpen Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Jeg visste faktisk ikke at vi oppfatter det vi ser med øyet med en viss fps. Trodde det hele hadde noe med at propellen er opplyst av lys med en viss frekvens (vekselspenning)... Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Andreas, det er derfor det også ikke er noen vits med filmer på over 25-30 FPS (også spill for den del), fordi vi kan ikke se forskjellen Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Så om et stillbildekamera har 60 fps så får man med seg dobbelt så mye av et flystevne? Siter
Audun Braastad Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Hehe, du får hvertfall mye mindre hakking når du kjører slow motion om du har høyere FPS på kameraet, er ikke det riktig? Siter
Robert Gätzschmann Skrevet 3. juni 2008 Skrevet 3. juni 2008 Riktig det. Vi kan nok se mer enn 25-30 fps. Det er jo mulig for oss å se forskjell på 50Hz og 100Hz Tv'er (de viser henholdsvis 50 og 100 halve bilder i sekunder, altså 25 eller 50 fps). Legg merke til at sidesynet er mer følsomt for fps. Det er mye enklere å se flimringen fra en tv hvis du ser den i sidesynet. Siter
Tor Strengehagen Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 Den perfekte ilusjon. http://www.alexisparkinn.com/photogallery/Videos/2007-5-21-ufochopper.wmv Siter
Audun Grun Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 Grunnen til at det er vits med mer enn 30 fps på et videokamera er hvis du skal kjøre filmen i slomo... Den hindsnutten der er et veldig bra eksempel på hva vi snakker om ja =) Siter
Gjest Emil-André Gundersen Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 ser man ikke rotoren bevege seg, siden den har mer enn 30 FPS ? Siter
Audun Grun Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 Man ser ikke rotoren bevege seg siden den roterer slik at rotorbladene er på samme sted når øye ser den framen.. Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 Man ser ikke rotoren bevege seg siden den roterer slik at rotorbladene er på samme sted når øye ser den framen.. I dette tilfellet så er det nok ikke snakk om at rotoren er på samme plass hver gang øyet ser framen, men det er nok at rotoren er nesten akkuratt på samme plass hver gang videokameraet som filmet det laget en frame og det resulterte da i et videoklipp hvor rotorene nesten står stille. Samme greia som med øyet da, men her er nok kameraet synderen Siter
Audun Grun Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 Det spørs på hvor mange fps kameraet går på osv...mulig de har satt kameraet til å endre fps etter hvor fort roteren går osv...så du har nok rett der ja.. Siter
AMO Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 Øyet ditt ser definitivt mer enn 30 fps. Forsøk å rense hva som helst av spill, og se om du får f.eks. 60 fps. det er et hav forskjell, ergo ser du forskjell på mengden fps. Enkelt og greit. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. juni 2008 Skrevet 4. juni 2008 Det spørs på hvor mange fps kameraet går på osv...mulig de har satt kameraet til å endre fps etter hvor fort roteren går osv...så du har nok rett der ja.. Regner med at rotorens turtall er konstant. På en fembladet rotor er det ganske mange muligheter for hvordan framerate kameraet filmer med. Hvis kameraet tar 25 bilder per sekund, kan rotoren rotere en femtedels runde i sekundet. Eller to femtedeler, tre femtedeler osv. I likhet med Andreas trodde jeg også at øyets oppfattelsesevne ikke hadde noe med saken å gjøre. Jeg har kun observert fenomenet under elektrisk lys (som blinker 50 ganger i sekundet), eller på kamera. Jeg har aldri sett en propell som ser ut som om den stod i ro i dagslys. Da ser jeg bare en grå disk.. Å si at "øyet ser 25 bilder per sekund" blir også feil, men med en framerate på 25 bilder per sekund eller mer oppfatter vi filmen som flytende. Siter
Inge Jenstad Skrevet 5. juni 2008 Skrevet 5. juni 2008 Må vel være kunstig lys (f.eks. gatelys) for å se dette i virkeligheten siden dette lyset med vekselstrøm har en "fps" på 50 Hz. Og selvfølgelig på PC som har sin fps. I dagslys vil vel ikke vises. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.